عراقچی: وزارتخارجه در مذاکرات آنچه که تصمیم نظام است را اجرایی میکند/ فضای پیرامون تصمیم گیری درباره FATF را دو قطبی نکنیم/ هنوز از دولت جدید آمریکا، حرفی درباره مذاکرات نشنیدهایم/ فرمول برجام همچنان معتبر است
ایالات متحده آمریکا
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش جماران؛ عباس عراقچی، وزیر خارجه در گفت و گو ویژه خبری با اشاره به اینکه مراحل تصمیم گیری در خصوص موضوعات مهم کشور از جمله مذاکرات برای رفع تحریم، مراحل تصمیم گیری کاملا شناخته شدهای دارد،گفت: همه حرفها شنیده میشود و نهایتاً تصمیم آنجایی که باید گرفته بشود، گرفته میشود و وزارت امور خارجه هم طبیعتاً به عنوان مجری آنچه که تصمیم نظام است را اجرایی میکند.
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان امشب (سه شنبه 25 دی) با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به مجموعه ای از پرسش ها پیرامون سفر آتی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به تاجیکستان و روسیه و سایر موضوعات روز سیاست خارجی جواب داد.
علقه های فرهنگی و اقتصادی میان ایران و تاجیکستان بسیار زیاد است وزیر خارجه در ابتدای این گفت و گو با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و روسیه در راستای سیاست «حسن همسایگی» دولت چهاردهم است، گفت: مسعود پزشکیان، رئیس جمهور فردا و پس فردا را در تاجیکستان هستند و روز جمعه را هم در روسیه خواهند بود. سفر به تاجیکستان اولین سفر به حوزه اوراسیا است که پیوندهای عمیق تمدنی میان دو کشور وجود دارد. علقههای فرهنگی بین ما بسیار قوی هست از زمانهای گذشته تاکنون و حلقههای اقتصادی ما هم در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. ما در حوزههای متعدد و پروژههای مختلف در تاجیکستان حضور داشتیم و همکاری داشتیم و در سه سال گذشته تجارت بین دو کشور 5 برابر شده و این نشان دهنده این است که چطور همکاری های اقتصادی سرعت میگیرد و یک روال بسیار خوبی را در پیش گرفته است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در این سفر غیر از دیدارهای سیاسی که اهمیت خودش را دارد چند حرکت قابل توجه صورت میگیرد که یکی نشستی است که بین بازرگانان دو کشور صورت میگیرد و یک هیئت بزرگ تجاری رئیس جمهور را همراهی میکنند و این یک سنت بسیار خوبی است که در سفرهای رئیس جمهور در گذشته اینطور بوده و الان هم ما این را ادامه میدهیم که در سفرهای رئیس جمهور هیئتهای اقتصادی و تجاری و بازرگانان از جمله از بخش خصوصی رئیس جمهور را همراهی میکنند.
وی افزود: در جریان سفر یک نشست به اصطلاح اقتصادی و تجاری بین بازرگانان و فعالین اقتصادی دو طرف برگزار میشود و یک نشست بسیار طولانی و بزرگی تدارک دیده خواهد شد که در بخشی از این نشست، روسای جمهور دو کشور شرکت میکنند و صحبت میکنند که این یک حرکت قابل توجه است. در کنار آن ما یک شب شعر هم خواهیم داشت که یک حرکت ادبی به حساب می آید. جمعی از شعرای دو طرف حضور دارند؛ ما و تاجیکستان غیر از اینکه همزبان هستیم و هم فرهنگ هستیم، در حوزه شعر و ادبیات فارسی خیلی با هم نزدیک هستیم و رابطه قدیمی وجود دارد. مطئن هستم این شب شعر بین ادیبان دو طرف و شاعران دو طرف، شب بسیار لذت بخشی خواهد بود.
وزیر امور خارجه گفت: در جریان این سفر، حدود 20 یادداشت تفاهم بین دو کشور امضا خواهد شد و این نتیجه چند سال مذاکرهای است که بین کارشناسان دو طرف در وزارت امور خارجه دو طرف صورت گرفته و این 20 یادداشت تفاهم آماده شده که در حوزههای بازرگانی و تجارت سرمایه گذاری، در صنعت آب و برق، صدور خدمات فنی مهندسی، حمل و نقل، گردشگری و حوزههای مطالعاتی دانشگاهی و تسهیل ارتباطات مردمی و از این قبیل است. این 20 سند را ما در طول چند ماه گذشته نهایی کردیم و انشالله در این سفر امضا خواهد شد.
عراقچی گفت: بین ما و تاجیکستان همچنین مشورتهای منطقهای هم وجود دارد؛ منطقه اوراسیا منطقه بسیار مهمی است و منطقه آسیای مرکزی هم به همین ترتیب حوزه تمدنی ایران است و حوزه همسایگی ایران است. حوزه همکاریهای اقتصادی گسترده وجود دارد با این منطقه و همینطور افغانستان که همسایه مشترک ماست و البته با منافع مشترک، دغدغه های مشترک. طبیعی است که ما در خصوص افغانستان مشورتهای نزدیکی را با دوستان خودمان در تاجیکستان خواهیم داشت. در خصوص منطقه آسیای مرکزی، در خصوص اوراسیا مشورتها و رایزنیهای خودمان را خواهیم داشت. ما ناچاراً در منطقه باید به صورت جمعی و با همفکری و با مشورت کشورهای منطقه حرکت کنیم. بین ایران و تاجیکستان که علقههای نزدیک وجود دارد طبیعی است که در حوزه منطقه هم باید مشورتهای نزدیک وجود داشته باشد. دیدارهای سیاسی هم انجام خواهد شد و من تصورم این است که این سفر یک جهش بزرگی در روابط دو کشور خواهد بود انشالله.
به روز رسانی معاهده جامع راهبردی با روسیه از دو دولت گذشته آغاز شد وزیر امور خارجه امضای معاهده مشارکت جامع راهبردی میان ایران و روسیه را از مهمترین اهداف سفر رئیس جمهور به مسکو دانست و گفت: در این سفر یک تحول مهم صورت میگیرد که بحث امضای معاهده مشارکت جامع راهبردی بین ایران و روسیه است.
وی در توضیح ابعاد و اهداف این معاهده گفت: نکته اول این است که این معاهده موضوع جدیدی نیست و ما معاهده همکاریهای مشترک بین ایران و روسیه را اولین بار سال 1379 در زمان دولت آقای دکتر خاتمی امضا کردیم. یک معاهده 10 ساله امضا و توافق شد که هر 10 سال به صورت خودکار یا اتوماتیک تمدید شود. سال 89 خود به خود تمدید شد و سال98 بود که بعد از اینکه توافق 25 ساله با چین را امضا کردیم در دولت آقای دکتر روحانی به روسیه هم پیشنهاد دادیم که موافقتنامه قبلی یا معاهده قبلی را به روز رسانی کرده و دوره آن را هم طولانیتر کنیم که مورد موافقت قرار گرفت. یعنی موافقت اولیه در دولت آقای دکتر روحانی صورت گرفت و مذاکرات آن در دولت آقای شهید رئیسی صورت گرفت و حالا امضا در دولت آقای دکتر پزشکیان انجام می شود.
دو کشور چهار سال بر روی معاهده جامع کار کردند وزیر امور خارجه در ادامه به نحوه تدوین معاهده جامع ایران و روسیه پرداخت و گفت: در این زمینه یک استمراری وجود داشته و نزدیک به 4 سال است بر روی این سند کار و مذاکره انجام میشود. پیش نویسهای متعددی رد و بدل شده و پیشنویس اول را هم خود ایران ارائه داد.
وی افزود: بعد چندین بار رفت و آمد و مذاکره بر روی ابعاد و جملات آن نهایتاً آماده امضا شد واز چند ماه پیش تصمیم گرفتیم که یک تاریخ را با توجه به برنامه رؤسای جمهور دو کشور مشخص کنیم. و این تاریخ 17 ژانویه یا 28 دی در نظر گرفته شد.
عراقچی با تاکید بر اینکه این معاهده هیچ ربطی تحولات اخیر و اخیر ندارد، گفت: این معاهده یک تصمیم ملی بوده که در دو دولت در گذشته گرفته شده و الان به نتیجه نهایی خود رسیده و امضا خواهد شد. یک اجماع ملی در مورد آن وجود دارد و دولتهای مختلف با گرایشات مختلف به آن توجه داشته و یک تصمیم ملی نظام بوده که گرفته شده و مذاکرات هم انجام شده و الان امضا میشود.
وی افزود: این معاهدات امر متداولی بین کشورها است و کشورهای زیادی هستند که با یکدیگر معاهده همکاریهای دراز مدت دارند تا به روابط خود یک بعد دراز مدت داده و یک اطمینانی ایجاد کنند. در هر دو طرف که زمینههای همکاری برای مثلاً دورههای کوتاه مدت نیست چشم انداز دراز مدت تعریف کنند. این کاری بود که ما با چین انجام دادیم با خیلی کشورهای دیگر هم داریم.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه این یک معاهده کاملا جامع است گفت: معاهده همه ابعاد روابط را در نظر میگیرد و اتفاقاً بعد اقتصادی آن خیلی قویتر است که همه حوزههای مختلف تجارت، سرمایهگذاری، صنعت، کشاورزی گردشگری و همه ابعاد اقتصادی را در بر میگیرد. همچنین همکاری های قضایی بین دو کشور همکاری حقوقی و پارلمانی امنیتی و دفاعی را در برمیگیرد.
معاهده جامع با روسیه را معاهده ای برای ائتلاف نظامی نمی دانیم عراقچی با بیان اینکه ما این معاهده را یک معاهدهای برای ائتلاف نظامی یا یک هدف خاص نمیدانیم گفت: یک معاهده کاملا همه جانبه و جامع است که همه ابعاد را در نظر می گیرد و هدف اصلی این است که به روابط دو کشور یک چشم انداز طولانی مدت داده و مشخص کند که دو کشور علاقمند هستند که با هم وارد همکاری های همه جانبه شوند.
عراقچی در ادامه افزود: در قدم های بعدی، درحوزههایی که در این معاهده به عنوان علاقمندی دو کشور برای همکاری مورد اشاره قرار گرفته، قراردادهایی بسته خواهد شد. این معاهده در حقیقت یک چهارچوبی برای همکاری دو کشور است.
وزیر خارجه با اشاره به اینکه از این معاهده و نحوه اجرای آن در گذشته رضایت وجود داشته که تمدید شده گفت: طبیعی است که رضایت وجود داشته که تمدید شده است. اشاره کرده که عمر این معاهده از 1379 ده ساله بوده و قرار بود که اگر دو کشور راضی بودند از اجرای این توافق به صورت خودکار تمدید بشود. این معاهده تاکنون دوبار در سال های 89 و 99 به صورت خودکار تمدید شده است. الان ما این معاهده را به روزرسانی کرده و دامنه آن را گسترده تر و برخی مسائل اخیر در روابط دوجانبه را به آن اضافه می کنیم. باز هم بنا بر این هست که در این 20 سال اگر دو طرف راضی بودند بعد از 20 سال باز به صورت خودکار 5 سال 5 سال تمدید خواهدشد.
اصل توازن تعهدات در این معاهده رعایت شده است عراقچی با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه بر اساس احترام متقابل در طول سالهای گذشته و بر اساس منافع متقابل جریان داشته افزود: ما به هر حال از روابط خود با روسیه راضی هستیم. حرف من این نیست که کاملا همه چیز آنطوری پیش رفته که ما میخواستیم، طبیعی است که در روابط هر دو کشوری فراز و نشیبهایی وجود داره، نقاطی است که قویتر جلو رفته و نقاطی است که ضعیفتر جلو رفته ولی در کلان خودش روابط ایران و روسیه روابط خوبی بوده و مسیر رو به رشدی رو طی کرده است.
زیر خارجه افزود: از دیگر ویژگیهای این معاهده این است که بر اساس منافع متقابل تنظیم شده و هیچ چیز یک طرفهای در آن وجود نداره و هر تعهدی مورد اشاره قرار گرفته به صورت دوجانبه و دو طرفه است و و کاملاً از این جهت هم متوازن است که تعهدات دو طرفه است و هیچ چیزی نیست که ما یک طرفه قبول کرده باشیم این از ویژگیهای دیگر این معاهده است.
اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل؛ مبنای معاهده ایران و روسیه وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه معاهده بر اساس اصول حقوق بینالملل و منشور سازمان ملل متحد تنظیم شده است، گفت: معاهده بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور و عدم تهدید از طرف یکی علیه دیگری تنظیم شده است و همه اصولی که در منشور ملل متحد و حقوق بین الملل آمده مبنای این معاهده است.
عراقچی تاکید کرد: این معاهده علیه هیچ طرف ثالثی نیست بلکه معاهدهای برای همکاری بین ایران و روسیه بوده، روابط بین دو کشور را تنظیم میکند و چشمانداز و زمینههای همکاری را مشخص میکند و هیچ چیزی که علیه کشور ثالثی باشد در این معاهده وجود ندارد.
معاهده با روسیه منعی برای روابط با سایر کشورها ایجاد نمی کند وی ادامه داد: نکته دوم این است که هیچ منعی برای روابط هر کدام از دو کشور با کشورهای ثالث ایجاد نخواهد شد و این معاهده نه تنها علیه آنها نیست و منعی هم ندارد. یعنی اینگونه نیست که حالا اگر ما با روسیه معاهده امضا کردیم مثلاً با دیگران نمیتوانیم امضا کنیم. ما با هر کشوری که منفعت ما ایجاب کند و بر اساس احترام متقابل آماده گفتگو باشند و منافع متقابل برای ان ها اصل باشد آماده امضای معاهداتی از این نوع هستیم. البته روابط ما با بعضی از کشورهای خاص شرایطی دارد که با معاهده این نوع خیلی فاصله داریم ولی معاهده ما و روسیه هیچ منعی برای دیگران ایجاد نمیکند.
صدور گاز روسیه به ایران از محورهای مذاکرات پزشکیان در مسکو است وزیر امور خارجه با اشاره به دیگر برنامه های رئیس جمهور در سفر به روسیه گفت: غیر از این معاهدهای که امضا خواهد شد و مهمترین بخش این سفر است ما مذاکرات مهمی در چند حوزه دیگر خواهیم داشت که یکی از آن ها بحث صدور گاز روسیه به ایران و انتقال گاز روسیه از ایران است که میتواند ایران راه به یک هاب انرژی و گاز در منطقه تبدیل کند.
وی ادامه داد: مذاکراتی برای کشیدن لولههای گازی و نفتی در حال انجام است و این یکی از پروژههای بسیار مهم بین ایران و روسیه است که در این سفر امیدوار هستیم که پیش رود. بحث کریدورهای اتصال بین دو کشور هم موضوع دیگری است که ما از چند جهت هم از حوزه آسیای مرکزی هم از دریای خزر و هم از سمت کوریدور به اصطلاح از مسیر قفقاز یعنی جادهای از مسیر قفقاز بین ما و روسیه وجود دارد که در حال برخی از آن ها پیشرفته داشته و بعضی از نقاط آنها هنوزتکمیل نشده است.
امکان گسترش همکاری میان تهران و مسکو بیش از گذشته است وزیر امور خارجه با اشاره تجارت به عنوان دیگر محور مهم سفر به روسیه گفت: زمینههای کار تجاری و بازرگانی بین ایران و روسیه بسیار گسترده شده نسبت به گذشته که دو دلیل برای آن وجود دار که علاقه دارم بازرگانان کشورمان به این توجه کنند. یکی از این دلایل تحریمهای روسیه است و قطع ارتباطات تجاری روسیه با کشورهای اروپایی و با برخی از شرکای خود است. این یک بازار جدیدی ایجاد کرده هم روسیه علاقمند است که با ایران کار کند و هم اینجا ظرفیتهای زیادی وجود دارد بنابراین امکان گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی بین دو کشور الان خیلی بیشتر از گذشته شده است.
عراقچی ادامه داد: این موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که اخیراً ایران به آن ملحق شد و در مجلس هم تصویب شد و در مرحله آخرباید به تصویب شورای نگهبان رسد که فکر نمیکنم آنجا هم مشکلی وجود داشته باشد و این الحاق نهایی خواهد شد. ملحق شدن ایران به این اتحادیه اقتصادی منجر به این خواهد شد که ایران از رفع تعرفههای تجاری منتفع شود. به عبارت سادهتر به طور مشخص بین ایران و روسیه تقریبا 900 قلم کالا است که تعرفه آنها به صفر می رسد.
فضای پیرامون تصمیم گیری درباره FATF را دو قطبی نکنیم وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشت لوایح FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: این یک بحث کاملا فنی و کارشناسی است؛ دیدگاههای مختلفی وجود دارد که آیا پیوستن ما به fatf منافعی را بر ما خواهد داشت یا خسارتهایی را در بر خواهد داشت؛ من فکر میکنم که شاید بهترین کار این باشد که اجازه بدهیم که مجمع تشخیص مصلحت در یک فضای آرام و کاملاً از موضع فنی و کارشناسی این موضوع را بررسی کند و به هر تصمیمی که رسید، همه ما تابع باشیم. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت است، اگر مصلحت را در الحاق ببینند، باید تبعیت کرد و اگر مصلحت را در عدم الحاق ببینند یا کار دیگری ببینند، به نظرم باید تبعیت کرد. مهم این است که ما فضا را دو قطبی نکنیم؛ یکی از آفات سیاست خارجی این است که موضوعات، ملی موضوعات سیاست خارجی تبدیل به موضوعات جناحی و موضوعات داخلی شود. عیبی ندارد که نظرات موافق و مخالف داشته باشیم یا در رسانهها بحث کنیم ولی موضوع را به نظرم به یک امر سیاست داخلی تبدیل نکنیم، همدیگر را متهم نکنیم، بحث کاملا فنی است و اینکه مقام معظم رهبری هم فرمودند که بحث فنی و کارشناسی در مجمع صورت بگیرد دقیقا نشان میدهد که مسیر صحیح همین است. اجازه بدهیم که مجمع تشخیص مصلحت، مصلحت را هرجور که میداند تشخیص بدهد.
دولت مصلحت را در تصویب لوایح باقی مانده FATF می بیند عراقچی ادامه داد: طبیعی است که دولت با توجه به اصراری که نسبت به بررسی مجدد FATF دارد، مصلحت را در این میبیند و نظرات و دیدگاههای خودش را در مجمع تشخیص مصلحت مطرح خواهد کرد. نمایندگان دولت شرکت خواهند کرد توضیحات را خواهند داد، اینکه مجمع چه تصمیمی خواهد گرفت به خود مجمع مربوط است و فکر میکنم که ما اجازه بدهیم که در آرامش این تصمیم اتخاذ شود.
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پذیرش لوایح باقیمانده از لیست سیاه خارج خواهیم شد، گفت: شرایطی که به اصطلاح اینجا مورد بحث است در حقیقت پیوستن نیست؛ در اصل رعایت یک سری استانداردها و اصولی است که مقرر کرده و کشورهایی که این استانداردها را رعایت نکنند در لیستهای مختلف fatf قرار میگیرند و آن چیزی که به اسم لیست سیاه شناخته میشود در اصل لیست سیاه نیست. در اصل لیستی است که کشورهای دیگر را منع میکند که با کشورهای در این لیست همکاری مالی و بانکی داشته باشد و معروف شده به لیست سیاه، از این جهت که واقعاً کشوری که در این لیست است با محدودیتهای بسیار زیادی مواجه میشود.
هدف از گفت و گوهای ژنو پیدا کردن راهی برای شروع مجدد مذاکرات هستهای است وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص دور جدید گفتوگوهای ایران و اروپا در ژنو نیز گفت: ظرف روز گذشته و امروز یک دور مذاکره با سه کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و یک دور مذاکره هم با آقای مورا از اتحادیه اروپا و کارشناسان اتحادیه اروپا داشتیم. غرض اصلی این دور مذاکرات پیدا کردن راهی برای شروع مجدد مذاکرات هستهای است. طبیعی است که ما در موضوع هستهای هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و هیچ وقت نبوده که ما بگوییم اهل مذاکره نیستیم چرا که به ماهیت صلح آمیز برنامه هستهای خودمان مطمئن هستیم و در اینکه این اطمینان را به دیگران ارائه بدهیم هیچ وقت مشکل اصولی نداشتیم.
هیچ وقت با مذاکره هسته ای مشکلی نداشتیم وی ادامه داد: بعضی وقتها زیاده خواهیهای طرفهای مقابل این مذاکرات را دچار مشکل کرده ولی به طور مبنایی ما با مذاکره هستهای هیچ وقت مشکلی نداشتیم چرا که نسبت به خودمان و صلح آمیز بودن برنامهمان مطمئن هستیم و به هر حال اینکه اگر مذاکرات عزتمندانه و شرافتمندانه وجود داشته باشد ما به مذاکرات ملحق خواهیم شد. همیشه موضع ما مشخص بوده الان هم مذاکراتی که ما با سه کشور اروپایی داشتیم در حقیقت برای این است که ببینیم چگونه میشود بار دیگر به میز مذاکرات هستهای برگردیم و آیا فرصتی وجود داردبرای اینکه یک مسیر مذاکراتی برای حل و فصل این مشکل پیدا شود یا نه؛ واقعیت راباید عرض کنیم که به هر حال الان آمریکا از برجام خارج شده و ما مذاکراتی با آمریکا در چهارچوب برجام و در موضوع هستهای نداریم.
سیاست ما همچنان مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در موضوع هسته ای است عراقچی گفت: پیش از این نیز ما با باقی اعضای برجام مذاکره کردیم و آنها بودند که با آمریکا مذاکره میکردند و در حقیقت یک جور مذاکرات غیر مستقیم وجود داشت. سیاست ما کماکان همین است؛ ما با دولت آمریکا در موضوع هستهای مذاکره نمیکنیم تا وقتی که به برجام برگردند یا به هر حال سیاست خودشان را در این خصوص اعلام کنند ولی با کشورهای اروپایی، با چین و روسیه مذاکرات خودمان را خواهیم داشت.
مشورت ها با چین و روسیه ادامه خواهد داشت وی ادامه داد: به هر صورت موضوع اوکراین باعث شده که یک مقدار شکافی بین کشورهای اروپایی و روسیه به وجود بیاید اینکه این شکاف در مذاکرات چگونه میخواهد خودش را نشان بدهد موضوعی بود که ما امروز بحث کردیم ولی طبیعی است که ما چین و روسیه را دو عضو اصلی این مذاکرات میدانیم و مشورت خودمان را با این دو کشور خواهیم داشت.
امید دولت و اتکای دولت به مذاکره نیست وزیر امور خارجه گفت: من در سفر اخیری که به چین داشتم به طور مفصل در این خصوص با دوستان چینی صحبت کردم. عرض کردم در سفر رئیس جمهور باز یکی از موضوعاتی که وجود دارد طبیعتا بحث هستهای است. ما این مشورتها و این رایزنیها را هرجا که لازم باشد ادامه خواهیم داد. به هر حال ما میز مذاکره را ترک نمیکنیم؛ البته این را عرض بکنم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، امید ما، امید دولت و اتکای دولت به مذاکره نیست. امید ما و منش ما خنثی کردن تحریمها، خنثیسازی تحریمها و مقابله با آنهاست ولی این مسیر را هم رها نمیکنیم. دل نبستیم، امید کشور را به آن جهت فقط محدود نکردیم. دولت کار خودش را در زمینههای اقتصادی انجام میدهد. در خنثیسازی تحریمها اتکا به توانمندیهای ملی کار خودش را انجام میدهد ولی این بحث رفع تحریمها را هم رها نمیکنیم.
هنوز از دولت جدید آمریکا، حرفی درباره مذاکرات نشنیده ایم عراقچی در پاسخ به این سوال که این روزها گمانهزنیهایی در محافل سیاسی و چه در محافل رسانهای اتفاق میافتد مبنی بر انجام مذاکرات مستقیم با آمریکاییها و به تناسب همین گمانه زنیها، یک عده باز ابراز نگرانی میکنند نسبت به این مذاکرات، آیا بنا هست که یک چنین مذاکراتی اتفاق بیفتد و اگر تایید میکنید، پاسخی برای دغدغه کسانی که نگران هستند هم دارید، گفت: ببینید دولت جدید آمریکا هنوز مستقر نشده است و تکلیف دولت قبلی هم مشخص است. مذاکراتی در دولت پیشین وجود داشت که با عنوان روند مسقط شناخته میشد و مذاکرات غیر مستقیم بود؛ البته مذاکرات با اروپاییها هم بود. الان ما از دولت جدید آمریکا که هنوز هم مستقر نشده و تقریبا فکر کنم شش، هفت روز مانده تا کار خودش را شروع کند، سیاستی و حرفی در این خصوص نشنیدیم؛ طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر اساس آنچه که از از رویکردهای طرف مقابل ببیند، تنظیم خواهد کرد. ما تنها در مذاکرات عزتمندانه، شرافتمندانه و بر اساس احترام متقابل نه بر اساس فشار و تهدید و تحریم و بر اساس احترام شرکت خواهیم کرد.
فرمول برجام همچنان معتبر است وی ادامه داد: برای منافع خودمان و برای رفع تحریمها، آن فرمول که در برجام وجود داشت کماکان فرمول معتبری است. اعتمادسازی در خصوص ماهیت صلحآمیز برنامه هستهای ایران که ما مشکلی نداریم و کلاً در مقابل رفع تحریمها این فرمول همچنان وجود دارد اما اینکه دوستانی دغدغه دارند و نگرانی دارند، من اطمینان میدهم که سیستم یا روال تصمیم گیری در کشور یک روال کاملا شناخته شده است و سازوکارهای خودش را دارد. موضوعاتی که مهم است مانند بحث هستهای، در شورای عالی امنیت ملی مطرح میشود و آنجا بحث و بررسی میشود و مصوبات شورا هم مشخص است که چه مسیری طی میکند تا اجرایی شود. من واقعاً این اطمینان را به همه دوستانی که نگران هستند و حق دارند که نگران باشند میدهم که مراحل تصمیم گیری در خصوص موضوعات مهم کشور از جمله این موضوع، مراحل تصمیم گیری کاملا شناخته شدهای دارد. همه حرفها شنیده میشود و نهایتاً تصمیم آنجایی که باید گرفته بشود، گرفته میشود و وزارت امور خارجه هم طبیعتاً به عنوان مجری وارد عمل خواهد شد و آنچه که تصمیم نظام شده را اجرایی میکند.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما اشخاص ذیربط، نمایندگان محترم مجلس و همه را در جریان قرار خواهیم داد تا با یک صدا حرکت کنیم، گفت: مطمئنم که وقتی با یک صدا با طرفهای مقابل مواجه شویم ثمرات بهتری را هم خواهیم گرفت و حتماً در چارچوبی که برای وزارت امور خارجه مقرر خواهد شد حرکت خواهیم کرد.
به گفت و گوهای انتقادی با اروپا باز نمی گردیم عراقچی در واکنش به سخنان رئیسجمهور فرانسه درباره تهدید بودن ایران و آغاز گفتوگوهای انتقادی سال 70 گفت: ما به مذاکرات گفتگوهای انتقادی آنچه که در گذشته بوده هیچ وقت برنمیگردیم و از آن مراحل همه عبور کردیم و با تنها در گفتگوهایی که بر اساس احترام متقابل و بر اساس منافع متعادل باشد شرکت خواهیم کرد.
دلیلی برای نگرانی اروپا از جانب ایران در جنگ اوکراین وجود ندارد وی با بیان اینکه اروپاییها در موضوع اوکراین نگرانیهایی دارند، توضیح داد: واقعیت آن است که جنگی که الان در اوکراین در جریان است خاص اوکراین نیست و کل کشورهای اروپایی در حمایت از اوکراین بسیج شده و جنگ علیه این کشور یک تهدید بزرگ امنیتی برای مجموعه اروپا نگاه میکنند. طبیعی است که نسبت به سیاستهای ایران نگرانیهای داشته باشند ولی به نظر ما هیچ دلیلی برای این نگرانیها وجود ندارد.
از حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کنیم وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه نگرانی اروپاییها به واسطه تهدیدی که در خاک خود دارند، طبیعی است، تصریح کرد: از نظر ما دلیل موجهی برای نگرانی آنها نسبت به ایران وجود ندارد و ما همواره از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کردیم و موضع جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت خدشهای در تمامیت ارضی اوکراین وارد نکرده و جایز ندانسته است و از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کردیم. البته همکاری های نظامی هم میان ایران و روسیه از قدیم وجود و جریان داشته است.
ادامه دارد ...
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1327011/