ایرانیان جهان

آخرين مطالب

چرا چین توانست آلودگی هوا را کنترل کند اما ایران نتوانست؟ آسیا و اقیانوسیه

چرا چین توانست آلودگی هوا را کنترل کند اما ایران نتوانست؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - «مرگ 50 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا»، این یک جمله پرتکرار در 2 دهه گذشته است؛ «تهران، آلوده‌ترین شهر دنیا». رکوردی زمستانی که از اواسط …
«مرگ 50 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا»، این یک جمله پرتکرار در 2 دهه گذشته است؛ «تهران، آلوده‌ترین شهر دنیا». رکوردی زمستانی که از اواسط دهه 80 هر سال، حداقل دو-سه بار، سرتیتر خبرها می‌شود.
بحرانی که نه تنها هیچ دولتی در ایران نتوانسته بر آن غلبه کند، بلکه بر تعداد شهرهای بزرگ آلوده افزوده شده است.
ابعاد فاجعه تاحدی است که در سال‌های مختلف، مثل اواسط دهه 1390 خورشیدی، تنها شرایط آب و هوایی، تغییری در تعداد روزهایی با هوای سالم و البته به ندرت پاک، می‌دهد.
تهران، پایتخت ایران از 6 دهه پیش، گرفتار آلودگی هواست؛ میراثی از مدرنیته، آفتی که مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا، بر سر پایتخت ایران هم آمده است؛ پاریس، لندن، نیویورک، واشنگتن دی سی، مکزیکوسیتی، پکن، دهلی نو و بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ اروپایی،‌ آسیایی و آمریکایی از قرن 19 تاکنون، در مقاطع مختلف گرفتار آلودگی هوا بودند و بسیاری از آنها، اکنون این قاتل خودساخته بشر را مهار کرده‌اند. اما تهران، نه تنها در همه این شش دهه به طور مداوم با آلودگی هوا دست به گریبان بوده که هر سال، وضعیتی بدتر از قبل را هم به خود دیده است.
همین امسال و تا دهم دی 1403، تهران از ابتدای سال تنها 5 روز هوای پاک داشته و در مقابل با 178 روز هوای قابل قبول، 88 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 15 روز هوای ناسالم برای همه افراد دست به گریبان بوده است. وضعیتی که برای اهواز، اصفهان، اراک، مشهد و کرج و حتی تبریز و ارومیه و بندرعباس و بوشهر، اگر بدتر نباشد، بهتر هم نیست.
چرا آلودگی هوا در ایران مهار نمی‌شود؟ کمتر از 1‍5 سال از زمانی که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین با پیشنهادی غیرمنتظره خواست هواپیماهای سم‌پاش بر فراز تهران غرق در دود پرواز کنند و بر آلودگی هوا، آب بپاشند تا رنگ آبی به آسمان پایتخت برگردد می‌گذرد، اما در همه این سال‌ها، هیچ راه‌حل علمی و عملی در ایران نتوانسته از حجم آلودگی هوای 6 کلانشهر بکاهد؛ حتی ایده «مازوت نسوزانیم تا هوا آلوده نشود» دولت مسعود پزشکیان هم چند روزی بیشتر دوام نیاورد و نفت کوره که بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی در ایران تولید می‌شود، دوباره مسئولیت تولید برق را به دوش کشید و دوباره «تهران، آلوده‌ترین شهر دنیا» شد.
پس از همه این‌ سال‌ها، به تازگی مسئولی در سازمان محیط زیست آماری، هرچند نه چندان شفاف، از سهم آلاینده‌ها در 6 کلانشهر ایران ارائه داد و گفت که اهواز، اصفهان، تهران، مشهد، کرج و اراک، هر کدام به دلایلی، در بیش از نیمی از روزهای سال، هوای قابل تنفس ندارند؛ اهواز گرفتار گرد و خاک ناشی از خشکسالی و البته دود فلرهای چاه‌های نفت خوزستان است و اصفهان، تهران، مشهد، کرج و اراک هم گرفتار سوخت بی‌کیفیت در خودروها و کارخانه‌های بی‌کیفیت‌.
به گفته صدیقه ترابی، معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اهواز 55 درصد روزهای سال، گرفتار آلودگی هوا است. در اصفهان، تهران، مشهد، کرج و اراک، صنایع، نیروگاه‌ها و سپس خودروها عامل آلودگی هوا هستند. اما در تهران و مشهد، بیشترین آلودگی از منابع متحرک تولید می‌شود.
این وضعیت تا حدی پیش رفته که محمدصادق حسنوند، رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: «50 هزار مورد از مرگ و میر سالانه در ایران به آلودگی هوا منتسب است.»
دولت و شهرداری، ناتوان در توسعه حمل و نقل پاک شهرداری تهران از دوران پهلوی تاکنون به فکر توسعه مترو و قطار شهری به عنوان موثرترین راه در کنترل آلاینده‌های شهری است، تهران 6 دهه پس از نخستین برنامه‌ریزی‌ها برای احداث قطار شهری، تنها 7 خط دارد، کمتر از 300 کیلومتر و 160 ایستگاه.
این درحالی است که پاریس با جمعیتی تقریبا یک چهارم تهران، 14 خط مترو، با 250 کیلومتر طول و حدود 390 ایستگاه دارد. همین وضعیت در بسیاری از شهرهای بزرگ اروپایی دیده می‌شود.
شهرداران تهران پس از انقلاب در فکر توسعه خطوط قطارهای سبک و سنگین شهری بوده‌اند، اما مشکلات مالی گسترده، مانع از توسعه مترو به اندازه نیاز پایتخت بوده است. ناکامی‌ها اکنون به مرحله‌ای رسیده است که شهرداری تهران در تامین اتوبوس شرکت واحد به عنوان قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل عمومی در پایتخت، عاجز است.
شبکه حمل و نقل عمومی تهران علاوه بر اینکه فرسوده و ناکافی است، برای نیازهای روز طراحی نشده و عملا در مدیریت سفرهای مردم، نقش زیادی ندارد. 
اما علیرضا زاکانی، شهردار تندروی تهران درحالی گفته به خود نمره عالی در کنترل آلودگی هوا می‌دهد‌ که در سه سال گذشته، نه تنها شهرداری او‌ نتوانسته حمل و نقل عمومی را توسعه دهد که حتی در حفظ وضعیت موجود امکانات حمل و نقل عمومی هم ناتوان بوده است. به طور نمادین چندین اتوبوس جدید و حتی برقی به ناوگان سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت ایران افزوده شده، اما کمبودهای تهران در شبکه اتوبوس‌رانی و فرسودگی ناوگان، چندین برابر بیشتر از تعداد اتوبوس‌های جدید و بازسازی‌شده‌ای‌ است که در تهران مردم را جابجا می‌کنند.
این ناتوانی تا حدی عیان است که شهرداری در تبلیغات فرهنگ‌سازی خود دیگر از مردم نمی‌خواهد با حمل و نقل عمومی در شهر تردد کنند و اندک تلاشی که مدیریت شهری برای تکان نخوردن ماشین‌های شخصی می‌کردند هم تعطیل شده است. خودروهای شخصی که در دو دهه گذشته به طور مدام به عنوان متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران شناخته شده‌اند، در ایران با کمترین استاندارد ممکن تولید می‌شوند و البته اگر استاندارد بالایی هم داشته‌باشند، سوخت با کیفیتی به باک آنها نمی‌رسد تا خروجی اگزوزها، پاکیزه‌تر باشد.
صدیقه ترابی، معاون سازمان محیط زیست در گفتگو با شبکه شرق درباره کیفیت سوخت، سخنان قابل تاملی بیان کرده است: «درباره بنزین و گازوئیل به وضعیت استاندارد نرسیده‌ایم. مطابق برنامه، وزارت نفت موظف است روزانه 85 میلیون لیتر بنزین یورو 4 توزیع کند. اما اکنون مصرف روزانه ایران به بالای 120 میلیون لیتر رسیده. وزارت نفت تامین اختلاف این دو عدد را موظف نیست. این بنزین غیر استاندارد را در جایگاه‌ها، به صورت مخلوط توزیع می‌کند. وقتی مصرف افزایش پیدا کرده،‌ بنزین استاندارد تولید و توزیع نمی‌شود و در کلان‌شهرها، این بنزین توزیع می‌شود.»
او همچنین درباره کیفیت مازوتی که در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود هم گفت: «مازوت مصرفی در ایران، استاندارد نیست و 3.5 درصد گوگرد دارد. این درحالی است که در دنیا، این استاندارد نیم درصد است. سازمان استاندارد ایران، تا وجود 8 دهم درصد گوگرد در مازوت را هم پذیرفته است. وزارت نفت می‌گوید باید سرمایه‌گذاری سنگین برای کاهش گوگرد در مازوت تولیدی، انجام شود و رسیدن به استاندارد، زمان‌بر است. سرمایه‌گذاری مورد نیاز را مطرح کرده اند و تا سال 1406 باید به استاندارد برسانند.»
در تهران توسعه خطوط دوچرخه و استفاده از دوچرخه‌های برقی نزدیک به صفر است. راهکاری که شهرهای بزرگ دنیا به آن به چشم یک مسیر جذاب و بسیار ارزان‌ قیمت برای نجات از آلودگی هوا نگاه می‌کنند. به عنوان مثال پاریس قصد دارد تا سال 2026 به شهری بدل شود که صد در صد قابل استفاده با دوچرخه است. 
همین شرایط برای استفاده از خودروهای برقی هم وجود دارد. با وجود ورود خودروها و تاکسی‌های برقی به پایتخت، اما زیرساختی برای شارژ آنها وجود ندارد. 
چرا پکن توانست، تهران نتوانست؟ به طور کلی، فرمول مقابله با آلودگی هوا و رسیدن به هوای پاک، تقریبا در همه‌جای دنیا از یک الگوی مشخص پیروی می‌کند. استفاده از سوخت پاک در خودروها، وسایل حمل و نقل خصوصی و عمومی و صنایع و کنترل آلودگی و دور کردن صنایع آلاینده از محیط‌های شهری. چیزی که در پکن، مکزیکوسیتی، لندن،‌ پاریس، نیویورک و دیگر شهرهای بزرگ دنیا با کیفیت‌ها و اولویت‌های مختلف اجرا شده است و در تهران اجرا نمی‌شود.
ناگفته پیداست که یکی از مهمترین عوامل برای کاهش آلودگی هوا، اقتصاد قدرتمند و پویاست؛ پکن، یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا در 3 دهه گذشته، با تکیه به رشد اقتصادی بالای چین و تولید ناخالص داخلی بیش از 18 تریلیون دلار، در 5 سال گذشته توانسته است که در زمستان هوای تمیزتری به شهروندانش هدیه بدهد. دلیلش هم اجرای گسترده تدابیر مختلف برای کاهش هوای پاک بوده است. مطابق آمارهای رسمی، با بودجه‌ای بیش از 15 میلیارد دلار که به مدت 12 سال هزینه شده، بیش از 60 درصد از آلودگی هوا پایتخت چین کاسته شده است.
پکن اما در یک دهه اخیر، تحولی شگفت‌‌‌انگیز در مبارزه با آلودگی هوا تجربه کرده است. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، این شهر با اجرای سیاست‌‌‌های کاهش آلودگی، توانسته است میزان ذرات ریز خطرناک (PM2.5) را تا 64 ‌درصد کاهش دهد. همچنین، میزان دی‌‌‌اکسید نیتروژن و دی‌‌‌اکسید گوگرد که از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند، به ترتیب 54 و 89‌ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر تعداد روزهایی که کیفیت هوای پکن در سطح قابل‌‌‌قبول یا خوب قرار داشته است، از تنها 13 روز در سال 2013 به بیش از 300 روز در سال 2023 افزایش یافته است.
پکن برای رسیدن به 300 روز هوای پاک، بودجه کاهش آلودگی هوا را از 390 میلیون یورو در سال 2013 پس از پنج سال به بیش از 2.6 میلیارد یورو در سال 2018 رساند و در سال‌های بعد، همین رقم را اختصاص داد. بودجه‌ای که بیش از کل بودجه شهرداری تهران در سال 1403 است.
شینا انصاری، معاون مسعود پزشکیان و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی هوای تهران گفته است: «تجربه بسیاری از شهرهای جهان نشان می‌دهد که آلودگی هوا درد بی‌درمان نیست. برخی از این شهرها با مشکلاتی مشابه تهران توانسته‌اند با سیاستگذاری و اولویت‌بخشی به برنامه‌های کاهش انتشار آلاینده‌ها، سرمایه‌گذاری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه حمل و نقل عمومی از این مشکل گذر کنند. البته در این میان چالش کمبود منابع مالی برای اجرای برنامه‌های اصلی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.»
بحران اقتصادی و سراب هوای پاک یک سال پیش، روزنامه همشهری به نقل از داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره بودجه مورد نیاز برای هوای پاک و مقابله با آلودگی هوا نوشت: «اجرای اقدامات اساسی پیش‌بینی‌شده در قانون هوای پاک به حدود 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوان گام‌هایی جدی و سریع برای حل مشکل آلودگی هوای کلانشهرها برداشت. درحالی‌که در بودجه 1402 مبلغ 840 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور اجرای تکالیف تعیین‌شده در قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف درنظر گرفته و همچنین پیش‌بینی شده است که دولت می‌تواند علاوه‌بر این رقم، حدود 160میلیارد تومان از محل جرایم پیش‌بینی‌شده در این قانون، درآمد کسب کند.»
نکته اینجاست که او دو سال پیش در آبان 1401 به مهر گفته بود که دولت ابراهیم رییسی 100 میلیارد تومان برای هوای پاک اختصاص داده است. در آن زمان دلار حدود 35 هزار تومان بود. درواقع دولت باید حدود 3 میلیارد دلار به این بودجه اختصاص می‌داد. اما عملا بودجه اختصاص پیدا کرده دولت سیزدهم تنها 3 میلیون دلار شد.
با این حساب به نظر می‌رسد برآوردهای سازمان محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا، سالانه 3 میلیارد دلار برای تهران و 5 کلانشهر اصفهان، کرج، اراک، مشهد و اهواز باشد.
با این حال، در بودجه سال 1403، خبری از هوای پاک نبود. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفته است که «بودجه کشور ردیف مجزایی برای هوای پاک ندارد و سال گذشته اعتباری از سمت دستگاه‌ها برای قانون هوای پاک دیده نشد.»
و عجیب اینکه مجلس در بررسی بودجه پیشنهادی سال 1404، دست دولت را در توسعه حمل و نقل عمومی بسته است. شینا انصاری، معاون مسعود و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پنجم دی ماه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در لایحه بودجه سال 1404 مقرر شده بود معادل 35 درصد عوارض آلایندگی وصولی موضوع مواد (27) و (40) قانون مالیات بر ارزش افزوده، صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و … در شهرها شود، اما این بند در مجلس حذف شده است.»
هرچند که حبیب قاسمی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 مدعی شده است که «در لایحه بودجه 1404 به دولت اجازه داده شده تا 50 هزار میلیارد تومان اوراق در این حوزه منتشر کند که 70 درصد آن به موضوع حمل و نقل و برقی‌سازی اتوبوس‌ها و از رده خارج کردن وسایل حمل و نقل آلاینده و اسقاطی مربوط است.»
درحالی مجلس دولت را مجاز کرده برای مقابله با آلودگی هوا، اوراق قرضه بفروشد که رکود اقتصادی و بحران‌های مالی، اقبال به اوراق قرضه دولتی را به شدت کاهش داده و دولت سیزدهم و چهاردهم بیش از نیمی از اوراقی که تاکنون فروخته‌اند را برای تامین بازپرداخت اوراق قرضه فروخته شده دولت یازدهم و دوازدهم صرف کرده‌اند. وضعیتی که تا سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.
هرچند که دولت نهم و دهم جمهوری اسلامی تحت ریاست محمود احمدی‌نژاد، در دورانی که ایران درآمد نفتی بی‌سابقه‌ای داشت، هیچ کاری برای هوای پاک نکرد و حتی در تامین مالی واگن مترو و اتوبوس شهری برای تهران و دیگر کلانشهرها سنگ‌اندازی می‌کرد، اما اکنون که دولت با تولید ناخالص داخلی حدود 400 میلیارد دلار با انواع ناترازی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند به نظر نمی‌رسد کنترل آلودگی در اولویت دولت باشد.
همه اینها درحالی است که مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران حدود یک ماه پیش به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: «اگر هزینه‌های آلودگی هوا را بسنجیم، 11.3میلیارد دلار برای درمان و خسارات دیگر بخش‌ها هزینه شده است.»
همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که خسارت سالانه آلودگی هوا، 2.03 میلیارد دلار است. خبرگزاری تسنیم هم نوشته است که آلودگی هوا سالانه «خسارتی معادل 2.3 میلیارد دلار به پایتخت وارد می‌کند.» اعدادی نزدیک به‌هم که نشان می‌دهد بودجه مورد نیاز برای هوای پاک در ایران، تقریبا به اندازه خسارتی است که آلودگی هوا، به مردم تهران می‌زند.
دولت، ناتوان در توسعه نیروگاهی و تولید برق از انرژی‌های پاک رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: «متاسفانه با وجود این‌که 7 سال از قانون هوای پاک و آیین‌ نامه‌های اجرایی‌اش گذشته بخش عمده تکالیف محقق نشده است. بنا داریم در دولت چهاردهم با قوت و قدرت موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.»
همچنین به گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در 7 سال گذشته و پس از تصویب قانون هوای پاک، «عدد غلظت ذرات معلق هوا به‌عنوان یک شاخص از در سال 1396 (سال تصویب قانون)، 30 میکروگرم بوده و سال 1402 نیز همان 30 میکروگرم بر مترمکعب باقی‌مانده است.»
دولت مسعود پزشکان پیش از شروع موج آلودگی هوا در شهرهای مختلف ایران، به بهانه مقابله با آن و با شعار «مازوت نسوزانیم تا هوا آلوده نشود» از قطعی گسترده و برنامه‌ریزی شده برق خبر داد اما هفته‌های پس از آن نشان داد که این ادعا با واقعیت سازگار نبود. منع مازوت سوزی به چند نیروگاه انگشت‌شمار محدود شد و البته آلودگی هوا هم بازگشت و با افزایش اعتراضات به قطعی برق، مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها افزایش یافت که نتیجه چیزی نبود غیر از تشدید آلودگی هوا و شد همان که باز هم تهران، آلوده ترین شهر دنیا نام گرفت.
واقعیت این است که شبکه تولید برق ایران، قدیمی، فرسوده و نیروگاه‌ها ناتوان از تولید برق به اندازه نیاز کشور هستند. نیروگاه‌های حرارتی چندگانه‌سوز که در ایران به وفور دیده می‌شود، از ناتوان‌ترین و کم‌بازده‌ترین نیروگاه‌های تولید برق هستند که البته دولت‌های مختلف برای توسعه برق صنعتی و خانگی با هزینه‌های گزاف آنها را ساخته‌اند.
نکته اینکه سمیه رفیعی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره مصرف مازوت گفته است: «در 6 ماهه امسال به اندازه کل سال 1402 مازوت در کشور مصرف شده است. اعداد و ارقام کشته‌شدگان آلودگی هوا که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود تنها مربوط به آلاینده ذرات معلق است و اگر سایر آلاینده‌های معیار را سنجش کنند، این اعداد خیلی بیشتر خواهد بود.»
هرچند که این نیروگاه‌ها می‌توانند هم گاز طبیعی، هم گازوئیل و هم مازوت بسوزانند، اما ناتوانی دولت‌ها در تامین گاز طبیعی در فصل زمستان و صادرات به‌صرفه آن، مازوت سوزی، تنها راه برای تامین برق در زمان کمبود گاز طبیعی است.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1318781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طحان نظیف: درباره حکم مربوط به واردات خودرو و تخصیص ارز ایرادی نداشتیم

موافقت شورای نگهبان با «انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی»

نایب رئیس مجلس: بانک‌ها وارد دلالی شده‌اند

نوسان قرمز بر تابلو طلا و سکه؛ دلار در کانال 79 هزار تومان ماند

رشد 22 هزار واحدی شاخص کل بورس

استقبال رسمی رئیس جمهور از السودانی+عکس

نخست وزیر عراق وارد تهران شد / استقبال پزشکیان از السودانی + فیلم

استقبال رئیس‌جمهور از السودانی +ویدیو

احتمال وقوع درگیری‌های خونین در سوریه

افزایش 22 درصدی ارزش کالاهای صادراتی گمرک سومار

استقبال رسمی پزشکیان از السودانی نخست وزیر عراق در تهران

قدردانی آیت الله مدرسی از جانفشانی‌های حشدالشعبی در عراق

فیلم سینمایی «میرو» نماینده سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی داکا

مادر شهیدان «اکبری» دعوت حق را لبیک گفت

واحد تولیدی نباید برای تخلف مدیر شرکت تعطیل شود

باید تمام فعالان صنعت با وفاق در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی تلاش کنند

ذخیره بیت کوین توسط ترامپ غیرمنطقی‌ است

چالش‌های اقتصادی و ارزی در تأمین تجهیزات پزشکی؛ از تولید داخلی تا نیاز به حمایت‌های بیشتر

سیاه‌چاله‌های اقتصاد دستوری؛ سیاستی که جز رانت حاصلی نداشت

ایلان ماسک به دنبال ورود به دنیای فوتبال

رشد و توسعه اقتصادی از مسیر کوچک‌سازی دولت و تقویت بخش خصوصی حاصل می‌شود

چالش‌های اقتصادی و ارزی در تأمین تجهیزات پزشکی

رنو قیمت خودروهای برقی را کاهش داد

واکنش بروکسل به آغاز دور جدید گفتگوهای ایران و تروئیکای اروپایی

واکنش به شروع دور جدید گفت‌وگوهای ایران و تروئیکای اروپایی

ایلان ماسک به دنبال خرید لیورپول

ایلان ماسک باشگاه لیورپول را می خرد؟

چینی‌ها چگونه به غول لوازم خانگی جهان تبدیل شدند؟

آخرین اخبار درباره ویروس چینی؛ راه‌های پیشگیری و درمان HMPV چیست؟

واکنش سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع یک ویروس در چین/ چقدر خطرناک است؟

ویروس جدید چینی وارد ایران نشده است | کیت تشخیص آن در کشور وجود دارد

گزارش رویترز از فروش نفت تحریمی ایران

عکس / توییت عجیب ترامپ درباره بخشی از آمریکا بودن کانادا

عکس/ ترامپ نقشه آمریکا را تغییر داد؛ کانادا اضافه شد

دستگاه‌های هوشمند در آمریکا برچسب «اعتماد سایبری» می‌گیرند

قیمت میجر امروز چهارشنبه 19 دی به دلار و تومان

قیمت داگز امروزچهارشنبه 19 دی 1403

نقشه جدیدی که ترامپ از الحاق کانادا به آمریکا منتشر کرد/ ترودو واکنش نشان داد

منابع نفت و گاز سوریه ، جولانی و نظامیان آمریکا را به جان هم انداخت

قیمت توکن میم فای امروز چهارشنبه 19 دی

حسن بهشتی‌پور: برجام ثابت کرد که دیپلماسی گزینه مطلوب‌تری است

سرمقاله کیهان/ ایران، آنگونه که هست و آنگونه که دشمن تبلیغ می‌کند

انهدام نفربر ارتش رژیم صهیونیستی در بیت حانون

ساقط کردن کوادکوپترهای صهیونی توسط حماس در رفح

درخواست فرماندهان صهیونیست از مقامات سیاسی تل‌آویو برای توقف جنگ غزه

سقوط 6 درصدی بیت‌کوین در معاملات امروز

ابلاغ پیام تبریک بارزانی به سرکنسول جدید ایران در اربیل

احداث دیوار بتنی 400 کیلومتری در مرز سوریه و عراق

استقبال پزشکیان از نخست‌ وزیر عراق+ فیلم

استقبال رسمی رئیس جمهور از السودانی