ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ماجراجویی هسته‌ای تل‌آویو در تله تهران؛ جزئیات شکست عملیات محرمانه آمریکا و اسرائیل ایالات متحده آمریکا

ماجراجویی هسته‌ای تل‌آویو در تله تهران؛ جزئیات شکست عملیات محرمانه آمریکا و اسرائیل
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مدعی شد، «مقامات ارشد سابق و کنونی اسرائیل در مصاحبه‌های خود در مورد اینکه اسرائیل توانایی پاسخ احتمالی (ادعایی) به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد یا خیر، تردید دارند. با این وجود، در چند روز گذشته، مقامات پنتاگون بی‌سرو صدا به دنبال پاسخ این سوال هستند، آیا اسرائیلی‌ها دست به چنین ماجراجویی می‌زنند یا نه؟»
نیویورک تایمز در ادامه این گزارش ادعایی آورد، «جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده پیش‌تر به اسرائیل در باب ماجراجویی (ادعایی) احتمالی این بازیگر در ارتباط با سایت‌های هسته‌ای ایران هشدار داده و مدعی بود که هرگونه پاسخ (ادعایی) از جانب اسرائیل باید با حمله هفته گذشته ایران متناسب باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
همزمان لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع ایالات متحده صراحتا به یوآو گالانت گفته است که واشنگتن از تل آویو اسرائیل می‌خواهد تا از توسل به اقدامات تلافی جویانه‌ای که منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود، خودداری کند.»
گالانت قرار است روز چهارشنبه در واشنگتن با آستین دیدار داشته باشد. در این میان گروهی از مقام‌های آمریکایی مدعی‌اند که اسرائیل در پاسخی (ادعایی) به حمله موشکی ایران در اولین گام احتمالا بر حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی و شاید برخی سایت‌های اطلاعاتی متمرکز شود.

ایرانیان جهان

بهانه تازه کمپین ترامپ برای حمله به دموکرات‌ها «در شرایط کنونی مقام‌های آمریکایی بالاخص شخص جو بایدن تاکید دارد تا گزینه‌هایی، چون پاسخ (ادعایی) به تاسیسات هسته‌ای ایران از روی میز برداشته شود. به باور این گروه، چنین حملاتی بی‌تاثیر خواهد بود و صرفا منطقه را در آستانه جنگی تمام عیار قرار می‌دهد. در این میان مسئله پاسخ ادعایی اسرائیل به ایران به یکی از موضوعات مبارزات انتخاباتی آمریکا نیز تبدیل شده تا جایی که اخیرا دونالد ترامپ مدعی شد که اسرائیل باید تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهد. این همان رویکردی است که به ادعای نیویورک تایمز شخص ترامپ نیز از اجرایی کردنش در دوران ریاست خود طفره رفت.»
نیویورک تایمز در ادامه گزارش ادعایی‌اش آورد، «از ماه‌های اخیر برخی از مقامات و مفسران ایرانی از بازتعریف دکترین هسته‌ای ایران گفتند. در همین حال، ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد را افزایش داده است. کارشناسان مدعی‌اند ایران برای عبور از آستانه گریز هسته‌ای تنها چند روز فاصله دارد.»
بیشتر بخوانید:ویدیو عجیب و پربازدید رضا پهلوی در شبکه‌های اسرائیلی
به ادعای نیویویک تایمز، «در حالی که ظاهرا نطنز یکی از اهداف است، اما هدف قرار دادن این سایت بسیار پرهزینه خواهد بود؛ بنابراین در 15 سال گذشته، ایالات متحده تلاش داشته تا با تکیه بر اهرم‌های دیپلماسی یا روش‌های خرابکارانه و تحریم در مسیر برنامه هسته‌ای ایران مانع تراشی کند. همزمان واشنگتن به طور فعال تلاش داشته تا مانع از دستیابی اسراییل به تسلیحات مورد نیاز برای هدف قرار دادن تأسیسات فردو شود؛ تاسیساتی که در اعماق کوه ساخته شده است.»

ایرانیان جهان

عملیات شکست خورده! جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده درخواست‌های اسرائیل برای ارسال بمب‌های سنگر شکن ایالات متحده و بمب افکن‌های B-2 را را رد کرد. به ادعای نیویورک تایمز «اسرائیل برای هدف قرار دادن فردو و دیگر تاسیسات که در عمق زمین ساخته شده‌اند، به شدت به چنین تجهیزاتی نیاز داشت. تصمیم بوش موجب شد تا کاخ سفید درگیری بحث‌هایی در این باره شود. دیک چنی، معاون وقت رئیس جمهور، ایده (ادعایی) حمله را پذیرفت، اما بوش با این استدلال که ایالات متحده نمی‌تواند خطر جنگ دیگری در خاورمیانه را متحمل شود بر موضع خود ایستاد. ایهود باراک که به عنوان عالی‌ترین افسر یونیفرم پوش اسرائیلی و همچنین نخست‌وزیر پیشین اسرائیل سال 2019 در مصاحبه‌ای با تایمز مدعی شد که آقای بوش «هیچ تغییری برای ما ایجاد نکرد». او ادعا کرد، تل آویو تا پایان سال 2008، برنامه عملی برای حمله (ادعایی) به ایران نداشت.
با این حال برنامه هسته‌ای ایران به سرعت پیشرفت کرد و مشاجره بر سر بمب‌های سنگر شکن موجب شد تا زمینه برای شکل گیری عملیات مخفی بزرگ موسوم به «بازی‌های المپیک» فراهم شود؛ عملیات محرمانه اسرائیلی-آمریکایی برای هدف قرار دادن سانتریفیوژ‌ها با استفاده از سلاح سایبری.
بیش از 1000 سانتریفیوژ توسط ویروس استاکس نت هدف قرار گرفتند و به ادعای این نشریه برنامه هسته‌ای ایران را یک سال یا بیشتر به عقب انداختند. اما عملیات بازی‌های المپیک گلوله نقره‌ای نبود: ایران به سرعت سایت‌های خود را بازسازی کرده و هزاران سانتریفیوژ دیگر اضافه کرد. آن‌ها بخش عمده‌ای از سایت‌های خود را به اعماق زمین منتقل کردند. بعد از افشای عملیات پنهان و مخرب اسراییل و جهانی شدن اخبار مرتبط با کد‌های ارسالی ویروسی، کشور‌های دیگر بر توسعه حملات زیرساختی شان از جمله شبکه‌های برق و سیستم‌های آب متمرکز شوند.

ایرانیان جهان

بلوف اسرائیلی به ادعای این نشریه، «اسرائیلی‌ها ترور دانشمندان هسته‌ای و حمله ادعایی به تأسیسات فعال در زمینه غنی سازی با غنای بالا را کلید زدند، این بازیگر با توسل به هواپیما‌های بدون سرنشین به مراکز تولید سانتریفیوژ حمله و منابع عظیمی را برای آماده‌سازی جهت حمله احتمالی (ادعایی) به تأسیسات سرمایه‌گذاری کردند. اما تلاش‌های اسرائیل پس از دستیابی دولت اوباما به توافق هسته‌ای با ایران که باعث شد این کشور بخش عمده‌ای از سوخت هسته‌ای خود را به خارج از کشور ارسال کند، دچار تزلزل شد. اما بعد از آن، وقتی ترامپ از توافق (برجام) خارج شد، این فرضیه میان او و نخست وزیر اسرائیل تقویت شد که تهران به واسطه تهدید‌های ادعایی واشنگتن برنامه هسته‌ای‌اش را رها خواهد کرد؛ فرضیه‌ای که درست نبود. با این حال نیرو‌های دفاعی اسرائیل به جای برنامه هسته‌ای ایران بر فعل و انفعال‌های حزب‌الله و تونل‌های زیرزمینی این گروه و تجهیزاتش متمرکز شدند.
مقامات اسرائیلی مدعی اند، سال 2021 نفتالی بنت نخست وزیر وقت اسرائیل از عدم آمادگی این بازیگر برای حمله به برنامه ایران شوکه شد و دستور تمرینات جدید برای شبیه سازی پرواز برای مسافت‌های طولانی به ایران را صادر کرد. حتی امروز نیز توانایی اسرائیل محدود است. این بازیگر به ناوگان قدیمی هواپیما‌های سوخت‌رسان هوایی بوئینگ 707 متکی است و سال‌ها طول می‌کشد تا مدل‌های جدیدتر که قادر به حمل سوخت برای برد‌های طولانی‌تر باشد را از ایالات متحده تحویل بگیرد.»
به ادعای نیویورک تایمز، «شاید بمب‌های سنگرشکن‌های اسرائیل در برابر انواع تونل‌هایی که حزب‌الله موشک‌هایش را در آن ذخیره کرده مؤثر باشد، اما بعید است با توسل بدان‌ها بتواند در برابر تهران مانور دهد. اسرائیلی‌ها مدعی‌اند که می‌توانند پدافند هوایی مستقر در اطراف بسیاری از سایت‌های هسته‌ای را هدف قرار دهند. اما واقعیت آن است که اسرائیل به سادگی نمی‌تواند تاسیسات هسته‌ای قدرتمند ایران مستقر در اعماق کوه‌ها را هدف قرار دهد.»
بیشتر بخوانید:نشست فوری نتانیاهو با وزرای کابینه رژیم صهیونیستی
ژنرال فرانک مک کنزی، که در زمان مدیریت فرماندهی مرکزی ایالات متحده، مسئول برنامه‌های ادعایی جنگ با ایران بود، در این باره ادعا کرد: «هدف هسته‌ای یک هدف بسیار دشوار است».
با این همه به ادعای نیویورک تایمز، «خواه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند یا نه، دلایل زیادی وجود دارد تا غرب در باب آینده برنامه هسته‌ای تهران نگران باشد. اخیرا آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با استناد به اطلاعاتی که منابع آن مشخص نیست مدعی شد که روسیه به دنبال اشتراک گذاری فناوری خود با ایران در زمینه مسائل هسته‌ای است. بر اساس ادعای نیویورک‌تایمز مقامات آمریکا، این کمک‌ها را "کمک فنی" توصیف کرده و مدعی‌اند هیچ مدرکی دال بر اینکه روس‌ها سخت افزار مورد نیاز برای ساخت کلاهک هسته‌ای را در اختیار ایران قرار داده باشد، در اختیار ندارند.
تا قبل از آغاز جنگ در اوکراین، روسیه با ایالات متحده و اروپا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران همکاری داشت و حتی به مذاکرات سال 2015 با کشور‌های غربی هم صدا شد. حال، اگر گزارش‌های آمریکایی درست باشد، نیاز روسیه به هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی و سایر تسلیحات به این معنی است که می‌تواند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را تسریع کند. از طرفی دیگر این نگرانی وجود دارد که بعد از حملات اخیر اسرائیل به حزب‌الله، تهران بر برنامه هسته‌ای خود جهت افزایش بازدارندگی در برابر اسرائیل متمرکز شود. در نهایت این نگرانی وجود دارد که هدف قرار دادن (ادعایی) تاسیسات هسته‌ای ایران سخت‌تر از چیزی باشد که تصور می‌شود».
منبع: اقتصاد نیوز

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1225463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ترور پدر شوهر زینب سلیمانی توسط اسراییل

ضعف در آمار اشتغال اتباع | دستفروش ها همه افغانستانی شدند!

بیت کوین با افزایش 5.2 درصدی دوباره به سطح 64000 دلار بازگشت

آمریکا به صورت مستقیم از پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران حمایت نخواهد کرد

افشای پشت‌پرده‌های کاخ سفید؛ از مشاجره باید با نتانیاهو تا تلفن «ترامپ 45» بن‌سلمان

افشای پشت‌پرده‌های کاخ سفید؛ از مشاجره بایدن با نتانیاهو تا تلفن «ترامپ 45» بن‌سلمان

واکنش آمریکا به پاسخ احتمالی اسرائیل به ایران

تصاویر/ دیدنی های امروز

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

نقش روسیه در شطرنج تنش‌های خاورمیانه

فوق بحران صندوق های بازنشستگی

حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به دمشق

ضعف پدافند هوایی رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق 2

روسیه، طالبان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه حذف می‌کند

حمله طرف‌های متخاصم جنگ سودان به امدادگران محلی

پیش بینی قیمت دلار 18 مهر 1403

چرا تهران بی‌خانه ماند؟

ادعای جنجالی پیشگوی موساد

انبار 30 میلیاردی لوازم برقی قاچاق در بندرعباس کشف شد

موسوی تبریزی: به نظر می‌رسد اراده حاکمیت حاشیه‌نشینی تندروها است

پیشنهاد فدراسیون به AFC؛ ترتیب بازی ایران و قطر را عوض کنید

جدیدترین شاسی‌بلند ایران‌خودرو + جدول قیمت خودروها

تأکید معاون استاندار کرمان بر دیجیتالی شدن امور مالیاتی

پراید هم برقی شد + تصاویر

نمایشگاه تخصصی تامین مالی و سرمایه‌گذاری موجب رونق اقتصادی در استان

مجارستان: اوکراین نمی‌تواند در میدان نبرد پیروز شود

نیکو ویلیامز خط خورد: ششمین مصدوم قهرمان اروپا

کین تمرینات انگلیس را از دست داد

مجارستان: اوکراین نمی‌تواند در میدان جنگ پیروز شود

اوربان، کی‌یف را بازنده جنگ معرفی کرد

پاندمی طاعون

امروز ایران محور مقاومت در منطقه است

فلزات منتظر رشد قیمت

عکس | تاریخ سازی نوجوان ایرانی در تنیس

شگفتی‌سازی پینگ‌پنگ باز 14 ساله ایران

برگزیدگان دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان ایران و چین تقدیر شدند

برای تقویت ترانزیت منطقه ای تلاش می کنیم

آزادی شهروندان افغانستان از زندان های پاکستان

نیجریه دلار آمریکا را کنار می گذارد، اکنون نفت خام را به نایرا می فروشد

حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نیست

ادعای کامالا هریس؛ ایران دشمن اصلی ماست

شورای آتلانتیک: ایالات متحده مهمترین مانع در تقویت نظامی اتحادیه اروپا بوده است

دومین پوچتینو روی نیمکت تیم ملی آمریکا

همه سفرهای خارجی بایدن لغو شد

ناتو در حال بررسی عملیات نظامی علیه مسکو است

شکست اسرائیل در افکار عمومی

سی ان ان: نارضایتی تیم هریس از بایدن؛ تمایل تیم انتخاباتی هریس به حضور بیشتر بایدن در خارج از آمریکا

هشدار هواشناسی آمریکا: طوفان میلتون می‌تواند از بدترین طوفان‌های فلوریدا باشد

طوفان، سفر بایدن به آلمان و آنگولا را لغو کرد

کاخ سفید:آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است/به‌دنبال آتش‌بس هستیم!