ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رئیس هیات ایران در اجلاس شانگهای: ما خواهان جدیت اعضای شانگهای علیه جنایات اسرائیل و تروریسم اقتصادی آمریکا هستیم اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارشبیست و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات کشورمان در این اجلاس ضمن قدردانی از استقبال گرم و میزبانی دولت پاکستان، عضویت بلاروس در سازمان شانگهای و ریاست جدید روسیه بر شورای نخست وزیران اعضای این سازمان را تبریک گفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی افزود: در شرایطی که نظام بین الملل با چالش های متعددی برای حفظ و تأمین صلح، ثبات و امنیت بین المللی مواجه است، برگزاری رویدادها و توسل به سازوکارهای منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای، که مبتنی بر اصول شناخته شده حقوق بین الملل همچون احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی، حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.
اتابک اضافه کرد: برای پاسداشت صلح و امنیت و پیشبرد توسعه و رفاه بشری در جهان به هم‌پیوسته کنونی که با تهدیدات و فرصت های پیچیده و چند لایه مواجه هستیم، نمی توان به ترتیبات کهن اکتفا کرد بلکه باید کوشش های جمعی جدیدی متناسب با شرایط و دغدغه های تازه سامان داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان همکاری شانگهای از ستون های اصلی نظم چند قطبی در تحولات جهانی و منطقه ای است که می تواند در ایجاد فضایی همراه با صلح، ثبات و توسعه و اعتماد متقابل بین اعضاء و همچنین بین سازمان و دیگر سازوکارهای چندجانبه منطقه ای و جهانی بسیار موثر عمل کند.
وی گفت: تضمین ثبات و امنیت منطقه، به ویژه در مقابله با تروریسم تکفیری، افراط‌گرایی، ‌قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی در کانون توجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی ادامه داد: مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم که از ابتدا در دستور کار سازمان همکاری شانگهای قرار داشته است، همچنان ثبات و امنیت منطقه ما را تهدید می کند. جمهوری اسلامی ایران، صلح و ثبات منطقه را صلح و ثبات خود تلقی کرده و در راستای حفظ آن، از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ایران در پیشبرد سیاست همسایگی و ارتقای دوستی و همکاری با کشورهای همسایه و اعضای سازمان همکاری شانگهای مصمم است.
اتابک تصریح کرد: تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه مظلوم و کشتار وحشیانه زنان و کودکان بی گناه، مصداق کامل نسل کشی است و فراتر از نقض تمامی قواعد و مقررات حقوقی بین المللی و نیز نقض حقوق اساسی بشر، به وضوح تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است.
وی افزود: اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه منافع یکی از اعضای سازمان همکاری شانگهای یعنی جمهوری اسلامی ایران که با قاطعیت به آن پاسخ داده شد، مصداق بارز تهدید و نقض صلح بوده و امنیت بین المللی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. از این رو، شایسته است اعضای سازمان، اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی را با جدیت بیشتری مورد توجه قرار داده و نسبت به آن واکنش نشان دهند.
رئیس هیات کشورمان گفت: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با اولویت قراردادن سیاست همسایگی، خواهان دستیابی به همگرایی پایدار با کشورهای منطقه و از جمله اعضای سازمان همکاری شانگهای است و آمادگی دارد با تشریک مساعی، ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپلتیک خود از جمله نیروی انسانی متخصص و ماهر، مزیت‌های انرژی، پیشرفت های علمی و فناورانه، موقعیت ممتاز در ارتباطات و ترانزیت را در اختیار پیشرفت و تعالی منطقه قرار دهد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری و ارتباط با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را اولویت خود می داند و در این راه گام‌های مهمی برداشته است. با این حال، لازم است اعضای این سازمان تدابیر سازنده و عملیاتی مورد نیاز به منظور رفع عوامل بازدارنده در توسعه تجارت، تسهیل مبادلات و سرمایه گذاری در عرصه های مختلف را اتخاذ کنند. کنسرسیوم بین بانکی، شورای تجاری و سایر مکانیزم های موجود نقش مهمی در این زمینه دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار داشت: در طول یک سال گذشته سطح مبادلات تجاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای روندی صعود داشته است به طوری که حجم مبادلات اقتصادی به 64 میلیون و 311 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 37 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 40.7 درصد و از لحاظ ارزش 5.5 درصد رشد نشان می دهد.
وی افزود: بنابراین گسترش همکاری های منطقه ای از طریق پیمان های اقتصادی گوناگون و فراهم ساختن زمینه های تجارت آزاد با بهره گیری از راهکارهای مختلف مانند تجارت بر مبنای ارزهای محلی، افزایش سطح همکاری های بانکی، یافتن راهکارهای پرداخت مالی جایگزین، تقویت کریدورهای ترانزیتی و خطوط مواصلاتی، توسعه گفت‌وگوهای اقتصادی و اجرای برنامه همکاری تجاری و اقتصادی چندجانبه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای -که در بیانیه های مشترک اعضا به آنها اشاره شده است- در اولویت کاری جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
اتابک اضافه کرد: برای تحقق این امر پیشنهاد می‌کنیم تأمین مالی پروژه‌های لجستیک و تسهیل کننده تجارت و توسعه زیرساخت‌های مالی به همراه تسهیل فرآیندهای گمرکی، با تمرکز بر بهره مندی از ظرفیت‌های سیستم مالی مشترک، بلاکچین و استفاده از ارزهای منطقه‌ای مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی گفت: جهان وارد دوران جدیدی شده و سلطه‌طلبی و یکجانبه‌گرایی رو به زوال است. نظام بین‌الملل به سوی چندجانبه گرایی و بازتوزیع قدرت به سود بازیگران مستقل غیرغربی حرکت می کند و سازمان همکاری شانگهای با تکیه بر روح حاکم بر آن می تواند تسهیل گر این فرآیند پرفراز و نشیب باشد.
اتابک افزود: تحریم های غیرقانونی، نامشروع فراسرزمینی، زورمدارانه و مغایر حقوق بین الملل که با اغراض کاملا سیاسی اعمال می شود، مصداق بارز تروریسم اقتصادی است و متاسفانه ایران نیز برای سالیان متمادی، متاثر از تروریسم اقتصادی ایالات متحده بوده است.
وی خطاب به هیات های شرکت کننده گفت: انتظار ما از سازمان همکاری شانگهای آن است که با صدایی واحد، در برابر یکجانبه‌گرایی و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بایستد و کشورهای عضو خود که تحت تاثیر این اقدامات غیرقانونی هستند را در مسیر مقابله با این تحریم ها یاری کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: همچنین لازم است مقابله عملی با اقدامات محدود کننده تجاری و تحریم هایی که توسعه اقتصادی کشورها و تجارت چندجانبه را محدود می سازد، در دستور کار اعضای این سازمان قرار گیرد.
منبع: ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1234062/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داوران هفته هشتم لیگ برتر؛ امیر عرب براقی برای استقلال سوت می‌زند

اسامی داوران هفته هشتم لیگ برتر فوتبال اعلام شد

قضاوت داور جنجالی در بازی استقلال - ذوب‌آهن

شکست تنیسور ایرانی در اولین دوره مسابقات ژاپن

دولت لهستان تعلیق موقت حقوق پناهندگی را تصویب کرد

تبریک تولد دیوید ترزگه توسط صفحه رسمی لیگ قهرمانان اروپا

گری نویل: توماس توخل به خاطر خارجی‌بودن، انتخابی ناامیدکننده برای تیم ملی انگلیس بود

درخواست فنلاند برای وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه رژیم صهیونیستی

در سخن گفتن با ملت بزرگ ایران مؤدب باشید

بمب نقل و انتقالات استقلال؛ سرمربی جدید از اروپا می‌آید؟

حمله مقام اروپایی به ایران ؛ شولتس: ایران با آتش بازی می‌کند!

رشد روابط مسکو و پکن علی‌رغم فشارهای خارجی

396000 نفر در صف وام ازدواج/ عودت پاداش مدیران فوتبالی/ ابهاماتی درباره قرارداد شهرداری با چین

مقام طالبان افغانستان در دیدار با سفیر ایران: تصمیم گرفته ایم که مهاجران را بازگردانیم

حضور تجار هویت دار در نمایشگاه بین‌المللی صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان در مشهد

عکس/ سنگ تمام آنتونلا روکوزو برای مسی: تو بهترین بازیکن تمام تاریخ هستی!

زمان آن فرارسیده که آمریکا رویکردی واقع‌بینانه نسبت به ایران و اسرائیل اتخاذ کند

◄ شکایت تجاری آمریکا از سیاست های ناعادلانه صنعت کشتی سازی چین

میزبانی 140 هزار خادم شهید از زوار راهیان نور/ آمریکا نمی‌تواند مانع اصابت موشک‌های ایران شود

انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا (رقابت ترامپ و هریس) | نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برنامه ترامپ برای آشپزی در مک دونالد

ساخت سلاح هسته‌ای از نظر فنی برای ایران امکان پذیر است؟

دروغ‌های سریالی ترامپ درباره انتخابات 2020 آمریکا

ترور ترامپ، نقشه دموکرات‌ها دست خارجی ؟

زخمی شدن 13 نظامی صهیونیست در حملات حزب‌الله

خداییان: برخی بانک‌ها که از پرداخت تسهیلات مسکن سر باز زدند، جریمه شدند

پول های نظارت ناپذیر!

تغییر نرخ سیلندر گاز مایع در کیش

کنگره سراسری همت پایدار، مدیر ماندگار در کیش برگزار شد

نچیروان بارزانی و اردوغان دیدار کردند

ضرورت ارتقای فرهنگ کار از طریق مشارکت‌های اجتماعی

سازمان همکاری شانگهای مجمعی کارآمد برای هم‌افزایی اقتصادی و امنیتی در منطقه

مالیات بر سوداگری؛ کلید قفل بازار مسکن

انجام تعمیرات تخصصی نیروگاه جندر سوریه توسط متخصصان ایرانی

پاسخ برندگان نوبل اقتصاد به چرایی شکاف رفاه بین کشورها

توزیع کننده داروی قاچاق در مشهد دستگیر شد

صادرات غیرنفتی ایران پنجره ای رو به جهان

باقرزاده: جنایات رژیم صهیونیستی مانع اصلی توسعه پایدار در لبنان و غزه است

اعلام داوران هفته هشتم لیگ برتر/ عرب براقی قاضی بازی استقلال شد

قضاوت داور جنجالی برای استقلال

عرب‌براقی داور استقلال و ذوب آهن/ برگزاری سه دیدار با VAR – رسانه7 | اخبار ورزشی

عرب‌براقی قاضی دیدار حساس استقلال شد

عرب‌براقی داور استقلال و ذوب آهن/ برگزاری سه دیدار با VAR – آفتاب نو | اخبار ورزشی

اسامی داوران هفته هشتم لیگ برتر/ قضاوت عرب‌براقی برای استقلال بعد از حدود 600 روز

داور جنجالی برای استقلال قضاوت می‌کند

سوت استقلال و ذوب آهن به عرب براقی رسید

داوران هفته هشتم لیگ برتر مشخص شدند

آقای پاس گل مقدماتی جام جهانی 2026

شکست دختر تنیس‌باز ایران در آغاز مسابقات ژاپن – رسانه7 | اخبار ورزشی

آخرین جزئیات پروازهای ابطال شده ایران ایر به اروپا