ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ماجرای ممنوعیت انتشار تصاویر در افغانستان افغانستان

ماجرای ممنوعیت انتشار تصاویر در افغانستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - پایگاه بررسی تحولات افغانستان نوشت: قانون امر به معروف و نهی از منکر که به تازگی با حکم رهبر طالبان توشیح شده است، انتشار تصاویر اشیاء ذی‌روح (جاندار) را در رسانه‌ها ممنوع کرده است. این موضوع در ماده هفدهم این قانون درج شده و آمده است که محتسب (مامور امر به معروف و نهی از منکر) وظیفه دارد مسئولان مطبوعات را به عدم نشر مطالبی که عکس ذی‌روح در آن نباشد، مکلف کند.
همچنین در ماده 22 این قانون در شرح مسئولیت محتسب آمده است که محتسب وظیفه دارد از تهیه و تماشای عکس و فیلم اشیاء ذی‌روح در کامپیوتر، موبایل و سایر موارد مانند آن جلوگیری کند.
قانون امر به معروف و نهی از منکر، برای توجیه شرعی بودن این حکم در پاورقی به منابع و احادیثی اشاره کرده است که عمدتا از شرح صحیح بخاری اخذ شده‌اند. در بخشی از این استدلال آمده است: قال اصحابنا و غیرهم تصویر صوره الحیوان حرام اشد التحریم و هو من الکبائر و سواء صنعه لما یمتهن او لغیره فحرام بکل حال الان فیه مضاهاه لخلق الله (اصحاب ما و دیگران گفتند که به تصویر کشیدن حیوان، اکیداً حرام و از گناهان کبیره است، چه به خاطر فن و حرفه فرد باشد و چه به منظور دیگری باشد، حرام است چرا که تقلیدی از خلقت خدا است.)
در ابتدا به نظر می‌رسید که با توجه به مقتضیات زمان و شرایط حال حکومت طالبان، این حکم تشریفاتی باشد، اما طبق اخبار منتشر شده، فعالیت تلویزیون‌های محلی در قندهار، بادغیس و تخار متوقف شده است و در هلمند هم این دستور ابلاغ شده است که تخطی از آن غیرممکن است. چنین به نظر می‌رسد که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر آن است تا این حکم را درباره رسانه‌ها، گام به گام اجرایی کند و این اقدام را از ولایت‌های دور دست آغاز کرده است. این احتمال وجود دارد که متصدیان این امر که اکثرا از طیف طالبان ایدئولوگ هستند، در پی سنجش واکنش‌ها هستند و در صورت عدم مخالفت جدی، گام اساسی را که عبارت از اجرای این حکم در کابل و سراسر افغانستان است، برخواهند داشت.
2 نقد وارده بر این حکم طالبان پس از بازگشت به قدرت، در زمینه سیاست داخلی نظم شریعت محور را در پیش گرفته‌اند که البته از سوی قریب به اتفاق جامعه مسلمان افغانستان استقبال می‌شود، اما این شریعت محوری دو ایراد اساسی دارد؛ نخست آن که قانون‌گذاران بر اساس دیدگاه بسته خود به سراغ سخت‌گیرترین حکم و دیدگاه فقهی می‌روند. حال آن که در فقه اهل سنت، بزرگان و فقهایی با دیدگاه‌های سهل در این باره وجود دارند و اخذ نظر آنها می‌توانست از مشکلات کنونی جلوگیری کند.
ایراد اساسی دیگر به قانون‌گذاران و نویسندگان قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان این است که مقتضیات زمان را نظر نگرفته‌اند. گویی آنان در سده‌های نخستین هجری زندگی می‌کنند و شرایط جامعه را همانند همان دوران می‌پندارند. یک قانون‌گذار باید در هنگام وضع قوانین برای تضمین موفقیت اجرای یک حکم، حواشی از جمله مقتضیات زمان و امکان اجرای آن را در نظر بگیرد.
پیامد‌های احتمالی اجرای حکم ممنوعیت انتشار تصاویر با توجه به شرایط امروزی جهان و جامعه افغانستان به ویژه حکومت نوپای طالبان، اجرای حکم ممنوعیت انتشار تصاویر اشیاء ذی‌روح پیامد‌های احتمالی عمده‌ای خواهد داشت. این پیامد‌ها به طور کلی موارد زیر هستند.
روی آوری مردم به رسانه‌های بیگانه جهان امروزی را دهکده جهانی می‌نامند چرا که وسایل ارتباطی، مرز‌ها را درهم شکسته‌اند و کشور‌ها و مردم را مانند مردم یک روستا به هم مرتبط ساخته‌اند. اجرای حکم ممنوعیت تصاویر، فقط رسانه‌های درون افغانستانی را محدود خواهد ساخت و مردم برای جبران محرومیت از جاذبه بصری ایجاد شده، به سراغ تلویزیون‌های بیگانه خواهند رفت؛ تلویزیون‌هایی که اساس و بنیاد آنها برای مقابله با ارزش‌های جامعه سنتی و مسلمان افغانستان بنا نهاده شده است. در کنار آن، مردم افغانستان وقتی را که برای دیدن تلویزیون‌های داخلی صرف می‌کردند به شبکه‌های اجتماعی اختصاص خواهند داد که تبعات هر دو طیف (تلویزیون‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی) نیاز به بیان ندارد.
شکل‌گیری نافرمانی‌های مدنی این حکم که از تلویزیون شروع و احتمالا به محدود ساختن موبایل منجر خواهد شد، واکنش‌های شدید اجتماعی در پی خواهد داشت. هر جامعه‌ای، یک آستانه تحمل دارد و زمانی که فشار و محرومیت از آستانه تحمل فراتر رفت، منجر به نافرمانی مدنی و اجتماعی خواهد شد. شاید حکومت طالبان بر این باور باشد که با زور و فشار می‌تواند، این نافرمانی‌ها را کنترل کند، اما همه‌گیری نافرمانی با زور و فشار ممکن نخواهد بود. پسامد چنین اقداماتی در بازه زمانی متوسط، بسیج توده‌ها علیه حکومت خواهد بود.
شکاف بین رهبران و بدنه طالبان در زمان جنگ 20 ساله و بعد از به قدرت رسیدن طالبان، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در انتقال پیام نقش ویژه‌ای داشته‌اند که این پیام‌ها مبتنی بر متن و تصاویر بوده‌اند. استفاده از این شبکه‌ها به ویژه بعد از به قدرت رسیدن طالبان فراگیری بیشتری داشته است و در حال حاضر صد‌ها هزار نفر از اعضای طالبان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. شکی نیست بخشی از رهبران و بدنه طالبان با حکم ممنوعیت تصاویر اشیاء ذی‌روح مخالف هستند و این موضوع شکاف جدیدی بین طالبان ایجاد خواهد کرد؛ شکاف بین رهبران ایدئولوگ و بدنه. چیزی که رهبران طالبان به شدت از آن هراس دارند.
اضافه شدن بر لشکر بیکاران افغانستان در نخستین مراحل اجرای این حکم، دست کم 3 تلویزیون خصوصی در ولایت‌های تخار و بادغیس تعطیل شده‌اند. تداوم اجرای این حکم به 31 ولایت دیگر، سبب خواهد شد تا عده زیادی از جامعه رسانه‌ای افغانستان از کار بیکار شوند. در شرایطی که افغانستان از نرخ بیکاری بالایی رنج می‌برد، این قشر از جامعه که اکثرا تحصیل کرده هستند، چه سرنوشتی خواهند داشت؟
ابزار فشار مخالفان مخالفان طالبان اعم از اپوزیسیون و کشور‌های غربی از این گونه احکام استفاده حداکثری خواهند کرد و برای اقناع جامعه جهانی به منظور انزوای بیشتر حکومت طالبان، از این حکم و پیامد‌های منفی آن مستندسازی خواهند کرد.
توصیه می‌شود حکومت طالبان تدبیر لازم را به خرج داده و از اجرای این حکم منصرف شود. اجرای این حکم، به دلیل وجود شبکه‌های تلویزیونی خارجی و موبایل، هیچ آورده‌ای برای حکومت طالبان نخواهد داشت و فقط نوعی خودسانسوری ایجاد خواهد کرد که ممکن است دو پیامد عمده یعنی ایجاد شکاف در درون و بروز خیزش‌های مردمی را به دنبال داشته باشد. عقب‌نشینی از یک حکم، ساده‌تر از مواجهه با پیامد‌های مخربی است که ممکن است وضعیت افغانستان را بار دیگر دگرگون کند و مردم را با بحران جدیدی مواجه سازد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب شرق گرایی منتشر شد + لینک

اعزام کاراته‌کار چهارمحال و بختیاری به مسابقات قهرمانی کاپ اروپا

کارلو آنچلوتی حرص الکلاسیو را سر لیگ قهرمانان اروپا در می‌‌آورد؟

عراقچی: به اسراییل پاسخ می‌دهیم/ برای هر جنگی آماده هستیم

تقدیر نایب رییس شورا از اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران

اسکورپیون بی؛ پهپاد جدید چین با قابلیت حمل بار سنگین و برد طولانی(+تصاویر)

بازی برد - برد ایران و چین در راه ابریشم جدید

با مشخص شدن حریفان دختران تنیسور ایران؛ یزدانی و فرزامی در یک قدمی برنز جهان

توکن های شبکه کاردانو کئا

نوجوانان افغانستان بنگلادش را مغلوب کردند

امروز: ایران - اردن در مصاف آخر، صعود افغانستان

ادامه شگفتی نوجوانان فوتبال افغانستان | پیروزی 3 بر 2 در برابر بنگلادش

حمله اسرائیل به ایران چه معنایی برای منطقه دارد؟

رژیم صهونیستی بی‌تردید با این گستاخی، اضمحلال موجودیتش را جلو انداخت/ آمریکا نمی‌تواند خود را بی‌تقصیر نشان دهد

گسترش تاکسی هوایی برقی در آمریکا با سرمایه گذاری تویوتا

ترامپ: به هرج و مرج خاورمیانه پایان می‌دهم!

تاثیرات انتخابات آمریکا بر بازار طلای جهانی چقدر است؟

شنیده شدن انفجار در پایگاه نظامیان آمریکا در سوریه

گردوخاک بایدن در آستانه انتخابات/ ایلان ماسک کارگر غیرقانونی بوده است

وقوع انفجار در پایگاه آمریکایی در سوریه

رقابت داغ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ میشل اوباما وارد می‌شود

بزرگترین اشتباه ترامپ از زبان خودش: چه چیزی را نباید انجام می‌داد؟

عراقچی: درخواست برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کردیم

ترامپ از مسلمانان آمریکا رای جمع می کند!

چشم انداز تیره در انتظار آمریکا در صورت پیروزی مجدد ترامپ

بسیج دانشجویی: نزاع اصلی محور مقاومت با آمریکاست

پیام‌های فوری آمریکا به ایران: چه اتفاقی در حال وقوع است؟

تل آویو باید امتیازات دردناکی بدهد

رزمایش دریایی و زمینی نیروهای مسلح یمن

حزب‌الله: عملیات در تل‌آویو پاسخ طبیعی به تجاوزات رژیم اشغالگر است

سوءقصد به جان اوو مورالس

افزایش 28 درصدی ارزش صادرات محصولات کشاورزی در 7 ماهه 1403

ثبت نام 80 هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی­

اکوایران: زور تورم مهر به فقرا رسید

هادی العامری: آمریکا مسئول نقض حریم عراق برای اقدام علیه ایران است

وضعیت مبهم پرسپولیس برای دیدار با تیم الشرطه عراق

نظارت السودانی بر آمادگی عراق برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی

پژوهشگر ایثارگر در ردیف محققان دو درصد دنیا قرار گرفت

آسیب‌های اجتماعی حاصل افزایش خانه‌های اشتراکی

طرح فروش فوری هوندا سیویک Type R ویژه جانبازان

پرداخت 100 درصدی مطالبات گندمکاران استان سمنان

دنیامالی: سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش زنان، تاثیر اقتصادی و اجتماعی دارد

سفره مردم در خطر؛ کاهش 43 درصدی درآمد سرانه

توجیه اقتصادی کشت طلای سرخ در لرستان

فرونشست فرودگاه اصفهان

بازار سیاه جهانی برای طلای سرخ ایرانی!/ همه از چرخه تولید زعفران ناراضی هستند

کارگران صنایع چوب و کاغذ مازندران: حمایت از غزه و لبنان در کنار تولید اقتصادی

خطر فقر مطلق در ایران: چه کسی مسئول است؟

آلودگی‌ دریای خزر؛ تهدیدی زیست‌محیطی با تبعات اقتصادی و اجتماعی

رهبر انقلاب: ناایمن کردن فضای روانی از اجزای جنگ نرم است