ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پشت پرده دعوت از فاروق اعظم مشاور وزارت آب افغانستان به همایش آب دانشگاه تهران افغانستان

پشت پرده دعوت از فاروق اعظم مشاور وزارت آب افغانستان به همایش آب دانشگاه تهران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در بخشی از این دعوتنامه که به امضای رئیس کرسی در بازیافت آب، دانشگاه تهران رسیده، آمده است: «با توجه به اهمیت و نقش تعیین‌کننده آب در امنیت غذایی و توسعه پایدار کشور‌های جهان اسلامی و مقام علمی جنابعالی در بین دانشمندان آبی جهان اسلام، دانشگاه تهران تمایل دارد تا در سال جاری جنابعالی را به عنوان سخنران کلیدی نشست‌های حوزه آب انتخاب نماید و از جنابعالی دعوت می‌نماید در حوزه مدیریت صلح آب در هر زمانی که برای شما مقدور است به دانشگاه تهران تشریف آورده و ما را از سخنرانی خود بهره‌مند فرمایید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
»
دعوت از فاروق اعظم مشاور ارشد مشاور عبداللطیف منصور؛ سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان از آن جهت قابل تأمل است که مسئله آب از دیرباز تا امروز یکی از کانون‌های تنش و تعامل میان ایران و افغانستان بوده است. این کشور همواره از تامین حقابه ایران در منطقه هیرمند سرباز زده و حتی انعقاد تفاهم‌نامه موسوم به هیرمند در سال 1973 میلادی و 1351 خورشیدی هم نتوانسته است این کشور را به رعایت تمام و کمال مفاد عهدنامه پایبند کند. این دعوت از فاروق اعظم که برخی از او به عنوان تئوریسین سیاست‌های آبی افغانستان یاد می‌کنند، از آن جهت عجیب است که اعظم اظهارات بسیاری داشته که نشان‌دهنده نگاه ابزاری او به مسئله آب به عنوان اهرم فشاری علیه ایران و برای پیشبرد اهداف افغانستان در ایران است. تضادی عجیب برای استفاده از او به عنوان سخنران کلیدی همایش «آب برای صلح» در دانشگاه تهران و تقدیر از او در این همایش.
فاروق اعظم کیست؟ فارغ از اینکه علت دعوت از فاروق اعظم به‌عنوان سخنران کلیدی چنین همایشی چیست و آیا او حضور در چنین همایشی را می‌پذیرد یا خیر، اما شناخت بیشتر از این سیاست‌گذار حوزه آب افغانستان و اندیشه‌های او ضروری به نظر می‌رسد. فاروق اعظم، دانش‌آموخته دکتری مهندسی منابع آب از دانشگاه لندن است و مدتی هم رهبر انجمن تغییر مسالمت‌آمیز افغانستان، رئیس مرکز مطالعات افغانستان و عضو گروه تحقیقات منابع آب در دانشگاه لندن بوده است. او در دولت‌های پیش از طالبان از جمله مجاهدین، حامد کرزی و اشرف غنی هم حضور داشته است. اعظم در سال 1401 به پیشنهاد دفتر نخست‌وزیری طالبان مشاور سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان شد.
در خردادماه 1402 و 12 روز پس از اخطار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور وقت ایران به افغانستان مبنی بر جدی گرفتن حقابه مردم سیستان از هیرمند و تاکید بر اینکه مقامات این کشور اجازه دهند کارشناسان ایرانی از میزان موجودی آب پشت سد کجکی بازدید و مقدار آن را گزارش کنند، فاروق اعظم اظهاراتی کرد که از آن به عنوان اعلام غیررسمی منشور سیاست‌های طالبان در قبال حقابه ایران یاد شد.
به‌عنوان مثال او در بخشی از سخنانش معاهده 1351 هیرمند را ناشی از حسن‌نیت و علایق برادرانه و نه حق ایران قلمداد کرد و مدعی شد که در زمان انعقاد این قرارداد ایران در مقابل آب در اسناد جداگانه موافقت کرده که افغانستان از بندر چابهار به صورت رایگان استفاده کند و همچنین ایران متعهد شده که مبلغ 2 میلیارد دلار کمک بلاعوض به افغانستان کرده و برای دسترسی این کشور به چابهار راه‌آهن و جاده‌سازی احداث کرده و سه‌بند ذخیره آب هم در افغانستان بسازد. فاروق اعظم همچنین در این اظهارات مدعی شده بود که در یک پروتکل جداگانه ایران حاضر بوده که آب اضافه از افغانستان بخرد.
او همچنین در اظهاراتی عجیب مدعی شده بود که براساس ماده 7 قرارداد 1351 احداث هر گونه تاسیسات مربوط به آب در هر دو طرف مرز باید با مشورت یکدیگر باشد. درحالی‌که این ماده از قرارداد فقط در مورد ابنیه فنی مشترکی بوده که احداث آن به منظور استحکام بستر رود در مواضعی که خط سرحد در بستر رود هیرمند واقع شده است. از طرف دیگر در ماده 5 این معاهده تصریح شده که افغانستان نباید اقدامی کند که ایران را از حقابه آن از آب رود هیرمند که مطابق احکام مندرج مواد 2 و 3 و 4 این معاهده تثبیت و محدود شده بعضاً یا کلاً محروم سازد. با این حال این تخطی از مفاد عهدنامه هیرمند با احداث بند انحرافی کمال‌خان توسط افغانستان انجام و آب رود هیرمند به سمت شوره‌زار گودزره منحرف شد.
بیشتر بخوانید:سهم مهاجران افغانستانی از منابع آب ایران؛ هر روز 38 میلیون مترمکعب + فیلم
جالب آنکه فاروق اعظم به عنوان دانش‌آموخته مهندسی آب بدون اشاره به نقش سد‌های کجکی و ارغنداب در افزایش مصارف هیرمند در افغانستان به این نکته تاکید می‌کند که گودزره یک شوره‌زار دائمی است، اما علت خشکیدن این شوره‌زار را احداث چاه‌نیمه‌ها در ایران و کوچ اهالی این منطقه می‌داند. او حتی این را هم می‌گوید که افغانستان همواره به جای استیفای حقابه ایران طبق جدول زمانبندی معاهده، اقدام به فرستادن سیلاب‌هایی به ایران کرده که قدرت کنترل آن را نداشته است.
او در سخنان خلاف‌واقع دیگر مدعی شده که افغانستان، با اخذ موافقت ایران تصمیم به ساخت بندکمال‌خان گرفت و ایران با ساخت دو بند دیگر روی هلمند نیز موافقت کرده است تا آب مورد نیاز مردم نیمروز افغانستان را تامین و تقاضای زارعین سیستان را مرتفع کند. درحالی‌که در واقع در هیچ‌یک از اسناد معاهده هیرمند و یا یادداشت‌های سیاسی مبادله‌شده بین دوطرف در یکصد سال اخیر نه‌تن‌ها چنین سندی موجود نیست بلکه دولت ایران در سال‌های گذشته بار‌ها طی یادداشت‌های مختلف، به احداث سدکمال خان و تخلف از معاهده اعتراض و مخالفت رسمی کرده است.
با توجه به اهمیت این دعوت با حسین فرزین، پژوهشگر سابق دیپلماسی آب در مرکز پژوهش‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و محسن روحی‌صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان گفتگو کردیم.
ریسک دعوت از دانشمندی با تفسیر‌های خلاف واقع حسین فرزین، پژوهشگر دیپلماسی آب معتقد است که اگرچه دعوت از دانشمندان در سمینار‌ها و تقدیر و تشکر از آن‌ها باعث نزدیکی ملل می‌شود و رفتاری مطلوب است که می‌تواند باعث ایجاد گفتمان مشترک میان دو ملت شود، ولی باید درست بودن انتخاب‌های‌مان در این حوزه را هم مورد بررسی قرار دهیم. او به هم‌میهن می‌گوید: «من نمی‌دانم فاروق اعظم در این همایش چه خواهد گفت، اما مواضع پیشین او مبتنی بر ادعا‌های خلاف واقع است. یعنی او از معاهده هیرمند خوانشی خلاف واقع دارد. در این معاهده بیشتر مطالب فنی بیان و تاکید شده است که افعانستان نباید کاری کند که دسترسی ایران به حقابه خود محدود شود. درحالی‌که احداث بندکمال خان و انحراف سیلاب‌ها به شوره‌زار گودزره از آن دست اقداماتی است که مانع از دسترسی ایران به حقابه 820 میلیون مترمکعب خود شده. اما فاروق اعظم تاکید کرده که چاه‌نیمه‌های ایران اجازه نمی‌دهند که این شوره‌زار آبگیری شود و به همین دلیل هم افغانستان آب را به سمت این منطقه هدایت می‌کند. به بیان دیگر او این اقدام افغانستان را خلاف معاهده هیرمند نمی‌داند.»
فرزین توضیح می‌دهد که در حال حاضر حجم آبگیری تالاب هامون بیش از 6/7 میلیارد مترمکعب است: «چاه نیمه‌هایی که ایران احداث کرده برخلاف معاهده نیست، زیرا براساس آن حقابه‌ای که قرار است این کشور به ما بدهد حقابه شرب و کشاورزی است. احداث 4 چاه‌نیمه که ظرفیت آن‌ها در صورت پر شدن در مجموع تنها یک میلیارد مترمکعب است به این علت است که حقابه تامین شده صرف شرب و کشاورزی سیستان شده و به تالاب هامون سرریز نشود. به علاوه اینکه موضوع اصلی مغفورمانده در معاهده هیرمند استیفای حقابه محیط‌زیستی هامون است. حقابه حقیقی تالاب‌های بین المللی هامون عددی فراتر از آب‌های سرریز‌شده به چاه‌نیمه‌هاست.»
او بر این موضوع هم تاکید می‌کند که افغانستانی‌ها از طریق گفتمان‌های رسانه‌ای و سخنرانی‌های‌شان سعی می‌کنند ایران را مقصر خشک شدن تالاب هامون معرفی کنند: «این درحالیست که به علت تبخیر و تعرق بسیار بالای منطقه این تالاب همیشه به لطف سیلاب‌ها زنده بوده است و با سیلاب‌هایی که افغانستان از طریق بندکمال‌خان به شوره‌زار گودزره هدایت می‌کند، می‌توان هامون را به صورت کامل آبگیری و احیا کرد. این رفتار افغانستان خلاف عرف بین‌الملل است.»
به گفته این پژوهشگر دیپلماسی آب دعوت از فاروق اعظم جهت سخنرانی با موضوع «آب برای صلح» با توجه به نگاه او نسبت به حق ایران در مسئله آب، هزینه فرصتی بیش از هزینه فایده آن خواهد داشت یعنی با توجه به اینکه منظور از این همایش تقدیر از پژوهشگران جهان اسلام است باید بررسی کنیم که آیا در جهان اسلام فردی نبوده که بیش از فاروق اعظم در حوزه آب و صلح فعالیت کرده باشد. به باور او چنین افرادی در جهان اسلام کم نیستند؛ هم در داخل کشور و هم در خارج از آن.
به صلاح کشور نیست فرزین با تاکید بر اینکه این مقام افغانستانی نگاهی ابزارنگر نسبت به آب دارد، اضافه می‌کند: «او به آب در مقابل نفت و آب در مقابل چابهار اعتقاد دارد و این مفاهیم را او در افغانستان ترویج کرده است؛ بنابراین اگر محور این همایش صحبت درباره چنین رویکرد‌هایی است دعوت از او خالی از ایراد است بنابراین اگرچه برگزاری چنین همایش‌هایی مثبت است، اما درباره این سخنران خاص بهتر بود بیشتر فکر شود.»
این متخصص دیپلماسی آب تاکید می‌کند که قاعدتاً او در صورت حضور در این همایش در سخنرانی خود مسئله‌ای را بیان نمی‌کند که به نظر خودش خلاف منافع افغانستان باشد البته اگر به نظر افغانستان تامین حقابه ایران و عمل به معاهده 1351 عملی مضر برای منافع ملی این کشور باشد. او تصریح می‌کند: «سیلی که اسفند و فروردین آمد باعث شد که یکی از پرآب‌ترین سال‌های آبی را داشته باشیم. زیرا میزان زیادی آب وارد افغانستان شد با این حال افغانستان برخلاف ادعای خود مبنی بر اینکه در صورت ریزش باران حقابه ایران را می‌دهیم، این کار را نکردند و کمتر از نیمی از حقابه تامین شد. در واقع افغانستان به قول خود در این زمینه عمل نکرد. حالا اگر قرار باشد فاروق اعظم به عنوان مشاور ارشد وزیر آب و انرژی افغانستان در همایش آب برای صلح صحبت کند برایم جالب است که در برابر این اقدام دولت متبوع خود قرار است چه موضعی بگیرد.»
بیشتر بخوانید: فیلم جدیدی از هنرنمایی نیروهای طالبان وایرال شد
فرزین سخنرانی و به‌ویژه تقدیر از فاروق اعظم را به صلاح کشور نمی‌داند و معتقد است تریبون دادن به چنین افرادی نوعی ریسک است: «کما اینکه افغانستان در حال حاضر هم در حال تاسیس سد‌های جدیدی در مناطق مرزی ایران و افغانستان و سرچشمه‌های رود هیرمنداست. ساخت این سد‌ها می‌تواند باعث کاهش حقابه زیست‌محیطی ایران شود کما اینکه حجم یکی از این سد‌ها به اندازه آورد فراه‌رود است که این مسئله می‌تواند آسیب‌های زیست محیطی برای ایران به دنبال داشته باشد.»
مواضع گذشته فاروق اعظم قابل نقد است محسن روحی‌صفت، دیپلمات پیشین ایران در افغانستان درباره تاثیر دعوت از فاروق اعظم به عنوان سخنران برگزیده این همایش به هم‌میهن می‌گوید: «باید نتایج این سمینار مشخص شود. شاید در آنجا گفتگو‌ها و انتقاداتی انجام شود که بتواند تاثیرگذار باشد، اما باید او سخنرانی کند تا وقتی سخنرانی انجام نشده نمی‌توان او را نقد کرد. آنچه قابل نقد است مواضع گذشته اوست که مطابق منافع ما نبوده است.»
او بر این موضوع تاکید می‌کند که مسئله آب میان ایران و افغانستان، خاصِ دوره طالبان نیست و از دوره قاجار این اختلاف وجود داشته است: «مسیری که ایران در این حوزه طی کرده، فرازونشیب بسیاری داشته است. گاهی مسیر طی‌شده به نتایج مثبت منجر شده و بسیاری مواقع هم چنین نبوده است. هر ایرانی هم تمایل دارد که این موضوع پیامدی مثبت برای ایران داشته باشد نه اینکه بخواهیم از حق دیگران بگذریم بلکه حقوق مربوط به ایران که مورد تصریح طرف مقابل هم بوده است، حاصل شود.»
این دیپلمات پیشین تاکید می‌کند که اگر افغانستان حقوق ایران را ندهد و همه‌چیز را به نفع خود تفسیر کند مورد تقبیح است: «سیاست‌های ایران باید به گونه‌ای باشد که بتواند حقوق خود را به دست بیاورد. این سیاست باعث می‌شود که طرف مقابل به حقوق ایران تمکین کند.»
به گفته این کارشناس مسائل افغانستان بخشی از این موضوع فراتر از این حقوق و مرتبط به موضوعات انسانی است: «وقتی در اثر سیلاب آب فراوان رها می‌شود دولت افغانستان توان مهار و استفاده از آن را ندارد، اما حاضر هم نیست که این آب ایجادشده به دنبال سیلاب به سمت ایران آمده و استفاده شود. به همین دلیل آن را به سمت یک شوره‌زار بی‌مصرف منحرف می‌کند. این درحالیست که اگر آب به این منطقه می‌آمد نه‌تن‌ها ایران بلکه شهر مرزی زرنج در افغانستان هم می‌توانست از آن استفاده کند. زیرا این آب‌ها بعد از خروج از ایران به شیوه‌ای دوباره به افغانستان باز می‌گردد.»
او به این موضوع هم اشاره می‌کند که در سال جاری به میزان 3 میلیارد مترمکعب آب سیلاب رها شد و، چون توسط سد کجکی قابل کنترل نبود افغانستان این آب‌ها را به سمت گودزره منحرف و تنها 300 میلیون مترمکعب آن وارد ایران شد: «این رفتار از مسائل حقوقی فراتر می‌رود. این رفتار نه‌تن‌ها انسان‌ها بلکه طبیعت و محیط زیست را از چنین آبی محروم کرد.»
منبع: هم میهن

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1239949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی جنایات نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

لکسوس ES200 وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل 2025 در ایران

غرفه اسرائیلی‌ها در نمایشگاه نظامی ژاپن تعطیل شد (ویدئو)

جنگنده اف-35 آمریکا برای نخستین بار روی ناو بالگردبر «کاگا» ژاپن فرود آمد

زمان پخش زنده رئال مادرید و دورتموند از کانال 3 + TV و پخش آنلاین

برتری 1-0 بایرن مونیخ مقابل بارسلونا با تک گل اشتفان افنبرگ در لیگ قهرمانان اروپا (1998/10/22)

سقوط نایب قهرمان اروپا به قعر لالیگا!

◄ حذف هما از پهنه آسمان یعنی وارد آمدن تیر خلاصی دیگر به زیر ساخت های کشور

نابودی صهیونیست حتمی است/ حمایت مالی بیش از 17 میلیارد دلاری آمریکا از اسراییل تا کنون

توصیه‌ای به پزشکیان درباره جزایر سه گانه: مردم را به تجمع دعوت کنید

هشدار ژنرال آمریکایی درباره وقوع جنگ در شرق آسیا

در هم شکستن سلطه غرب اولویت گروه بریکس

پس از اوپک آژانس بین‌المللی انرژی هم هشدار داد

عربستان در بزنگاه بریکس؛ بازی یک بام و دوهوای ریاض/ رمزگشایی از پافشاری روسیه برای عضویت پادشاهی

چین: نخست وزیر جدید ژاپن روابط خوبی را با ما شروع کرده است

ژنرال آمریکایی: از عهده یک جنگ دیگر برنمی‌آییم

قیمت امروز لیر ترکیه سه شنبه 1 آبان 1403

صادرات تولیدات خانگی از مشهد به امارات، کانادا، آلمان و چین

تاشوی هوشمند سامسونگ فقط برای چین و کره!

سامانه رادار جدید چین؛ شکارچی هواپیما‌های رادارگریز اف-22 (تصویر)

مراحل راه اندازی خط تولید و مونتاژ قطعات الکترونیکی از چین

قیمت نفت آرام گرفت / هر بشکه برنت چند؟

رئیس جمهور چین وارد کازان شد+ فیلم

این شهر حتی یک چراغ راهنمایی هم ندارد + فیلم

گفت‌وگوی روسای جمهور چین و روسیه

گوشی شیائومی 15 در گیک‌بنچ با تراشه اسنپدراگون 8 الیت و اندروید 15 مشاهده شد؛ عرضه نزدیک است

آن مرد آمد ؛ آن مرد از آفریقا آمد

امپراتوری که گوشتِ آدم می‌خورد!

رفت و آمد خودروهای فاقد مجوز در مرز دوغارون ممنوع است

واکنش کارشناسان به جایزه های انتخاباتی ایلان ماسک برای طرفداران ترامپ؛ جرم است و زندان دارد (فیلم)

هریس: ترامپ اوکراین را مجبور خواهد کرد تسلیم روسیه شود

قیمت جهانی طلا امروز 1403/08/01

بلینکن وارد سرزمین‌های اشغالی شد + فیلم

تمامی پایگاه‌های آمریکا در منطقه و تحرکات آنها را رصد می‌کنیم

عکسی که دنیای خفته را بیدار نکرد؛ تشابه وضعیت دختر فلسطینی با پسر ژاپنی

سرمقاله قدس/ بازخوانی ابعاد حقوقی مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه

بورس کانال دو میلیون واحدی را از دست داد

حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده اعلام شد

ناشران و مطبوعات، معاف از مالیات ماندند

معاون سازمان برنامه: قرار نیست ارز 28500 تومانی حذف شود

همه چیز درباره بودجه سال آینده؛ از افزایش حقوق‌ها تا قیمت نفت

نوشابه ایرانی خبرساز شد

قیمت امروز دینار عراق سه شنبه 1 آبان 1403

عملیات نیرو‌های عراقی علیه یک هدف مهم در «طبریا»

قیمت نفت امروز 1 آبان 1403

طالبان خواهان اشتراک در نشست بریکس هستند

کاهش فاصله دلار نیما و آزاد در دستور کار؛ گزارش سازمان بورس به رئیس‌جمهور

قرارنیست ارز28500تومانی حذف شود/ از حذف 4200 درس گرفتیم

قیمت دلار تا آخر سال تا چه رقمی می‌رسد؟

خودکفایی بیش از هزار مددجوی کمیته امداد در کردستان