ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از مذاکرات آتش‌بس جنگ کره تا سرنگونی خمرهای سرخ در کامبوج آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ایرنا، تاریخ همواره سرنخ‌هایی را برای شناخت و درک بهتر آنچه امروز اتفاق می‌افتد در اختیارمان قرار می‌دهد. پیچ و خم‌های مسیر تاریخ با اتفاق‌های ریز و درشت در گذر زمان تغییر یافته و هر رخداد به نوعی در رقم زدن وضعیت ژئوپلیتیک حال حاضر تاثیرگذار بوده است. آسیا و اقیانوسیه که سهم قابل توجهی از وسعت این کره خاکی را به خود اختصاص داده، همانند دیگر نقاط دنیا تحولات مهم و تاثیرگذاری را از سر گذرانده است.
در این گزارش سعی داریم تا با شرحی از چندین رویداد تاریخی در بازه زمانی 19 تا 25 اکتبر/ 28 مهر تا 4 آبان (هفته جاری)، سرنخ‌هایی را از چگونگی شکل‌گیری سیاست‌ها و جغرافیای امروز منطقه آسیا و اقیانوسیه در اختیار مخاطب قرار دهیم.
سرنگونی خمرهای سرخ در کامبوج
پس از اینکه خمرهای سرخ هزاران نفر از مردم کامبوج را در جریان یک نسل‌کشی بزرگ که از سال 1975 آغاز شده بود، از بین بردند حمله ارتش کمونیست ویتنام در روز کریسمس سال 1978 این نیروهای شورشی را سرنگون کرد. در طول ده سال، خمرهای سرخ یک مبارزه چریکی را علیه نیروهای ویتنامی رهبری کردند. «جمهوری خلق کمپوچیا» دولت مستقر در شهر فنوم پن تحت حمایت ویتنام بود در حالی که گروه‌های زیادی از شبه نظامیان خمر سرخ در جنگل‌های انبوه شمال غربی این کشور در نزدیکی مرز با تایلند مخفی شده بودند.
خمرهای سرخ تنها نیروهایی نبودند که با ارتش ویتنام مقابله می‌کردند چرا که ارتش کمونیست ویتنام در مناطق دیگر کامبوج با نیروهای سلطنت طلب تحت رهبری شاهزاده نوردوم راناریده (پسر پادشاه نوردوم سیهانوک) و نیروهای ملی‌گرای کامبوج به رهبری سون سان درگیر بودند. با ادامه مقاومت ائتلاف خمر سرخ، سلطنت طلبان و نیروهای ملی‌گرا در برابر ویتنامی‌ها، ارتش خلق ویتنام پس از 10 سال در سپتامبر 1989 (شهریور 1368) به طور کامل از کامبوج خارج شد اما هنوز شورشیان در تقابل با دولت مرکزی در فنوم پن بودند.

ایرانیان جهان

به عنوان بخشی از تلاش برای برقراری صلح، انتخابات تحت حمایت سازمان ملل در سال 1993 برگزار شد که به بازگرداندن ظاهر عادی و همچنین افول تدریجی خمرهای سرخ کمک کرد. با این حال، یک درگیری با شدت کم بین ارتش دولت کامبوج و خمرهای سرخ تا سال 1998 ادامه یافت. نورودوم سیهانوک به عنوان پادشاه کامبوج ابقا شد و یک دولت ائتلافی که پس از انتخابات ملی در سال 1998 تشکیل شد، ثبات سیاسی را به ارمغان آورد و باقی مانده نیروهای خمر سرخ در آن سال تسلیم شدند.
مذاکرات برای پایان جنگ 1950 کره
چند ماه پس از آغاز جنگ کره در ژوئن 1950 (خرداد 1329) نیروهای سازمان ملل دوباره سئول، پایتخت کره جنوبی را تصرف و به سمت کره شمالی پیشروی کردند. اندکی پس از پیشروی، نیروهای آمریکایی و کره جنوبی در روز 17 اکتبر (25 مهر 1329) با پدافند کره شمالی در نزدیکی پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی، روبرو شدند. رهبری کره شمالی و نیروهای اصلی پیش از این به سمت شهر کانگیه در نزدیکی مرز با چین عقب نشینی کرده بودند و به نیروهای سازمان ملل اجازه دادند تا در روز 19 اکتبر (27 مهر) همان سال پیونگ یانگ را تصرف کنند. این یکی از نبردهای اصلی سازمان ملل در جریان جنگ کره بود که به نبرد پیونگ یانگ شهرت یافت.
زمانی که نیروهای سازمان ملل به ساریوون در جنوب پیونگ یانگ رسیدند، مشخص شده بود که نیروهای باقی مانده ارتش خلق کره نمی‌توانند، دفاعی قوی از پیونگ یانگ انجام دهند. ارتش خلق کره در این زمان نه تنها باید با نیروهای ایالات متحده بلکه همچنین با تحرکات فراگیر نیروهای ارتش جمهوری کره از جنوب شرقی و شرق مبارزه می‌کرد. برخی از این نیروها اگر چند روز بیشتر به پیشروی خود ادامه می‌دادند، تقریبا شمال بزرگراه‌ها و خروجی های شهر را قطع می‌کردند. پیونگ یانگ پس از آن محاصره می‌شد و هر نیروی کره شمالی که در داخل و اطراف شهر کشته یا تسلیم می‌شد.

ایرانیان جهان

یک نقطه اصلی و مشکل ساز مذاکره، بازگرداندن اسیران جنگی بود. کمونیست‌های کره شمالی 10 هزار اسیر و فرماندهی سازمان ملل 150 هزار نفر را در اختیار داشتند. در توافقنامه آتش‌بس نهایی که در 27 ژوئیه 1953 (5 مرداد 1332) به امضا رسید، یک «کمیسیون استرداد کشورهای بی طرف» برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد. با وجود پایان جنگ بین دو کره و برقراری آتش‌بس، پیونگ یانگ و سئول به وضعیت باثباتی در روابط دست پیدا نکردند و امروز تنش بین دو کشور خطرناک‌تر از همیشه است. چند روز پیش بود که کره شمالی اعلام کرد که در عرض یک ماه، سه پهپاد کره جنوبی حریم هوایی این کشور را نقض کرده و پیونگ یانگ در صورت تکرار این مساله حمله خواهد کرد.
تعیین «جمهوری خلق چین» به عنوان تنها نماینده چین در سازمان ملل
درحالیکه تایوان از اواخر قرن 19 تحت اشغال ژاپن بود پس از تسلیم این کشور در جنگ جهانی دوم، در تاریخ 25 اکتبر 1945 (3 آبان 1324) این جزیره به ژنرال چیانگ کای‌شک رهبر سیاسی و نظامی وقت جمهوری چین واگذار شد. این روز به عنوان روز بازگشت در تایوان که آن زمان تحت حاکمیت چین بود، شناخته می‌شود. پس از پایان اشغال ژاپن، جنگ داخلی در چین که از سال 1927 بین نیروهای کمونیست و ملی‌گرای کومینتانگ آغاز شده بود، پس از وقفه‌ای دوباره از سر گرفته شد و به مدت 4 سال به طول انجامید.
نیروهای کمونیست در نهایت در سال 1949 توانستند نیروهای کومینتاگ را شکست دهند که این امر موجب فرار آنها به جزیره تایوان شد. در آن سال تقریبا تمام سرزمین اصلی چین به غیر از تایوان و هنگ کنگ (که در مالکیت انگلیس بود) تحت کنترل جمهوری خلق چین بود. آمریکا و متحدانش پس از آن تلاش بسیاری کردند تا با حمایت از کومینتانگ بتوانند قدرت در سراسر چین را به دست ژنرال چیانگ کای‌شک بازگردانند اما قدرت جمهوری خلق چین به تدریج تثبیت شد. در 25 اکتبر 1971 (3 آبان 1350) قطعنامه 2758 سازمان ملل تصویب شد و جمهوری خلق چین را به عنوان «تنها نماینده قانونی چین در سازمان ملل» به رسمیت شناخت و «نمایندگان چیانگ کای‌شک» را از کار در سازمان ملل برکنار کرد.

ایرانیان جهان

جهان آسیای شرقی 0 نفر

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1237881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجری تونسی از خجالت حُکام عرب درآمد؛ حتی جرأت تسلیت گفتن به ملت فلسطین را هم ندارید! (فیلم)

رونمایی از مدل موی جدید اندریک در تمرینات رئال مادرید / عکس

علت احضار دوباره سفیر مجارستان به وزارت خارجه ایران چه بود؟

پخش زنده بازی بارسلونا - سویا

عطاء‌الله مهاجرانی: سردارسلیمانی اگر نامزد ریاست‌جمهوری می‌شد، بی‌رقیب بود

پیروزی‌های رژیم غاصب صهیونیستی برای کسانی که پیش پای‌شان را می‌بینند شادی‌آور است

حجم معاملات ATH جدیدی را Injective تنظیم می کند و شاهد افزایش معاملات است

واکنش سیدحسن خمینی به ادعاها درباره جزایر سه گانه: کسی حق گزافه گویی درباره این موضوع را ندارد/ همنوایی روسیه و چین در این سخن غلط غیرقابل قبول تر است

سید حسن خمینی: همنوایی روسیه و چین با ادعای کشورهای حاشیه خلیج فارس غیرقابل قبول‌ است

شی: چین روابط راهبردی با رئیس جمهور جدید اندونزی را تقویت می‌کند

ایران نیروگاه بادی در مرز افغانستان می‌سازد؟

69 تلفن همراه سرقتی در مرز افغانستان !

رسانه آمریکایی: ایران توان موشکی کافی برای شکست‌دادن قدرت پدافندی ایالات متحده را دارد

نگرانی در آمریکا از درز اسناد مرتبط با ایران

آسوشیتدپرس: تحقیق آمریکا درباره «درز اسناد فوق محرمانه» از تدارک اسرائیل برای حمله به ایران

واکنش آمریکا به درز اسناد فوق محرمانه از تدارک اسرائیل برای حمله به ایران

چرا اسرائیل یحیی‌السنوار را عمدا ترور کرد؟

سفر فردای هوکشتاین آخرین فرصت آمریکا برای دستیابی به راه حل است

نگرانی عمیق رئیس مجلس آمریکا از درز اطلاعات سری درباره ایران

3 پرده از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

شک نماینده صهیونیست درباره درز اسناد حمله به ایران؛ پای یک مقام بلندپایه در میان است

انتخابات آمریکا کی است | انتخابات زودهنگام آمریکا به چه دلیل است

درخواست ترامپ از طرفدارانش: شوهران خیکی‌تان را از روی کاناپه بلند کنید و ببرید رای بدهند

وقتی صهیونیست‌ها حتی از محل شهادت «السنوار» هم می‌ترسند

لبنان یک ماه زیر بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونی

تابلوی سکه‌فروشان بزرگ خاموش شد

تمام قطعات سکه در قله‌های تاریخی قرار گرفتند؛ تحلیلی از وضعیت بازار طلا

هرگونه مسیر مواصلاتی باید تحت حاکمیت و صلاحیت کشور مورد نظر باشد/ ارمنستان می‌تواند پل ایران به بازار اوراسیا باشد

سفیر ارمنستان در تهران: هرگونه کریدور فراسرزمینی غیرقابل‌قبول است

سفیر ارمنستان در تهران: وجود هرگونه کریدور فرا سرزمینی غیر قابل قبول است/ هرگونه مسیر مواصلاتی باید تحت حاکمیت و صلاحیت کشور مورد نظر باشد/ ارمنستان آماده است تا ارتباط بین آذربایجان و نخجوان را طبق شرایطی که ایران فراهم کرده، اجرا کند

مهلت ارسال اظهارنامه پیش‌فرض مالیات بر ارزش افزوده تمدید می‌شود

چین کمترین رشد اقتصادی در 18 ماه گذشته را ثبت کرد

درست نیست که فیلترینگ را ادامه بدهیم و محدودیت ایجاد کنیم

چابهار شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند

همتی: فیلترینگ فعالیت‌های اقتصادی را محدودکرده است / حل مسئله فیلترینگ در اولویت است

انتصاب جدید دولت پزشکیان / بیوگرافی و سوابق اجرایی استاندار جدید قم

واکنش جدید عبدالناصر همتی به فیلترینگ

ارزش مبادلات تجاری آذربایجان‌غربی به 1986 میلیون دلار رسید

جانشین فرماندهی کل انتظامی کشور: بکارگیری و در اختیار گذاشتن مِلک به اتباع غیر مجاز جرم است

احداث دیوار در مرزهای ایران

مجسمه هادی چوپان در آمریکا

دردسرهای سنای جمهوری‌خواه برای کامالا هریس

نگرانی نزدیکان «کامالا هریس» از پیروزی در انتخابات

نبیه بری خبر داد/ تمایل واشنگتن به برقراری آتش‌بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کارشناس نظامی تحلیل کرد نکاتی درباره اطلاعات درز کردۀ آمریکا / نکته اصلی شلیک 56 موشک به ایران است / کسی نمی‌داند موشک راک چیست!

خبر مهم نبیه بری درباره برنامه آمریکا برای لبنان

پس از فرمانده

مجادله مکرون و نتانیاهو بر سر تاریخ اسرائیل

روایت افسر یهودی آمریکایی درباره استعفا از آژانس اطلاعات دفاعی به دلیل جنگ غزه

حمله هوایی صهیونیست‌ها به دیرالبلح