ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خبر مهم از بازار سرمایه در معاملات امروز اخبار ایران

خبر مهم از بازار سرمایه در معاملات امروز
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تجارت نیوز، بودجه‌1404 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر صنایع، تولید و بازار سهام مطرح است و صنایع هنوز وضعیت درخشانی ندارند. در چنین شرایطی با کاهش ریسک‌های سیاسی انتظار بهبود اوضاع می‌رفت اما رشدها در نتیجه این موضوع هم پرقدرت به‌نظر نمی‌رسد. خوش‌بینی به آینده با توجه به نگاه غالب در دولتمردان اقتصادی هنوز پررنگ است اما در کوتاه‌مدت متغیرهای مثبت تاثیرگذاری در بازار مشاهده نمی‌شود.
در چنین شرایطی سوال اساسی این است که بازار کی روند مثبت خواهد گرفت؟
مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه روندها اصولا بر اساس چند پارامتر اساسی می‌توانند شکل بگیرند، گفت: مهم‌ترین آنها تغییرات اساسی در فاکتورهای اقتصادی است. تا زمانی‌که نرخ بهره بالا و سیاست انقباضی را در اقتصاد شاهد باشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به بازاری پویا دست پیدا کنیم. دومین مورد کاهش ریسک‌های سیستماتیک است، طبیعتا این ریسک‌ها باعث گریز نقدینگی از بازارهایی مثل بازار سهام هستند و وقتی هرچند وقت یکبار شاهد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه باشیم، این ریسک‌ها باعث می‌شود هر آنچه دولتمردان اقتصادی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه تلاش کردند بر باد رود.
وی افزود: نکته سوم جریان نقدینگی است که می‌تواند در بازار‌ها حرکت کند و باعث رونق یا رکود آنها شود. طبیعتا در بحث فاکتورهای اقتصادی ما هنوز شاهد نرخ بالای اخزا، سیاست انقباضی بانک‌مرکزی درخصوص تامین مالی‌‌‌‌‌‌ها و همچنین نرخ بهره بین‌بانکی و بانکی بالا هستیم. وقتی این پارامترها هنوز روند کاهشی به خود نگرفته‌اند انتظار برای بهبود در بازار سرمایه مقداری غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. این تحلیلگر ادامه‌داد: در طرف دیگر اگرچه شاهد کمی کاهش ریسک‌ها در خاورمیانه هستیم و تنش‌ها فروکش‌کرده اما هنوز ابهامات بر قوت خود باقی است و ما نمی‌دانیم واقعا اسرائیل در راستای پاسخ به حمله موشکی ایران اقدامی را انجام خواهد داد یا این موضوع منتفی است، پس تا زمانی‌که این ابهام وجود دارد، نمی‌توان گفت ریسک سیاسی برداشته شده‌است.
ساسانی گفت: از طرف دیگر شاهد نزدیک‌شدن به دوره ارائه لایحه بودجه ‌سال1404 به مجلس هستیم، اگرچه وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس صحبت‌هایی درخصوص اینکه شرایطی در بودجه‌ در نظر گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه بهتر باشد، کرده‌اند اما باید صبر کرد و نتیجه را در بودجه‌ دید. آنچه مشخص است اینکه بازار سرمایه بعد از اتفاق‌هایی که در هفته گذشته در خاورمیانه رخ‌داد، وارد شرایط فشار فروش شد و با کاهش دامنه‌نوسان سعی شد این شرایط را دستخوش زمان کنند تا به آرامش نسبی برسیم و بعد از آن با تزریق نقدینگی سعی در تعادل‌بخشیدن به بازار کردند اما آنچه باعث تغییر روند در بازار سرمایه می‌شود هنوز رخ نداده‌است. وی گفت: در حال‌حاضر بیشتر در حال طی زمان هستیم تا جلوتر برویم و با شفافیت بیشتر ببینیم آیا واقعا روند پایدار صعودی در بازار سرمایه ایجاد می‌شود یا باید به همین رشدهای گهگاهی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد، بسنده کرد.
مهدی دلبری، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: چند روزی است که حداقل از لحاظ ارزش معاملات، شرایط بهتری را در بازار سرمایه شاهد هستیم. چند خبر خوب هم وجود دارد. افزایش نرخ نیما همچنان پابرجاست و بیشترین رشد دلار نیما را در شهریورماه شاهد بودیم. از طرفی خبرهای خوبی در گروه‌ها نیز بوده، مثلا فروش بلوک اپال اثرش را در گروه‌های فولادمبارکه و بانک پارسیان گذاشته و جو مثبتی در این گروه‌ها ایجاد ‌کرده‌است. از طرفی گزارش‌های 6 ماهه هم بعضا جو مثبتی ایجاد ‌کرده‌است. گزارش‌های فصبا، گروه روی و... خوب بوده‌است. البته در کل گزارش‌های 6 ماهه زیاد خوب نبود و احتمالا فروش‌ها در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال‌گذشته 12‌درصد رشد داشته‌باشد اما برداشت من این است که سود مشابه پارسال خواهد بود و تغییر زیادی نخواهد داشت.
وی ادامه‌داد: با توجه به اینکه تنش‌های سیاسی کمتر شده بازار خوشبین‌تر شده و چه از لحاظ ارزش معاملات و چه حجم خرید شاهد وضعیت بهتری هستیم. اینکه شرایط تا پایان سال ‌به چه سمتی خواهد رفت به مسائل مختلفی بستگی دارد. ما پیچ مهمی به اسم بودجه ‌را داریم و برداشت من این است که بودجه ‌خیلی مثبت نخواهد بود و از طرفی منفی زیادی هم نیست، احتمالا مقداری از سال‌های گذشته بهتر تدوین می‌شود، اما اینکه کاملا در راستای منافع سهامداران باشد بعید به‌نظر می‌رسد.
این تحلیلگر گفت: برای اینکه بازار روند بگیرد چند جریان می‌تواند موثر باشد که یکی جریان پول است، یعنی فارغ از اینکه قیمت‌ها ارزنده هست یا نه، جریان پولی از خارج بازار وارد شود و بازار را بخرد مثلا صندوق توسعه پول تزریق کند یا بانک‌ها نقدینگی وارد کنند که فعلا چنین اراده‌ای نیست و فقط در حد مصاحبه ‌صورت می‌گیرد. موضوع بعدی خوش‌بینی به بازار است؛ یعنی پارادایم ذهنی فعالان بازار و مردم عوض شود و مردم به بازار خوشبین شوند که فعلا چنین رونقی هم وجود ندارد.
دلبری گفت: جریان سوم تغییر متغیرهاست، برای مثال نرخ ارز شرایط بهتری پیدا کند و فاصله ارز نیما و آزاد کمتر شود یا نرخ بهره کاهشی باشد که این موارد در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد، یا اینکه شرایط شرکت‌ها بهتر شود که در این‌خصوص باید شاهد رونق اقتصادی باشیم که متاسفانه نه در دنیا و نه در داخل، شرایط رونق شدید را شاهد نیستیم.
وی افزود: در حال‌حاضر فقط می‌توان به وضعیت اخبار سیاسی امیدوار بود. اگر وضع سیاسی اخبار بهتر شود و نتایج انتخابات آمریکا مناسب باشد و تنش‌ها در لبنان و فلسطین کاهش یابد، می‌توان با آرامش حاصل‌شده از این محل انتظار داشت که بازار به سمت خوش‌بینی حرکت کند و P/E آرام‌آرام رشد کند ولی در کوتاه‌مدت ریسک‌ها پابرجا هستند و دولت هم فعلا اعتنایی به نوسانات بازار نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد از شروع دولت تنش‌های سیاسی به حدی بوده که اجازه نداده به مسائلی مانند بازار فکر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1231189/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدیه جنجالی میلیاردر عرب برای همسرش با قیمت 50 میلیون دلار / پاسخ عجیب همسر مرد عرب به واکنش های منفی کاربران

اتحادیه عرب: نسل‌کشی اسرائیل در شمال غزه با هدف کوچ اجباری است

آلمان میزبان نشست عضویت کشورهای بالکان در اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا شرکت های هواپیمایی ایران را تحریم کرد

اقدام تازه اتحادیه اروپا علیه ایران؛ تحریم‌ها تشدید شد | اسامی 7شهروند و 7سازمان ایرانی که به سیاهه تحریم‌ها اضافه شده‌اند

اتحادیه اروپا، 3 شرکت هواپیمایی و چند فرد ایرانی را تحریم کرد

هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساها توسط اتحادیه اروپا تحریم شدند

تحریم 14 فرد و نهاد ایرانی از سوی اتحادیه اروپا

بزرگترین تراشه‌ساز جهان کارخانه‌های بیشتری در اروپا می‌سازد

اتحادیه اروپا هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر و ساها را تحریم کرد

اتحادیه اروپا 7 فرد و 7 نهاد ایرانی را تحریم کرد؛ ایران‌ایر و ماهان‌ایر به لیست تحریم اضافه شدند

هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساها به بهانه ادعاهای واهی تحریم شدند

تجریم های جدید اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های هواپیمایی ایران

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کرد

اروپا رسما آسمان ایران را تحریم کرد|، جزئییات تحریم پروازها و شرکت‌های هواپیمایی

اتحادیه اروپا 7 فرد و 7 نهاد ایرانی را تحریم کرد / ایران‌ایر و ماهان‌ایر به لیست اضافه شدند

تحریم شرکت های هواپیمایی ایران توسط اتحادیه اروپا

تشدید تحریم‌های ضدایرانی؛ اضافه شدن 14 نهاد و فرد ایرانی به لیست سیاه

موافقت وزرای خارجه اتحادیه اروپا با تحریم جدید علیه ایران

روسیه: در آینده نزدیک بریکس جایگزین هژمونی غرب می شود

اسپانیا و ایرلند خواستار تعلیق توافق تجاری اتحادیه اروپا با تل‌آویو شدند

فیفا تغییر قوانین نقل و انتقالات را به‌زودی شروع می‌کند

اعراب و اروپا به هم نزدیک می‌شوند

تحریم‌های جنجالی اتحادیه اروپا؛ ایران‌ایر و ماهان‌ایر زیر ذره‌بین به‌خاطر ارسال سلاح به روسیه!

اتحادیه اروپا شرکت‌های هواپیمایی ایران را تحریم کرد

تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران

شکاف در اروپا درباره ارسال سلاح به اسرائیل

واکنش دیدیه دشان به بازی فرانسه مقابل بلژیک

اقدام تازه اتحادیه اروپا علیه ایران؛ تحریم‌ها تشدید شد

اتحادیه اروپا تحریم‌های ضدایران را تشدید کرد

تشدید تحریم‌های ضدایرانی اتحادیه اروپا

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه هواپیمایی ایران؛ انتقال موشک و پهپاد به روسیه

اسرائیل جنایت میکند اروپا ایران را تحریم می کند

تشدید تحریم‌های ضدایرانی اتحادیه اروپا/ هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و ساهاتحریم شدند

وضع تحریم‌ های جدید علیه ایران توسط اتحادیه اروپا + اسامی تحریم‌ شدگان

بحران در صنعت خودروسازی؛ ایتالیا و آلمان علیه ممنوعیت خودروهای بنزینی قیام کردند

تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران؛ 14 فرد و نهاد ایرانی تحریم شدند

ورود 110 اتوبوس برقی به مرکز تهران برای کاهش آلودگی هوا

چین: رزمایش نظامی نزدیک تایوان برای حفظ تمامیت ارضی است

پیامدهای مازاد تجاری چین بر اقتصاد جهان چیست؟

جوکوویچ و ترک چین با استایلی خاص + عکس

◄ ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می شود/ تاکید ایران، چین و روسیه برای تجارت با ارزهای محلی

تورم منفی در چین وخیم‌تر شد

گروه‌بندی نمایندگان ایران در مسابقات کانوپولو قهرمانی جهان

رضا علیپور در چین گل کاشت

گرفتار شدن بازیکنان ملی‌پوش در فرودگاه/ 13 ساعت بدون آب و غذا! +عکس

هشدار تند جمهوری اسلامی به سیدحسن خمینی: انگیزه تان درباره حمایت از اتباع افغانستان را عمومی کنیم؟

تحولات افغانستان، محور گفتگوی مقامات آلمانی و قطری

سید حسن خمینی چه گفته بود که او را تهدید به افشاگری کردند؟

موشکی که به ایران شلیک شود بین طرفدار و مخالف نظام تفاوتی نمی گذارد/ اپوزیسیون در کِشتی خارجی پارو می زند