ایرانیان جهان

آخرين مطالب

روایت تجارت نیوز از بیشتر شدن ابهامات واردات خودرو در سال جدید اخبار ایران

روایت تجارت نیوز از بیشتر شدن ابهامات واردات خودرو در سال جدید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تجارت نیوز / در آخرین تصمیمات اتخاذشده برای واردات خودرو در سال جاری مقرر شده تعرفه واردات خودروهای پاک به منوال سال گذشته ادامه یابد و تعرفه خودروهای بنزینی نیز مورد بازنگری مجدد قرار گیرد؛ اما دلیل تغییرات مکرر در حوزه واردات خودرو چیست؟ آیا شعار دسترسی عموم مردم به خودرو با کیفیت در سال جاری محقق می‌شود؟
در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از مقامات ارشد دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی بدون تغییر و طبق روال گذشته تعیین شد. مطابق این مصوبه، واردات خودروهای برقی همچنان با تعرفه چهار درصد و خودروهای هیبریدی با نرخ 15درصد انجام می‌گیرد.
این در حالی است که درباره تعرفه خودروهای بنزینی تصمیم‌گیری به آینده موکول شد تا پس از بررسی‌های کارشناسی، ارقام جدید تعرفه‌ها اعلام شوند.
بازار
پشت‌پرده تعلل در تصمیم‌گیری درباره تعرفه واردات خودرو
بلاتکلیفی تعرفه خودروهای بنزینی تنها یک تأخیر ساده نیست، بلکه به‌نوعی ترفند شوک قیمتی را در بطن خود پنهان کرده‌ است. بازار در چنین فضای بی‌تصمیمی به حالت انجماد درمی‌آید، قیمت‌ها به شکل غیررسمی افزایش می‌یابند و سودجویان با بهره‌گیری از فضای مبهم، قیمت‌های گزاف را به‌عنوان نرخ‌های محتمل در ذهن افراد جامعه جا می‌اندازند.
این همان ترفند «قیمت‌گذاری لنگری» است که ذهن مصرف‌کننده را به اعداد بالا عادت می‌دهد تا وقتی تعرفه نهایی اعلام شد با مقاومت کمتری روبه‌رو شود. در نتیجه تاخیر دولت در اعلام تعرفه‌ها نه‌تنها نشانه سردرگمی در سیاست‌گذاری است، بلکه ابزاری برای مدیریت ذهنی بازار در آستانه تصمیمات پرهزینه نیز محسوب می‌شود.
حتی واردات خودرو با تعرفه 60 درصد به‌اضافه انبوه هزینه‌های جانبی از جمله سود بازرگانی، هزینه‌های گمرکی، عوارض پلاک، هزینه حمل، بیمه و… باعث می‌شد قیمت نهایی خودروهای وارداتی به طرز چشمگیری از توان مالی اکثریت مردم فاصله داشته باشد و انتقادات را به سمت دولت روانه کند. به همین دلیل، گرچه امیدهایی برای کاهش تعرفه واردات ایجاد شده بود، اما در اصل دولت با بهره‌گیری از ترفندهای روان‌شناختی توانست میزان انتقادات را کاهش دهد.
دور جدید واردات خودرو گرچه با شعارهایی چون دسترسی عمومی به خودروهای باکیفیت و ایمن آغاز شد، اما واقعیت‌های اقتصادی و تجربه بازار گویای چیز دیگری است.
به نظر می‌رسد در نهایت تقابل این شعار در برابر تعرفه‌های وضع‌شده، تنها به مناسبت زمان خود در فضای رسانه‌ها معنا یافته و در تابلوی قیمت‌گذاری نمایشگاه‌ها، جای خود را به موتورسیکلت‌ها و ارابه‌های مرگ کارکرده داده باشد.
ناکامی در ایجاد بستر واقعی برای خودروهای سبز
گرچه تعرفه پایین برای خودروهای برقی و هیبریدی در مقایسه با نرخ‌های سنگین سایر خودروها مزیتی نسبی محسوب می‌شود، اما زمانی‌ که خریدار ایرانی مجبور است در غیاب زیرساخت، خدمات و مشوق‌های واقعی اقدام به خرید چنین خودرویی کند، این مزیت رنگ می‌بازد.
با وجود آنکه ثبات تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی در ظاهر نشانه‌ای از استمرار سیاست‌گذاری قبلی به شمار می‌رود، اما در عمل ثبات در نرخ تعرفه به‌تنهایی نتوانسته انگیزه‌ای جدی برای رونق بازار این خودروها ایجاد کند.
بازار خودروهای پاک نه‌تنها از زیرساخت‌های حیاتی مانند جایگاه‌های متعدد شارژ سریع و خدمات تخصصی محروم مانده، بلکه نبود مشوق‌های مالی و یارانه‌ای نیز مسیر استقبال خریداران را دشوار کرده است.
دولت‌های توسعه‌یافته با وضع سیاست‌های حمایتی و مشوق‌های متنوع، استفاده از خودروهای برقی را نه یک انتخاب لوکس، بلکه ضرورتی برای کاهش آلایندگی می‌دانند، اما در ایران مسیر متفاوتی در پیش گرفته شده است.
سازمان حمایت مسیر جدیدی برای واردات خودرو می‌گشاید؟
تغییری دیگر که معادلات بازار واردات را متأثر کرده، واگذاری مسئولیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی از شورای رقابت به سازمان حمایت است. این جابه‌جایی گرچه از منظر برخی کارشناسان می‌تواند راه را برای واردکنندگان هموار سازد و بوروکراسی را کاهش دهد، اما در سوی دیگر، شفافیت فرایند قیمت‌گذاری را تردیدآمیز کرده است. به‌ویژه که در فقدان نظارت‌های موثر و بلاتکلیفی تعرفه‌ها، احتمال سوق بازار به سمت تخلفات و سودجویی‌های پنهان همچنان وجود دارد.
واردات خودرو به مثابه آینه سیاست‌های اقتصادی
بازار خودرو، بیش از آنکه بازاری صنعتی یا مصرفی تلقی شود، آینه‌ای از شیوه سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران است. تعلل در تصمیم‌گیری، بی‌ثباتی در مقررات، ناپیوستگی در تدوین سیاست‌ها و البته غلبه ملاحظات سیاسی بر مبانی اقتصادی، پازل چندتکه‌ای این بازار را شکل داده‌اند.
در این میان، مصرف‌کننده تنها حلقه‌ای‌ است که نه‌تنها در تصمیم‌گیری مشارکتی ندارد، بلکه در نتیجه نهایی هم سهمی از منافع نمی‌برد. آنچه نصیب او می‌شود گسیختگی توان اقتصادی در سایه قیمت‌هایی‌ است که هر لحظه می‌توانند تغییر کنند و سرگردانی میان تصمیم‌هایی که به‌جای حل مساله به تعویق آن دامن می‌زنند.
از سوی دیگر، تعرفه خودروهای بنزینی هنوز معلق است و سیاست تعرفه‌ای خودروهای پاک روی کاغذ باقی مانده و فاصله میان شعارهای عدالت‌محور و واقعیت‌های بازار هر روز بیشتر می‌شود.
در شرایطی که مردم با موجی از بی‌اعتمادی، قیمت‌های لنگرشده و چشم‌اندازی مبهم روبه‌رو هستند، سیاست‌گذار باید به‌جای مدیریت ذهن بازار، دست‌کم یک‌ بار تصمیمی شفاف، به‌موقع و منطبق با واقعیات اقتصادی اتخاذ کند.
تنها با ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری، بازتعریف منطقی تعرفه‌ها و فراهم‌سازی زیرساخت‌های استفاده از خودروهای نوین می‌توان به بازاری رقابتی، شفاف و مردمی امیدوار بود.
در غیر این‌صورت، خودروسازی و بازار خودرو نه یک محل رقابت سالم، بلکه به عنوان میدان بازی‌های روانی میان سیاست‌گذار، دلال و مصرف‌کننده، به کار خود ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1395244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی رکود از بازار کالایی‌ها

فرم یا محتوا؛ «مستقیم» یا «غیر مستقیم» بودن مذاکرات ایران و آمریکا تعیین کننده موفقیت آن است؟

آمریکا: درباره مذاکره با ایران نمی‌توان پیش‌داوری کرد!

پس لرزه آغاز مذاکرات ایران و آمریکا/ سخنگوی دولت اصلاحات: تصمیم به آغاز گفت‌وگوها، عاقلانه و در جهت منافع ملی است

حمله هوایی آمریکا به مرکز یمن

چه‌کسی فکرش را می‌کرد؟ چرخش روزگار را ببین؛ ترکیب احتمالی بارسلونا و دورتموند

واکنش محسن رضایی به آغاز مذاکرات ایران و آمریکا

استقبال قطر از آغاز مذاکرات ایران و آمریکا (+عکس)

صدر اعظمی که نیامده میان آلمانی‌ها نامحبوب شد

گزارش وزارت اقتصاد در خصوص اجرای قانون تامین مالی زیرساخت‌ها بررسی شد

ری دالیو هشدار می‌دهد: جنگ تعرفه‌ها یک بار در طول زندگی بحران اقتصادی ایجاد خواهد کرد

نگرانی‌های سرمایه‌گذار واقعی

خراسان رضوی با تمام توان در مسیر حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری گام برمی‌دارد

وزارت خارجه آمریکا: دیدار ویتکاف و عراقچی مذاکره نیست!

شرط ایران برای مذاکرات مستقیم با آمریکا

روایت «نیوزویک» از مذاکرات آتی میان ایران و آمریکا

منظور نتانیاهو از «لیبی‌سازی» ایران چه بود؟ / اعتماد قذافی به مذاکره با آمریکا، لیبی را به ویرانه‌ تبدیل کرد!

این 4 ملی پوش ایرانی در آمریکا پا به توپ شدند/ ستارگان استقلال راه سفر به آمریکا را باز کردند

بیانیه قطر در حمایت از دیپلماسی میان ایران و آمریکا

آمریکا: آنچه در عمان با ایران انجام می‌شود گفت‌وگو و نه مذاکره است

عربستان در نقشه‏ ترامپ

زلنسکی: دو سرباز چینی را که برای روسیه می‌جنگیدند به اسارت گرفتیم

حمله اسرائیل به شرق لبنان

نمودار 150 ساله: آیا چرخه بنر می‌تواند اوج بازار رمزنگاری بعدی را پیش‌بینی کند؟

تیم اقتصادی دولت در حوزه مسائل ارزی ناهماهنگ است/ رفع مشکلات تسویه ارز به رونق صادرات منجر می‌شود

ترکیب رسمی آرسنال مقابل رئال مادرید + عکس

بحران در صنعت فولاد آلمان؛ متالورژی Riva Hennigsdorf به حالت محدود ادامه می‌دهد

راهنماری نبرد تماشایی رئال مادرید – آرسنال؛ پادشاه لندن، پادشاه اروپا می شود؟

بنجامین پاوار: گذشته‌ها گذشته؛ تمام تمرکزم روی شکست دادن بایرن مونیخ با اینتر است

عقب نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه مهم نظامی در لهستان

پخش زنده و خلاصه بازی آرسنال و رئال مادرید از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین

پخش زنده و خلاصه بازی بایرن مونیخ و اینتر از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین

ترامپ برای برداشتن تعرفه‌های اروپا شرط گذاشت: 350 میلیارد دلار از ما نفت و گاز بخرید!

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و چین را مفید و ارزشمند بود

نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و چین مفید و ارزشمند بود

اعمال تعرفه 104 درصدی بر چین از بامداد چهارشنبه اجرایی می‌شود

جاده ابریشم، نماد پیوند تمدن‌های ایران و چین است

ارزیابی اولیانوف از نشست سه‌جانبه ایران، چین و روسیه

تعرفه 104 درصدی ترامپ علیه چین اجرایی شد

درسی که تل‌آویو از نشست اخیر نتانیاهو در کاخ سفید گرفت

پیش‌بینی ولی نصر از روند مذاکرات ایران و آمریکا

توئیت ظریف درباره مذاکرات شنبه: توپ در زمین آمریکاست

جزئیات رسانه عربی از مذاکرات غیرمستقیم عمان

آمریکا ایران را تهدید به تحریم بیشتر کرد

ادعای کاخ سفید: با ایران مستقیم مذاکره می کنیم

کاخ سفید: مذاکرات روز شنبه با ایران بطور مستقیم انجام خواهد شد

تعرفه‌های اعمال‌شده بر اسرائیل را حذف نمی‌کنم

ادعای کاخ سفید درباره مذاکرات روز شنبه با ایران

ترفندهای رسانه‌ای آمریکا برای پیش‌برد اهداف در مذاکره + فیلم

تهدید ایران از سوی نخست‌وزیر اسراییل