ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هجمه های ادامه دار به ظریف خواندنی ها

هجمه های ادامه دار به ظریف
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مطهره شفیعی| گویی محمدجواد ظریف رمز حمله به دولت پزشکیان است. در نگاه کلی ظریف به‌خاطر رویکردهای دیپلماتیک‌اش، به‌ویژه پس از توافق هسته‌ای برجام، با انتقادات فراوانی مواجه شد.
برخی از گروه‌ها معتقد بودند که این سیاست‌ها به منافع ملی آسیب می‌زند. انتقادات نسبت به روابط ایران با کشورهای غربی و به‌ویژه ایالات‌متحده از دیگر دلایل حمله به او بود. برخی از دلواپسان مدعی هستند تعاملات بین‌المللی ظریف سبب تضعیف مواضع ایران در برابر دشمنان شده که محلی از اعراب ندارد. در مسائل داخلی هم دلواپسان به اقدامات و سیاست‌های داخلی ظریف به‌ویژه پس از حضورش در کنار پزشکیان انتقاد دارند و برخی او را به عدم توانایی در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی متهم می‌کنند.
خودنمایی «رسایی» با هجمه به ظریف
اخیرا حمید رسایی، نماینده تهران در کانال شخصی خود روایتی از دیدار مسعود پزشکیان با نمایندگان تهران منتشر کرد. بنا به گفته حمید رسایی، پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره حضور غیرقانونی ظریف در جایگاه معاونت راهبردی گفته است: «آقای ظریف بیرون مانده بود، اپوزسیون ما می‌شد، داخل دولت که باشد کنترل می‌شود.» این سخنان واکنش‌های بسیاری را در فضای سیاسی کشور به‌همراه داشت به نحوی که یوسف پزشکیان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در پاسخ به طرح برخی روایت‌ها درباره دیدگاه پدرش به محمدجواد ظریف نوشت: «‌از رئیس‌جمهور پرسیدم، گفتند حرفم همان بوده که همیشه گفته‌ام. نتیجه تنگ‌نظری‌ها بیرون راندن دلسوزان توانمند از دایره انقلاب است. مواضع ‎وفاق‌ستیز به صلاح ایران ‌نیست. دوستی و برادری‌ام با آقای دکتر ظریف خدشه‌ناپذیر و خیرخواهی و وفاداری ایشان به نظام و ایران انکارناپذیر است.» رسایی در پاسخ به پسر پزشکیان نوشت: «اینکه الان چه گفته می‌شود مهم نیست. دو راه برای صحت‌سنجی وجود دارد: 1. دفتر رئیس‌جمهور فایل سخنان کوتاه آقای پزشکیان را منتشر کند. به‌خصوص که سخنان ایشان هیچ نکته محرمانه‌ای نداشت. 2. نمایندگان حاضر، ادعای بنده را تکذیب کنند. اگر صوت منتشر نشد (که نمی‌شود) ظریف حتما خودش گوش کند.» از سوی دیگر دلواپسان بر ادعای خود اصرار دارند چنانکه «رجانیوز» نوشت: «با برخی از نمایندگان حاضر در این جلسه تماس گرفتیم تا صحت این سخنان را بررسی کنیم. تعدادی از نمایندگان بدون تکذیب این سخنان حاضر به مصاحبه نشدند اما 3 نماینده با تایید این سخنان اعلام کردند که مسعود پزشکیان این عبارت‌ها را درباره محمدجواد ظریف به کار برده است. حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی هم در توئیتی نوشت: «اگر آقای رسایی مطلبی را از قول آقای پزشکیان نقل کند؛ شما می‌پذیرید؟» پس از آن رسایی پاسخ داد: «شما که در انتشار فایل صوتی سابقه ‌دارید و تجربه خوبی کسب کردید، فایل صوتی جلسه را منتشر کنید تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.»

قانون چه می‌گوید؟
هجمه به دولت به‌ویژه پزشکیان به‌خاطر حضور ظریف افزایش یافته است. طی چند روز گذشته، فشارهای نمایندگان و تندروها برای برکناری محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهوری از دولت بیشتر شده است و کار به جایی رسیده که برخی از نمایندگان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری را تهدید به برکناری و زندان می‌کنند. معاون اسبق قوانین مجلس با اشاره به تهدید پزشکیان بیان داشت: ‌«شاید دلیل حساسیت‌ها به آقای ظریف به‌خاطر مخالفت برخی افراد با برجام است و نقش ایشان را در تصویب برجام پررنگ می‌بینند و دشمنی با او را در خودشان نهادینه کرده‌اند. اما اینکه ما با همچنین ادبیاتی بخواهیم با رئیس‌جمهوری صحبت کنیم در شأن نماینده مجلس نیست.» وی ادامه داد: ‌«تصدی مشاغل حساس قانونی است که مقداری شتاب‌زده تصویب شد. گاهی اوقات تصویب قوانین و موضع‌گیری‌های ما به‌خاطر حادثه‌ای است که ممکن است اتفاق افتاده باشد.» حسین میرمحمد صادقی، در واکنش به اینکه این روزها فشارهای زیادی از سوی مجلس به آقای پزشکیان برای برکناری آقای ظریف وارد می‌شود، علت این فشارها از نگاه شما چیست، گفت: «من نمی‌دانم دلیل آن چیست. متاسفانه در کشور ما یک تخصصی داریم که به کوچک‌ترین بهانه‌ای نیروهای خودمان را از حیز انتفاع بیندازیم و از آنان استفاده نکنیم. آقای دکتر ظریف توانمندی‌هایی دارد و باید از آن در جهت ارتقای کشور استفاده کرد. ممکن است به ایشان نقدی وارد باشد که این انتقادات باید در جای خودش باشد اما اینکه به‌خاطر مسائل جناحی و سیاسی افراد را بخواهیم از حیز انتفاع بیندازیم و کشور را از تخصص و تجربه آنان محروم کنیم، کار درستی نیست. به نظر من، قانون تصدی مشاغل حساس قانونی است که یک مقدار شتاب‌زده تصویب شد.»
امید به معنای دروغ گفتن نیست
اما این پایان کار نبود و خود ظریف هم به این اتفاقات و صحبت‌ها واکنش نشان داد. معاون راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همه باید عادت کنیم که همدیگر را تحمل کنیم، بیان داشت: «گروه پایداری امروز می‌خواهند من را عزل کنند یا هزار کار دیگر انجام دهند، اما آنها جزوی از این کشور هستند و باید با آن‌ها هم ساخت.» محمدجواد ظریف در جمع نخبگان و اعضای جامعه مدنی استان اصفهان، اظهار کرد: «به‌عنوان فردی که حدود 40 سال در این کشور مسئولیت داشته‌ام، این را می‌گویم در معاونت راهبردی قصد داریم بپذیریم که هم اشتباه کرده‌ایم و هم در دولت همه پاسخ‌ها را نداریم.» وی خطاب به فعالان مدنی و نخبگان استان اصفهان، تصریح کرد: «در حکم رئیس‌جمهور آمده که در معاونت راهبردی باید حلقه وصل بین دولت و جامعه مدنی باشیم و اتاق‌های فکر استانی ما هم این وظیفه را در استان‌ها به عهده خواهند داشت. شما هم که در آینده عضو اتاق‌های فکر استانی خواهید بود، قرار است این وظیفه را بین ما و استاندار انجام دهید. ‌در مورد مفهومی که برخی از دوستان ما درباره وفاق دارند، من هم نکاتی دارم و باید در این زمینه گفت‌وگو کنیم. ما همه باید عادت کنیم که همه را تحمل کنیم البته آن‌ها باید بیشتر عادت کنند، چون این عادت را ندارند ولی ما به زور هم که شده عادت کرده‌ایم.» رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تأکید بر ضرورت وفاق بین همه گروه‌ها برای پیشبرد امور کشور، تصریح کرد: ‌«اگر می‌خواهیم از مهاجرت جوانان جلوگیری کنیم، آینده را بسازیم، باید امید ایجاد کنیم اما این امید به معنای دروغ گفتن نیست. رفتار ما، رفتار دیگران را می‌سازد و باید بپذیریم که می‌توانیم آدم‌های دیگر را تغییر دهیم. باید با واقعیت زندگی کنیم نه آرزو. ما نباید جلوی کسانی‌که می‌خواهند جلوی آینده را بگیرند، کم بیاوریم و شکست بخوریم.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1237260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس‌جمهور چین به ارتش: برای جنگی تمام‌عیار آماده شوید

مرد افغان: برادرم به دخترم دست‌درازی کرد، هر دو را کشتم

کسی که تو را نگران می‌کند بُکُش!

حراج خودروی مایکل شوماخر

این مرد با جسارت هر روز تنها جلو سفارت اسراییل فریاد می‌زند + ببینید

برای جنگی تمام‌عیار آماده شوید!

جنگ غزه؛ تقابل برسر انرژی و سلطه جهانی دلار است – آفتاب نو | اخبار ورزشی

معاون رئیس جمهور آمریکا: فرصتی برای آتش بس در غزه ایجاد شده است

ادعای هریس درباره فرصت آتش‌بس در غزه

راه‌مان تا آزادی فلسطین و نابودی غده سرطانی اسرائیل ادامه دارد

شب بد لژیونرهای ایران در اروپا

ادعای هریس: فرصتی برای آتش بس در غزه ایجاد شده است

استاندار آذربایجان شرقی: سیاست خارجی باید پیشران دیپلماسی اقتصادی باشد

رئیس‌ جمهوری چین خطاب به ارتش کشورش: برای جنگی تمام‌عیار آماده شوید

مقامات آمریکایی از انتشار چند و چون حمله اسرائیل به ایران شگفت زده شده‌اند + جزئیات | نگرانی شدید آمریکا از پاسخ ایران

آمریکا نگران پاسخ ایران به حملات رژیم صهیونیستی است

حمله پهپادی مقاومت عراق به یک نقطه حیاتی در ایلات (فیلم)

مدیران «mbc» از سوی مقامات سعودی احضار شدند

حمله پهپادی مقاومت عراق به یک نقطه حیاتی در ایلات+ فیلم

جایگذاری هوش مصنوعی در حل معادلات اقتصادی

حراج یک اتحادیه

چین : لندن و پکن باید به نگرانی های یکدیگر احترام بگذارند

هریس: تلاش می‌کنیم جنگ غزه را پایان دهیم

آمریکا به اوکراین وام خواهد داد

لفاظی‌های ترامپ یادآور رفتار هیتلر، موسولینی و استالین است

شرایط منطقه به شکلی است که نمی‌توان ریسک کرد

گفتگوی وزرای جنگ آمریکا و اسرائیل در پی هراس از حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو

گفتگوی رئیس پنتاگون و وزیر جنگ تل آویو در پی حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو

لحظه حمله پهپادی مقاومت عراق به جولان اشغالی (فیلم)

پهپادهای مقاومت عراق بر فراز جولان اشغالی

آتش مجدد پهپادهای مقاومت اسلامی عراق بر سر رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ام الرشراش (ویدئو)

روسیاالیوم: مدیران «mbc» از سوی مقامات سعودی احضار شدند

عیارسنجی فرمان‌های وزیر در دایره اقتصاد

یارانه نان از 56 به 143 همت | بررسی چالش‌های اقتصادی نان

زندگی سخت در خانه های گران اجاره ای

خبرنگار اسرائیلی: انتشار تصاویر آخرین لحظات زندگی سنوار خطای مهلکی بود (زیرنویس فارسی)

الهه محمدی کیست و چرا باید تا 5 روز آینده خودش را به زندان اوین معرفی کند؟

فیلم/ ذوق گزارشگر عرب با سوپرگل قایدی مقابل البطائح

فیلم/ سوپرگل قایدی اینگونه گزارشگر عرب را به وجد آورد

سوپرگل قایدی اینگونه گزارشگر عرب را به وجد آورد + ویدئو

فیلم/ حمله به دفتر نخست وزیری ژاپن

بورل خواستار بازنگری در اختیارات نیروهای یونیفل در لبنان شد

دیپلماسی پاندایی؛ اعزام پانداهای چینی برای تمعیق روابط دو جانبه!

گزارش هفتگی بازار‌های جهانی فولاد

راز قتل عمو و برادرزاده با شکایت مادر فاش شد

افشای راز قتل عمو و برادرزاده با شکایت مادر

تجاوز عمو شیطان صفت به دختر 14 ساله‌ برادرش در تهران

همکاری ترکیه و طالبان در زمینه‌های پروژه‌های آب و انرژی در افغانستان

آمریکا: به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهیم