ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم خواندنی ها

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1273275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان / امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی به ارزش 70 همت

زمین لرزه 5.1 ریشتری آئوموری ژاپن را لرزاند؛خطر سونامی وجود ندارد

احمدی: اروپا برای فعال کردن مکانسیم ماشه زمینه‌سازی می‌کند

آتش‌باری پدیده ایرانی در اروپا: ١١ امتیاز و MVP!

پوریا حسین خانزاده MVP زمین شد؛ 11 امتیاز در اولین حضور کامل لژیونر جوان کشورمان

تکرار اشتباهات تاریخی: اعتماد به اروپا و بازی با کارت مکانیزم ماشه در برجام | امکان هیچ اجماعی علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد

هشدار معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری به اروپا

پایان مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا با معرفی ماشین گلزنی!

دست رد ژابی به سینه رئال: فعلا نه!

اروپا چنان علیه ایران تند می‌شود که ترامپ هم انگشت به دهان بماند!

2 ستاره فوتبال اروپا شیفته بازی در بارسلونا

تحرکات تروئیکای اروپا باعث اختلال در تعامل ایران و آژانس می‌شود

دوئل ایرانی‌های لیگ قهرمانان اروپا جذاب‌تر شد!

سناریوهای اوکراین و روسیه علیه یکدیگر پس از 1000 روز جنگ/ اقدام آتی مسکو برای ضربه به کی‌یف و اروپا

یوفا اجازه نمی‌دهد؛ بازگشت بارسلونا به نوکمپ به تاخیر افتاد!

باخت سلطان در بازی خاورمیانه/ اردوغان طرد شد؛ پایان رویای احیای امپراطوری

تنش‌های خاورمیانه ارزش طلای سیاه را بالا برد

این زن جوان بعد زایمان دومش تبدیل به پیرزن شد/ عکس

قیمت نفت امروز 1 آذر 1403

جام‌ملت‌های آفریقا منهای غنا

سرمربی جدید تیم فوتبال سپاهان وارد اصفهان شد

برگزاری نشست کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان/ ظرفیت های صندوق پس انداز کارکنان راه آهن برای همکاری با افغانستان

مدیرعامل راه آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

گروگان‌گیری تاجر افغانستانی در تهران

بیش از 20 میلیون مسافر در شبکه ریلی جابه‌جا شده‌اند

بقایی: وتوی توقف نسل‌کُشی در غزه شکست دیگری برای شورای امنیت است

جزئیات مذاکرات آتش‌بس در لبنان و خواسته‌های بیروت

ارسال تسلیحات ایران به حزب‌الله منبع اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است!

واکنش وزارت خارجه ایران به وتوی آمریکا در شورای امنیت

طرح تایلند برای کاهش ترافیک سنگین پایتخت

ولخرجی بایدن برای زلنسکی

نگرانی از پیشروی روسیه، علت انتقال مین‌های ضدنفر به اوکراین

جزئیات مذاکرات آتش‌بس لبنان و اسراییل

واکنش کیهان به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران: کاغذپاره است!

حوثی‌ها تابع ایران نیستند

قیمت نفت برنت به 72 دلار و 97 سنت رسید

باید مذاکره با آمریکا را آغاز کنیم/ ترامپ بهترین فرصت برای ماست/ بخشی از دولت روسیه در بعضی از مسئولان ایرانی نفوذ کرده‌ است

رشد قیمت نفت ملایم شد| نفت برنت 72 دلار و 97 سنت

مذاکره با ترامپ سخت شد

اسرائیل با تنفس مصنوعی آمریکا زنده مانده است

خبری مهم برای ایرانیان ساکن آمریکا/ ترامپ با مهاجران چه خواهد کرد؟

ایران و آمریکا در دوران ترامپ؛ احتمال توافق یا تشدید تنش؟

طرح جدید دیوارنگاره میدان فلسطین و یک شیطان بزرگ

زاکانی: اقدامات آمریکا و اسرائیل ضدبشریت است

ایران به وتوی بی‌شرمانه آمریکا در شورای امنیت واکنش نشان داد

ویدیو/ گزینه ترامپ برای وزارت آموزش آمریکا کیست ؟

آمریکا 275 میلیون دلار دیگر تسلیحات در اختیار اوکراین قرار می‌دهد

مخالفت سنای آمریکا با لایحه توقف فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی

جنایت «بیت لاهیا» نتیجه وتوی آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت است

چالش‌های گازی آمریکا و چین