ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رکورد خارق العاده حمل زغال سنگ در چین؛ آیا این رکورد شکسته می شود؟ آسیا و اقیانوسیه

رکورد خارق العاده حمل زغال سنگ در چین؛ آیا این رکورد شکسته می شود؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار بین الملل ایونا به نقل از تین نیوز , بر اساس آمار سال 2023 اتحادیه UIC، طول خطوط شبکه راه آهن چین 114 هزار کیلومتر بوده است، که از این میزان 81 هزار کیلومتر آن دوخطه و 93 هزار کیلومتر آن برقی بود. این شبکه توانسته است بیش از 2.8 میلیارد مسافر (حدود 1341 میلیارد نفرکیلومتر با سرانه سفر متوسط 479 کیلومتر) و 2.
8 میلیارد تن بار (بیش از 2563 میلیارد تن کیلومتر با متوسط مسافت 917 کیلومتر) را جابجا کند. (مساحت چین 9,640 کیلومتر مربع و جمعیت آن 1,426 میلیون نفر بوده است).
در سال 2014 راه آهن چین دارای شبکه ریلی به طول 67 هزار کیلومتر بود، که از این میزان 12 هزار کیلومتر آن دوخطه و 37 هزار کیلومتر آن برقی بوده است. این شبکه توانست بیش از 1.6 میلیارد مسافر (حدود 870 میلیارد نفرکیلومتر با سرانه سفر متوسط 543 کیلومتر) و 2.6 میلیارد تن بار (2300 میلیارد تن کیلومتر با متوسط مسافت 885 کیلومتر) را جابجا کند (تین 79834).
نسبت دوخطه شبکه در 2023 به 71 درصد و نسبت برقی شبکه به 82 درصد رسید در حالی که در 2014 بترتیب 18 درصد و 55 درصد بود. جنجال برانکو در چین؛ تا 100 میلیارد نگیرم، نمیروم!: آیا این مبلغ نجومی پرداخت خواهد شد؟ بخوانید
چین از سال 2015، اقدام به سفارش بیش از 1,500 لوکوموتیو 6 محوره برقی باری از سازندگان جهانی (آلستوم، بمباردیر و توشیبا) کرد. این میزان بیش از 15 برابر متوسط خرید جهانی لوکوموتیو برقی 6 محوره (عرض استاندارد) طی 30 سال می باشد.
این لوکوموتیوها در مسیرهایی چون داتونگ – شین هوانگ دائو (Datong–Qinhuangdao) با رکورد بیش از 450 میلیون تن در سال 2018، جایگزین لوکوموتیوهای دوقلوی 4 محوره در حمل قطارهای 20,000 تنی گردیدند؛ بدین ترتیب، هر لوکوموتیو 6 محوره جایگزین 2 لوکوموتیو 4 محوره شد. در سال 2023، لوکوموتیوهای قدرتمند HXD3 با توان 11 مگاوات جایگزین لوکوموتیوهای قدیمی شدند و در این خط به کار گرفته می شوند. لوکوموتیوهای اولیه چهار محوره DJ1 با قدرت 3.2 مگاوات در سال 1999 با همکاری زیمنس معرفی و سپس در چین تولید شدند که با بارمحوری 22.5 تن، کشش مداوم آن ها حدود 46 تن به صورت دوبله بود؛ در حالی که لوکوموتیوهای 6 محوره HXD3B کشش مداوم به 65 تن با بار محوری 25 تن رسیدند.
این مسیر دوخطه برقی با 653 کیلومتر طول در شمال چین قرار دارد و عمدتاً برای حمل زغال سنگ مورد بهره برداری است. برخلاف اغلب خطوط راه آهن موجود در چین که توسط وزارت راه آهن این کشور اجرایی شده اند، این راه آهن توسط شرکت راه آهن داکین (Daqin Railway) که یک شرکت سهامی عام است، احداث شد. این راه آهن جهت انتقال زغال سنگ معادن داتونگ به بندر شین هوانگ دائو، که بزرگترین بندر صادراتی زغال سنگ به جنوب چین و کشورهای آسیایی استفاده می شود.
این خط در دو مرحله و در فاصله دسامبر 1984 تا دسامبر 1992 با رویکرد تغییر ظرفیت از تک خطه به دوخطه تغییر یافت. ظرفیت اولیه آن برای حمل بار سالانه 100 میلیون تن تعیین شده بود که در نیمه اول دهه 90 میلادی با قطارهای 10,000 تنی به این هدف رسیدند. اما با ادامه ارتقای پارامترهای خط نظیر قطارهای طولانی تر و سنگین تر و لوکوموتیوهای قدرتمندتر و با کشش بالاتر، این ظرفیت به بیش از چهار برابر افزایش یافت (با تغییرات اعمال شده و افزایش تناژ قطارها از 10 به 20 هزار تن) رکورد جابجایی ذغالسنگ این خط در سال 2018 به 451 و در سال 2023 به 422 میلیون تن رسید (ظاهرا کل بار به 540). قیمت امروز یوان چین در بازار، چهارشنبه 31 مرداد 1403 بخوانید
خاطره ای از برادر ارجمند جناب آقای عالیوند: از بافق تا سیرجان که راه آهن ساخته شده بود و بهره برداری می شد لذا هیئت چین را به منطقه کوهستانی بین گل گهر و بندرعباس بردیم و از شبکه دوخطه که زیرسازی آن در حال ساخت بود و تونل ها و پلهای متعدد که به صورت دوخطه در حال ساخت بودند بازدید کردند و در کلیه زمینه ها توضیحات لازم داده شد که از اطلاعات داده شده خوشحال شدند. این سوال برای معاون وزیر پیش آمد که این محور برای حمل چه میزان بار با این مشخصات ساخته می شود، اگرچه آن روزها حجم حمل و نقل در آن منطقه 8 میلیون تن بار بود لیکن پاسخ دادم که این محور برای حمل 20 میلیون تن بار در سال ساخته می شود ایشان پاسخ دادند احتیاج به احداث این شبکه باید این هزینه سنگین به صورت دوخطه برای این حجم بار نداشتید و با شبکه ای یک خطه قادر به حمل یکصد میلیون تن بار در سال هستید (تین 232178). آشنایی با راه آهن های جهان برای به کارگیری ظرفیت راه آهن اهمیت بسیار بالایی دارد و باید علاوه بر مطالعه از نزدیک هم بازدید گردند.
توسعه چشمگیر راه‌آهن چین: از رکورد حمل زغال تا شبکه گسترده و پیشرفته
به گزارش ایونا نیوز، چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری عظیمی در توسعه شبکه ریلی خود انجام داده و به دستاوردهای چشمگیری در این زمینه دست یافته است. افزایش طول خطوط، دوخطه کردن و برقی کردن بخش بزرگی از شبکه، نوسازی ناوگان لوکوموتیوهای باری و مسافری و افزایش سرعت قطارها از جمله اقدامات مهم در این راستا بوده است.
در زمینه حمل بار، چین با ثبت رکورد حمل 451 میلیون تن زغال در سال 2018 از طریق راه‌آهن داتونگ شین‌هوانگ‌ دائو، توانایی خود را در جابجایی حجم عظیم بار به نمایش گذاشته است. این میزان حمل بار، نشان از اهمیت بالای راه‌آهن در اقتصاد چین و نقش آن در تأمین انرژی و مواد اولیه صنایع مختلف دارد. SUV چینی ارزان‌قیمت به زودی در خیابان‌های ایران؟ بخوانید
در بخش مسافری نیز، شبکه گسترده و پرسرعت راه‌آهن چین، امکان جابجایی میلیون‌ها مسافر را در سراسر کشور فراهم کرده و نقش مهمی در توسعه گردشگری و ارتباطات ایفا می‌کند. افزایش سرعت قطارها و بهبود امکانات ایستگاه‌ها نیز باعث شده تا سفر با قطار به یکی از گزینه‌های محبوب برای مردم چین تبدیل شود.
با توجه به رشد اقتصادی سریع و افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل، انتظار می‌رود که توسعه راه‌آهن در چین همچنان ادامه داشته باشد و این کشور در آینده‌ای نزدیک به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در زمینه حمل‌ونقل ریلی تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1352351/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش بی سابقه برف در هوکایدو ژاپن + فیلم

10 جاذبه برتر که در تور نوروزی کره و ژاپن باید از آن‌ها دیدن کنید!

آمادگی اتحادیه اروپا برای گفتگو با واشنگتن در مسئله تعرفه‌ها

بحران منابع آبی در اروپا؛ بخش بزرگی از آب‌های سطحی آلوده‌اند

کراکن به اروپا می‌آید: گسترش با مشتقات تنظیم‌شده

بحرانی به نام بحران منابع آبی در اروپای پرآب

حباب ارزهای دیجیتال در حال ترکیدن است؟

تیم ملی فوتبال جوانان وارد چین شد

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری برای توسعه تون نتورک تلگرام

انزوای افغانستان را رد می‌کنیم

فوری | ترامپ یک فرمان اجرایی درباره ایران امضا می‌کند

اصرار ترامپ به سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری علیه ایران

اهداف و جزئیات فرمان اجرایی ترامپ علیه ایران

ترامپ یک فرمان اجرایی درباره ایران امضا می‌کند

آمریکا در آستانه فروش یک میلیارد دلار تسلیحات به اسرائیل

تعرفه واردات راهی برای پیشبرد اهداف

هزینه‌های نتانیاهو بر واشنگتن؛ قمار ترامپ روی اسب بازنده

زکریا الزبیدی : آمریکا، انگلیس و فرانسه متهم اسارت من هستند

بازگشت فشار حداکثری امریکا علیه ایران

مخاطرات سیاست خیابانی

آیا کار از دست دولت در‌رفته است؟

کارشناس روس: مسکو «اسد» را به سوریه تحویل نمی‌دهد

طالبان: رهبران هیچ‌گونه اختلافی با هم ندارند

15 اسیر تبعیدی فلسطینی به ترکیه منتقل شدند

لبنان از اسرائیل به شورای امنیت شکایت کرد

ارتش اسرائیل چگونه درحال تبدیل کرانه باختری به غزه دوم است؟

آلمان: روسیه می‌تواند ناتو را به چالش بکشد

«فراخوان تاریخی اوجالان» منتشر می‌شود

حزب الله: تحریم‌ها هیچ تاثیری در روحیه ما ندارد

دیدار اردوغان با سرکرده شورشیان سوریه

کمتر از 20 ساعت تا تعیین تکلیف بزرگترین واگذاری تاریخ خصوصی‌سازی

90 %درآمدمالیاتی سال 1403، در 10 ماهه ابتدایی سال وصول شد

رکورد افزایش قیمت مسکوکات شکسته شد؛ سکه امامی در آستانه کانال 65 میلیون تومانی!

دیدار رئیس پارلمان عراق با علی لاریجانی

موافقت دولت عراق با ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در مرزهای شلمچه و مهران

افتتاح‌ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در گلستان

روزانه حدود 300 مگاوات برق در زنجان تولید می‌شود

ماجرای تغییر ماهیت این تابلوهای تبلیغاتی چیست؟

سرپرست فرمانداری خلخال منصوب شد

فعالان اقتصادی شرط داوری اتاق بازرگانی را در قراردادهای بین‌المللی لحاظ کنند

30 میلیون کالابرگ در آستانه ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود

روایت سریع‌القلم از عقب افتادگی علمی ایران و پیشرفت عرب ها و جهان/ سقوط زبان فارسی و نگارش آن در دانشگاه ها/ مدارک دکترا برای پرستیژ بدون ارزش علمی

بارش بی سابقه برف در ژاپن ؛ ارتفاع برف را در خیابان ها ببینید

لاوروف: غرب در پی کنار زدن روسیه، ایران و چین از سوریه است

واکنش سخنگوی طالبان به اختلاف در سطح رهبری این گروه

بیت کوین با عقب نشینی ترامپ به کانال 100 هزار دلاری برگشت

طرح «جداسازی قابلیت‌های هوش مصنوعی آمریکا از چین» با 100 میلیون‌ دلار یا 20 سال زندان برای ناقضان آمریکایی

استفاده از هوش‌مصنوعی چینی در آمریکا 20 سال زندان دارد

ورود آمریکا به پرونده هسته‌ای ترکیه و روسیه

پشت پرده قطع کمک‌های مالی به همجنس‌بازان، تجزیه‌طلبان و تروریست‌ها+ اسناد