ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مروری بر مهمترین عناوین مطبوعات امروز، 25 مهرماه 1403 اروپا

مروری بر مهمترین عناوین مطبوعات امروز، 25 مهرماه 1403
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا به نقل از دنیای اقتصاد؛ در گزارش های امروز چهارشنبه می توان دو خط خبری متفاوت را در میان جریان اصولگرا و اصلاح طلب رصد کرد. هر دو جریان سیاسی خبر از حضور سردار اسماعیل قاآنی در مراسم بدرقه سردار نیلفروشان دادند؛ اما جریان غالب خبری شان چنین است:جریان اصلاح طلب: حمله پهپادی حزب الله و تحولات خاورمیانه (لبنان، غزه، اسراییل و ایران)؛ نشست خبری سخنگوی دولت.
جریان اصولگرا: مراسم بدرقه سردار نیلفروشان؛ تحریم هواپیمایی ایران از سوی غرب؛ حضور سردار قاآنی در مراسم سردار نیلفروشان.
این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان «ناکارآمدی ابربنگاه‌ها» به این مسئله پرداخته که چرا صنایع بزرگ ایران بر خلاف معادله جهانی از بهره‌وری پایین‌ رنج می‌برند؟ نتیجه بررسی‏‌های اقتصادی نشان می‏دهد که رابطه بین بهره‌وری و اندازه بنگاه‌های اقتصادی رابطه عکس است و بنگاه‌های کوچک بهره‌وری بالاتری نسبت به بنگاه‌های بزرگ دارند. عکس یک این روزنامه هم به نشست خبری فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، اختصاص دارد که با عنوان «مهار تورم و انضباط مالی» پاسخگوی طیف گسترده ای از پرسش ها بود. وی ضمن اشاره به تلاش دولت برای افزایش تعاملات با کشورهای همسایه برای بهبود تجارت خارجی در جهت افزایش رشد اقتصادی، پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی کشور به 4 درصد برسد.

ایرانیان جهان

اعتماد عکس و تیتر یک این روزنامه گفت و گویی است با بیژن عبدالکریمی از چالش‌های درونی و بیرونی کشور و نقش روشنفکران در حل مشکلات که با تیتر «امنیت و منافع ملی مساله اصلی ایران است» مشخص شده است. عبدالکریمی تایید صلاحیت پزشکیان را نشان دهنده ارسال سیگنال از سوی حاکمیت می‌داند که باید از سوی عموم مردم، کنشگران سیاسی و فعالان مدنی نیز درک شود. این استاد فلسفه که یکی از متقدمین طرح نظریه وفاق در ایران است، انحراف ایده وفاق از بنیان‌های اصلی نظری و عملی‌اش را خطرناک ارزیابی می‌کند. «کوه موش زایید» گزارشی است از کم و کیف اجرای قانون شفافیت 4 ماه بعد از ابلاغ آن. مهلت اجرای ماده 2 قانون شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌ها نخستین روز از هفته جاری یعنی بیست و یکم مهر ماه به سر رسید. ماده تصریح دارد که «مشمولان این قانون موظفند حداکثر ظرف چهار ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، داده‌ها و اطلاعات ذیل را که مربوط به آن دستگاه است، از طریق سامانه‌های مربوط به خود منتشر کرده و در دسترس عموم قرار دهند.» تردیدی نیست که بخش قابل‌توجهی از خود نمایندگان مجلس یازدهم هم دل خوشی از شفافیت نداشتند. رای مخالف به کلیات این طرح در سال 1400 به خوبی نشان داد که شفافیت آرا در نظام سیاسی و پارلمانی ایران به یک دستاویز سیاسی-انتخاباتی بدل شده بود. شوخی بزرگ حق مسکن در فیش حقوقی» عنوان گزارش دیگر این روزنامه است که ضمن اشاره به تورم بالای مسکن و حقوق پایین مردم به نقل از مجید گودرزی، کارشناس بازار مسکن نوشت: این رقمی که در فیش های حقوقی قید می‌شود یک شوخی غیرقابل قبول است. برای حق مسکن 900 هزار تومانی کارگران باید بیش از 580 سال صبر کنند تا بتوانند به صورت میانگین یک واحد 75 متری با قیمت امروز تهیه کنند. پاشنه آشیل تل‌آویو» هم گزارشی است که در آن به حمله پهپادی حزب الله به اسراییل اشاره کرده و افزوده که جبهه مقاومت دفاع هوایی اسراییل را بی دفاع کرد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، در تازه‌ترین و مهم‌ترین دور از پاسخ‌های نظامی حزب‌الله، رزمندگان این جنبش موفق شدند با موفقیت به تجمع نظامیان تیپ نخبه گولانی اسراییل حمله کرده و دست کم 4 نفر از آنها را کشته و عده زیادی را مجروح کنند...

ایرانیان جهان

شرق «رویای سهل و ممتنع» عنوان تیتر یک این روزنامه است که مسئله جابجایی مرکزیت سیاسی و انتقال پایتخت را در خانه اندیشمندان علوم انسانی مورد بحث قرار می دهد. عکس یک این روزنامه هم با عنوان «از خاکریزهای جبهه تا شهادت در ضاحیه» مراسم بدرقه سردار نیلفروشان را با حضور مقامات کشوری و لشگری به تصویر کشیده است. «انقلابی ها چرا قالیباف را رها نمی کنند؟» گزارشی است درباره اینکه چرا جریان تندرو همچنان به دنبال انتقام شکست در انتخابات است. پرونده چای دبش هنوز در جریان است. دادســتان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده چای دبش در 613 صفحــه با 63 متهــم خبر داده است. دادســتان تهران با بیان اینکه پرونده چای دبش با ضمائم آن دارای 350 جلد و 70 هزار صفحه گفت: در پرونده مذکور، علاوه بر مســائل و تخلفــات ارزی گروه دبــش، بیش از 30 هــزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی بدون ضوابط و مقررات در اختیــار این گروه گذاشــته شــده که 9 هزار میلیــارد تومان آن معوق شــده است. «تحریم در میانه بحران» عنوان گزارشی است که در آن از اعمال تحریم های جدید علیه ایران آن هم در شرایط بحران های خاورمیانه خبر داده است. ورای اروپا هفت شخصیت حقیقی و هفت شخصیت حقوقی را در مورد ادعای ارسال پهپاد و موشک از ایران به روسیه در فهرست تحریم ها قرار داده است. تحادیه اروپا ســه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر و ساها را به بهانه ادعای دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارســال موشک های بالستیک به روسیه تحریم کرد. غیر از خاورمیانه که کانون بحران است، شبه جزیره کره هم به واسطه ماجراجویی های کره شمالی در آستانه بحران قرار دارد. تخریب جاده های ارتباطی دو کره» عنوان گزارشی است که در آن اشاره شده که کــره شــمالی روز گذشــته بخــش شــمالی جاده های بلااستفاده بین دو کره را منفجر کرد.

ایرانیان جهان

هم میهن این روزنامه عکس تمام صفحه خود را به سردار قاآنی اختصاص داده و با تیتر «بازگشت سردار» می نویسد، موج شایعات با حضور اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم تشییع شهید نیلفروشان فرو خفت. فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران که در روزهای گذشته شایعات زیادی درباره او مطرح می‌شد، ابتدا در فرودگاه مهرآباد برای استقبال از پیکر شهید نیلفروشان و سپس در مراسم میدان امام حسین تهران حضور پیدا کرد و به این اخبار نادرست پایان داد. در کنار عکس یک، تیتر دیگری هم وجود دارد. وزیر جنگ اسراییل، می گوید: «دنبال جبهه جنگ جدید نیستیم». فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، هم می گوید:«استانداران را با عملکردشان قضاوت کنید». ر گزارش «راست افراطی اروپا قدرتمندتر از همیشه» به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا راست افراطی در اروپا قدرت می‌‏گیرد و چه آینده‌‏ای در انتظار اروپاست؟ در گزارش «دانشگاه از بنی‎ صدر تا پزشکیان» روایتی است از مواجهه رؤسای‏‌جمهور پس از انقلاب با اعتراضات دانشجویان. حمد زیدآبادی هم در یادداشت «آتش جنگ در خاورمیانه و سکوت چینی‌ها» می نویسد: درحالی‌که آتش جنگ در خاورمیانه به‌طور فزاینده‌ای زبانه می‌کشد، از چینی‌ها صدایی برنمی‌خیزد. ین به لحاظ توان اقتصادی و نظامی، یکی از ارکان قدرت نظام بین‌الملل به شمار می‌رود، اما توان سیاسی و دیپلماتیک آن هنوز به اندازه‌ای نیست که بخواهد در بحران‌های دور از قلمرو خود ورود جدی داشته باشد. به احتمال زیاد آنها ریشه‌های مناقشه در خاورمیانه را چنان پایدار و درهم‌پیچیده و درگیر شدن با آن را چنان سخت و دشوار یافته‌اند که دامن خود را از آتش آن برچیده‌اند. این روزنامه در یک پرونده دو صفحه ای به مسئله «رفع فیلترینگ» و «FATF» به عنوان شرط بهبود اقتصاد پرداخته است...

ایرانیان جهان

سازندگی این روزنامه عکس یک خود را به نیم تصویری از مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اختصاص داده و تیتر «تهران بدون امید» را برای آن برگزیده است. بهانه این گزارش سخنان چمران است که با کنایه به وضعیت آلودگی هوای پایتخت، خطاب به تهرانی ها گفت: من دلم را خوش نکردم که اوضاع هوای این شهر خوب خواهد شد، شما هم نکنید! بهانه گزارش «روزآمدسازی گزینش» هم سخنان محمدجعفر قائم پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور، است که مسئله گزینش از دیدگاه امام خمینی را مطرح کرده و با گریزی به شرایط حاضر گفت اصل بر شایسته سالاری و روزآمدسازی در امر گزینش است. گزارش «خلق بحران ارگانیک» به دنبال بررسی این مسئله است که چرا عملیات پهپادی و موشکی حزب الله لبنان بر حیفا متمرکز است. در این گزارش به 6 دلیل اهمیت حیفا به عنوان «شاهرگ اقتصادی اسراییل» اشاره شده و می نویسد به همین دلایل حزب الله از فاز تدافعی به فاز تهاجمی وارد شده و حملات به حیفا در دستور کارش قرار گرفت. در گزارش «عدم حمایت از هریس و ترامپ» هم این مسئله بررسی شده که چرا سازمان مسلمانان امریکایی به دو نامزد انتخابات پشت کرد. همچنین در گزارش «دو اپیزود از شرق آسیا» به بررسی این مسئله پرداخته که چین چگونه در اقتصاد و دیپلماسی برنده شد.

ایرانیان جهان

همشهری تیتر و عکس یک این روزنامه با عنوان «پایان تحریف» می نویسد که با نصب 50هزار دوربین روی لباس‌پلیس، پروژه دروغ‌سازی رسانه‌های دشمن تمام می‌شود. «صدای مقاومت در قلب اروپا» هم از دیگر گزارش های صفحه یک همشهری است که می نویسد حضور قالیباف در اجلاس بین‌المجالس ‌جهانی عرصه‌ تازه‌ای برای دیپلماسی ضدصهیونیستی بود.

ایرانیان جهان

ایران صفحه یک این روزنامه صفحه ای بسیار شلوغ و پر از تیترهای ریز و درشت و عکس های متعدد است. اما در مجموع می توان این گزارش ها را از دل صفحه یک این روزنامه بیرون کشید: گزارشی از مراسم وداع با پیکر سردار نیلفروشان با عنوان «وداع باشکوه با سردار مقاومت». «وقت رسوایی اسراییل» گزارشی است از حضور سردار اسماعیل قاآنی در مراسم بدرقه سردار نیلفروشان. ر گزارش «بازخوانی نقش راهبردی ایران در تأمین امنیت اروپا» به مسئله تحریم های اروپا در بحبوحه تنش های خاورمیانه پرداخته است. یخ نعیم قاسم هم در سخنان خود اشاره کرد که «موشک‌ها و پهپادهای ما به تل‌آویو و حیفا رسید». حزب‌الله همچنان در حال شکل‌دهی معادله «حیفا در برابر ضاحیه» و در گام دوم «تل آویو در برابر بیروت» است و روزی نیست که آسمان حیفا مزین به موشک‌های حزب‌الله نگردد.

ایرانیان جهان

کیهان این روزنامه هم تیتر یک خود را به سخنان شیخ نعیم قاسم اختصاص داده و تیتر «دستاوردهای ما فراتر از پیش‌بینی‌هایمان است» را برای آن برگزیده است. عاون دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود گفت آنچه در این 2 هفته در میدان انجام دادیم، بیشتر و بهتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم؛ همان‌طور که سید می‌خواست، موشک‌هایمان به حیفا و تل‌آویو رسید. کس یک این روزنامه هم به مراسم تشییع و بدرقه پیکر سردار نیلفروشان اختصاص یافته است. این روزنامه همچنین در گزارش «اروپا آسمان را به روی پروازهای ایران بست» خواستار این شد که «دریا را به روی کشتی‌های اروپایی ببندید». «این تصویر بار دیگر صهیونیست‌ها را رسوا کرد» اشاره دارد به حضور سردار قاآنی در مراسم تشییع سردار شهید نیلفروشان. «شتر ما و سگ اروپا» یادداشتی در ستون «نکته» به قلم حسین شریعتمداری است که با اشاره به ضرب المثلی می نویسد: «‌بعضی‌ها آن‌قدر بی‌دست و پا هستند که اگر سوار شتر هم بشوند، باز هم سگ پاچه‌شان را گاز می‌گیرد‌» باید گفت برای ایران اسلامی با اقتدار مثال‌زدنی و کم‌نظیری که از آن برخوردار است، خیلی افت دارد که سران بی‌هویت کشورهای اروپایی و هم پیمان اسرائیل وحشی و جنایتکار دست به تحریم هوایی کشورمان بزنند و از این سوی با هیچ واکنش پشیمان‌کننده‌ای رو‌به‌رو نشوند.
ستون «خبر ویژه» هم متشکل از دو خبر است: «تاد اگر قوت داشت آمریکا در عین‌الاسد و آرامکو تحقیر نمی‌شد». در این خبر آمده است که انتشار خبر «ارسال سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا» به اسرائیل بیش از آن که خبری واقعی و مهم و معتبر باشد، عملیات روانی برای دوپینگ روحی اتباع رژیم صهیونیستی است. «چهره کریه و بدون بزک اروپا همین است که رو شد». در این خبر هم ضمن اشاره به دیپلماسی فعالانه ایران در قبال تحولات منطقه نوشت که این بحران از خود غرب هدایت می شود. در این خبر همچنین آمده است که طرف اروپایی پریروز ماهیت واقعی و بدون روتوش خود را با تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران نشان داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1234618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ولایتی تحریم های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

وزیر امور خارجه: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند

عراقچی: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند

دوران سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها به سر رسیده

عملیات وعده صادق 2 اساس دفاعی اسراییل را نابود کرد

حضور الکسی گندوز دروازه بان پرسپولیس در لیگ آفریقا

حمایت از تولیدکنندگان در جنگ اقتصادی یک ضرورت انکارناپذیر است

روزنامه آفتاب نو| استقلال از اروپا به آفریقای جنوبی رسید

دوران سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها در منطقه ما به پایان رسیده است

عراقچی: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود

از تهدید پزشکیان تا حمله به ظریف

واکنش آمریکا به جنایت اخیر صهیونیست‌ها در غزه

ادامه آتش افروزی آمریکا در اوکراین؛ کمک نظامی جدید 425 میلیون دلاری واشنگتن به کی‌یف

آمریکا: به همکاری با اوکراین ادامه می‌دهیم

رونمایی حزب الله از دو موشک جدید (زیرنویس فارسی)

بنگاه های اقتصادی به نام موسسه خیریه

وزیر امور اقتصادی و دارایی: کشور امروز نیازمند همدلی و امیدآفرینی است

شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را محکوم کردند

اتحادیه اروپا منهای پیمان شنگن!

بیانیه‌ای مشترک سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا/ درخواست برای آتش‌بس در منطقه

روزنامه خبرورزشی| استقلال از اروپا به آفریقای جنوبی رسید

عراقچی: دوران «تفرقه بینداز و حکومت کن» اروپایی‌ها به سر رسیده است

الکسیس گندوز در تیم هفته آفریقا +عکس

جانشین بیرانوند به تیم منتخب رسید!

سوتی عجیب گزینه استقلال برای صعود تیم به جام ملت های آفریقا؛ شادی موسیمانه به ضرر تیم تمام شد

شادی کوتاه گزینه استقلال تهران؛ گاف عجیب پیتسو موسیمانه در جام ملت های آفریقا

عصبانیت و اتهام زنی آمریکا علیه ایران و انصارالله یمن

آمریکا: به همکاری با اوکراین درباره طرح پیروزی زلنسکی ادامه می‌دهیم

ورود نخستین سامانه پدافندی تاد به سرزمین‌های اشغالی

نظر آمریکا درباره طرح پیروزی زلنسکی

«سه بند محرمانه طرح زلنسکی»، «قانون در کمین املاکی‌های متخلّف» و «اتمام انتظار 2هزار شاکی یک پرونده»

بمباران پایگاه آمریکا در شرق سوریه

تاکید آمریکا بر همکاری در طرح پیروزی زلنسکی

عملیات عاشورا؛ سپاه و ارتش به سمت میمک

خبر بد آب‌‌و‌‌هوایی به مردم ایران در هفته آینده

تاکید دوباره بر سیاست‌های کلی رهبر انقلاب در جلسه هفتگی

رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب

روایتی از معجزه اقتصادی آلمان پس از جنگ جهانی دوم/ آلمان غربی با کدام سیاست‌های اقتصادی رشد 4 برابری در صنعت را تجربه کرد؟

قیمت تتر از دلار گران‌تر شد

رمزگشایی از یک تماس؛ چرا سلطان عمان شخصاً به پزشکیان زنگ زد؟

حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

ارسال نخستین سامانه پدافندی تاد برای رژیم صهیونیستی

عراقچی: حملات و جنایات باید متوقف شود ؛ امکان تبادل پیام میان ایران و آمریکا همچنان وجود دارد

رفع فیلترینگ و FATF شرط بهبود اقتصاد

چند نکته درباره نطق ناتمام امیرحسین ثابتی در ژنو

مروری بر مهمترین عناوین مطبوعات امروز، 25 مهرماه 1403

در سخن گفتن با ملت متمدن و بزرگ ایران مودب باشید

مسافران هوایی به اروپا بخوانند

مستر کارت شراکت خود را با یک آلت کوین سورپرایز اعلام کرد!

گزینه پرسپولیس و سرمربی ستاره پرسپولیس به استقلال وصل شد!