ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هم‌صدایی دو قدرت هسته‌ای شرق؛ یخ چین و هند آب می‌شود؟/ معنای توافق مرزی دهلی نو و پکن برای واشنگتن آسیا و اقیانوسیه

هم‌صدایی دو قدرت هسته‌ای شرق؛ یخ چین و هند آب می‌شود؟/ معنای توافق مرزی دهلی نو و پکن برای واشنگتن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش اقتصادنیوز، دو دولت چین و هند اعلام کردند که در مورد گشت زنی در مرز مشترک خود در هیمالیا به توافقی دست یافته‌اند که به طور بالقوه از خصومت میان غول‌های آسیایی پس از درگیری مرگبار بین سربازان‌شان در چهار سال پیش کاهش خواهد یافت. ویکرام مصری، وزیر خارجه هند، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که «توافق مرزی پس از هفته‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک و نظامی حاصل شده است.
» مصری خاطر نشان کرد که «این توافقنامه برای یافتن راهی جهت پایان دادن به "عدم تعامل‌ها و حل و فصل مسائلی که در این زمینه‌ها در سال 2020 به وجود آمده بود" طراحی شده است. همزمان لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های مربوط به توافق گشت مرزی گفت که چین و هند "ارتباطات نزدیک" داشته‌اند. لین تاکید کرد: «اکنون هر دو طرف به قطعنامه‌ای در مورد موضوع مورد اختلاف دست یافته‌اند و چین در باب این توافق نظر مساعد دارد».
پس لرزه های توافق چین و هند به نوشته نیویورک تایمز، هند یک روز قبل از افتتاح اجلاس سران کشورهای بریکس، -گروهی از کشورهای نوظهور که شامل هند و چین است- این خبر را رسانه‌ای کرد. مقامات هند در مورد اینکه آیا نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، در اجلاسی که در شهر کازان واقع در جنوب غربی روسیه برگزار می‌شود، با رهبری چین دیداری دوجانبه خواهد داشت یا نه، سکوت کردند. اما زمان اعلام این خبر نشان داد که مودی ممکن است به پیامدهای سیاسی و اقتصادی این عقب‌نشینی نظامی در امتداد مرز بپردازد. گرم شدن روابط بین هند و چین می‌تواند پیامدهای جهانی داشته باشد زیرا ایالات متحده از دهلی نو خواسته تا به عنوان وزنه تعادلی در برابر پکن عمل کند.
در همین راستا، مصری، وزیر خارجه هند، مشخص نکرد که گشت‌زنی در امتداد خط کنترل واقعی، مرز 2100 مایلی بین دو کشور که پس از شروع جنگ هند و چین در سال 1962 ایجاد شد، چگونه انجام می‌شود. عبور از زمین‌های ناهموار، نامناسب و در حال تغییر در هیمالیا، تعریف چنین توافقی را دشوار و ادعای آن را آسان می‌کند. در ژوئن 2020، نیروهای هندی و چینی در قیاس با چند دهه اخیر نبردی بی‌سابقه را تجربه کردند. حداقل 20 سرباز هندی در جریان این رویارویی کشته شدند. دولت چین گزارش رسانه‌های هندی مبنی بر کشته شدن بیش از 40 سرباز چینی را تکذیب کرد. در سال 2021، سخنگوی رسمی ارتش چین چهار کشته را تایید کرد، اگرچه تردیدها در مورد شمار واقعی کشته‌ها همچنان وجود داشت.»

ایرانیان جهان

معنای توافق دو قدرت هسته ای برای جهان مقامات هندی مدعی‌اند که توافق گشت زنی جدید روابط را به وضعیت قبل از سال 2020 باز می‌گرداند. این در حالی است که نیروهای دو کشور برای چندین دهه در مرزهای ناآرام از کشورهای خود دفاع کرده‌اند. در حالی که در بازه زمانی این رویارویی‌ها پراکنده بود، با ایجاد جاده‌ها و زیرساخت‌های دیگر در امتداد مرز چین و هند، درگیری‌ها تشدید شد. در سال 2017، دو کشور بر سر یک جاده آسفالته رویاروی هم قرار گرفتند. پس از غوغای خونین در سال 2020، درگیری‌ها و تهاجمات کوچک‌تری در سال‌های 2021 و 2022 رخ داد. درگیری‌هایی بین هند و چین که در دهه گذشته اهمیت جهانی بیشتری پیدا کرده و کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای برای تسلط در جنوب آسیا به شدت رقابت می‌کنند.
اگرچه ارتش چین قدرتمندتر از ارتش هند است، اما دهلی نو در صحنه جهانی حضور قدتمندتری دارد، این بازیگر از متغیرهایی چون جاه طلبی‌های مودی برای تبدیل هند به یک قدرت جهانی، روابط سرد ایالات متحده و چین و ایجاد روابط تجاری و نظامی قوی‌تر با غرب سود برده است. دیپندرا سینگ هودا، ژنرال بازنشسته که فرماندهی شمال هند را که بخشی از مرز با چین را پوشش می‌دهد، در این باره به نیویورک تایمز گفت: «بازگرداندن حقوق گشت‌زنی حداقلی‌ترین خواسته‌ای است که می‌توانیم محقق کنیم. این گزاره همچنین زمینه را برای ترمیم روابط بین دو کشور فراهم می‌کند». هودا افزود که «این توافق یک برد برای هند بود، زیرا دولت قبل از بحث در مورد روابط گسترده‌تر، بر عادی سازی روابط مرزی با چین اصرار داشت. اما بهارات کارناد، کارشناس امنیت ملی وابسته به مرکز تحقیقات سیاست مستقر در دهلی نو معتقد است که این معامله پیشرفتی در روابط طرفین حاصل نمی‌کند. کارناد گفت: «چین با این توافق هند را کنار خود قرار می‌دهد اما وضعیت در عمل تغییری نخواهد کرد چرا که سال‌ها طول می‌کشد تا درباره شیوه‌های گشت زنی مذاکره شود.» به نظر می‌رسد چین با جدیت بحث‌های مربوط به این موضوع را در کنترل دارد. هشتگی در مورد توافق مرزی که توسط یک رسانه دولتی آغاز شد، در Weibo، پلتفرم رسانه اجتماعی چینی ترند بود، اما نظرات محدود. سونگ ژونگ پینگ، افسر سابق ارتش چین که اکنون یک مفسر نظامی مستقل است، گفت که چین و هند به عنوان قدرت های بزرگ در حال توسعه دارای منافع استراتژیک زیادی هستند.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1241859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس‌جمهور در دیدار شی جین پینگ:‌ شخصاً بر گسترش روابط با چین نظارت دارم

انفجار مهیب در کابل 12 کشته و زخمی بر جای گذاشت

سکته مغزی اسطوره/ تراکتور راه استقلال و پرسپولیس را نرفت!

بررسی طرح های تولید برق در افغانستان

اعتراف مشاور امنیت ملی آمریکا به شکست سیاست تغییر چین

شش جنجال در انتخابات آمریکا

رمزگشایی از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه

آلمان و اتریش دیپلمات‌های ارشد کره شمالی را احضار کردند

وزیر دفاع آمریکا ادعای تل‌آویو درباره بیمارستان ساحل بیروت را تایید نکرد

آمریکا حمله تروریستی آنکارا را به شدت محکوم کرد

استوار در میان بحران‌ها

احضار دیپلمات‌های ارشد کره شمالی در آلمان و اتریش

هریس: ترامپ ارتشی وفادار به خود می‌خواهد نه مردم آمریکا

تاکید مجدد حزب صدر اعظم آلمان بر استقرار تسلیحات آمریکا

تاکید وزارت خارجه ایران بر مسئولیت مستقیم دولت آمریکا و دیگر دولت‌های حامی اسرائیل در ترور شهید صفی‌الدین

ایران دخالت سایبری در انتخابات امریکا را رد کرد

کاخ سفید در توهم

آنالیز استانداران

کاهش 16 درصدی ارزش پول ملی در 6 ماه

کاملاً غیرقابل پیش‌‏بینی

بیروت؛ جهان دیگر تصویر روح در آینه (1)

آینده نابرابری در ایران

یک شهادت عاشقانه

بهترین فیلم های جنگی در مورد جنگ خلیج فارس

آیا یحیی السنوار در جنگ ایران و عراق برای صدام جنگیده است؟

خروج مغروقه‌ها از آبراه بین المللی اروند

راه‌اندازی رشته گوهر شناسی در گنجینه سنگ‌های قیمتی

توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در همدان ضروری است

در دیدار پزشکیان و پوتین در روسیه چه گذشت؟

بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برای رفع موانع تجاری ایران و بنگلادش

نماینده مجلس: هنوز به بخش خصوصی اعتماد نداریم

حامی تولیدکنندگان واقعی هستیم و هیچ بن بستی در امور مالیاتی فعالان اقتصادی نداریم

اصلاحات ارزی بودجه‏‏‏‌ای

کارشناس سازمان ملل: حمله اسرائیل به شرکت‌های مالی لبنان غیرقانونی است

پیش‌بینی جدید از میزان رشد اقتصادی ایران

ایران علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های محیط زیستی با ژاپن است

انصاری: ایران علاقه مند به گسترش همکاری های محیط زیستی با ژاپن است

ایران علاقمند به گسترش همکاری‌های محیط زیستی با ژاپن است

اسپانیا تمامی قرار دادهای خرید تسلیحات از اسرائیل را متوقف کرد

اتلتیکو مادرید – لیل؛ ترکیب رسمی

یانگ بویز - اینتر؛ ترکیب رسمی

یانگ بویز – اینتر؛ ترکیب رسمی

منچسترسیتی - اسپارتا پراگ؛ ترکیب رسمی

لیگ قهرمانان اروپا؛ اعلام ترکیب تیم های لایپزیش و لیورپول

لیگ قهرمانان اروپا؛ ترکیب اینتر مقابل یانگ بویز با حضور فیکس مهدی طارمی

رویاپردازی در موناکو؛ زمان توجه به آدی هوتر فرا رسیده است

لیگ قهرمانان اروپا؛ رونمایی از ترکیب منچسترسیتی مقابل اسلاویا پراگ

طارمی؛ متخصص اروپا/ ترکیب اینترمیلان مقابل یانگ بویز اعلام شد

عکس | طارمی باز هم در اروپا فیکس شد

طارمی؛ متخصص اروپا/ ترکیب اینتر مقابل یانگ بویز اعلام شد