ایرانیان جهان

آخرين مطالب

◄ باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل؛ راهکاری برای رسیدن به حملو نقل و ترانزیت جهانی اخبار ایران

◄ باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل؛ راهکاری برای رسیدن به حملو نقل و ترانزیت جهانی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
یک متخصص ترانزیت معتقد است لازمه رسیدن بهحمل و نقل و ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، باز شدن و باز کردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است! 
به گزارش تین نیوز، پرویز باورصاد تاکید کرد: کریدورهای دریایی جنوب شمال ایران تا سوئد و.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
... دریای ازف به اروپای مرکزی و به مرزهای رازی بازرگان و سپس به استانبول و ازمیر و همچنین کریدورهای چین به مرز اروقمی با قزاقستان و... سپس شاخه جنوبی آن معروف به عرض جغرافیایی پایین یا زیر خزری به سرخس و سپس شاخه جنوب غربی آن (و همچنین شاخه شمال غربی مرز رازی - استانبول یا ازمیر و ) به شلمچه و لاذقیه و به شاخ آفریقا از بعد اقتصادی بهترین گزینه مصوب چین و دنیا از نظر تجارت جهانی هستند!
وی افزود: ولی ترانزیت بار جهانی ابعاد دیگری هم نظیر ابعاد فنی شبکه های راه و ریلی و بنادر و پایانه های مرزی هم دارد که باز ایران با همین بضاعت موجود و به علت مقایسه های انجام شده، بهترین گزینه است. 
باورصاد در جمع متخصصان تین نیوز تاکید کرد: اما متاسفانه کشور ما از ابعادی دیگر یعنی از بعد سیاسی و سازماندهی از ابتدای کار عملیاتی ترانزیت بار یعنی سال 1375 (اولین محموله رسمی عدل های پنبه ازبکستان ) تا الان مشکلات عدیده داشته که اینجانب تا سطوح ریاست جمهور و وزرای راه و ترابری و معاونان آنها در برنامه ریزی، بنادر، راه آهن و جاده ای و کشتیرانی و همچنین وزیر بازرگانی (و حتی عکس العمل روزنامه ای مقام رهبری ) موضوعات و چالش‌ها و قوت ها را عرض کرده ام که متاسفانه علیرغم تصدیق مسائل، فقط دید اجرایی زیر یک سال و تکرار رسانه ای و مدیران و.... متعدد داشته و دنبال حل مشکلات از نظر سیاستگذاری ملی سازماندهی ملی ترانزیت بار خارجی کشور نبوده و حوصله کار را نداشته اند!
وی ادامه داد: چون ماهیت مدیریت و کارشناسی حمل و نقلی وزارت راه و ترابری و یا وزارت های صنعت و معدن و بازرگانی دارای تفکر و تخصص های راه و ساختمانی خیلی سنتی دهه 30 و 40 شمسی و یا دهه 50 به بعد حمل و نقل بر ساخت امور زیربنایی جاده، ریل، بنادر و مبادی مرزی یا حمل و نقل عرضه ای (Transport supply) استوار بوده و نه خدمات تقاضایی حمل و نقل (Demand for transport) و همین امر تنها دلیل ساخت عرضه ای حمل و نقل یا استفاده از شبکه عرضه حمل و نقل است.
این متخصص ترانزیت عنوان کرد: متأسفانه در ایران فرصت پرداختن به این مقوله با شاخص های از نوع خدمات حمل و نقل فراهم نشده و علتش همان تفکر و احاطه حمل و نقل سازه بر بهره برداری از جمع اجزا حمل و نقل عرضه است که امروزه تا حد لجستیک جهانی و ملی حمل و نقل پیشرفته و خدمات پایه است و حمل و نقل ترانزیت بار خارجی ایران جزئی از این خدمات جهانی لجستیک جهانی است که متاسفانه دارای سازماندهی و اهمیت ملی اجرایی لازم برای پاسخگویی به نیازهای بالفعل و یا پتانسیل کشور با ابعاد و تعاریف خاص جهانی نبوده و به همین دلیل کار به موضوعات زنگزور و فاو و..... و یا دالان چین به گوادر و چابهار، دالان شمال جنوب و تراسیکا و.... شیوه ای و یا ترکیبی رسیده و رقیب یا به قول معروف آمریکا در ترانزیت آن را بدین مسیر برده که هیچ نفع مستقیمی به لحاظ جغرافیا ندارد! 
باورصاد گفت: از آنجا که آمریکا یک ابرقدرت توانمند و باهوش و متمول و با تکنولوژی سطح عالی و.... و درجه اول دنیای حمل و نقل زیربنایی و خدماتی است! بعد از فروپاشی 1989 شوروی سابق، برنامه ریزی و طرح عوارض و عواقب و مزایا و منافع فروپاشی را برای خود و یک به یک کشورهای منطقه همجوار و از جمله ایران دقیق تجزیه و تحلیل سیاسی و اقتصادی و.... کرده و کلا سیاست عدم موفقیت ایران را به عنوان سرلوحه سیاست خارجی قرار داده و مصوب و مدون تاکنون پیش می برد.
او تاکید کرد: علت تصویب و اجرایی کردن این دکترین اجرایی کردن برنامه ای عدم موفقیت ایران برای نفوذ و تاثیر گذاری در جمهوری های تازه استقلال یافته هشت گانه و یا فدراسیون روسیه و یا همه کشورهای جنوب و شمال جهانی مشتری ترانزیت ایران بوده است؛ که باز متاسفانه دولت های متعدد ما علیرغم دیدگاه های بدیهی.... و اینکه ایران در 2500 سال مجرای راه ابریشم بوده و حالا تصورات خیلی خوش اقبالی و خوش جایگاهی در صحنه واقعی تصمیم گیرهای های کشورهای مشتری است ولی هیچ رسیدگی اصولی به موضوع ترانزیت بار و رفع مشکلات خود در این بازار سیاسی تجارت بین المللی به عمل نیاورد.
به گفته وی در صورت عادی شدن و ثبات روابط ایران و آمریکا، نتایج کاملا مثبت آن بدیهی است و ترانزیت بار ایران و ابعاد مختلف صنعت عظیم تجارت و حمل و نقل بین المللی به عنوان مهمترین پیشران اقتصاد جهانی و مشتق شده از آن، مجددا بدون رقیب می‌شود، چرا که نقش چهار راه ترانزیتی ایران در جهان و با کمک سایر کشورهای پیرامونی متصل و... یک تئوری اقتصادی تجاری است! 
باورصاد ادامه داد: ولی ایران که برای همسایه های تازه استقلال کم تجربه! بسیار هم اشتباهاتی را در ایجاد شرایط روابط دوجانبه متزلزل از گذشته تا کنون داشته که دولت‌ های ما مقصرند و باید به طور اصولی سیاست و استراتژی حمل و نقل ترانزیت جهانی با انواع و ابعاد و منافع اقتصادی، سیاسی، و.... قابل شمارش و غیرقابل است را تغییر دهند که لازمه آن همان بازشدن و بازکردن دایره تنگ تفکر سازه ای حمل و نقل برای نفوذ مباحث و مسائل ترانزیت بار بین قاره ای و قاره دنیا در درون دوایر دولتی و تقنینی با کمک متخصصان دلسوز داخلی است! 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1216729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدیدترین موضع گیری دبیر کل اتحادیه عرب درباره لبنان

نقش آسیای‌میانه در دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه

ترس و لرز در بارسا: کابوس اروپایی نباید برگردد!‏

اتحادیه اروپا در جلسه «اضطراری»

موضع بورل درباره اوضاع لبنان

لازمه تمدن نوین اسلامی ریشه کنی رژیم صهیونیست است.

دیوار چین مانع صعود کاپیتان ایران

وزیر خزانه‌داری استرالیا: اقدامات چین برای تحریک اقتصاد بسیار خوشایند است

افزایش ترانزیت از مرز ماهیرود به افغانستان

وظایف دستگاه‌ها در سامان دادن به شرایط اتباع افغان در ایران مشخص شده است

هشتاد و پنج تن بمب برای یک کوه

اقدام دفاعی هماهنگ آمریکا و ژاپن/ دیوار دفاعی جدید در مقابل تهدیدات مافوق صوت!

واکنش مسکو به شایعات درباره فروش اس-400 به ناتو از سوی ترکیه

حمایت بلینکن از اقدام تروریستی اسرائیل در ترور شهید نصرالله

هیأت تحریریه نیویورک‌تایمز از هریس حمایت کرد

آنچه بین رییس پنتاگون و وزیر خارجه انگلیس مطرح شد

طوفان هلن همچنان جان آمریکایی‌ها را می گیرد

ادعای وزیر خارجه آمریکا: با ترور دبیرکل حزب‌الله، خاورمیانه منطقه امن‌تری است

ترس از واکنش ایران، بایدن را فلج کرده است

طوفان هلن همچنان جان آمریکایی‌ها را می‌گیرد

باید از تصمیم مقامات ارشد کشور حمایت کنیم، رفتارهای جناحی اکنون مانند سم است

سانسور پیام تسلیت خاتمی، روحانی و سیدحسن خمینی

فراخوان بیش از 130 هزار روس به خدمت سربازی به فرمان پوتین

واشنگتن‌پست: حمله محدود زمینی اسرائیل به لبنان قریب‌الوقوع است

خبرنگار صدا و سیما در جنوب لبنان: وضعیت جنگی در این کشور بدتر می شود

نیکلاس مادورو همبستگی خود با ملت فلسطین و لبنان را اعلام کرد.

گرفتار شدن صدها صهیونیست در فرودگاه آتن

همدلی چهارگوشۀ جهان با مردم لبنان

تصاویری از شلیک موشک‌های حزب‌الله به طبریا در شمال فلسطین اشغالی

تصاویری از ویرانی‌های ضاحیه جنوبی بیروت درپی تجاوزات رژیم صهیونیستی

لحظه انتقال نظامیان زخمی شده رژیم صهیونیستی به بیمارستان سوروکا در بئرالسبع پس از کمین قسام

تحلیل‌گران درباره آینده بازار طلا و ارز چه می‌گویند؟

تأثیر تفاوت‌های حقوق و دستمزد بر بازار کار ایران

پیام نماینده ولی‌فقیه در عراق به مناسبت شهادت سید مقاومت

خداوند لبنان را به اسرائیل عطا کرده است | باید در عراق و لبنان هم شهرک سازی کنیم

ترکیب رانندگی اقتصادی و توان حرکتی

انفعال اعراب و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی

ممنوعیت قلیان در مشهد صدای عرب‌ها را درآورد

مارین لوپن دادگاهی می‌شود

اتحادیه اروپا در جلسه «اضطراری» امروز به تحولات لبنان واکنش جدی نشان خواهد داد؟

ژابی آلونسو: بازی مقابل میلان افتخار بزرگی برای ماست؛ خاطرات زیبایی از فینال استانبول دارم

بورل: تنها در چند روز حدود یک میلیون نفر در لبنان آواره شده‌اند

تاکید بورل بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ

تاکید اتحادیه اروپا بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ لبنان

میکل آرتتا: شخصیت یک تیم در لیگ قهرمانان اروپا ثابت می‌شود

امباپه به بازی با لیل می‌رسد

بورل: اوضاع انسانی در لبنان رو به وخامت است

بورل: اوضاع انسانی درلبنان رو به وخامت است/تاکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: اوضاع انسانی در لبنان رو به وخامت است / تأکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ

امباپه به بازی با لیل می رسد