ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تحلیلی از کناره‌گیری شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو؛ آزادسازی بازار یا خیانت به مصرف‌کننده؟ اخبار ایران

تحلیلی از کناره‌گیری شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو؛ آزادسازی بازار یا خیانت به مصرف‌کننده؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز / پس از تعیین تعرفه 100 درصدی و کاهش بودجه واردات خودرو در سال آینده، تصمیم جدیدی در حوزه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی اتخاذ شده که بر خروج شورای رقابت از این فرآیند و واگذاری این امر به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دلالت دارد، اما این تصمیم چه تاثیری بر واردات خودرو در سال آینده دارد؟
در جلسه اخیر شورای رقابت که در 21 اسفند 1403 برگزار شد، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای شورا پس از بحث و بررسی، با اتفاق آرا خودروهای وارداتی را از شمول این دستورالعمل خارج و طی نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام کردند که از این پس شورای رقابت هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارد. بنابراین، سازمان حمایت تنها متولی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی است.
قیمت‌گذاری دستوری به معنای تعیین قیمت‌ها توسط دولت یا نهادهای نظارتی به جای مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است. گرچه شورای رقابت از قیمت‌گذاری خارج شده، اما همچنان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متولی قیمت‌گذاری است، بنابر این همچنان شیوه قیمت‌گذاری دستوری بوده و این نوع قیمت‌گذاری معایبی را در پی دارد.
بازار


سیاست پر پیچ و خم قیمت‌گذاری دستوری خودروهای وارداتی
زمانی که سیاست‌گذار قیمت خودروهای وارداتی را به‌صورت دستوری پایین نگه می‌دارد، اختلاف قابل‌توجهی بین قیمت رسمی و قیمت بازار آزاد ایجاد می‌شود. این موضوع باعث سودجویی واسطه‌ها و دلالانی می‌شود که خودرو را با قیمت رسمی می‌خرند و با قیمت‌های چند برابری می‌فروشند.
همچنین فرمول محدودکننده قیمتی شورای رقابت دست واردکننده را از دستیابی به سود خالص باز می‌دارد، چراکه هزینه‌های فروش، خدمات پس از فروش و بازاریابی تا حد زیادی مانع از دستیابی شرکت‌ها به سود خالص می‌شود.
در این میان احتمال بروز تخلفات برای دستیابی به سود بیشتر بالا می‌رود. تخلفاتی که تجربه آن را می‌توان در بیش‌اظهاری گمرکی برخی واردکنندکان جست‌وجو کرد.
قیمت‌گذاری دستوری معمولاً با محدودیت‌هایی در عرضه خودرو همراه است که این امر تقاضای سرکوب‌شده برای خودرو را به بازار سیاه هدایت می‌کند.
همچنین به دلیل کمبود عرضه، شکاف قیمتی میان مبدا عرضه و بازار آزاد به وجود آمده که چنین امری احتمال بروز فساد و پرداخت‌های غیررسمی برای دور زدن سیستم را بالا می‌برد.
خودروهای وارداتی به ارز خارجی وابسته هستند. اگر قیمت دستوری بدون توجه به نوسانات نرخ ارز تعیین شود، واردکنندگان ممکن است دچار زیان شوند یا انگیزه‌ خود برای واردات را از دست دهند. این موضوع با توجه به تغییرات منشا ارزی و نوسانات ارزی موجود، عرضه خودرو وارداتی را کاهش می‌دهد.
در نهایت قیمت‌گذاری دستوری به ضرر و زیان مصرف‌کننده منتج شده و مصرف‌کنندگان را با قیمت‌های نجومی بازار آزاد روبه‌رو ساخته و در نهایت مسیر مصرف‌کننده را به سوی خودروهای بی‌کیفیت داخلی منحرف می‌کند.
مشکلات ساختاری واردات خودرو همچنان پابرجاست
واردات خودرو در ایران با مشکلات متعددی مانند محدودیت‌های ارزی، تحریم‌های بین‌المللی، تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های اضافی مواجه است. این مشکلات باعث شده خودروهای وارداتی تنها برای دهک‌های بالای جامعه قابل دسترسی باشند.
همچنین نبود قانون مدون و وحدت سیاست‌گذاری نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده که به تعبیر کارشناسان، مجموع این عوامل باعث شده واردات خودرو به معنای واقعی آزاد نشود و تنها منبع درآمدی برای دولت باشد.
کارشناسان حوزه خودرو نظرات گوناگونی درباره حذف شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بیان کرده‌اند.
خیانت بی‌سابقه به مصرف‌کننده
علی خسروانی، نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در صفحه ایکس تصمیم جدید شورای رقابت را خیانتی بی‌سابقه به مصرف‌کننده خواند و آن را فضایی مناسب برای رانت و سودجویی دانست.


خودروهای وارداتی گران‌تر از همیشه
در این زمینه، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌گذاری دستوری، میل واردکننده را به واردات خودرو کاهش می‌دهد و منجر به اعلام قیمت‌های غیرواقعی در مبادی ورودی و پیچیدگی‌های بیشتری می‌شود.
صدرایی ادامه داد: با توجه به افزایش تعرفه‌های وارداتی، تغییرات نرخ ارز در سامانه مبادله‌ای، نوسانات ارزی و همچنین آزادسازی قیمت‌گذاری توسط واردکنندگان، انتظار می‌رود سال آینده خودروهای وارداتی گران‌تر شوند، اما از طرفی، این تغییرات رقابت در بازار را واقعی‌تر می‌کند و قیمت‌ها به جای تعیین دستوری، بر اساس شرایط و تقاضای بازار تنظیم می‌شود.
او خاطرنشان کرد: چنانچه سال آینده مشکلی در زمینه تحریم‌ها و تامین ارز نباشد، واردکنندگان می‌توانند خودروهای بیشتری وارد کنند و قیمت‌ها نیز رقابتی‌تر می‌شوند. قیمت‌ها در سامانه‌های رسمی و بازار تفاوت زیادی دارند، اما آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند به نزدیک شدن قیمت‌ها به واقعیت کمک کند.
صدرایی عنوان کرد: مداخله سازمان‌ها در قیمت‌گذاری تنها باعث تشدید و تسریع روند معکوس شده است. بهترین مکانیزم، آزادسازی بازار است تا قیمت‌ها را بازار تعیین کند. پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده در تولیدات داخلی نیز مشاهده شود، چراکه قیمت‌گذاری دستوری تنها به افزایش عوامل دلالی و رانت منجر می‌شود.
خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی و سپردن آن به سازمان حمایت، همچنان مشکلات قیمت‌گذاری دستوری را به همراه دارد، زیرا کنترل قیمت‌ها همچنان در دست یک نهاد دولتی باقی مانده است. سیاست‌های دولت در حوزه خودرو همچنان مورد انتقاد است و این اختلافات، بازار خودرو را به سمت رکود تورمی سوق داده و دستیابی به خودرو را بیش از پیش به یک آرزو تبدیل کرده است.
باید دید تغییرات سیاست‌های دولت در زمینه واردات خودرو چه تأثیری بر بازار سال آینده دارد، اما شواهد موجود حاکی از افزایش قیمت خودرو در سال آینده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1376556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

48 کشور و 179 شهر؛ نگاهی به ماجراجویی‌های لیونل مسی در سراسر جهان / عکس

سود کلان چینی‌ ها از فروش مواد محترقه در چهارشنبه‌ سوری

هشدار لاگارد درباره ضربه تعرفه‌های آمریکا به اقتصاد جهان

رنگی: ابهامات و پیامدهای توافق شورشیان سوریه و کردها!

ادامه تهدیدها و لفاظی‌های آمریکا علیه ایران/ یانکی‌ها باز هم از گزینه‌های روی میز صحبت کردند

اسرائیل برای حمله احتمالی آماده می‌شود

چهره بدون روتوش آمریکا در دوره «ترامپ»

دیالوگ مارلون براندو از زبان وزیر استرالیایی خطاب به ترامپ: پیشنهادی که نمی‌توانی رد کنی

تکرار برخی ادعای ضدایرانی توسط مشاور امنیت ملی آمریکا

حزب‌الله: لبنان هرگز با رژیم صهیونیستی سازش نخواهد کرد

جدیدترین موضع گیری وزیر خارجه آمریکا علیه ایران و انصارالله یمن

تصاعد تنش در یمن به ضرر آمریکایی‌ها تمام خواهد شد

ترامپ: درباره توقف جنگ اوکراین شوخی می‌کردم!

پرواز گسترده جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی بر فراز صنعا – آفتاب نو | اخبار ورزشی

فریب بزرگ امریکایی!

برنامه جهانی غذا: هیچ غذایی از دوم مارس وارد غزه نشده است

وال‌استریت‌ژورنال: تهدید یمن برای تلافی حملات آمریکا جدی است

چرخش جمهوری‌خواهان آمریکا به سمت روسیه؛ تغییری بزرگ در نظم جهانی

آکسیوس خبر از گفت‌وگوی پوتین و ترامپ می‌دهد؛ دیداری که می‌تواند تاریخی شود

اردوغان و ترامپ تلفنی با هم گفتگو کردند

روبیو: بحث حمله زمینی به یمن مطرح نیست

چرا نتانیاهو به تصمیم جنگ بازنخواهد گشت؟

مفتی لبنان: اجازه اسرائیلی شدنِ لبنان را نخواهیم داد

دیدار هیأتی از جنبش حماس با معاون وزیر خارجه روسیه در دوحه

تداوم سیر صعودی قیمت سکه، طلا و دلار

محمدتقی رهبر: هر تعرضی از سوی آمریکا مساوی با پاسخ بی درنگ و دردآور است/ نباید از جار و جنجال آمریکا و صهیونیست‌ها ترسید

رشد اقتصادی کاهش یافت

طلا یا دلار: کدام سرمایه‌گذاری امن‌تر در شرایط اقتصادی کنونی ایران؟

برنامه‌ریزی گسترده برای اجرای پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و زیرساختی ساری

زیان بی‌ام دبلیو از توقف تحویل خودرو چقدر بود؟

ولایتی: پیروزی با فرزندان شجاع یمن است

اروپا سلاح دارد اما ماشه زیر انگشت آمریکاست!

آمریکا باز هم ایران را تهدید کرد؛ ما مهربان نخواهیم بود!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مجددا ایران را تهدید کرد

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره حمله آمریکا و انگلیس به یمن

99 درصد اهداف حمله اخیر علیه یمن غیرنظامی است

ادعای ضد ایرانی جدید آمریکا

رایزنی تلفنی روسای جمهور ترکیه و آمریکا

علیه امنیت به بهانه حجاب

جوان نوشت: 4 دروغ و تهمت ابطحی در 100 کلمه!

سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل خودروی نو تعیین شد

معاون وزارت صمت: اسامی خریداران مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا را منتشر می‌کنم

امکان حذف کامل حاشیه‌نشینی تا 10 سال آینده

رضایت‌ زعفران‌کاران از عرضه 5 تن محصول در بورس کالا

تکذیب ارائه کمک مالی به اسرای جنگ ایران و عراق

تکذیب ارائه کمک مالی به اسرای سابق جنگ ایران و عراق

ماجرای کمک مالی به اسرای سابق جنگ ایران و عراق از سوی صلیب سرخ

زیرساخت‌های اقتصادی شهر ارومیه ورود سرمایه‌گذاران فراهم شود

کاراته ایران در لیگ جهانی سوم شد

مکرون بدنبال جنگ جهانی سوم است

ویکی پدیاجستجو