بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ «زک یادگاری»، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل «Cal AI»، یک برنامه ردیابی تغذیه ساخته است که با استفاده از هوش مصنوعی و استراتژیهای بازاریابی نوآورانه، غولهای صنعت قدیمی را به چالش میکشد.
زاک یادگاری، مدیرعامل 18 ساله، با راهاندازی برنامه هوش مصنوعی تغذیه Cal AI صنعت فناوری سلامت را دگرگون کرده است.
این برنامه که در ماه مه 2024 راهاندازی شد، با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته و رویکردهای بازاریابی استراتژیک، به سرعت به رقیبی قدرتمند برای برنامههای مشابه تبدیل شده است. سفر کارآفرینی یادگاری از سن 10 سالگی با یادگیری برنامهنویسی آغاز شد. او با الهام از چهرههایی مانند مارک زاکربرگ و با انگیزه ایجاد مدلهای تجاری مقیاسپذیر، پیش از Cal AI یک پلتفرم بازی دانشآموزی موفق در دوران همهگیری کووید-19 ایجاد کرد که پنج میلیون کاربر جذب کرد.
از درسهای کدنویسی تا سرمایهگذاریهای میلیون دلاری فوربس گزارش میدهد که یادگاری سفر کارآفرینیاش را با تدریس دروس کدنویسی با ساعتی 30 دلار آغاز کرد. خودش در این مورد میگوید: من کار تاسیس شرکت را دقیقا از 10 سالگی شروع کردم و هر روز یک مرحله بیشتر آن را توسعه دادم. در آن زمان تبلیغی را در یک گروه محلی در فیسبوک ارسال کردم و تعداد شاگردانم را از یک نفر به 2 نفر افزایش دادم. زمانی که تعداد شاگردانم به سه نفر رسید، حس یک بچه 10 ساله ثروتمند را داشتم.
مواجهه اولیه او با کارآفرینی، همراه با الهام از منابع غیرمنتظره، طرز فکر تجاری او را شکل داد. خودش میگوید: با دیدن مارک زاکربرگ و شبکه اجتماعی که خلق کرد، در سنین جوانی به چیزی مشابه فکر کردم و سعی کردم که به آزادی مالی دست پیدا کنم.
یادگیری قبل از شرکت کل ایآی، هوش کارآفرینیاش را در طول شیوع کووید 19 نشان داد. او زمانی که متوجه شد مدارس در حال توزیع کرومبوک بین دانشآموزان هستند، وبسایتی را راه انداخت تا بازیهای محبوب این گروه سنی را در یک مکان ادغام میکرد. این وبسایت توانست پنج میلیون کاربر را جذب کند و بعدا هم با یک مبلغ خوبی فروخته شد.
یادگاری به دنبال این موفقیت با کمک «هنری لانگمک»، یکی از همتایانش که در یک کمپ کدنویسی او را ملاقات کرده بود، شریک شد تا فضای اپلیکیشن مصرفی را کشف کند. اولین ماجراجویی آنها، یک اپلیکیشن هشدار ساعتی انگیزشی به نام «گریند کلاک» بود که در همان 2 هفته اول معرفی، 20 هزار بار دانلود شد. این اپلیکیشن شامل زنگهای بیدار باش به سبک «دیوید گاگینز» میشد، ولی بعدا برای حفظ رشد خود دچار چالش شد.
دیوید گاگینز (متولد 17 فوریه 1975)، یک دونده ماراتن، سخنران عمومی، نویسنده و ورزشکار آمریکایی است. او یکی از اعضای بازنشست شده نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است که در جنگ عراق خدمت کرده است.
گاگینز تعریف میکند که در 6 سالگی، در کنار مادر و برادرش در پیست اسکیت پدرش کار میکرد. اما اعضای خانوادهاش قبل از فرار از دست پدر الکلیاش به همراه مادرش به برزیل، ایندیانا، مورد آزار و اذیت مداوم شدیدی از سوی پدر قرار گرفته بودند و همین امر باعث شد که در کتاب «نمیتوانی به من آسیب بزنی» درباره آن صحبت کند. این کتاب یکی از پرفروشترین کتابهای حوزه موفقیت در آمازون شد. دیوید گاگینز پس از کسب موفقیت در کتاب اول خود، در سال 2022 کتاب دیگری به نام هرگز تمام نشد را منتشر کرد.
یادگاری در تلاش برای کشف چگونگی رسیدن به موفقیت با «بلیک اندرسون» ارتباط برقرار کرد که در عرض 6 ماه اپلیکیشنهایی ساخته بود که میلیون دانلود شده بودند. اندرسون موافقت کرد که تجربیات مربوط به تخصص سرمایه را در اختیار آنها قرار دهد و به عنوان یکی از بنیانگذاران در کنار یادگاری و لانگمک قرار بگیرد.
برهم زدن بازار راکد کل ایآی در بازاری وارد شد که سالها نوآوری بسیار کمی داشته است. این برنامه ویژگیهای جامعی را ارائه میدهد که بسیاری از رقبای معتبر فاقد آن هستند، از جمله پایگاه داده گسترده مواد غذایی، اسکن بارکد، اسکن برچسب غذا، اسکن غذا، و توضیحات وعدههای غذایی به زبان طبیعی.
این اپلیکیشن برخلاف رقبای خود که عمدتاً به روشهای ورودی دستی متکی هستند، خود را به عنوان راهحل برتر در فضا معرفی کرده است.
یادگاری توضیح میدهد: حقیقت این است که این برنامهها سالها راکد ماندهاند. هیچ کس نمیخواست نوآوری کند. این فضایی بود که آماده برای استفاده بود و ما با این اپلیکیشن این فضا را از آن خود کردیم. هماکنون ما سریعترین برنامه سلامت و تناسب اندام در فروشگاه برنامه هستیم.
فناوری انقلابی که نیازهای دنیای واقعی را برآورده میکند کل ایآی که در ماه مه 2024 راهاندازی شد، نتیجه ناامیدی شخصی زاک یادگاری از برنامههای موجود ردیابی تغذیه ناشی بود. خودش توضیح میدهد: من کالریهایم را در برنامه موبایلی با نام «مای فیتنسپال» دنبال میکردم. اما بعد از سه روز کار با آن را رها کردم. چون حوصله نداشتم که همه چیزها را خودم تایپ کنم تا برنامه به من بگوید که با خوردن یک غذا چقدر کالری دریافت کردهام. انجام این کار بسیار خسته کننده و بسیار سنگین بود.

اندرسون و یادگاری از طریق مکالمات متعدد خود در مورد ناامیدی خود از برنامههای ردیابی تغذیه موجود صحبت کردند و در نهایت دست به طراحی این اپلیکیشن زدند.
فناوری اصلی این اپلیکیشن با استفاده از تشخیص تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی برای تخمین محتوای غذایی، آن را از رقبا متمایز میکند. یادگاری میگوید: تکنولوژی ما، طبق آزمایشها، زمانی که تصویر در نور طبیعی و در زاویهای که کج نیست، 90 درصد دقیق است. این امر برچسبهای تغذیهای را شکست میدهد. زیرا برچسبهای تغذیهای تا 20 درصد در کالری خود تخفیف دارند. در واقع سازمان غذا و دارو این اجازه را میدهد که میزان کالری محصولات تا 20 درصد کمتر نشان داده شود.
رشد سریع از طریق بازاریابی نوآورانه کل ایآی در طی 6 ماه از راه اندازی به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است:
• بیش از یک میلیون دانلود
• 12 میلیون دلار درآمد مکرر سالانه
• 17 کارمند تمام وقت
• میانگین چهار وعده غذایی روزانه برای هر کاربر ثبت شده است
موفقیت این شرکت ناشی از چیزی است که یادگاری آن را «رویکرد جدید در بازاریابی تأثیرگذار» مینامد. کل ایآی به جای تکیه بر تبلیغات سنتی یا کمپینهای تأثیرگذار آژانسمحور، رویکردی مستقیمتر و مبتنی بر رابطه دارد.
یادگاری توضیح میدهد: شرکتهای بزرگ شکست میخورند، زیرا به اندازه کافی ستیزهجو نیستند. آنها نمیدانند که چگونه به درستی راه اندازی، مقیاس و تطبیق تلاشهای بازاریابی را در محیطهای پر سرعت انجام دهند. همگام شدن با رسانههای اجتماعی و چشماندازهای هوش مصنوعی امروزی دشوار است.
مدیریت یک شرکت در حین مدرسه رفتن شاید مهمتر از همه این باشد که یادگاری در حالی که مسئولیتهای یک دانشآموز دبیرستانی را دارد، شرکت رو به رشد خود را اداره میکند. او اعتراف میکند: مدیریت یک تیم 17 نفره توسط یک جوان 17 ساله سخت است، بهویژه زمانی که نصف اول هر روز را در مدرسه میگذرانم. من همیشه در کلاس به تیمم پیام میدهم و بعد از کلاس زمانی است که بیشتر تماسهایم را برنامهریزی میکنم.
کل ایآی موفقیت خاصی در میان بزرگسالان جوان پیدا کرده است، زیرا پایگاه کاربر اصلی آن متشکل از دانشجویان 15 تا 25 ساله است. در حالی که در حال حاضر این برنامه مردانه است، اما با پشتیبانی از زبانهای مناطق مختلف، گسترش بینالمللی را آغاز کرده است.
یادگاری خاطر نشان میکند: ما فکر میکنیم بازار بسیار بزرگتری برای سنین 55 سال به بالا وجود دارد که به دنبال حفظ سلامت خود در سالهای آخر زندگی هستند، و ما در حال بررسی استراتژیهای جدید برای موقعیتیابی اپلیکیشن برای افراد با هر جمعیتی هستیم.
چشمانداز آینده و چهارراه شخصی همانطور که کل ایآی به رشد خود ادامه میدهد، یادگاری با تصمیمی اساسی در مورد آینده خود روبهرو میشود. او میگوید: من خیلی به دانشگاه فکر کردهام. در حال حاضر، برنامهام این است که بلافاصله بعد از سال آخر یک سال فاصله داشته باشم تا هوش مصنوعی آن را 2 برابر کنم، کاملاً روی آن تمرکز کنم و آن را در بزرگترین مقیاسی که ممکن است بسازم.
برنامههای آتی این شرکت عبارتند از:
• بهبود دقت هوش مصنوعی به صورت تدریجی بیش از 90 درصد
• گسترش جمعیت شناسی کاربر فراتر از محدوده سنی 15 تا 25 فعلی
• توسعه یک پلتفرم بازاریابی تأثیرگذار برای به اشتراک گذاشتن ابزارهای داخلی خود
• ساختن چیزی که یادگاری آن را «پلتفرم تولید دید» مینامد تا به سایر محصولات کمک کند دیده شوند
نسلی از رهبران جوان فناوری: دانشجویان و بنیانگذاران موفقیت کل ایآی بخشی از حرکت گستردهتر کارآفرینان جوان است که صنایع سنتی را درمینوردند. مدیر ارشد فناوری این شرکت، هنری لانگمک، همچنین 17 ساله، بدون تحصیلات رسمی خود را استثنایی ثابت کرده است. یادگاری خاطرنشان میکند: هنری از هرکسی که من ملاقات کردهام، مدیر ارشد فناوری و برنامهنویس بهتری است. و مدرکی هم ندارد.
با این حال، کلید موفقیت حفظ کاربر کل ایآی خواهد بود؛ موردی که اکثر برنامههای تغذیه موجود با آن دست و پنجه نرم میکنند. طبق تجزیه و تحلیل Adjust.com، میانگین نرخ حفظ سلامت و تناسب اندام برای روز 30 کمتر از 30 درصد است.
همانطور که کل ایآی به تکامل و گسترش خود ادامه میدهد، به عنوان یک مطالعه موردی قانع کننده از نحوه تغییر شکل دادن مدلهای تجاری سنتی توسط کارآفرینان جوان از طریق نوآوریهای تکنولوژیکی و استراتژیهای بازاریابی خلاق عمل میکند. چه یادگاری در نهایت تحصیلات عالی را دنبال کند یا به طور تمام وقت به ساخت شرکت خود ادامه دهد، سفر او تغییر چشمانداز کارآفرینی در عصر دیجیتال را نشان میدهد.
دانشگاههایی که این کارآفرین را نپذیرفتند زاک یادگاری به تازگی با گذاشتن پستی در شبکه اجتماعی ایکس، بیشتر از قبل مورد توجه عموم قرار گرفت. این کارآفرین 18 ساله علیرغم داشتن یک کسبوکار موفق چند میلیون دلاری، در ایکس اعلام کرد که درخواستش از طرف چند دانشگاه سطح بالا رد شده است.

یادگاری در اوایل این هفته نتیجه غافلگیرکننده خود را در پلتفرم ایکس پست کرد و موسسات معتبری را فهرست کرد که درخواست او را رد کردند. همانطور که در تصویر بالا میبینید، نام 15 موسسه در این فهرست به چشم میخورد که از میان آنها میتوان بههاروارد، استنفورد، ییل، MIT، کلمبیا و پرینستون اشاره کرد.
این افشاگری توفان بحثهای آنلاین را برانگیخت و بسیاری از سیستمهای فعلی پذیرش کالج و اولویتهای آن را زیر سوال بردند.
طبق گزارشها، این شرکت سالانه 30 میلیون دلار درآمد مکرر ایجاد میکند که گواهی بر انگیزه کارآفرینی و ذکاوت فنی یادگاری است. او کدنویسی را در سن هفت سالگی آغاز کرد و قبلاً در سن 16 سالگی یک تجارت آنلاین موفق را فروخته بود.
علیرغم سوابق تحصیلی استثنایی یادگاری، از جمله نمره تقریباً عالی 34 در ACT، درخواست یادگاری با ردهای زیادی روبهرو شد. ACT یکی از 2 امتحان استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا است.
«الکسیس اوهانیان»، یکی از بنیانگذاران Reddit، از جمله کسانی بود که از رد این درخواستها ابراز تعجب کرد و این وضعیت را «وضعیت آخر» خواند. بسیاری دیگر نیز این عقیده را تکرار کردند و نشان دادند که دستاوردهای یادگاری بسیار بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از متقاضیان کالج سنتی میتوانند ارائه دهند. در حالی که استارتپش توسط فوربس به عنوان برنامهای که «غولهای صنعت قدیمی را به چالش میکشد» مورد استقبال قرار گرفته است.
با این حال، برخی از بحثهای آنلاین نیز سوالاتی را در مورد فرآیند بررسی جامع که توسط بسیاری از دانشگاههای برتر به کار گرفته شده است، ایجاد کرد که عواملی فراتر از دستاوردهای تحصیلی و موفقیت کارآفرینی را در نظر میگیرد.
به گفته یادگاری، او فقط موفق شده است از موسسه فناوری جورجیا (جورجیا تک)، که یکی از برترین کالجهای مهندسی ایالات متحده محسوب می شود، و از دانشگاه میامی پذیرش بگیرد.
یادگاری قبلا در ایکس اعتراف کرده بود که در ابتدا معتقد بود تحصیلات عالی غیرضروری است. او فاش کرد که از هفت سالگی شروع به کدنویسی کرده و اولین برنامه خود را در 12 سالگی راهاندازی کرده است. در 16 سالگی، او قبلاً از یک تجارت بازی آنلاین موفق خارج شده بود. او کل ایآی را در سال اول دبیرستان شروع کرد.
علیرغم دستیابی به موفقیت مالی و محاصره شدن توسط مربیان و سرمایهگذارانی که این ایده را تقویت کردند که او نیازی به دانشگاه ندارد، او احساس کرد چیزی کم است. اگرچه او قبلا ایده کالج را رد کرده بود، اما بازدید از باغ صخرهای «ریوان -جی» در کیوتو باعث تأمل عمیقتری شد و او متوجه شد که کالج نه به عنوان یک مانع، بلکه به عنوان فرصتی برای یادگیری است.
یادگاری در این مورد میگوید: من متوجه شدم کالج بیش از یک حق عبور صرف است. این مجرای ارتقای کاری است که من همیشه انجام دادهام. در فصل بعدی زندگیام، من میخواهم از انسانها - اعم از اساتید و دانشجویان - نه فقط از کامپیوتر یا کتابهای درسی یاد بگیرم.
ظهور هوش مصنوعی: شمشیر دولبه برای بشریت یادگاری در پاسخ به مناظره آنلاین، انگیزه اصلی خود را از حضور در دانشگاه، تجربه جنبههای اجتماعی زندگی دانشگاهی عنوان کرد. او همچنین نامهای سرگشاده به دفاتر پذیرش ارسال کرد که از یک سیستم شایسته سالارتر حمایت میکرد و تاکید بر تنوع را به جای موفقیت زیر سوال میبرد.
مورد زاک یادگاری ماهیت پیچیده و اغلب مبهم پذیرش کالج در موسسات بسیار انتخابی را برجسته میکند. در حالی که عملکرد استثنائی دانشگاهی و دستاوردهای قابل توجه بدون شک مهم هستند، آنها پذیرش در رقابتیترین دانشگاههای کشور را تضمین نمیکنند.
انتهای پیام/
