بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - کنسرت نمایش "سیصد" پس از اینکه در ایران 140 هزار مخاطب را به کاخ سعدآباد کشاند، حالا و در قلب امریکا مشغول روایت کردنِ میهن پرستی ایرانیان است. - اخبار فرهنگی -
گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم - یاسر یگانه: بارها و بارها با این جمله مواجه شدهام و شدهاید که: «فلانی موسیقی ایران را بینالمللی کرد.» از میانِ بارها و بارهایی که این جمله را شنیدهایم، بارها و بارهایش شواف و خالیبندی بوده است.
اندک شمارند کسانی که به معنای واقعی، گامی مهم در راستای معرفی موسیقی و فرهنگ ایران به جهان برداشتهاند. در این میان میتوان به نامهایی همچون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، کیهان کلهر، پورناظریها، همایون شجریان و علی قمصری اشاره کرد که تا کنون در معرفی موسیقی ایران زمین به دیگر کشورها و فرهنگها نقش مهمی داشتهاند. در این میان اما جایِ رویدادی هنری و بزرگ همیشه خالی بود. رویدادی که بتواند توجهِ حجم وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند. رویدادی که چهرههای بسیاری از هنر ایران در آن نقش داشته باشند و روایتگرِ فرهنگ و ادبیات و اصالتهای ایرانی باشد.
«سیصد» اما رویدادی است که به معنای واقعی چنین مهمی را محقق کرده است. اگر جایی شنیدید که کنسرت نمایشِ «سیصد» توانسته است گامی بزرگ برای بینالمللی کردنِ موسیقی، فرهنگ و ادبیات ایران بردارد، حتما آن را جدی بگیرید و با جان و دل بپذیرید و بدانید که این ادعایی شوافانگیز نیست؛ بلکه سخنی از روی واقعیت و آن چیزی است که «سیصد» در داخل و خارج از ایران شکل داده است.
«سیصد» که کاری از سهراب پورناظری است، در سال 1403 اتفاقی را رقم زد که در تاریخ هنر ایران بیسابقه بود. برای اینکه با ابعاد مختلفِ این رویداد هنری بیشتر آشنا شویم، بهتر است برخی از آمارهای «سیصد» را تا به امروز مرور کنیم.

سهراب پورناظری برای نخستین بار در سال 1396 در ایران رویدادی با عنوان «کنسرت نمایش» را شکل داد.
او این کنسرت نمایش را «سی» نامگذاری کرد.
خواننده اصلی کنسرت نمایش «سی» همایون شجریان بود.
جالب اینکه پروژه «سیصد» بدون حضور همایون شجریان به موفقیتهای بزرگی دست یافته است.
ترکیبی از بهترینهای سینما و موسیقی / 140 هزار مخاطب در ایران
کنسرت نمایش «سیصد» اثری از سهراب پورناظری است. این رویداد هنری در بهار و تابستانِ 1403 - توانست 33 اجرا را در فضای باز کاخ سعدآباد به صحنه ببرد. در این اجراها حدود 140 هزار مخاطب به تماشای «سیصد» نشستند.
سیصد با 33 اجرا و 140 هزار تماشاگر در نقطه پایان
نوید محمدزاده، بهرام رادان، بهرام افشاری، گوهر خیراندیش، دلنیا آرام، علی براتی، هدیه آزیدهاک و اهورا ابوالحسنی بازیگران صحنهی پروژه سیصد بودند. همچنین علی نصیریان هم روی پرده نمایش این پروژه حضور ویدیویی داشت. اشکان کمانگری خواننده مهمان بود.
تهیه کنندگی این پروژه بر عهده تهمورس پورناظری بود.

بهرام افشاری در نقش «دارا» یکی از بازیگران کنسرت نمایش «سیصد» است
عکس فوق مربوط به اجرای ونکوور است
نمایش سیصد با داستان «گات»، شش سال بعد از حملهی مغول به نیشابور اتفاق میافتد. چنگیزخان(علی نصیریان) به دختر خود آلتانی(دلنیا آرام) ماموریت میدهد تا برای پیدا کردن «جام جم» به شیراز برود. در این بین خورشید(هدیه آزیدهاک)، گلشاه(بهرام رادان)، دارا(بهرام افشاری)، سیمینه(گوهر خیراندیش)، برخوان نیشابور(اهورا ابوالحسنی) و بسیاری دیگر در مقابل شاهنامه سوزی و نسل کشی مغولها میایستند تا از زبان پارسی حفاظت کنند.
«سیصد» روایتگر مبارزه مردم شیراز برای حفظ هویت و میراث فرهنگی ایران است. این رویداد هنری تصویری فرهنگی از گنجینههای ملی ایران را به جهانیان ارائه میکند و یادآور میهن پرستی و خوداتکایی جوانان ایران است.
فراموش نکنیم که نبود سالنهای مناسب در استانهای مختلف باعث شد که «سیصد» به اجرا در تهران بسنده کند. اگر این امکان وجود داشت که «سیصد» در دیگر شهرهای ایران هم به صحنه برود، شاید آمار مخاطبان این رویداد هنری چندین برابر میشد.

گوهر خیراندیش بازیگر کنسرت نمایش «سیصد» در نقش سیمینه
عکس فوق مربوط به اجرای ونکوور است
سفر به دبی
در نخستین روزهای دی ماهِ 1403 کنسرت نمایش «سیصد» به دبی رفت تا اجرایی در سالن اپرای دبی را تجربه کند. این کنسرت به تاریخ 23 دسامبر 2024 از ساعت 20 و 30 دقیقه به وقت محلی در دبی به صحنه رفت.
سالن اپرای دبی، در مرکز این شهر، با ظرفیت 2 هزار نفر میزبان «سیصد» بود. این سالن در طول سال میزبان رویدادهایِ هنریِ مهمی از سراسر جهان در قالب اپرا، باله و کنسرت است. اپرای دبی معماری باشکوهی دارد و از پیشرفتهترین تجهیزات برای برگزاریِ رویدادهای هنری بهره میبرد.

بهرام رادان در نقش گلشاه
عکس فوق مربوط به اجرای ونکوور است
تور کانادا
اسفندِ 1403 «سیصد» به کانادا رفت تا در سه شهرِ مونترال، ونکوور و تورنتو اجرا داشته باشد.
15 مارچ 2025 اجرا در شهر مونترال
16 مارچ 2025 اجرا در شهر تورنتو - این اجرا به دلیل استقبال زیاد تماشاگران تمدید شد
23 مارچ 2025 اجرا در شهر ونکوور - این اجرا به دلیل استقبال زیاد تماشاگران تمدید شد

دلنیا آرام در نقش آلتانی(دختر چنگیزخان)
عکس فوق مربوط به اجرای ونکوور است
ستاره محبوب موسیقی جهان مهمان ویژه «سیصد»
برایان آدامز یکی از مهمانانِ ویژه کنسرت نمایش «سیصد» در اجرای ونکوور بود.
برایان گای آدامز ترانهسرا، آهنگساز و از شناختهشدهترین خوانندگان راک در موسیقی دنیا است. او در سال 1984 و با آلبوم بیپروا به شهرت جهانی رسید. از دیگر آلبومهای موفق آدامز میتوان از بیدار کردن همسایهها و 18 ساله تا آخر عمر نام برد. آدامز در سال 1991 برای ساندترک فیلم رابین هود: شاهزاده دزدان، برندهٔ جایزه گرمی شده است.
حضور این هنرمند شناخته شده در اجرای «سیصد» از جمله اتفاقاتِ مهم در اجراهای «سیصد» بود.
میهن پرستی ایرانیان در قلب امریکا
کنسرت نمایش «سیصد» که روایتی از میهنپرستی ایرانیان است، پس از اجراهای کانادا، به امریکا رفته است تا در این کشور هم اجراهای متعددی را به صحنه ببرد. آنها سوم آپریل در شیکاگو اجرای خود را به صحنه بردهاند. امشب هم در دالاس اجرا دارند. «سیصد» پس از این دو اجرا هفت اجرای دیگر هم در شهرهای مختلف امریکا خواهد داشت.
لیست اجراهای کنسرت نمایشِ «سیصد» در امریکا
3 آپریل 2025 - شیکاگو
5 آپریل 2025 - دالاس
6 آپریل 2025 - هیوستون
10 آپریل 2025 - سیاتل
11 آپریل 2025 - سن خوزه
13 آپریل 2025 - لوس آنجلس
17 آپریل 2025 - واشنگتن دی سی
19 آپریل 2025 - بوستون
20 آپریل 2025 - نیویورک
شکی نیست که این نخستین رویداد هنری است که با ترکیبی از موسیقی و نمایش به نقاط مختلف جهان میرود. این نخستین بار است که رویدادی موسیقی - نمایشی با حضور هنرمندانی از موسیقی و سینمایِ ایران، به چنین موفقیت بزرگی دست مییابد.
«سیصد» براساس تفکرات میهن پرستانه شکل گرفته و محوریت آن شاهنامه و فردوسی است.
جذبِ 140 هزار مخاطب داخلی برای دیدن رویدادی که پر از وطن پرستی است؛ موفقیت بزرگی به شمار میرود.
اجرای رویدادی هنری که روایتی از شاهنامه و پاسداشتِ زبان پارسی است، در دبی و در کنار آبهای خلیج فارس دستاورد بزرگی است.
اجرا در سه شهر بزرگِ کانادا آن هم در سالنهایی بزرگ، دستاورد بزرگی است.
به صحنه بردنِ رویدادی که روایتگر میهنپرستی ایرانیان است؛ در 9 شهر مهمِ امریکا دستاورد بزرگی است.
جالب اینکه «سیصد» در ایران بدون حمایتهای دولتی و تنها با حامیِ مالی خصوصی به صحنه رفت. فراموش نکنیم که در سالهای گذشته رویدادهای بسیاری با حمایتهای مالیِ هنگفت شکل گرفتهاند که نتوانستهاند حتی بخشی از موفقیتهای «سیصد» را داشته باشند.
انتهای پیام/