ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دست چدنی همراه با اشک تمساح/ فرستاده بایدن در بیروت به دنبال چیست؟ ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - قدس؛ در شرایطی که همگان بر مواضع ریاکارانه آمریکا در قبال جنگ غزه و تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان اذعان می‌کنند و این مسئله از صدور مجوز گسترش حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و سیل تسلیحات آمریکایی که در هفته‌ها و روزهای گذشته به اراضی اشغالی روانه می‌شود به‌وضوح نمایان است، «عاموس هوکشتاین» مشاور ویژه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه وارد بیروت شد و براساس گزارش منابع رسانه‌ای، قصد دارد آخرین پیشنهاد واشنگتن را پیش از انتخابات آمریکا در 5نوامبر برای برقراری آتش‌بس ارائه دهد.
حضور هوکشتاین در بیروت درحالی اتفاق می‌افتد که بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تل آویو سفر کرده و وبگاه خبری آکسیوس در گزارشی به نقل از دو مقام آمریکایی و دو مقام اسرائیلی از ارائه سندی خبر داد که تل‌آویو هفته گذشته آن را برای پایان دادن به جنگ در لبنان و اجازه بازگشت غیرنظامیان آواره از دو طرف مرز به خانه‌های خود به واشنگتن ارائه کرده است؛ سندی که گفته می‌شود حاوی شروط رژیم صهیونیستی برای راه‌حل دیپلماتیک به منظور پایان دادن به جنگ در لبنان است.
مقامات اسرائیلی مدعی شده‌اند دفتر نتانیاهو این سند را پیش از سفر عاموس هوکشتاین، برای گفت‌وگو درباره راه حل دیپلماتیک درگیری به کاخ‌سفید داده است و در عین حال مقامات آمریکایی و اسرائیلی به ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل که یکی از معتمدان نتانیاهو محسوب می‌شود، گفته‌اند این سند روز پنجشنبه برای هوکشتاین ارسال شده است.
اما همزمانی حضور نماینده ویژه بایدن و انتشار محتوای سندی که آکسیوس از آن خبر داده در نوع خود قابل تأمل است؛ آن هم درست فردای روزی که رژیم صهیونیستی حملات هوایی سنگینی علیه مراکز مالی حزب‌الله در لبنان صورت داده است.
هوکشتاین در بیروت به دنبال چیست؟
منابع آگاه لبنانی در گفت‌وگو با المیادین درباره اهداف سفر هوکشتاین در بازه زمانی کنونی گفته‌اند این سفر با هر هدفی که انجام شده باشد، به قصد توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیست و بی‌تردید فرستاده آمریکا این بار هم به دنبال امتیازگیری برای اشغالگران است؛ موضوعی که علی ودایع، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با قدس بر آن تأکید می‌کند.
به گفته ودایع، به نظر می‌رسد حضور فرستاده آمریکا با هدف کسب اطلاع از وضعیت و شرایط کنونی لبنان اتفاق افتاده است تا برآوردی از میزان تأثیرپذیری لبنان از تجاوزات اخیر اسرائیل در اختیار آمریکا قرار دهد.
کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است سفری به منطقه داشته باشد، افزود: حضور هوکشتاین در بیروت با هدف ارزیابی وضعیت کنونی در لبنان صورت می‌گیرد و احتمالاً وی تصمیم دارد شرایط را برای رایزنی بلینکن در منطقه و ایجاد تغییرات مدنظر رژیم صهیونیستی در رابطه با قطعنامه 1701 میان لبنان و رژیم صهیونیستی فراهم کند.
در همین زمینه، هوکشتاین پیش از سفر به لبنان در گفت‌وگو با شبکه الجدید لبنان گفته بود بنیان هر راهکاری که تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی میان لبنان و اسرائیل باشد قطعنامه 1701 است اما ما نیاز به اصلاحات و الحاقاتی در این قطعنامه داریم.
فرستاده رئیس جمهور آمریکا به لبنان اما پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان و ارزیابی شرایط لبنان اشک تمساح ریخت و با بیان اینکه اوضاع مردم لبنان دردناک است، مدعی شد وارد مذاکرات مربوط به اصلاح قطعنامه 1701 نخواهد شد؛ به نظر می‌رسد برآورد هوکشتاین از گفت‌وگو با مقامات لبنان این بوده که آن‌ها از مواضع خود کوتاه نخواهند آمد.
پیش از این نیز نبیه بری، رئیس پارلمان و نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان تأکید کرده بودند به مفاد قطعنامه 1701 پایبند هستند و به هیچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهند آمد و به نوعی آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها ریخته بودند.
ودایع با بیان اینکه سفر هوکشتاین و بلینکن به منطقه آخرین تلاش کاخ‌سفید برای برقراری آتش‌بس در منطقه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست، تصریح کرد: قطعاً برقراری آتش‌بس در منطقه غرب آسیا می‌تواند دموکرات‌ها را به نتیجه انتخابات آمریکا امیدوارتر کند؛ در طرف مقابل، افزایش درگیری‌ها شانس ترامپ را برای حضور در کاخ سفید افزایش خواهد داد؛ موضوعی که نتایج نظرسنجی‌های اخیر و پیشی گرفتن ترامپ از هریس نیز آن را تأیید می‌کند.
مفاد سند صهیونیست‌ها برای آتش‌بس 
براساس گزارش آکسیوس، یکی از خواسته‌های اسرائیل این است حزب‌الله خلع سلاح شود و تل‌آویو نقش فعالی در اجرایی شدن این خواسته داشته باشد تا اطمینان حاصل کند حزب‌الله دوباره مسلح نمی‌شود و زیرساخت‌های نظامی خود را در مرز با اراضی اشغالی بازسازی نمی‌کند.
خواسته دیگر تل‌آویو اما عجیب‌تر از خواسته قبلی است، جایی که خواستار آزادی عملیات هوایی در آسمان لبنان شده است.
ودایع درباره مفاد سند منتشر شده از سوی آکسیوس به قدس گفت: شکی نیست این موارد از طرف مقامات لبنان و حزب‌الله رد خواهد شد؛ درواقع مقامات تل‌آویو با ارائه این درخواست تلاش می‌کنند آرزوی خود مبنی بر خلع سلاح و تبدیل کردن حزب‌الله به یک فراکسیون سیاسی در پارلمان لبنان را تحقق بخشند. از طرفی این دو خواسته با مفاد قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل که وظیفه اجرای آتش‌بس را به عهده نیروهای مسلح لبنان (ال‌اِی‌اف) و نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) گذاشته در تضاد است.
مفاد سند منتشر شده توسط آکسیوس به حدی عجیب و مضحک است که حتی مقامات آمریکایی نیز به آن اذعان دارند؛ یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با آکسیوس در این باره گفته بعید است لبنان و جامعه بین‌المللی با این شرایط که به‌طور چشمگیری حاکمیت لبنان را تضعیف می‌کند، موافقت کنند.
یکی دیگر از نکاتی که درباره سفر روز دوشنبه هوکشتاین جلب توجه می‌کند حملات گسترده یکشنبه شب رژیم صهیونیستی به مراکز مالی حزب‌الله در لبنان بود؛ نکته‌ای که به گفته ودایع به دلیل آگاهی تل‌آویو از برنامه سفر هوکشتاین و بلینکن به منطقه، با هدف زیر فشار گذاشتن مقامات لبنان برای پذیرش خواسته‌های مدنظر آمریکا و اسرائیل باشد و دست هوکشتاین و بلینکن را در مذاکرات پیش رو باز بگذارد.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1239790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افکار عمومی جهان عرب دست کدام رسانه است؟

اولتیماتوم لاریجانی به عرب‌های بیانیه‌نویس/ وسوسه بریدن از پزشکیان در ستاد اصلاحات

ویدیو| کارشناسی داوری بازی استقلال – ذوب آهن/ آفرین به امیر عرب براقی!

انرژی هسته‌ای، راز پنهان تسلط ژاپن بر هوش مصنوعی

حریفان تیم‌های ایران در جام جهانی مشخص شدند

وقتی ستاره والیبال ژاپن تحقیر شد!

تحولات اوکراین| امکان استقرار نیروهای اروپایی در اوکراین

ساعت پخش زنده بازی آث میلان و کلوب بروژ از تلویزیون+ شبکه ورزش و پخش آنلاین

ساعت پخش زنده بازی یوونتوس و اشتوتگارت‌ از تلویزیون+ پخش آنلاین

ساعت پخش زنده بازی رئال مادرید و دورتموند از تلویزیون+ شبکه سه و پخش آنلاین

ابعاد جنگ خاورمیانه زیر ذره‌بین رسانه‌های جهان

پیام نشست بی سابقه وزرای دفاع گروه هفت به ایران و روسیه؛ ناتو محدود می شود؟

توصیه روزنامه اطلاعات به پزشکیان: در اعتراض به مواضع روسیه و چین و اروپا علیه جزایر ایرانی ، مردم را به تجمع دعوت کنید

سامسونگ برای افزایش امنیت در دستگاه‌های خانگی هوش مصنوعی، بلاک چین را ادغام می‌کند

بلاک‌چین ادعاها راجع به کلاهبرداری فروش توکن به ارزش 2.2 هزار دلار از 0xJaypeg رد کرد.

هشدار نگران‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی برای نفت

رونمایی از کتاب در بهمئی با عنوان هَیبِلَه چین، هَوال بَر

اعزام تیم والیبال نشسته زنان سپاهان به چین

هشدار ژنرال آمریکایی درباره وقوع جنگ در شرق آسیا: از عهده یک جنگ دیگر برنمی‌آییم

پشت پرده دعوت از فاروق اعظم مشاور وزارت آب افغانستان به همایش آب دانشگاه تهران

اسناد لو رفته از اسرائیل درباره حمله به ایران؛ جزییات اسناد چیست و چرا آمریکا از آن نگران است؟

هشدار عراقچی به امریکا/ از نزدیک تمامی پایگاه آمریکا را در منطقه رصد می‌کنیم

پیشنهاد مصر برای احیای مذاکرات آتش‌بس غزه

کسری بودجه 1800 میلیارد دلاری امریکا

پیشتازی نسبی هریس در برابر ترامپ در ایالت‌های تعیین‌کننده آمریکا

قوانین جدید آمریکا علیه چین، روسیه و ایران به بهانه جلوگیری از دسترسی به داده های این کشور

پولیتیکو: اروپا خود را برای جنگ تجاری گسترده با دولت احتمالی ترامپ آماده می‌کند

همسایگان‌ اجازه استفاده از خاکشان علیه ایران را نمی‌دهند

عراقچی: پایگاه‌های منطقه‌ای آمریکا را رصد می‌کنیم

آخرالزمان کوبا؛ چرا کشور «فیدل کاسترو» خاموش شد؟

سی‌ان‌ان از عدم اجماع کشور‌های عربی درباره اداره غزه پس از جنگ خبرداد

مسیر آینده آمریکا در خاورمیانه/ اولویت‌های هریس و ترامپ

آغاز فصل جدید لیگ NBA از فردا

سی‌ان‌ان از عدم اجماع کشور‌های عربی درباره اداره غزه پس از جنگ خبر داد

هریس: اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، اوکراین را مجبور خواهد کرد تسلیم روسیه شود / در این صورت، پوتین در کی‌یف ماندگار خواهد شد

5 کشته بر اثر تیراندازی در ایالت واشنگتن

از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا را در منطقه رصد می‌کنیم

قیمت دلار در صرافی ملی امروز 1 آبان 1403

تیراندازی در سیاتل آمریکا / 5 نفر کشته شدند

گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی اسرائیل؛ رفتار پادشاه اردن حاوی پیام است!

تجمع اردنی‌ها نزدیک سفارت آمریکا در محکومیت جنگ نسل‌کشی علیه غزه

دست و پا زدن انتخاباتی برای جلب آرا

پزشکیان: جنگ با استقرار عدالت پایان خواهد یافت/ هر حمله اسرائیل با پاسخ متناسب روبرو خواهد شد + فیلم

یک جنگنده اف-35 آمریکا برای نخستین بار روی ناو بالگردبر «کاگا» ژاپن فرود آمد

عراقچی: از نزدیک تحرکات پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد می‌کنیم/ به هر شکلی اسرائیل به ایران حمله کند، به همان شکل جواب می‌دهیم

پشت پرده سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه

نقشه اصلاحی دلار؛ کاهش قیمت دلار چقدر محتمل است؟/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 1 آبان 1403

سرنوشت بیش از 70 هزار پناهجوی افغان در گرو انتخابات آمریکا

افزایش قیمت نفت معکوس شد

جزئیات طرح هوکشتاین برای آتش‌بس در لبنان