ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خواهان جنگ و تنش نیستیم، ولی برای هر وضعیتی آماده‌ایم عراق

خواهان جنگ و تنش نیستیم، ولی برای هر وضعیتی آماده‌ایم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بیروت، دمشق، ریاض، دوحه و امروز (یکشنبه) 22 مهرماه بغداد؛ مقاصد سفرهای رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سیدعباس عراقچی به منطقه در دو هفته اخیر بود. سفرهایی در راستای گفت‌وگو درباره اوضاع منطقه و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تجاوزات نظامی آن به لبنان.
او که در دور نخست‌ سفرهایش به منطقه 13 و 14 مهرماه به بیروت و دمشق سفر کرد، سه‌شنبه 17 مهرماه در جمع خبرنگاران از سفرش به ریاض و برخی پایتخت‌های منطقه خبر داد. وزیر امور خارجه چهارشنبه 18 مهرماه چند ساعت در ریاض بود و از آنجا راهی دوحه شد و پس از بازگشت با رئیس‌جمهور به عشق‌آباد سفر کرد و امروز در بغداد ضمن دیدار با فؤاد حسین همتای عراقی، عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق درباره اوضاع جاری در منطقه به گفت‌وگو پرداخت.
* خواهان جنگ و تنش نیستیم، ولی برای هر وضعیتی آماده‌ایم
او که در نخستین سفر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور به عراق نیز او را همراهی کرده بود، در سفر رسمی امروزش و در قالب سومین تور منطقه‌ای‌اش پس از ورود به فرودگاه بغداد در محل یادمان سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهانش حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. عراقچی در جمع خبرنگاران هم هدف از این سفر را رایزنی با دوستان در دولت عراق و در ادامه رایزنی‌هایی خواند که در منطقه داشته و افزود: اشتراک مواضع بسیار نزدیکی بین دو کشور وجود دارد و لازم است در خصوص شرایط خاص منطقه بیشتر و از نزدیک با هم صحبت کنیم.
وی مواضع دولت، مردم و مرجعیت عراق علیه جنایات رژیم صهیونیستی را مورد اشاره قرار داد و گفت: لازم است همبستگی بیشتری در خصوص جلوگیری از تلاش اسرائیل برای افزایش تنش در منطقه و افزایش احتمال جنگ و درگیری داشته باشیم، چیزی (جنگ و درگیری) که هیچ‌کس در منطقه خواهان آن نیست.
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی بار دیگر با تأکید بر اینکه ما هم خواهان جنگ و تنش نیستیم، خاطرنشان کرد: اگرچه آمادگی کامل برای هر وضعیت و هر سناریویی را داریم و بارها نیز اعلام کرده‌ایم. هیچ‌کسی در منطقه به غیر از رژیم صهیونیستی، جنگ نمی‌خواهد.
* دیدار با همتای عراقی
عراقچی پس از آن در دیدار با فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در محل وزارت خارجه این کشور آخرین تحولات منطقه، شرایط پُرمخاطره ناشی از ادامه نسل‌کشی و تجاوز در غزه و لبنان و ماجراجویی‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را بررسی کرد. دو وزیر خارجه با محکوم کردن شدید تجاوزات و جنایات این رژیم، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای پایان دادن به کشتار مردم بی‌گناه غزه و لبنان و جلوگیری از تخریب زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به آوارگان شدند.
اسماعیل بقایی سخنگو، مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا و محمد علی‌بک دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه از جمله همراهان عراقچی در این سفر هستند.
* موضعی که فؤاد حسین اعلام کرد و واکنش عراقچی
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی و همتای عراقی همچنین در نشست خبری مشترک حضور یافتند و فؤاد حسین به‌صراحت اعلام کرد که عراق اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش برای حمله به دیگر کشورها از جمله ایران را نخواهد داد. موضعی که مورد استقبال عراقچی قرار گرفت و در این باره گفت: «بسیار خوشحال شدم که موضع قاطع وزیر امور خارجه و دولت عراق را شنیدم که عراق اجازه نخواهد داد از فضای آن کشور علیه ایران یا هر کشور دیگری سوءاستفاده شود و تهاجماتی صورت بگیرد. این همان موضع دوستانه و برادرانه‌ای است که از دولت عراق انتظار داشتیم.»
اینکه منطقه در وضعیت هشدار به سر می‌برد و احتمال بروز درگیری و بالا گرفتن تنش در منطقه بسیار زیاد است، از جمله مواردی بود که عراقچی در این نشست خبری به آن اشاره و همان‌طور که قبلاً هم گفته بود که «ایران خواهان افزایش تنش، درگیری و جنگ نیست»، امروز در بغداد به‌صراحت اعلام کرد که «ایران برای هر وضعیتی آمادگی دارد.»
* وضعیت آوارگان لبنانی
وی با بیان اینکه «ما برای جنگ آماده هستیم و برای صلح هم آماده‌ هستیم» گفت: کاملاً برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم. از جنگ نمی‌ترسیم، ولی خواهان جنگ نیستیم. ما خواهان صلح هستیم و برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد.
امروز همچنین سردار حاجی‌زاده در پیامی اعلام کرد: سبزپوشان نیروی هوافضای سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با آمادگی و هوشیاری و با چشمانی باز، مراقب هستند تا در صورت هرگونه خطا از سوی دشمنان این مرز و بوم، پاسخی سخت و پشیمان‌کننده بر پیکر پوسیده و رو به اضمحلال دشمن وارد کنند.
عراقچی همچنین گفت که با دولت عراق در اینکه جنایات و تهاجمات رژیم صهیونیستی باید زودتر متوقف و آتش‌بس برقرار شود، اشتراک نظر داریم.
در این سفر و آن‌گونه که عراقچی هم به آن اشاره کرد مقرر شد دو طرف به مشورت‌های خود ادامه دهند تا جلوی تشدید تنش در منطقه را بگیرند.
بحث آوارگان در لبنان هم از دیگر مواردی بود که در این نشست خبری به آن اشاره شد و وزیر امور خارجه با ابراز تأسف از اینکه جامعه جهانی نسبت به آوارگان لبنانی توجه کمتری داشته، اظهار داشت: بیش از یک و نیم میلیون نفر آواره شده‌اند و رژیم صهیونیستی با تهاجمات و بمباران‌ها راه‌های کمک‌رسانی به آنها را بسته و امکان کمک‌رسانی را به حداقل رسانده است.
وی از دولت عراق برای میزبانی از آوارگان لبنانی تشکر کرد و گفت که ایران از هر مسیری که ممکن باشد به کمک‌رسانی به مردم لبنان و به آوارگان در سوریه ادامه می‌دهد.
* دیدار با السودانی و رشید
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که منطقه در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد و همه کشورهای منطقه باید برای توقف جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه و ادامه تجاوز نظامی علیه لبنان تلاش‌هایشان را مضاعف کنند.
عراقچی مسئولیت آمریکا و دیگر کشورهای صادرکننده تسلیحات مرگبار به این رژیم را نیز مورد اشاره قرار داد.
نخست‌وزیر عراق با اشاره به اهمیت تقویت رایزنی‌ها بین دو کشور و با سایر کشورهای منطقه در این شرایط حساس برای جلوگیری از افتادن منطقه در ورطه یک درگیری تمام‌عیار و نیز ضرورت اقدام جدی جامعه جهانی در این زمینه، بر عزم ملت و دولت عراق برای ادامه حمایت از مردم فلسطین و لبنان در برابر نسل‌کشی و تجاوزات رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق هم در دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت: تداوم جنگ در غزه و لبنان تهدیدی علیه امنیت، ثبات و صلح در منطقه و جهان است. وی همچنین از تحرکات دیپلماتیک و مسئولانه ایران برای بسیج ظرفیت‌های کشورهای منطقه و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌صلاح جهت مقابله با تهدید رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت منطقه تشکر کرد.
وزیر امور خارجه هم در دیدار با رئیس‌جمهور عراق گسترش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و ادامه تهدیدهای این رژیم علیه سایر کشورها را خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای خواند و بر مسئولیت کشورهای منطقه برای جلوگیری از تحمیل یک درگیری تمام عیار بر ملت‌های منطقه تأکید کرد.
پس از سفرهای عراقچی در دو هفته اخیر که دور اول آن از بیروت شروع و در دمشق پایان یافت، دور دوم این سفرها چهارشنبه و پنجشنبه 18 و 19 مهرماه به ریاض و از آنجا به دوحه انجام شد. آنگونه که خود عراقچی هم اشاره کرد که رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت و گفت: «تلاش ما برای اینکه یک حرکت دسته‌جمعی از سوی کشورهای منطقه و اسلامی و جامعه بین‌الملل برای توقف حملات وحشیانه به لبنان صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت. رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد در راستای توقف جنایات و محکوم کردن رژیم صهیونیستی و جلوگیری از تلاش این رژیم برای گسترش جنگ به منطقه است.»
وی در دوحه با بیان اینکه نگرانی‌های جدی در منطقه در خصوص فعالیت‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی وجود دارد، گفت که بحث آوارگان در لبنان مورد توجه است و علاوه بر این درباره فعالیت‌ها به‌منظور توقف جنایت‌های این رژیم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اتفاق‌نظر خوبی وجود دارد و رایزنی‌های خوبی انجام شد و قرار شد این رایزنی‌ها با کشورهای دیگر منطقه و در سطح بین‌المللی ادامه یابد.
عراقچی افزود: جامعه بین‌المللی باید تلاش کند از جنایت‌هایی که توسط یک فرد به خاطر منافع خودش انجام می‌شود و یک منطقه را به سمت تنش و درگیری می‌کشد، جلوگیری کند. مجموعه فعالیت‌هایی را هماهنگ کردیم که ان‌شاءالله مستمر خواهد بود.
عراقچی امشب پس از پایان سفر نیمه روزه‌اش به بغداد راهی مسقط شد تا با مقامات عمانی درباره اوضاع جاری منطقه به گفت‌وگو بپردازد. برخی رسانه‌ها هم از سفر عراقچی به مصر و احتمالاً مقصد دیگری در روزهای آینده خبر داده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1230894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا فنلاند را برد

از گور برخاسته: یونان دوباره اروپا را مبهوت می‌کند

اظهارات قالیباف درباره نوشته روی سنگ مزارش

خودرو برقی ناجی اقتصاد چینی ها شد

برنامه آمریکا برای استقرار 100 نیروی نظامی همراه سامانه تاد

پایگاه نظامیان آمریکایی بار دیگر در شرق سوریه هدف قرار گرفت

وزیر خارجه عراق بر مخالفت قاطع عراق با سوءاستفاده از حریم هوایی این کشور تاکید کرد

راه اندازی بازارچه کوله بری نقش مهمی در رفع بیکاری مهران و بدره عراق دارد

داعش برای عراق تهدید نیست

استعفای فرمانده اوکراینی پس از پذیرش مسئولیت برخورد موشک به هواپیمای روس/ آمریکا به اشتباه در بمباران اعتراف کرد /خاطراتی از هاشمی رفسنجانی

ترامپ دست به دامن ارتش آمریکا شد

پرده برداری از آسیب پذیری شدید آمریکا در برابر حمله هسته‌ای | روس ها برای بقا پس از حملات هسته‌ای چکار کردند؟

ایران هم آماده جنگ است و هم صلح! گزینه‌های روی میز ایران برای حل تنش‌ها در خاورمیانه اعلام شد

لیگ ملت‌های اروپا؛ برتری پرگل اتریش و برد یونان در خانه

لیگ ملتهای اروپا/ برتری اتریش و یونان در مقابل رقبا

طرز تهیه ته‌چین آلو اسفناج

ادامه حواشی حضور ترامپ در انتخابات آمریکا/ دستگیری فرد مسلح نزدیک مکان تجمع هواداران او

یک فرد مسلح در نزدیکی گردهمایی انتخاباتی ترامپ بازداشت شد

صادرات سیب بروجرد به کشورهای هند و عراق

از پیشنهاد فتح‌الله‌زاده تا شایعه جدید؛ پاسخ برانکو به استقلال فاش شد

حرکت خطرناک جوان افغانی با پرچم افغانستان در ایران

ترامپ از رایزنی تلفنی با نتانیاهو خبر داد

آیا در عراق استقبالی از امام انجام شد؟/گفته‌های ساواک درباره این رویداد

آنچه باید درباره عملیات پل نادری بدانید

فقر اقتصادی بسترساز گرایش به فرقه ها و جریان های انحرافی است

با مبلغ جایزه هادی چوپان چند تا ماشین می‌توان خرید؟

نرخ بیکاری کاهش یافت

حمایت‌گری بانک مرکزی مهمترین رکن اصلاح نظام بانکی است

طرح ژنرال‌ها؛ نقشه خطرناک اسرائیل برای شمال غزه

جزئیاتی جدید درباره حمله پهپادی مرگبار حزب‌الله؛ زخمی شدن 110 نظامی اسرائیلی

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال اتریش

جک گریلیش بدشانس: 500 یورو به آرنولد بدهکار شدم!

صربستان عضویت در بریکس را جایگزینی برای اتحادیه اروپا خواند

مربی سابق استقلال، دستیار سرمربی برزیلی، اسپانیایی شد!

برد تیم کریکت افغانستان در عمان

بازگشت زودهنگام بازیکنان کلیدی میلان و یوونتوس از تیم ملی آمریکا

رونمایی اسرائیل از سامانه دفاع ضدموشکی جدید

پاسخ مدودف در واکنش به اتهام‌زنی جدید رئیس‌جمهور آمریکا به ایران

واکنش جدید آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

کامالا هریس انگشت بر نقطه حساس گذاشت/پرونده پزشکی که داستان شد

ترامپ تهدیدی برای روابط آلمان با آمریکاست

آلمانی‌ها ترامپ را تهدیدی برای روابط با آمریکا می‌دانند

نتانیاهو و همسرش مهمان خانه ترامپ شدند

حضور خبرساز نتانیاهو و همسرش در خانه ترامپ

جنگ جهانی سوم در راه است

رئیس مجلس آمریکا: سوابق پزشکی ترامپ به مردم آمریکا ربطی ندارد

واشنگتن ترمز جنگ‌طلبی تل‌آویو را می‌کشد؟

قانون مستشاری آمریکایی‌ها چگونه لغو شد؟

ترامپ: نتانیاهو به حرف بایدن گوش نمی‌دهد

دفاع رئیس مجلس آمریکا از ترامپ: سوابق پزشکی ترامپ به مردم آمریکا ربطی ندارد