ایرانیان جهان

آخرين مطالب

انقلاب خودروهای الکتریکی در چین آسیا و اقیانوسیه

انقلاب خودروهای الکتریکی در چین
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - چین تسلط بالایی بر بازار خودروهای الکتریکی دارد و به واسطه دانش خود در زمینه باتری انقلابی در این زمینه ایجاد کرده است که البته بدون چالش نیست.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رونق خودروهای برقی چین امیدی برای بهبود شرایط آب‌وهوایی ایجاد می‌کند، اما تسلط بر بازار این بخش، چالش‌های زیست‌محیطی جدیدی را به همراه دارد.
این کشور با حدود 11.9 میلیارد تن انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها در سال 2023 (دو برابر بیشتر از آمریکا در جایگاه دوم این لیست)، بزرگترین تولیدکننده گاز کربن‌دی‌اکسید جهان از سال 2006 بوده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش حمل‌ونقل 10 درصد از کل آن را تشکیل می‌داد، اما امروزه بزرگترین صادرکننده خودروهای الکتریکی در جهان محسوب می‌شود و پس از افزایش حیرت‌انگیز 13 هزار و 300 درصدی تولید بین سال‌های 2017 تا 2023، در این بخش تسلط پیداکرده است.‌
طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چین تنها در سال 2023 بیش از 1.2 میلیون خودروی برقی را به خارج از کشور فروخت که اروپا مقصد اصلی این خودروها بوده است. این کشور برای مدت زیادی درصدد سلطه بر بازار خودروهای برقی جهان بوده است. فناوری خودروهای الکتریکی از اوایل سال 2001 در آن به یک اولویت سرمایه‌گذاری تبدیل شد و با یارانه‌های سخاوتمندانه دولتی برای توسعه تولید اتوبوس، تاکسی و خودروهای برقی، سرعت گرفت.

ایرانیان جهان

دولت این کشور انگیزه زیادی برای اولویت دادن به توسعه خودروهای برقی داشت. به‌ویژه برای مناطق شهری داشت که به‌شدت آسیب دیده‌اند. سرمایه‌گذاری در بازار خودروهای برقی نوید راه‌حلی قطعی را برای معضل آلودگی شدید چین می‌دهد. تسلط بر این بخش همچنین آن را قادر ساخت تا اتکای خود به نفت وارداتی را کاهش دهد و امنیت انرژی این کشور را تقویت کند.
چین با تخصص بی‌نظیر تولید خودرو و باتری بر بازار خودروهای برقی تسلط داشت و استفاده از نزدیک به 70 درصد از عناصر خاکی کمیاب مورد نیاز برای باتری‌های خودروهای برقی را تحت کنترل درآورد که این امر کاهش هزینه‌ها و مزیت دسترسی قابل‌توجهی برای آن به ارمغان آورد.
چین همچنین به‌خوبی با بازارهای محلی سازگار شده است و مدل‌های قیمت‌گذاری را تنظیم، با کسب‌وکارهای محلی مشارکت و سیستم‌های سرگرمی داخل خودرو را ارائه می‌کند که به ترجیحات فرهنگی کاربران به زبان‌های محلی پاسخ می‌دهد. با وجود محدودیت‌های منابع اروپا، انعطاف‌پذیری چین درس‌های مهمی را برای اروپا ارائه می‌دهد، زیرا این کشور همچنان به توسعه بازار خودروهای الکتریکی خود ادامه می‌دهد.
واکنش اروپا به چالش خودروهای برقی چین در حالی که تلاش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری چین در بخش خودروهای الکتریکی ممکن است به‌طور کلی برای آب‌وهوا مثبت تلقی شود، اروپا با ترکیبی از اقدامات نگران‌کننده و استراتژیک به آن واکنش نشان داده است و در اکتبر 2024، اتحادیه اروپا تعرفه‌های جدیدی تا 35 درصد را به علاوه 10 درصد عوارض برای خودروهای برقی چینی وضع کرد. این اقدام وجود شکاف‌های مهمی را در اتحادیه اروپا آشکار کرده است که به‌واسطه آن‌ها تولید داخلی خودروهای برقی بدون سیاست‌های بلندپروازانه اقلیمی خودرو در اتحادیه بعید به‌نظر می‌رسد.

ایرانیان جهان

از سوی دیگر مقاومت خودروسازان غیرالکتریکی به رهبری انجمن خودروسازان اروپا برای هماهنگ شدن با تغییرات، نه‌تنها اعتبار مسیر کربن‌زدایی اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد، بلکه به خودروسازان چینی «مزیت بزرگی در رقابت جهانی خودروهای برقی الکتریکی» می‌دهد.
تسلط چین بر خودروهای برقی و تأثیر آن بر آب‌وهوا تسلط چین بر بازار خودروهای برقی خبر خوبی برای اقدامات اقلیمی است. توانایی بالای تولید این کشور که 50 درصد از تولید جهانی خودروهای برقی را تشکیل می‌دهند، نیروی محرکه‌ای در پذیرش سریع خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه در سطح جهان محسوب می‌شود و تخصص آن در تولید باتری و نوآوری، چین را در موقعیت مناسبی قرار می‌دهد تا پیشرفت‌های فناوری خودروهای الکتریکی را تسریع و آن‌ها را به جایگزینی بادوام‌تر و جذاب‌تر برای خودروهای سوخت فسیلی در سطح جهان تبدیل کند.
اما پیامدهای زیست‌محیطی تسلط چین در حوزه خودروهای الکتریکی همچنان پیچیده است و اگر به‌طور پایدار مدیریت نشود، کنترل چین بر مواد حیاتی باتری می‌تواند به آسیب‌های زیست‌محیطی بیشتر در همه اشکال، از شیوه‌های معدن‌کاری فشرده گرفته تا آلودگی بیشتر آب‌وهوا، منجر شود. همچنین با قدرت گرفتن خودروهای برقی، در صورتی که گذار انرژی نتواند با سرعت موردنیاز انجام‌شود، افزایش تقاضای برق ممکن است منجر به افزایش مصرف زغال‌سنگ در مناطقی شود که به‌شدت به نیروگاه‌های زغال‌سنگ وابسته هستند.
تولید خود خودروها نیز بدون مشکل نیست. تولید باتری به‌طور ویژه در مقایسه با خودروهای معمولی آلاینده‌های بیشتری را تولید می‌کند که جبران آن به زمان قابل‌توجهی نیاز دارد.

ایرانیان جهان

به این ترتیب همان‌طور که اروپا و بقیه جهان با اهداف کربن‌زدایی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تسلط چین بر خودروهای الکتریکی حقیقتی امیدوارکننده و هشداردهنده ارائه می‌دهد.
عرضه سریع خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه یک ابزار قدرتمند در برابر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل محسوب می‌شود، اما مدیریت دقیق این انتقال ضروری است و نوآوری باید با شیوه‌های پایدار تطبیق داده و اطمینان حاصل شود که در مسیر گذار به تردد سبز چالش‌های محیطی حل‌نشدنی ایجاد نشود.
کد خبر 826136

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1315497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنگ خطر برای اقتصاد سوم جهان

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

ایران بعد از چین محدودترین اینترنت جهان را دارد/ این‌گونه می‌خواهید پیشرفت کنید؟

جریانی به دنبال مناقشه آبی ایران و افغانستان هستند

بلینکن با همتایان اروپایی درباره سوریه نشست برگزار می‌کند

تحریم جدید آمریکا علیه یک شرکت چینی

هشدار طوفان شدید زمستانی برای «62 میلیون نفر» در شرق آمریکا

نتانیاهو به «بهار تل‌آویو» دچار شد

ویدیوی انفجار مرگبار سایبرتراک تسلا در مقابل هتل ترامپ

سرمقاله جمهوری اسلامی/ امتیاز یکطرفه به باج‌خواهان!

نماینده لبنانی: احتمالا «جوزف عون» به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شود

تظاهرات مردم سان فرانسیسکو برای آزادی دکتر ابوصفیه

ثانیه شماری‌ها تا آغاز چرخه سیاسی جدید در ونزوئلا

کاهش یکدست قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار کوتاه آمد

رشد 3 هزار واحدی شاخص کل بورس

محدودیت عرضه روغن در بازار تکذیب شد

رئیس پلیس راهور: سن 65 درصد ناوگان مسافری کشور از فرسودگی گذشته است

جایزه 50 میلیونی برای اعلام ماینرهای غیرمجاز

ابلاغ مصوبه تثبیت ظرفیت پزشکی از سوی پزشکیان

بسترسازی برای «تولیدات صادرات محور»

عارف: راهبرد امروز ایران توسعه دیپلماسی‌های تخصصی است

بهترین سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران

بومی‌سازی تکنولوژی، راهکار اقتصادی برای مستقل شدن در عرصه تولید و صنعت

کشف بیش از 24 هزار قلم داروی قاچاق و تقلبی از یک منزل مسکونی

سرنوشت اقتصاد ایران اگر نفتی نبود

بقائی: چرا ایران از اکسپو ژاپن انصراف داد؟

بهشتی‌پور: اوکراین بر سر دوراهی صلح و جنگ/بهم ریختگی در گرجستان/تلاش ارمنستان برای نزدیکی به اروپا

تمام جام‌ها و افتخارات نیمار از سال 2010 تا 2024؛ از لیگ قهرمانان اروپا تا مدال طلای المپیک

وضعیت بیمارستان چین بعد از شیوع شبه‌ کرونا

توافقنامه ایران با چین در حوزه اقتصاد و انرژی

فرمانده کل سپاه: سردار سلیمانی در شب تاریک با بالگرد خود را به افغانستان رساند/ او از هیچ ماموریتی کوتاهی نمی کرد

تحریم‌های جدید بایدن علیه نفتکش‌های روسیه

قطعی برق جهانی شد؟

رویترز: نخست وزیر کانادا استعفا می‌دهد

تصاویری از بارش شدید برف در آمریکا

سرمقاله شرق/ این طرف میز

ادعای خبرنگار صهیونیست درباره جزئیات جدید ترور شهید سید حسن نصرالله

وزیر خارجه دولت انتقالی سوریه به امارات سفر کرد

ماجرای نامه وزیر نفت دولت رئیسی به شعام چه بود؟

عارف: تجربه نشان داده بخش خصوصی در مسکن‌سازی انبوه موفق بوده است

پشت پرده رونق بازار سیاه گوشی‌های آیفون

شهید حکیم یک عالم فرهیخته بود

مقصر اصلی افت قدرت خرید مردم شناسایی شد

شکست بزرگ بن‌ سلمان در راه است

بهای سنگین تعطیلی مدارس/ضرر اقتصادی و افزایش افت تحصیلی

تدوین برنامه راهبردی حوزه تعاون در اداره کار البرز

سیاست‌های وزارت اقتصاد در تقابل با رانت‌خواری / همتی مستحق استیضاح است؟

شیوع ویروس HMPV در چین و هند؛ فعلا نیازی به نگرانی نیست

چین بیشترین ویزا را برای تاجران افغان صادر کرده است

افزایش 1.5 میلیارد دلاری حجم تجارت افغانستان در 2024