کارگاه مهارتهای تدریس کارآمد ادبیات عرب برگزار شد
خاورمیانه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - خانم موسوی معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان البرز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری کارگاه «مهارتهای تدریس کارآمد ادبیات عرب » اظهار داشت: این کارگاه 10 ساعته با حضور حجتالاسلام مرتضی خاکسار دوست، در محل مدیریت استان برگزار شد.
موسوی گفت: هدف از برگزاری کارگاه مهارت تدریس کارآمد ادبیات عرب، ارتقاء کیفیت آموزشی و تقویت مهارتهای تدریس اساتید در این حوزه است.
این کارگاه به دنبال اهداف زیر است: افزایش مهارتهای تدریس برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری.
تبادل تجربیات: فراهم کردن فرصتی برای اساتید تا تجربیات و چالشهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از یکدیگر یاد بگیرند.
تقویت مبانی علمی: بررسی و تقویت مبانی علمی فقه و اصول و نحوه تدریس آن به طوری که فهم بهتری از موضوعات برای دانشپژوهان ایجاد شود.
ایجاد انگیزه: انگیزش اساتید برای بهبود مستمر در تدریس و یادگیری
پاسخ به نیازهای دانشپژوهان: شناخت بهتر نیازها و انتظارات دانشپژوهان و تطبیق روشهای تدریس با آنها
توسعه مهارتهای ارتباطی: تقویت مهارتهای ارتباطی اساتید برای برقراری ارتباط مؤثر با دانشپژوهان و انتقال مفاهیم به صورت واضح و قابل فهم.
مدیریت کلاس: یادگیری روش مدیریت کلاس و ایجاد محیطی مثبت و انگیزشی برای یادگیری.
وی افزود:به طور کلی، این کارگاه به دنبال فراهم کردن بستری برای بهبود کیفیت آموزش ادبیات عرب و ارتقاء سطح علمی حوزههای علمیه خواهران است.
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان البرز برخی از به سرفصلهای این دوره را اینگونه برشمرد:
در این دوره مباحث مربوط به علم نحو و مقاصد آن، کلمه و اقسام آن، اسم به چند اعتبار کیفیت وضع، جنس، حرف آخر، تعداد اجزاء، تعداد، عمل، اعراب و عدم اعراب، تعریف و تنکیر، فعل به چند اعتبار زمان، تعدی و لزوم، ذکر فاعل، تصرف، اعراب و عدم اعراب،حرف به اعتبار وقوع در کلام و به اعتبار عمل
کلمات معرب، اعراب از نظر فایده، ارکان، انواع و علائم و اشکال اعراب، منصرف و غیر منصرف
کلمات مبنی، اقسام بناء ذاتی و عرضی، علائم بناء، مبنی بالاضافه و مبنی بالعرض،مرفوعات، منصوبات، مجرورات، مجزومات ،مشبهات، توابع، تنازع، ادوات جملهها به اعتبار نوع جمله، به اعتبار جزء و کل، به اعتبار محل اعراب مطرح و بررسی شد.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1251042/