سرمقاله خراسان/ جهان هستی و علی (ع)
خواندنی ها
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - خراسان / «جهان هستی و علی (ع)» عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم کوروش شجاعی است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
خداوند یگانه بی همتا از آن جا که حکیم مطلق است جهان را بر مدار حکمت و هدف آفرید و انسان در مجموعه هستی و آفرینش تنها موجودی است که حضرت خالق در هنگامه آفرینش او «فتبارک ا...احسن الخالقین»را فرمود. حضرت جلّ و اعلی برای عبور انسان از «بودن» به «شدن»و رساندن او به کمال و سعادت،عقل را به عنوان پیامبر درون عطایش کرد و برای تکمیل آنچه باید بداند و ادراکش توسط عقل ناممکن است پیامبران را مبعوث فرمود که برترین شان و اولوالعزم ایشان نوح نبی ا...،ابراهیم خلیل ا ...،موسی کلیم ا...،عیسی روح ا... و محمد حبیب ا... هستند و اما مُهر ختم نبوت وخاتم الانبیاء بودن را بر وجود حضرت محمد مصطفی(ص) اراده فرمود و حبیب خدا چه رنج ها که نکشید برای رهانیدن انسان از غُل و زنجیر جهل ونادانی و ظلمات و خرافه و شرک وکفر و چه مومنانه به فرموده حق تعالی در قرآن کریم«حریصانه»بر هدایت و ایمان آوری خلق خدا همت گمارد و چگونه 23سال قلب و وجودشان و فراخنای سینه اش را که مهبط وحی الهی بود،محل عشق به خالق و خلق خدا و خورشید هدایت مردمان قرارداد و چه زیبا و چه متوکلانه به فضل پروردگار به امر آفریدگار حکیم بارها در «حدیث دار»،«حدیث منزلت» و غدیر خم بر ولایت و وصایت علی بن ابی طالب تاکید فرمود و این ابلاغ امر الهی موجب نزول کریمه«الیوم اکملت لکم دینکم ...»شد و اما این علی (ع)کیست؟
علی کیست؟قطره ای از دریای فضائل امیرالمومنین
گر چه زبان و قلم از وصف مولا قاصر است اما اگر آب دریا نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید. علی(ع) همان وجود پربرکتی است که از سُلب پاک ابوطالب عموی گرانقدرپیامبر و دامن مطهر فاطمه بنت اسد در خانه کعبه پا به عرصه وجود گذاشت و خدای علی اعلی بدین نام ،نامبردارش فرمود،علی بزرگ شده دامن برترین خلق جهان و اعظم و خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی(ص)است. علی (ع)اولین مرد ایمان آورنده به آیین پاک پیامبر است و اولین اقتدا کننده به نماز حضرت ایشان.علی (ع)پس از پیامبر (ص)تنها کسی است که حتی قبل از اسلام نفسی به شرک و کفر نکشیده،علی(ع) اعلم است چرا که پیامبردر وصف اش فرمود:«انا مدینه العلم وعلیٌّ بابها»؛ او باب و دروازه شهر علم نبوی است،علی(ع) از هداست وبیشتر اوقات حتی در هنگامه افطار به نان جویی،نمک و گاه شیر بسنده می کند و از مال دنیا ذوالفقار و سپری و« زره ای یک رو»دارد. علی (ع)اعدل است که جریان گردنبند عاریه دخترش از بیت المال و نزدیک کردن آهن گداخته به دست برادرش عقیل را بسیار خوانده و شنیده ایم. علی(ع)اشجع است که در میدان نبرد با جهل و شرک وکفر و نفاق و در حمایت و صیانت از جان پیامبری شجاع تر از او خداوند نیافریده.همان علی(ع) که حضرت مصطفی فرمود،ضربت علی در یوم خندق افضل از عبادت جن و انس است. علی(ع)همان حیدر کرار است و «فاتح خیبر»، علی(ع)تنها کسی است که پیامبر اجازتش فرمود برای درهم کوبیدن و شکستن بت ها در خانه کعبه در فتح مکه،قدم بر شانه های مبارک حضرتش بگذارد.
علی(ع)جانفدای پیامبر(ص)
بازار ![]()
علی(ع)جانفدای همیشگی پیامبر(ص) بوده چه در «لیله المبیت»، چه در هنگامه «اُحد» که جانش را مومنانه و عارفانه و عاشقانه سپرجان «مرادش»حضرت ختمی مرتبت کرد. مرتضی علی تنها «کُفو» و هم شأن صدیقه طاهره حضرت زهرای اطهر است که در دامان پاک و مطهر ایشان، حسن(ع)وحسین(ع)«سیدی شباب اهل الجنه» و زینب کبری و ام کلثوم با آن کمالات وسجایا پرورانده شدند. در خانه کوچک که به قول شریعتی از همه تاریخ بزرگ تر است. اما ایمان علی (ع)آنچنان عمیق و «عین الیقین»است که خود می فرمایداگر همه پرده ها کنار زده شود و غیب آشکار گردد،ذره ای به ایمان علی(ع)اضافه نمی شود،همان علی(ع)که خداوند «امیرالمومنین»اش خواند، همان علی که قرآن کریم در وصف از خودگذشتگی اش آیه «یُطعمون الطعام علی حبه ...»دارد و در«....هم راکعون ....» از بخشش انگشتری علی(ع)به سائل خبر می دهد. علی(ع) همان گرانمایه ترین دُرّ هستی پس از پیامبر خاتم است که حتی لحظه ای در قول و در کردار بر مراد خویش حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی(ص)پیشی نگرفت و اطاعت محض از رسول خدا را عین اطاعت از خالق هستی می دانست.
علی(ع)جان پیامبر(ص)
علی(ع)که شاهکار آفرینش و جهان هستی است، «جان»و«نفس»پیامبر بود آن هم به شهادت آیه مباهله «...فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ ...»وآیا درآن جریان کسانی جز علی (ع)،زهرا(س) و حسن(ع) وحسین(ع) همراه پیامبر بودند؟علی(ع)همان که کُفو «کوثرنبی»فاطمه زهرا(س)است و «ساقی کوثر»، همان قسیم«نار وجنت»، همان که ولایتش بن مایه قبول طاعت و بندگی است. علی آن یتیم نواز عارفی است که رسول خدا در وصف اش فرمود « أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه»، کلام علی همه حکمت است و برگرفته از وحی،کلامش نهج و روش فصاحت و بلاغت است،«امیربیان و کلام»بودن جزئی از خصائل علی (ع)است.امیرالمومنین علی بن ابی طالب میزان ایمان است و حلقه وصل فرش به عرش.عین ا...،یدا...،اسدا... و... یعسوب الدین است. مرتضی علی نه تنها کاتب وحی بلکه قرآن ناطق است و تجسم عینی حکمت و عدالت، امیرالمومنین اهل کشت و کار و حفر چاه و قنات و وقف دسترنج خود است،اهل بردوش کشیدن یتیمان و صورت در مقابل آتش تنور گرفتن در خانه یتیم و به درگاه خداوند تضرع کردن،علی مرتضی و زهرای اطهر و حسن و حسین تنها کسان«اهل کساء»هستند و اهل بیت و عترت پیامبر بزرگوار و آیه تطهیر در وصف اهل بیت پیامبر که همان اهل کسایند.
قرآن و عترت
علی(ع)و اولاد علی(ع)در کنار قرآن همان«دوثقل»گران مقدار و گرانسنگی هستند که پیامبر فرمود:« انّی تارِکٌ فیکُمُ الثَّقَلَینِ: کِتابَ اللِّهِ وَ عِترَتی ...»علی (ع)همان است که خداوند در شب معراج با پیامبرش به صدای او با حبیب اش سخن گفت. علی معجزه آفرینش است و محبت او و عمل به سیره او عمل به سیره و سنت پیامبر است و مایه رستگاری و چنین است که ذکر علی(ع)عبادت است و محبت او مایه روشنی و صفای دل و جان.
با همه این اوصاف و با آن که پیامبر فرمود اگر نمی ترسیدم آن چه که درباره حضرت عیسی گفتند(که او پسر خداست)فضائل علی (ع)را برمی شمردم تا ...اما علی(ع)مظلوم است،شهید عدالت است، او شهیدانحراف و ضلالت و گمراهی و نفاق است، علی(ع)که خود قرآن ناطق است و «تجسم نماز» و «عین نماز» توسط دستگاه تبلیغاتی فرزند ابوسفیان و هندجگر خوار به بی دینی و بی نمازی متهم می شود. علی (ع)مظلوم است که در دوران حکومت حدود 4 ساله اش 3جنگ داخلی جمل، صفین و نهروان بر او تحمیل می شود، آن هم به پرچم داری و دسیسه های نهان و آشکار معاویه همان فرزند ابوسفیان و هند، همان پدر یزید، همان که امروز جولانی های تروریست پس از تصرف سوریه در مسجد بزرگ اموی با او عهد و بیعت تازه کردند.علی(ع)شهید رمضان و شهید محراب است و تنها خدا می داند که چه سری در شهادت مولا در رمضان و هنگامه شب های قدر است اما شواهد و قراین و احادیث و روایات و تجربه تاریخی و بشارت های الهی، نوید پیروزی حق بر باطل و گسترش اسلام ناب محمدی(ص)و غلبه جنود الرحمان بر جنودالشیطان می دهد، معرفت، ایمان، توکل، مقاومت، ایثار، اتحاد و همبستگی و بصیرت لازمه تحقق کامل پیروزی حق بر باطل است. یا علی
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1378984/