ایرانیان جهان

آخرين مطالب

افشای توطئه جدید آمریکا در سوریه ایالات متحده آمریکا

افشای توطئه جدید آمریکا در سوریه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - - در روز‌ها و ماه‌های اخیر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در موضع گیری‌های مختلفی از اراده خود و رژیمش جهت استقرار آنچه یک نظم جدید در سطح منطقه غرب آسیا خوانده، خبر داده است. نظمی که به ادعای نخست وزیر اسرائیل در قالب آن، محور مقاومت در منطقه تضعیف می‌شود و اسرائیل و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن‌ها از موقعیت برتری برخوردار خواهند شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به گزارش فرارو ؛ این نظم ادعایی سعی دارد سایه تهدیدات را از اسرائیل دور کند و تا جای ممکن جریان‌های مخالف با این رژیم در منطقه را حاشیه نشین سازد. در این چهارچوب، اگرچه ایده خاورمیانه جدید تازه نیست و در طی دهه‌های اخیر در قالب رویداد‌هایی نظیر توافقات صلح اسلو، کمپ دیوید، جنگ 33 روزه، بهار عربی، و البته توافقات ابراهیم هم شاهد طرح این ایده از سوی اسرائیل و قدرت‌های غربی بوده ایم با این حال، در وضعیت کنونی، هم اسرائیل و هم آمریکا، منافع جدی و عدیده‌ای را در پیشبرد این دستورکار دارند.
از این رو، در تحولی مهم در بحبوحه تداوم یافتن جنگ غزه و تشدید درگیری‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم اسرائیل، تل آویو و واشینگتن مصرانه به دنبال باز کردن جبهه‌ای تازه در سطح منطقه علیه محور مقاومت این بار در سوریه هستند. 
در این چهارچوب، به تازگی اخبار مختلفی از تحرکات گروه‌های تروریستی در خاک سوریه نظیر جبهه الشام، نورالدین زنگی، و هیئت تحریر الشام به گوش می‌رسد. برخی منابع نیز از تسلیح گسترده گروه‌های تروریستی نورالدین زنگی و هیات تحریر الشام از سوی ترکیه خبر می‌دهند.
اقدامی که در بحبوحه اوج گیری جنگ و درگیری در غزه و لبنان سعی دارد یک ماجراجویی بزرگ را علیه دولت سوریه رقم بزند و از تمرکز افکار عمومی و رسانه‌های بین المللی به جنگ‌های مذکور استفاده کند و دستورکار‌های مطلوب بازیگرانی خاص را تامین کند.
در این رابطه، آنچه مسلم است این نکته می‌باشد که تحرکات مذکور با هماهنگی آمریکا و اسرائیل امکان تحقق پیدا کرده اند. از این رو، منابع مختلف خبری از اعزام واحد‌های نخبه ارتش سوریه به مناطقی نظیر استان حلب و فعالیت توپخانه ارتش سوریه از این مناطق علیه گروه‌های تروریستی و همچنین پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه نظامی حمیمیم بر فراز اهداف متخاصم در استان‌های ادب و حلب سوریه و بمباران مواضع گروه‌های تروریستی در خاک سوریه خبر می‌دهند. 
از این منظر، در توضیحِ چرایی تشدید تحرکات گروه‌های تروریستی در خاک سوریه با تحریکات آمریکا و اسرائیل، توجه به 3 نکته مهم به نظر می‌رسد. 
1. ساختن نظم جدید از دلِ بحران یکی از نکاتی که در حوزه تئوریک علم روابط بین الملل در قالب رقابت میان قدرت‌های بزرگ و معادلات سیاست بین الملل به آن اشاره می‌شود، این مساله است که وقتی یک نظم مستقر چه در سطح کلانِ نظام بین الملل و چه در سطح منطقه ای، با چالش اوج گیری قدرت‌های نوظهور و افزایش ریسک تخریب خود رو به رو می‌شود، بازیگران ذینفع در این نظم تمام سعی خود را می‌کنند تا در قالب بحران‌های جاری، زمینه‌های لازم برای احیا نظم مطلوب خود در قالب و شکلی تازه را فراهم سازند. 
در این چهارچوب، ماهیت تحرکات کنونی آمریکا و اسرائیل در سطح منطقه به خوبی درک می‌شود. به بیان ساده‌تر، اسرائیل و به طور خاص آمریکا با مهندسی جبهه‌های نبرد علیه محور مقاومت و فعال‌سازی مجدد گسل‌های بحران‌زا در غرب آسیا نظیر احیای فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در خاک سوریه، سعی دارند تا جبهه نبرد را علیه جریان مقاومت گسترده‌تر کنند و از این رهگذر، ظرفیت‌های تازه‌ای را برای خود جهت ضربه‌زدن به تلاش‌های جریان مقاومت برای استقرار یک نظم جدید منطقه‌ای فراهم کنند. 
2. تحت فشار قرار دادن جبهه لبنان مقاومت لبنان همواره پیوند‌های نزدیکی را با سوریه داشته است. در این چهارچوب، پس از ترور شهید سید حسن نصرالله به دست اسرائیل، تل آویو طرحی جدی با محوریت منزوی کردن لبنان و قطع کردن ارتباط آن با دیگر بازیگران محور مقاومت را در دستورکار قرار داد. درست به همین دلیل هم بود که شاهد بودیم اسرائیلی‌ها تهدید کردند که هیچ هواپیمای ایرانی حق نشستن بر باند فرودگاه بین المللی بیروت را ندارد. حال در شرایطی که ایران عملا این دستورکار را به چالش می‌کشد، آمریکایی‌ها سعی دارند با فعال سازی جبهه سوریه علیه حزب الله و محور مقاومت، زمینه‌های مساعدی را برای تسهیل کار اسرائیل در نبرد با حزب الله فراهم سازند. 
اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش برجسته می‌شود که توجه داشته باشیم حزب الله لبنان یکی از مهمترین اعضای محور مقاومت است و واشینگتن و تل آویو، نابودسازی این جنبش را یک گام محوری در تقابل با ایران ارزیابی می‌کنند. از این رو، ایجاد یک جبهه تازه در سوریه صرفا سعی در افزایش هزینه‌ها برای دمشق در حمایت از مقاومت لبنان دارد. 
3. منافع قابل‌توجه ترکیه ترکیه در دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان تا حد زیادی سیاست‌های فرصت طلبانه در سطح بین المللی را در دستورکار داشته است. دراین چهارچوب، اردوغان با گفتمان نوعثمانی گری و توسعه نفوذ این کشور در محیط بین المللی، سعی داشته موقعیت منطقه‌ای و بین المللی کشورش را تا جای ممکن ارتقا دهد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در بحبوحه جنگ‌های غزه و لبنان، رئیس جمهور ترکیه برخلاف موضاع اعلامی خود که مدام از اسرائیل انتقاد می‌کند، در عمل، پیوند‌های نزدیکی را با این رژیم دارد و همچنان به مراودات اقتصادی ترکیه با اسرائیل ادامه می‌دهد.
موضوعی که حتی صدای برخی جریان‌های سیاسی و افکار عمومی در ترکیه را نیز درآورده است. حال در وضعیت کنونی، اردوغان از یک سو با تحریک گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه در خاک سوریه سعی دارد تا دامنه نفوذ و قلمرو اشغالی آن‌ها در این کشور را توسعه بخشد و از سوی دیگر به نظر می‌رسد که وی هماهنگی‌های قابل توجهی را نیز با آمریکا دارد و نوعی معامله پشت پرده میان آن‌ها صورت گرفته است. معامله‌ای که قرار است در قالب آن هم منافع ترکیه تامین شود و هم آمریکا و اسرائیل بتوانند دستورکار‌های مطلوب خود را به پیش برند.
با این حال، چالش اصلی آن‌ها این است که بدون تردید جریان مقاومت در منطقه و البته روسیه نیز آمادگی‌هایی را برای مقابله با این سناریو در دستورکار دارند و اینطور نیست که آن‌ها از تحولات اخیر غافلگیر شده باشند. کما اینکه شاهدیم روسیه خیلی زود توان هوایی خود را به میدان آورده و مواضع گروه‌های شورشی در بخش‌های مختلف خاک سوریه را هدف حملات خود قرار داده است. 
در این چهارچوب، به نظر می‌رسد که در روز‌های آتی باید انتظار تشدید تنش‌ها در سطح منطقه غرب آسیا را داشته باشیم. معادله‌ای که بیش از پیش تداعی کننده نوعی جنگی وجودی در منطقه میان محور مقاومت و محور اسرائیلی-آمریکایی است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1234342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مروری بر مهمترین عناوین مطبوعات امروز، 25 مهرماه 1403

در سخن گفتن با ملت متمدن و بزرگ ایران مودب باشید

مسافران هوایی به اروپا بخوانند

مستر کارت شراکت خود را با یک آلت کوین سورپرایز اعلام کرد!

گزینه پرسپولیس و سرمربی ستاره پرسپولیس به استقلال وصل شد!

الکسیس گندوز در تیم هفته آفریقا (عکس)

خطر بی‌آبی: جهان در آستانه یک بحران بزرگ!

درباره اخبار مبهم کشته شدن افغان‌ها تحقیق می‌کنیم

طالبان: درباره اخبار مبهم کشته شدن افغان‌ها در مرز ایران تحقیق می‌کنیم

تکذیب تیراندازی مأموران مرزبانی به افغانستانی‌ها

واکنش واشنگتن به استفاده از اُسرای فلسطینی به عنوان سپر انسانی

ماجرای تماس غیرعادی از عمان به پزشکیان

آمریکا: استفاده نیروهای اسرائیلی از اسیران فلسطینی به عنوان سپر انسانی هولناک است

آمریکا 3 فرد و 4 شرکت مرتبط با لبنان را تحریم کرد

کمک نظامی جدید 425 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین در گفتگوی بایدن و زلنسکی

آمریکا: ما از دلایل اسرائیل در منفجر کردن روستا در جنوب لبنان مطلع نیستیم

آمریکا: از دلایل اسرائیل در منفجر کردن یک روستا در جنوب لبنان مطلع نیستیم

کمک نظامی جدید 425 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

هدف آمریکا از استقرار سیستم موشکی تاد در اسرائیل

گفت‌وگوی بایدن و زلنسکی؛ کمک نظامی جدید 425 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

چراغ سبز آمریکا به ماجراجویی جدید نتانیاهو

تماس دولت آمریکا با اسرائیل در خصوص نابودکردن این روستا در جنوب لبنان / واشنگتن: تل آویو باید از آسیب رساندن به اموال غیرنظامیان خودداری کند

آیا چین از درگیری ایران و اسرائیل سود می‌برد یا واهمه دارد؟

گفت وگوی بایدن و زلنسکی؛ کمک نظامی جدید 425 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

تعامل دیپلماتیک با ایران در مورد برجام و تحولات منطقه‌ای مهم است

تاکید اتحادیه اروپا بر حل‌وفصل مسائل مربوط به پرونده‌ هسته‌ای ایران

با 10 فیلم مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی آشنا شوید

کابوس بی‌بی اینجاست

خلق بحران ارگانیک؛ دلیل تمرکز حزب الله بر حیفا

آرمان ملی: تبلیغ خلبانی قالیباف چه سودی دارد؟

هراس اسرائیل از کمبود موشک‌های دفاع هوایی

مهاجرستیزان به سیدحسن هم رحم نکردند

حرکت اعتراضی هیات پارلمانی ایران هنگام سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی در IPU

ضربه مهلک حزب‌الله به تیپ گولانی؛ هلاکت 2 نظامی در درگیری مرزی

مسمومیت 100 نظامی صهیونیست در جنوب فلسطین اشغالی

این مرد عاشق سفر کرد تا به عشقش برسد اما وسط راه ربوده شد+عکس و جزدیات

تکمیل راه آهن چابهار "زنگزور" را از صرفه اقتصادی خارج می‌کند

یادداشت | پیام اقتصاد پایدار در میانه جنگ روانی دشمن

سهم 90درصدی ناترازی انرژی از چالش‌های اقتصادی کشور

راز خوش طعمی چای سبز ژاپن/ چگونه به فنجان شما می‌رسد؟ (فیلم)

(تصاویر) 10 خانه که به شکل عجیبی ناکارآمد هستند

موضع مهم چین درباره سلاح هسته‌ای

عکس/ حضور الکسی گندوز در تیم منتخب هفته قاره آفریقا با نمره 9.3

طالبان: درباره اخبار مبهم کشته شدن افغان‌ها تحقیق می‌کنیم

خبر مهم وزیر امور خارجه از تبادل پیام میان ایران و آمریکا

دروغ‌های عجیب دونالد ترامپ درباره انتخابات 2020 آمریکا

(ویدئو) پیش‌بینی افسر آمریکایی درباره جنگ ایران و اسرائیل

بایدن به آلمان می‌رود؛ جنگ اوکراین و تحولات خاورمیانه محور گفت وگوها

بایدن به آلمان می‌رود؛ جنگ اوکراین و تحولات خاورمیانه محور گفت‌وگو‌ها

شمارش معکوس برای انتقام نتانیاهو: آیا جنگ جهانی سوم در آستانه انتخابات آمریکا آغاز می‌شود؟