ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بختگان و جازموریان سال گذشته هیچ آبی دریافت نکردند افغانستان

بختگان و جازموریان سال گذشته هیچ آبی دریافت نکردند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وزارت نیرو بر اساس قانون وظیفه دارد نیاز آب محیط زیستی تالاب‌ها را تامین کند.
به گزارش ایلنا، «آرزو اشرفی‌زاده» مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: آنچه در مورد خشک شدن 43 یا 70 درصد تالاب‌ها یا خشک شدن 9 تالاب بیان می‌شود، دقت علمی ندارد.
خشکی یا آب‌دار بودن هر کدام از تالاب‌ها بر اساس فصول مختلف، شرایط بارش، دمای هوا و همچنین میزان تأمین نیاز آبی توسط دستگاه متولی متفاوت است.
وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، از حدود 3.5 میلیون هکتار اراضی تالابی کشور، 1.4 میلیون هکتار با شدت‌های مختلف در اثر خشکسالی و خشکی مستعد این هستند که به کانون‌های برداشت گردوغبار تبدیل شوند؛ جازموریان، تالاب هامون و صالحیه در زمره اهم این تالاب‌ها هستند.
اشرفی‌زاده در ادامه به قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها اشاره کرد که بر اساس آن، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی تالاب‌ها است و وزارت نیرو نیز مکلف است نیاز آب محیط زیستی تالاب‌ها را تامین کند. به گفته وی تخصیص حقابه تالاب پس از تأمین آب شرب، در اولویت است.
او ادامه داد: وضعیت تالاب‌ها متأثر از عملکردی است که در حوضه آبخیز آنها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین مدیریت صحیح منابع و مصارف آب در حوضه آبخیز بالاترین اهمیت را دارد، اما متأسفانه با این چالش مواجهیم که مدیریت مصارف آب به‌طور کلی (و به‌ویژه در بخش کشاورزی) به‌صورت پایداری صورت نگرفته است. در حوضه آبخیز بسیاری از تالاب‌ها با کشاورزی ناپایدار روبه‌رو هستیم و برداشت آب غیرمجاز نیز متاسفانه به وفور انجام می‌شود.
مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها اضافه کرد: تغییرات اقلیمی نیز تا حدی در بروز وضعیت خشک شدن تالاب‌ها مؤثرند که البته درصد تأثیر آن پایین‌تر است. تمام این عوامل موجب شده که حقابه‌های تالاب‌ها به صورت کامل تامین نشوند. البته در خصوص برخی از تالاب‌ها، تعاملات خوبی با وزارت نیرو داشته‌ایم. وی تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری را به‌عنوان مثال‌هایی از همکاری مؤثر سازمان محیط زیست با وزارت نیرو ذکر کرد و افزود:، اما در خصوص بعضی از تالاب‌ها مثل گاوخونی و همچنین در مورد دریاچه ارومیه حقابه به صورت کامل پرداخت نشده است و بعضی از تالاب‌ها مانند بختگان و جازموریان سال گذشته متأسفانه هیچ‌گونه آبی دریافت نکرده‌اند.
اشرفی‌زاده پیامد‌های خشک شدن تالاب‌ها را تشدید گردوغبار، فرونشست در دشت‌های اطراف تالاب‌ها، ایجاد مشکل برای معیشت مردم و مشکلات اکولوژیکی برشمرد و افزود: برای پایداری سرزمینمان چاره‌ای جز تأمین حقابه‌های محیط زیستی نداریم. در برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع توجه شده است. امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم و همکاری وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و همه ذی‌نفعان، حقابه تالاب‌ها به طور کامل تأمین شود و آرزو می‌کنیم بارش‌های مناسبی را هم دریافت کنیم تا وضعیت بهتری را شاهد باشیم.
وی در ادامه فرونشست زمین را در تالاب و دشت مهارلو شدید دانست و علت آن را عدم تامین حقابه کامل عنوان کرد. به گفته اشرفی‌زاده، فرونشست دشت و تالاب مهارلو به‌خاطر کشاورزی ناپایدار و حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف تالاب و در دشت مهارلو بروز پیدا کرده است.
اشرفی‌زاده در تشریح وضعیت تالاب هامون بیان کرد: تالاب هامون، به منابع آبی بالادست از کشور افغانستان وابستگی کامل دارد. آبگیری این تالاب، به‌صورت تاریخی و طبیعی از سیلاب‌های رود هیرمند و رودخانه فراه و چند رود دیگر از افغانستان انجام می‌گرفته است.
وی افزود: متأسفانه کشور افغانستان، از سه سال گذشته، مسیر رودخانه هیرمند را به سمت تالاب گود زره منحرف کرده و مانع از این شده که سیلاب‌ها در مسیر طبیعی خود به تالاب هامون برسند. در مسیر رود فراه نیز، در حال ساخت سد بخش‌آباد هستند که این هم تیر خلاصی به تالاب هامون خواهد بود. به گفته او، دولت افغانستان طرح‌های کوچک و بزرگ کنترل منابع آب را بر روی این رودخانه‌ها اجرا کرده است.
وی افزرود: بر اساس حقوق و عرف بین‌المللی مربوط به تالاب هامون، باید نیاز آبی این اکوسیستم تأمین شود و مسیر طبیعی و تاریخی آب‌رسانی به آن برقرار باشد. هم مردم ایران و هم مردم افغانستان از خدمات و کارکرد‌های این تالاب منتفع می‌شدند و پیامد‌های خشک شدن آن نیز، هردو کشور را در دو سوی مرز درگیر کرده است و گردوغبار حاصل از بستر خشک تالاب، مزاحم ساکنان و زیر ساخت‌های افغانستان خواهد شد.
اشرفی‌زاده اعلام کرد: در این خصوص مسئولان ایرانی، پیگیری‌های زیادی از کشور افغانستان کرده‌اند. هامون، تالابی بین‌المللی و ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو است و سازمان‌های بین‌المللی نیز توجه ویژه‌ای به حفظ آن دارند. ما خواستار این شده‌ایم که این تالاب را با کمک کشور افغانستان و مجامع بین‌المللی احیا کنیم و این را از طریق وزارت امور خارجه و مراجع ذی‌ربط در دست پیگیری داریم.
وی در پایان هشدار داد: هیچ کدام از حوضه‌های آبخیز کشور ظرفیت بارگذاری مصرف بیش از این را ندارند و ما باتوجه به مشکلات آبی که داریم باید به سمت مدیریت پایدار منابع آب در حوضه‌های آبخیز حرکت کنیم. وضعیت تالاب‌ها، به‌علت قرارگیری آنها در انتهای حوضه، می‌توانند شاخص خوبی برای پایداری سرزمین و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب در حوضه باشند. باتوجه به منافع تالاب‌ها به‌عنوان مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی و ارزش‌های اقتصادی فراوانی که دارند می‌توان آنها را شاخص مناسبی برای مدیریت پایدار اقتصادی نیز دانست.
او اعلام کرد: در ابتدای سال آبی جاری هستیم و باید در جدول منابع و مصارف آب برای تمام حوضه‌ها عدد نیاز آب محیط زیستی لحاظ شود و این حقابه‌ها بر اساس قانون و شرایط اقلیمی پرداخت گردد.
مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: ما در موضوع تأمین حقابه تالاب‌ها مُصر هستیم و مطالبه‌گری خود را ادامه می‌دهیم. امیدواریم با بالا بردن بهره‌وری مصرف آب در حوزه کشاورزی و کاهش مصرف در حوضه‌های آبخیز، بتوانیم این هدف را محقق کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1240762/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویب کمک 35 میلیون یورویی اروپا به اوکراین

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی یوونتوس 0-1 اشتوتگارت (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

خلاصه بازی یوونتوس 0-1 اشتوتگارت (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی آرسنال 1-0 شاختار دونتسک (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

روشن: آنقدر ذلیل نشدیم که مربی از آفریقا بیاوریم

برد و باخت در انتخابات با «کارت نفت»

خواهر رهبر کره‌شمالی: اوکراین و کره‌جنوبی «سگ‌های دست‌آموز آمریکا» هستند

واکنش فوری پنتاگون به درز اطلاعات فوق سری حمله اسرائیل به ایران

شلیک چند موشک به پایگاه غیرقانونی آمریکا در شرق سوریه

پلیس به دنبال آدم‌ربایان شهروند زاهدانی

به‌زودی غرور نتانیاهو را خواهیم شکست | آن‌ها بسیاری از فرماندهان ما را کشتند تا ساکتمان کنند | باید اشک‌ها را پاک کنیم و آماده انتقام شویم

حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی اسرائیل در جولان اشغالی سوریه

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به دو هدف اشغالگران در غور اردن و جولان اشغالی

موج جدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان/ پهپادهای مقاومت عراق، یکی پس از دیگری به سرزمین های اشغالی میرسند + عکس و فیلم

ترس عربستان از احتمال حملات نفتی

پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون؛ زور PSG به PSV نرسید

استون ویلا 2-0 بولونیا؛ صدرنشین لیگ قهرمانان، به فرمان پیکی بلایندرز

لژیونر استقلالی در اروپا گلزنی کرد؛ آیا او به تیم ملی دعوت می‌شود؟

پیروزی میلان و موناکو در لیگ قهرمانان

پارلمان اروپا پرداخت وام 35 میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد

تفاوت بریکس و اتحادیه اروپا از زبان کرملین+عکس

کامبک پرگل رئال با هت‌تریک وینی/ آرسنال برد، یوونتوس باخت

انهدام سامانه پدافندی آمریکا در شرق سوریه

سامانه پدافندی آمریکا در سوریه هدف قرار گرفت

حمله مقاومت عراق به هدفی حیاتی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه

طرح پیروزی یا توهم؟

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال آرسنال

بهترین گل این هفته چمپیونزلیگ انتخاب شد! (عکس)

فیلم| خلاصه بازی رئال مادرید و دورتموند (هتریک وینیسیوس جونیور) دیشب سه شنبه 1 آبان 1403

نتیجه بازی رئال مادرید و دورتموند| کامبک دیدنی رئال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

مروری بر عملکرد و اهداف جنبش فتح الله گولن در ترکیه

علت حمایت آمریکا از تل‌آویو مشخص شد

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در دیر الزور

پنتاگون: ما نمی‌توانیم اطلاعاتی در خصوص حمله اسرائیل به ایران ارائه دهیم

پنتاگون از اسرائیل حمایت قاطع کرد؛ تحقیقات درباره درز اطلاعات درباره حمله به ایران ادامه دارد

دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ لحظه‌شماری آغاز شد

F/A-18؛ همه چیز در مورد جنگنده ناونشین آمریکا (عکس)

جزئیات سفر مهم بلینکن به عربستان

هدف قرار گرفتن سامانه پدافندی آمریکا در سوریه

پنتاگون از علت پشتیبانی واشنگتن از اسرائیل پرده برداشت

هشدار آمریکا به روسیه | آمریکا، روسیه را به حمله تهدید کرد

رشد اقتصادی ایران امسال به 3.7 و تورم 31.7 درصد می‌رسد

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری ایران منصوب شد

عراقچی: بریکس قطب جدید جهانی می‌شود

عراقچی: بریکس به قطب جدید جهانی تبدیل می‌شود

جبهه اصلاحات ایران: هرگونه ادعای حاکمیت و مالکیت درباره سه جزیره ایرانی بی‌اعتبار است

خلاصه بازی میلان 3-1 کلوب بروخه (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی میلان 3-1 کلوب بروخه (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)