گام بلند چین در تغییر آینده فناوری خودروهای الکتریکی
آسیا و اقیانوسیه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - چین در حال آزمایش موتور جدیدی است که از مواد آلیاژی آمورف در تولید آن استفاده شده که بهعنوان فلز مایع نیز شناخته میشود و سالانه تا 90 میلیارد کیلووات ساعت در مصرف برق صرفهجویی میکند.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چین که در حال حاضر یک نیروگاه برای نوآوریهای فناوری محسوب میشود، در حال هموارسازی مسیر برای آینده فناوری خودروهای الکتریکی است.
این کشور با سرمایهگذاریهای قابلتوجه در تحقیق، توسعه و تولید، آینده فناوری وسایلنقلیه الکتریکی را شکل میدهد و در حال توسعه پیشرفتهایی است که نوید تغییر تفکرات جهانی در مورد حملونقل را میدهد. با افزایش تقاضا برای راهحلهای انرژی پاک و پایدار، نقش چین در بازار خودروهای الکتریکی همچنان در حال گسترش است و این کشور را به یک ایفاکننده نقش کلیدی در گذار جهان به سمت جابهجایی الکتریکی تبدیل میکند.
گروه خودروسازی گوانگژوی چین بهتازگی از پیشرفتهایی در زمینه درایو الکتریکی توسعهیافته داخلی خود خبر داد. این سازنده چینی پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرو در چین است و موتور جدید آنها سه رکورد جهانی را شکسته است که شامل بالاترین راندمان موتور با رسیدن به رکورد چشمگیر 98.5، رکوردهای جدید برای چگالی توان موتور با دستیابی به خروجی استثنایی 13 کیلووات بر کیلوگرم و بالاترین دور موتور 30 هزار دور در دقیقه میشود.
تخمین زده میشود موتور جدید که قرار است در طیف وسیعی از وسایلنقلیه عرضه شود، سالانه تا 90 میلیارد کیلووات ساعت در مصرف برق صرفهجویی کند. ویژگیهای نوآورانهای همچون آهنرباهای ساختهشده از آلیاژ نرم آمورف با نفوذپذیری تا 100 برابر بیشتر از فولاد الکتریکی غنی از سیلیکون معمولی را در خود جای داده است که بهطور قابلتوجهی عملکرد و کارایی را افزایش میدهد. این موتور پیشرفته در خودروهای هایپر Hyper (خودروهایی با بالاترین سطح عملکرد، فناوری و طراحی) نصب خواهد شد که هماکنون تحت عنوان هایپتک Hyptec ارائه میشود که گفته میشود حتی میتوانند تا حد خودروهای الکتریکی آمریکایی رقیب تسلا پیش بروند که یک خودروی محبوب در بازار چین است و یکی از سه مدل آن با فروش برنامهریزیشده در آسیای جنوب شرقی، اروپا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی، نخستین نمونهای خواهد بود که از چین صادر میشود.
آنچه موتور الکتریکی جدید را بسیار قدرتمند میکند به موادی بازمیگردد که در ساخت آن استفاده میشود. در این موتور از مواد آلیاژی آمورف استفاده شده است که بهعنوان فلز مایع نیز شناخته میشود، بدان معنا که میتواند خواص مغناطیسی و نفوذپذیری استثنایی ایجاد کند که عملکردی تا 100 برابر بیشتر از ورقهای سیلیکونی سنتی دارد که بهطور معمول در موتورهای الکتریکی استفاده میشود.
این وسیلهنقلیه علاوه بر ویژگیهای رانندگی استثنایی و مغناطیسی خود، تجربهای عالی برای راننده و سرنشینان ارائه میدهد. از سوی دیگر این خودرو نسبت به خودروهای الکتریکی فعلی موجود در بازار، برد بیشتری دارد، زیرا بدون افزایش بسته باتری، قابلیت پیمودن 50 کیلومتر اضافی را دارد، در حالی که خودروی الکتریکی با برد طولانیتر میتواند 150 کیلومتر اضافی را طی کند. این امر تجربه رانندگی را فوقالعاده لذتبخش میکند، زیرا راننده میتواند بدون نگرانی در مورد نیاز به شارژ وسیلهنقلیه، سفرهای طولانیتری را بدون استرس داشته باشد.
علاوهبر این، بخشی از مقاومت مردم در برابر پذیرش و خرید خودروهای برقی، نبود زیرساختهای گستردهای محسوب میشود که برای حمایت از آنها اجرا شده است. بسیاری از مردم یا بهطور کامل به موتورهای احتراق داخلی پایبند هستند یا تنها بهدلیل ترس از سرگردانی بدون ایستگاه شارژ در نزدیکی، به خودروهای هیبریدی روی میآورند. بنابراین، چنین نوآوری بهبودیافتهای برای افزایش برد موتورها، یک پیروزی بزرگ برای مصرفکنندگان بهشمار میرود.
انتظار میرود که خودروهای الکتریکی همچنان نقش مهمی در صنعت خودروی جهان ایفا کنند، زیرا جهان در حال سبز شدن است. آنها همچنان بیشترین میزان اطمینان را در بازار از نظر جایگزینی برای موتورهای احتراق داخلی دارند. با این حال پایه موتورهای الکتریکی هیدروژن است و حتی تسلا توجه خود را به این سوخت معطوف کرده است.
کد خبر 824186
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1309531/