ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده! آسیا

هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز
دبیر کل انجمن کشتیرانی: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است.
به گزاش تین نیوز به نقل از نبض بازار، مسعود پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در خصوص قرارداد مابین ایران و هندوستان برای توسعه بندر چابهار ضمن برشمردن مشکلات و موانع پیشرفت این پروژه گفت: در ابتدای امر ما باید به فعالیت طرف هندی در بندر چابهار توجه کنیم.
طبق قرارداد امضا شده مابین طرفین، وظیفه طرف هندی سرمایه گذاری در چابهار برای توسعه فعالیت بندری بوده نه تامین بار، پس اگر قرار باشد سرمایه گذاری صورت بگیرد و درنهایت نتیجه مطلوبی نداشته باشد، قطعا برای طرفین قرارداد خصوصا طرف خارجی، صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال باید قید شود در مقابل، طبق امضای قرارداد مابین ایران و هندوستان، قرار بر این بوده که هندوستان چیزی حدود ٢٢٠ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کند در حالی که بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده، هندی ها کمتر از یک چهارم مبلغی که تعهد داده بودند در چابهار سرمایه گذاری کردند. جالب اینجاست که نصف بیشتر همین یک چهارم هم مبلغ تجهیزاتی است که هندی ها وارد چابهار کرده اند.
تحریم های اقتصادی بزرگترین مانع پیشرفت توسعه بندر چابهار است مسعود پل مه در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر بندر چابهار برای بالابردن سرعت تخلیه کشتی ها، به تجهیزات راهبردی نیاز دارد. متاسفانه در این قرارداد و پروژه شاهد هستیم که شرایط و تجهیزات لازم برای پیشبرد به گونه ای رقم نخورده که علاوه بر انتفاع کشور ما در این بخش، طرف مقابل نیز سودی از بندر چابهار ببرد.
وی گفت: طرف هندی در قرارداد توسعه بندر چابهار برای عدم سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف قرارداد بهانه های فراوانی دارند یکی از آن ها تحریم است. آن ها اعتقاد دارند بخاطر وجود تحریم های سنگین، قادر به انتقال تجهیزات به بندر چابهار نیستند. مورد دوم، گردش تجاری پایین بندر چابهار است. مشخص است که طرفین قرارداد یعنی هندی ها با این اوضاف و اوضاع برای ورود سرمایه به کشور و بندر چابهار به صرافت و تکاپو نمی فتند و همین موضوعات باعث می شود که قرارداد توسعه آنگونه که انتظار داریم پیش نرفته است.
سرمایه گذاران داخلی به راحتی می توانند جایگزین طرف هندی شوند پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه طی چند سال اخیر و از زمانی که این قرارداد مابین ایران و هندوستان بسته شد و اهمال های فراوانی از سوی هندوستان انجام گرفت، ماهم کوتاهی کردیم و به این فکر فرو نرفتیم که جایگزین خارجی داشته باشیم یا از پارامتر ها و آلترناتیو های داخلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم. کما اینکه الان سرمایه گذارانی هستند که حاضرند جایگزین طرف هندی شوند و در نهایت مدیریت لازمه را در به سرانجام رساندن کار به خرج بدهند.
پل مه ضمن اشاره به اهمال دولت در عدم توسعه بندر چابهار عنوان کرد: قطعا نمی توانیم از نقش دولت در توسعه یافتگی بندر چابهار غافل شویم، کم کاری دولت در احداث زیر ساخت های لجستیکی و اتصال ریل از بدیهی ترین کار هایی بود که باید دولت برای پیشبرد این امر انجام می داد، ولی متاسفانه هنوز اقدام مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است. امن ترین، ارزان ترین و بدیهی ترین سیستم حمل و نقل در حوزه جغرافیایی شرق و جنوب شرقی کشور می تواند ریل باشد. متاسفانه زمان مشخصی نیز برای بهره برداری از ریل در این مسیر توسط دولت برنامه ریزی نشده است.
فعالیت اقتصادی در بندر چابهار توجیه ندارد وی عنوان کرد: در کنار همه این مسائل نواقص دیگری نیز داریم. ما برای فعالیت بخش خصوصصی کامیون دار و متصدی باید شرایط مطلوب محیطی و زیستی را تامین بکنیم. اگر بندرچابهار را با بندر عباس یا بندر امام خمینی از لحاظ امکانات رفاهی، در دسترس بودن بار و بسیاری مزایای دیگر مقایسه کنیم، طبیعی است که وقتی کامیونی به سمت چابهار می رود توجیه اقتصادی برای آن ندارد و سعی می کند حمل و نقل و بار خود را به سمت بندر های امام و بندرعباس ببرد.
مسعود پل مه در پایان عنوان کرد: این مواردی که گفته شد عواملی است که می تواند ناکارآمدی و اهمال را در بندر چابهار افزایش بدهد و شرایط را برای اینکه این بندر بتواند تاثیر حداقلی بر اقتصاد کشور داشته باشد، دیگر فراهم نباشد. بدیهی است که ما با توجه به شرایط جغرافیایی و اقتصادی کشور از هر فرصتی برای توسعه چابهار بهره ببریم. اگر بندر چابهار و یا پروژه های سواحل مکران فعال شود حلقه های متعددی از زنجیره تامین بوجود خواهد آمد. وقتی کشتی های بزرگ و اصلی در بندر چابهار پهلو بگیرند، تخلیه و بارگیری کنند، قطعا ما نیاز به عوامل خدمات بندری داریم، بسیاری از تجار به چابهار نقل مکان می کنند، برای بارگیری و انتقال نیاز به کامیون داریم، در رن هایت تولید ثروت آنجا در بازه زمانی کوتاهی شکل خواهد گرفت. طبیعی است همین انتفاع به اکثریت مردم نیز خواهد رسید.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1129677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلزله مرگبار ژاپن: 20 ثانیه و ویرانی بی‌سابقه در کوبه! + عکس | ژاپن ویران شد

نبرد در عصر یخبندان؛ رویارویی روسیه و ناتو به زیر دریا کشیده شد/ مانور پوتین در قطب شمال و آماده‌باش اروپا

واکنش اتحادیه اروپا به دستگیری «اکرم امام‌اوغلو»

کاخ سفید تکذیب کرد/ «ماسک» به فعالیت خود ادامه خواهد داد

نماینده ترامپ: توییت عراقچی عالی است

دولت ترامپ برای نخستین بار علیه روسیه تحریم اعمال کرد

پاسخ نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا به نوشته عراقچی در رد گزینه نظامی علیه ایران/ پیام ویتکاف حذف شد! + عکس

متحدان نفت‌خیز ترامپ را تنها گذاشتند؛ وارد جنگ با ایران نمی‌شویم!

کی‌روش سرمربی این تیم می‌شود | درخواست عجیب کارلوس از تیم جدید!

ادعای خزانه‌داری آمریکا: فشار اقتصادی بر ایران را به حداکثر می رسانیم

تلاش دشمنان برای ضربه زدن به محور مقاومت از طریق جنگ اقتصادی

پیشنهاد اقتصادی ویژه علی لاریجانی به ترامپ

سرایا القدس، شهرک‌های صهیونیست‌نشین را موشکباران کرد

پشت‌پرده طرح ترامپ برای غزه فاش شد

گزارش بازی میلان مقابل اینتر

واکنش اتحادیه اروپا به دستگیری شهردار استانبول

آیا جنگ بزرگ بین ایران و آمریکا در راه است؟ | تاریخ دقیق حمله آمریکا به ایران

حمله هوایی آمریکا به صعده و الحدیده یمن

هشدار سپاه به آمریکا و اسرائیل: هر شرارتی با ضربه متقابل محکم پاسخ داده می‌شود

در ترکیه چه خبر است؟

واکنش ایلان ماسک به خبر کناره‌گیری‌اش از دولت ترامپ: فیک است!

اولویت نظام بانکی باید سمت تولید باشد

اولویت نظام بانکی باید سمت تولید باشد/ برخی از بانک‌ها تسهیلات به مال سازی پرداخت می‌کنند نه تولید

ترکیه در آستانه یک دستاورد بزرگ در والیبال اروپا

با اعمال فشار حداکثری، دسترسی ‎ایران به منابع مالی را مختل می‌کنیم

کاخ سفید کناره‌گیری ماسک را تکذیب کرد

کاخ‌سفید: ایلان ماسک کناره‌گیری می‌کند

کابینه مکرون درمورد تهران تشکیل جلسه داد

پایان ماه عسل ترامپ و ایلان ماسک/ رئیس جمهور در سایه به آخر خط رسید

حمله آمریکا به استان صعده یمن

کاخ سفید آماده مذاکره غیرمستقیم با ایران

جنگنده‌های آمریکا صعده یمن را بمباران کردند

حملات جنگنده‌های اسرائیل به مناطق مختلف در سوریه

واکنش زیدآبادی به سخنان لاریجانی در مورد بمب اتم/ راه یا چاه؟

پیشنهاد استقلال به سرمربی سابق تیم ملی

تسلیت در پی درگذشت پدر بزرگوار همکار حوزه ریاست

تاکید وزیر خزانه‌داری آمریکا بر ادامه فشار اقتصادی بر ایران

فشار اقتصادی بر ایران را ادامه خواهیم داد

جزییات افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1404

سفر السودانی به آنکارا در سایه تحولات مهم منطقه‌ای و جهانی

رافینیا با یک فصل درخشش توپ طلا می‌گیرد!

افشاگری درباره بن یدر: از پرونده‌های آزار جنسی تا پناه بردن به فوتبال ایران | وسام بن یدر تجاوز کرده است؟

تیم منتخب بهترین بازیکنان تاریخ بایرن مونیخ با حضور نویر، لام، ریبری و مولر

طوفان فلزی چین

دور تازه حملات وحشیانه آمریکا به یمن!

شرط ایران برای مذاکره با آمریکا: به رسمیت شناختن حجاب و بستن وب سایت‌های پورن!

اظهارات ترامپ درباره مذاکره و تهدید ایران: سناریوهای احتمالی در صورت عدم توافق

واکنش گسترده رسانه‌های عبری به سخنان مشاور لاریجانی

ادعای جنجالی وزیر خزانه داری آمریکا بر ضد ایران

نخستین تحریم‌های دولت ترامپ علیه روسیه وضع شد