بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - «مازن الزیدی»، فعال سیاسی از کشور عراق در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم به تشریح آخرین روند تعاملات و همکاریهای ایران و عراق، تحولات غزه، لبنان، سوریه و مبارزه با تروریسم و روند اخراج نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین المللی از عراق پرداخته است. - اخبار بین الملل -
به گزارش سایت عربی تسنیم، مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق در طول سالهای گذشته روبه افزایش بوده است.
همسویی استراتژیک و نیاز دو طرف به همکاری و نیز سوابق تاریخی و تمدنی این همکاری و اشتراکات مختلف دو ملت زیربنای این همکاری را تشکیل میدهد. این روند علیرغم اتفاقات تاریخی نادرستی که دو کشور را در پارهای از مواقع استثنایی در برابر یکدیگر قرار داده بود، سرانجام با سقوط نظامی صدام حسین در عراق، به تقویت همکاری و همگرایی میان تهران و بغداد منجر شد. حمایت ایران از نظام سیاسی جدید عراق کمک بزرگی برای بازگشت ثبات به این کشور بود. همچنین کمکهای ایران به عراق در مبارزه با تروریسم از سال 2014 به بعد نیز بر نزدیک شدن بیشتر دو کشور موثر بود.
«مازن الزیدی»، فعال سیاسی از کشور عراق در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم آخرین دیدگاهها و مواضع خود را پیرامون مناسبات دو کشور عراق و ایران و نیازمندیهای توسعه آن مطرح کرد. الزیدی همچنین آتشبس میان رژیم صهیونیستی و حزبالله لبنان را نیز در این گفتوگو مورد بررسی قرار داد. موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز در این گفتوگو مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مشروح این گفتوگو را میخوانید:
.
تسنیم: به نام خدا، خدمت بینندگان عزیزخبرگزاری تسنیم سلام عرض می کنم. امروز در خدمت جناب آقای «مازن الزیدی»، فعال سیاسی از کشور عراق هستیم و قصد داریم درباره مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عراق با ایشان صحبت و گفتوگو کنیم. ارتباطات اقتصادی و البته موانع توسعه روابط دو کشور را بررسی کنیم. همچنین درباره تحولات منطقه از جمله آتشبس اخیر میان حزبالله لبنان و رژیم صهیونیستی و آینده تحولات خاورمیانه، ادامه جنگ در نوار غزه و نقش ایالات متحده در این منطقه گفتوگو خواهیم کرد. آقای الزیدی، خیلی ممنونم از اینکه به خبرگزاری تسنیم تشریف آوردید، خدمت شما عرض خیرمقدم دارم.
مازن الزیدی: سلام علیکم، از شما بابت دعوت از این جانب تشکر میکنم.
ایران در زمان سرنگونی رژیم صدام حسین و حمله داعش تعهد خود در حمایت از ملت عراق را ثابت کرد
زیارت اربعین و زیارت اماکن مقدسه، موجب تقویت روابط میان دو ملت ایران و عراق شد
تسنیم: در سالهای اخیر شاهد این هستیم که ایران و عراق در تلاش برای گسترش مناسبات بودهاند، اما موانعی بر سر راه گسترش مناسبات وجود داشته است. یکی از این موانع تحریمهای بینالمللی است که علیه ایران وضع شده است. شما این وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟ و چگونه میتوانیم در حوزههایی که مزیت نسبی وجود دارد، مناسبات طرفین را توسعه دهیم؟
مازن الزیدی: مجدداً مراتب تشکر و قدردانی خود را بابت این فرصت ابراز میدارم و به جنابعالی و همکاران محترم در تیم تصویربرداری و آمادهسازی خبرگزاری تسنیم سلام عرض میکنم. روابط ایران و عراق ریشه در تاریخ طولانی و مشترکات عمیق فرهنگی، مذهبی، قومی و همچنین مرز مشترک بیش از 1200 کیلومتری دارد. بنابراین، انتظار میرود روابط بین این دو کشور همسایه و برادر بسیار متناسب با این اشتراکات عمیق باشد.
البته، در طول تاریخ نیز طرحها و توطئههایی، مانند جنگ ایران و عراق با هدف دور کردن این دو ملت همسایه از یکدیگر بهوجود آمده است. الحمدلله، جغرافیا و تاریخ بر تمام توطئههایی که علیه دو ملت برادر و دو کشور همسایه طراحی شده بود پیروز شد. به همین دلیل، پس از سال 2003 شاهد روابط حسنه، به ویژه با حمایت جمهوری اسلامی ایران از نظام عراق بودیم. پس از سال 2003، جمهوری اسلامی اولین کشوری بود که از نظام سیاسی عراق حمایت کرد. در سال 2014، جمهوری اسلامی بار دیگر موضع تاریخی خود را در حمایت از نظام سیاسی عراق تجدید کرد و به عراق در شکست داعش کمک کرد.
بنابراین، تمامی این اشتراکات و نزدیکیها، بهویژه پس از سال 2003، مانند زیارت اربعین و زیارت اماکن مقدسه در عراق، موجب تقویت روابط میان دو ملت شد. این امر ایجاب میکند که روابط خود را ارتقا دهیم؛ چون امکانات بزرگی در زمینههای اقتصادی و دیگر حوزهها برای تعمیق روابط وجود دارد، البته تاکنون، روابط اقتصادی به سطح مطلوب نرسیده است؛ به این معنی که این روابط به مشترکات و همپیوستگی در روابط نزدیک نشده است. با این حال، روابط خوبی وجود دارد و ابتکارات اقتصادی که سالانه بیش از 10 میلیارد دلار است، در جریان است.
علیرغم تحریمهای اعمالشده علیه جمهوری اسلامی و فشاری که بر دولت عراق برای جلوگیری از این تعامل و تکامل اقتصادی وارد میشود، اما در تمام دولتهای عراق، عزم بر تقویت و استحکام این روابط وجود دارد؛ آن هم با وجود فشارهایی که اشاره کردید، از جمله فشارهای آمریکایی و غیرآمریکایی که مانع نزدیکی روابط میشود. بنابراین، امکانات زیادی وجود دارد، اما متاسفانه تاکنون به دلایل متعدد این روابط به سطح مطلوب و مورد انتظار نرسیده است.
از سال 2003 بدین سو ایران و عراق بیش از 1000 تفاهمنامه همکاری به امضا رساندهاند
دولت السودانی تاکنون 8 میلیارد دلار از بدهیهای ایران را پرداخت کرده است
تسنیم: به نظر شما با توجه به وضعیت کنونی مناسبات دو کشور، در چه حوزههای جدیدی میتوانیم برای توسعه روابط سرمایهگذاری داشته باشیم؟ به نظر شما آیا میتوان حوزهای را یافت که دو کشور ایران و عراق توانمندی توسعه همکاری در آن را دارند و تاکنون مغفول باقی مانده است؟
مازن الزیدی: بگذارید در روابط جموری اسلامی با دولت فعلی عراق تاملی داشته باشیم. در دولتهای گذشته پروژهها و توافقات اقتصادی و ... وجود داشت، اما اجرای این توافقات با مشکلاتی مواجه بود. از سال 2003 بیش از 1000 تفاهمنامه و توافق بین عراق و ایران امضا شده که بسیاری از آنها هنوز اجرایی نشده است. بیشتر این توافقات جنبه اقتصادی داشتند، از جمله تبادل تجربیات و همکاری در زمینههای مختلف.، اما تا زمان به قدرت رسیدن این دولت، بسیاری از این توافقات به مرحله اجرا درنیامده بود.
در دیدار آقای محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق، با حضرت آیتالله خامنهای بر لزوم اجرای این توافقات که از سال 2003 امضا شده تأکید شد. در دولت فعلی، بسیاری از این توافقات به اجرا درآمده است، از جمله پرداخت بدهیهای ایران به عراق که ناشی از تأمین برق و گاز برای عراق در طی دو سال بود. دولت آقای السودانی تاکنون 8 میلیارد دلار از بدهیهای ایران را پرداخت کرده است. این موضوع بسیار مهم است، در حالی که در دولتهای قبلی عراق به این تعهدات عمل نشده بود.
از نظر مبادلات اقتصادی نیز این روابط به طور چشمگیری گسترش یافته است. اما در پاسخ به سوال شما، باید بگویم که زمینههای زیادی وجود دارد. دولت فعلی از همان روز نخست، یعنی در سال 2023، یکی از اولویتهای مهم خود را تقویت، گسترش و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
سه موضوع مهم هنوز روی میز دولت قرار دارد و میان دو دولت در حال بحث و بررسی است؛ یکی از این پروژهها، پروژه ایجاد سه شهرک صنعتی مشترک میان عراق و ایران است. همچنین پروژه خط آهن شلمچه - بصره که پروژهای بسیار مهم است. این پروژه در طی 20 سال گذشته پیشرفتی از جانب عراق نداشته است. اما در دولت فعلی شاهد پیشرفت بودهایم و تفاهمنامهها امضا شده و کارها آغاز شده است.
در دولت گذشته، معاون رئیسجمهور ایران در مراسم آغاز این پروژه حضور داشت که همزمان با زیارت اربعین برگزار شد. همچنین پروژههای دیگری برای تکامل اقتصادی در دست اقدام داریم. متاسفانه، هنوز بخش خصوصی ایران دیدگاه واضحی نسبت به بازار عراق ندارد. تا به امروز، بخش خصوصی و سرمایهگذاران ایرانی جسارت ورود به بازار عراق را نداشتهاند. من نمیگویم که سرمایهگذاران ایرانی وارد نشدهاند، اما توانمندیهای اقتصادی بزرگی در ایران وجود دارد که هنوز بازار عراق را مورد بررسی قرار ندادهاند و این بازار را برای ترکیهایها و کشورهای حوزه خلیج فارس باز گذاشتهاند تا در فرصتهای مهم سرمایهگذاری کنند. فرصتهای مهمی در زمینههای صنعت، غذا و عمران وجود دارد. ما پروژههای بزرگی داریم، اما متاسفانه هنوز شرکتهای ایرانی وارد این حوزهها نشدهاند.
آنچه در لبنان رخ داد تکرار پیروزی سال 2006 با برخی تغییرات بود
قبول توافق آتش بس در لبنان، شکستی برای نتانیاهو و اسرائیل است
تسنیم: با توجه به تحولات منطقه، آتشبسی که بعد از حدود دو ماه جنگ بین رژیم اسرائیل و حزبالله لبنان برقرار شده در روزهای اخیر را چگونه ارزیابی میکنید؟ ماهیت این آتشبس چیست؟ آیا صهیونیستها موفق شدند به اهداف خود برسند؟ آیا آتشبس پایدار خواهد ماند؟
مازن الزیدی: اولاً، اجازه بدهید تا به حزبالله و امت مقاومت در لبنان و منطقه تبریک بگوییم. همچنین به جمهوری اسلامی ایران، رهبری، مردم و دولت آن تبریک بگویم و همچنین به مردم، دولت عراق و مرجعیت، که همگی از مقاومت در لبنان و پایداری آن حمایت کردند و از جلوگیری از تحقق اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت کردند، تشکر کنیم.
آنچه در لبنان رخ داد تکرار پیروزی سال 2006 با برخی تغییرات بود. هدف رژیم صهیونیستی در این جنگ نیز واضح بود: نابودی مقاومت و حزبالله و پایان دادن به حضور آنها و محو مقاومت از نقشه سیاسی، چه در لبنان و چه در منطقه. اما به لطف پایداری حزبالله، حامیان آن، امت آن و جامعه حزب الله و دوستان مقاومت در منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، عراق و گروههای مقاومت در منطقه، این هدف رژیم صهیونیستی تحقق نیافت. آنچه در لبنان به دست آمد، پیروزی به معنای واقعی کلمه بود، یک پیروزی بزرگ برای مقاومت و حامیان آن.
رژیم صهیونیستی مجبور شد به میز مذاکره بیاید، در حالیکه در ماههای اول جنگ، شاهد بودیم که آنها در تلاش بودند تا نه تنها حزبالله بلکه تمام گروههای مقاومت در منطقه را نابود کنند و از نظام جدیدی در منطقه صحبت میکردند و حتی تهدیداتی را متوجه جمهوری اسلامی ایران میکردند، اما پس از بیش از 50 روز جنگ علیه لبنان، دیدیم که آنها تحت ضربات و پایداری قهرمانان مقاومت در جنوب لبنان و ضربات گروههای مقاومت در منطقه مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره و تسلیم شدن در برابر شروط لبنان شدند.
امروز شاهدیم که در کابینه و احزاب سیاسی اسرائیل، انتقادات زیادی به نتانیاهو وارد میشود. به این دلیل که آنچه امضا شده، شکست برای نتانیاهو و اسرائیل است. بنابراین، آنچه در لبنان به دست آمد، پیروزی برای مقاومت و ملتهای منطقه بود و این تنها به لطف پایداری حزبالله، امت هوادار آن و دوستان مقاومت در منطقه میسر شد؛ مقاومتی که جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری در رأس آن قرار دارند. عراق نیز از روز اول در این منازعه نقش خود را ایفا کرد. این کشور پناهندگان را در آغوش گرفت، کمکهایی به لبنان ارسال کرد و همچنین دولت عراق تحت رهبری آقای السودانی تلاشهای دیپلماتیک زیادی برای برقراری آتشبس در لبنان و قطعنامه های سازمان ملل متحد در موضوع غزه انجام داد.
توافق آتش بس در لبنان استراحتی برای مبارزه بعدی است
جنگ اخیر فرهنگ و گفتمان مقاومت را تقویت کرده است
تسنیم: اگر آتشبس میان اسرائیل و حزبالله پایدار باقی بماند، چه تأثیری بر سایر جبههها خواهد داشت؟ در درجه اول بر جبهه نوار غزه؟ به نظر شما ما به سمت یک سمت یک آتشبس در غزه هم حرکت خواهیم کرد یا خیر؟ و آیا با توجه به تهدیدات مطرح شده از سوی مقامات صهیونیست باید منتظر حرکت اسرائیل به سمت سایر بخشهای محور مقاومت در یمن و عراق باشیم، یا این آتشبس به سمت دیگر مناطق نیز تسری پیدا میکند؟
مازن الزیدی: نمیتوان توافقی که صورت گرفت را پایان مسیر و پایان مقاومت در منطقه دانست. از طرف دیگر نمیتوان آن را پایان غریزه خونآشامی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی قلمداد کرد. این جنگ جنگی وجودی است بین ملتهای منطقه و یک موجودیت خارجی که به مثابه یک غده سرطانی در منطقه شکل گرفته است. نمیتوان انتظار داشت که پایان جنگ به این سادگی باشد، اما همانطور که در عربی میگوییم، «این استراحتی برای مبارزه بعدی است».
بنابراین، رژیم صهیونیستی تحت فشار و فرسایش بزرگی قرار گرفت؛ هم از نظر نظامی، هم از نظر دیپلماتیک و هم از نظر لجستیک و فنی. در نتیجه این رژیم احساس نیاز به تنفس دوباره داشت، چون سه تیپ از نیروهایش به شدت فرسوده و با تلفات بزرگ و رسواکنندهای در جنوب لبنان روبهرو شدند.
براساس گزارشهای خبری، اسرائیل در نخستین تماسهای خود با رئیسجمهور منتخب آمریکا، دونالد ترامپ، فشار برای امضای توافق در لبنان را به عنوانی یکی از اولین درخواستهای خود مطرح کرده بود. در حقیقت توقف جنگ و آتشبس بیش از آن که خواسته گروههای مقاومت و به ویژه حزبالله باشد، خواسته اسرائیلیها بود. اما تا زمانی که شاهد وجود این غده سرطانی در منطقه باشیم، نمیتوان پایان مقاومت را متوقع بود.همانطور که به شما گفتم این رژیم اشغالگر، یک حکومت دیوانه و تشنه جنگ است. در نتیجه از کابینه نتانیاهو و متحدانش، نمیتوان انتظار داشت که از آغاز جنگ در منطقه دست بردارد.
ممکن است عراق، سوریه یا هر منطقه دیگری هدف قرار گیرد. هر نقطهای در منطقه میتواند هدف حمله قرار گیرد که در آن نیروهای مقاومت حضور دارند. اما من معتقدم که این پیروزی که به دست آمد، موقعیت مقاومت و گفتمان آن را تقویت کرده است. فرهنگ مقاومت تقویت شده و معتقدم که موضع حزبالله و دوستان آن، به ویژه محور مقاومت قویتر، محکمتر و پایدارتر خواهد شد و در مقابل اسرائیل و نقشههای آن برای منطقه ایستادگی خواهند کرد.
تثبیت اوضاع سیاسی و برنامههای عمرانی در راس دستاوردهای دولت السودانی قرار دارند
هدف از پیدایش داعش، تفکیک جغرافیایی محورهای مختلف مقاومت در منطقه بود
تسنیم: اگر بخواهیم به مسائل داخلی عراق بازگردیم، وضعیت داخلی عراق را از نظر سیاسی به چه ترتیب ارزیابی میکنید؟ از این منظر که اختلافات میان گروههای مختلف بر سر تشکیل حکومت وجود داشت، اما در نهایت با تشکیل کابینه آقای محمد شیاع السودانی به پایان رسید. ولی به نظر میرسد همچنان اختلافاتی وجود دارد، آیا به سمت یک وفاق ملی در عراق حرکت میکنیم؟
مازن الزیدی: میتوان گفت دورهای که عراق در حال حاضر تجربه میکند یکی از با ثباتترین دورهها است و این به لطف وجود یک دولت است که از اختلافات و نزاعهای سیاسی که اشاره کردید، دوری جسته است. آقای السودانی در پایان اکتبر 2003 مسئولیتهای خود را آغاز کرد و وارد دولت دوم شد و اکنون سال دوم خود را به پایان رسانده است.
تمرکز آقای السودانی بر اولویتهای عمرانی و ارائه خدمات باعث شد که این مسائل تأثیرات مثبتی در میان عراق و جامعه عراق داشته باشد. این بدین معناست که جامعه عراقی به دور از نزاعهای سیاسی است؛ چرا که این نزاعها ریشهها و انگیزهها و محرکهای خاص خود را دارند. ویژگی دولت آقای السودانی این است که از بحرانها و اختلافات سیاسی دور است و اولویتهای خود را در برنامه حکومتیاش مشخص کرده است. این ویژگی دولت کنونی را از دولتهای قبلی متمایز میکند. در دولتهای قبلی، به طور عمده، دولتها درگیر بخشی از نزاعهای سیاسی عراق بودند که این موضوع باعث میشد نتوانند به دستاوردهای قابل توجهی برسند. در دولتهای قبلی، شاهد درگیریهای سیاسی شدید و جدی بودیم که در مقابل آن خدمات کافی به شهروندان ارائه نمیشد.
علاوه بر این، وجود شرایطی مانند جنگ و تروریسم چالشهای بسیاری ایجاد کرده بود، اما در سطح میدانی و در سطح خیابان نارضایتی از ضعف در ارائه خدمات در تمامی سطوح احساس می شد. ولی دولت فعلی از نزاعهای سیاسی دور بوده و توانسته تمرکز خود را بر ارائه خدمات متمرکز کند. آنچه در این دولت تحقق یافته است، ممکن است برای هر شهروند یا حتی هر بازدیدکنندهای که وارد عراق شود، قابل مشاهده باشد. میزان رضایت از این دولت به دلیل تمرکز بر خدمات بسیار بالا است.
شاخصهای عمرانی نه تنها در بغداد، بلکه در تمام استانها افزایش یافته است. عمران، سرمایهگذاری و شرکتهای خارجی که با قدرت وارد عراق شدهاند، نشاندهنده موفقیت این دولت است. شما میدانید که ثبات سیاسی زیرساخت هرگونه توسعه در هر کشوری است. الحمدلله، دولت در تثبیت ثبات سیاسی موفق بوده و درهای توسعه را گشوده است. این بدان معناست که دولت توانسته خدمات مورد نیاز مردم را ارائه دهد و همچنین درهای ورود سرمایهگذاران خارجی را در تمامی زمینهها باز کند. از جمله در حوزه جاده سازی، پل سازی، ساخت مسکن و شهرهای مسکونی و همچنین در سایر سطوح. بنابراین، این دولت موفق بوده است.
از بزرگترین دستاوردهای دولت آقای السودانی میتوان به تثبیت ثبات سیاسی و ارائه خدمات به ملت اشاره کرد. مهمتر از این، بازگرداندن اعتماد مردم عراق به نظام سیاسی پس از سال 2020، بحرانها و ناآرامیهای سیاسی است که منجر به کاهش اعتماد مردم به سیستم سیاسی شد. به ویژه به دلیل نزاعهای سیاسی و عدم ارائه خدمات کافی که باعث ناکامی طبقه سیاسی شد. آنچه دولت السودانی انجام داد این بود که اعتماد مردم را از طریق تثبیت ثبات سیاسی و ارائه خدمات مجدداً به دست آورد.
گروه های مقاومت عراق از مردم مبارز عراق تشکیل شدهاند و از دیرباز در منطقه حضور داشته اند. همه میدانیم که مقاومت عراق در طول تاریخ تثبیت شده و قدمت طولانی مدتی دارد. مردم عراق اولین کسانی بودند که در سال 1920 میلادی در برابر استعمارگران انگلیسی ایستادند و مقاومت کردند. در آن زمان مردم با صدور فتوای مراجع تقلید نجف، برضد استعمار قیام کردند. آنها توانستند به اشغالگریهای انگلیس پایان دهند و علی رغم تمام چالشهای پیش رو، دولت مستقل عراق را تشکیل دهند.
به هر حال مقاومت عراق بر قدرتهای استکباری پیروز شد. بنابراین عراق اولین کشور در منطقه است که در برابر استعمار مقاومت کرد و توانست دولت مستقل تشکیل دهد و قانون اساسی کشور خود را تدوین کند.از این رو مقاومت بخشی از تاریخ کشور عراق است و عراقیها ذاتا مردم مقاوم و مبارزی هستند.
در زمان حمله و اشغالگریهای آمریکا در عراق نیز نیروهای مقاومت مردمی عراق در میدان نبرد حضور داشتند و از خطرات پیش روی و حضور آمریکا در عراق کاملا آگاه بودند. هرچند مردم عراق از حکومت بعثی و دیکتاتور صدام حسین ناراضی بودند و رنج میبردند، اما نخبگان و مقامات عراق از خطرات حضور اشغالگران آمریکایی در عراق کاملا آگاه بودند. آمریکاییها با ادعای سرنگونی و براندازی صدام حسین وارد عراق شدند، اما نقشههای شومی برای منطقه داشتند.
مسئله دوم اینکه نیروهای مقاومت عراق هسته اصلی جامعه عراق هستند و از جوانان و نخبگان آگاه و خردمند عراق تشکیل شدهاند. آنها در طول تاریخ و در موقعیتهای بحرانی نقش مهمی ایفا کردند. نیروهای مقاومت عراق نقش مهم و تاریخی ماندگاری در بازسازی و حفاظت از نظام سیاسی این کشور ایفا کردند و در سال 2014 از سقوط دولت عراق در مقابل تهدید داعش جلوگیری کردند. داعش یک گروه تروریستی کوچک نبود. بلکه یک ارتش بینالمللی بود که از بیش از صد ملیت مختلف تشکیل شده بود. از همان ابتدا مشخص بود که هدف داعش از حمله به عراق براندازی نظام سیاسی حاکم و سقوط دولت عراق است. یکی از اهداف پیدایش گروه تروریستی داعش نیز تفکیک جغرافیایی محورهای مختلف مقاومت در منطقه بود.
داعش قصد داشت محورهای مقاومت سوریه، عراق و جمهوری اسلامی ایران را از یکدیگر جدا کند و مقاومت لبنان را نیز به انزوا بکشاند. اما اقدام مهمی که مقاومت عراق انجام داد این بود که مانع از تحقق این نقشه شیطانی شد. اقدام مهمتر آن نیز حفاظت از دولت و نظام عراق بود. بنابراین مقاومت عراق چنین نقش مهم تاریخی ایفا کرد.
میتوان گفت مقاومت عراق دومین بنیانگذار نظام سیاسی عراق بود. در سال 2003 میلادی یک سری قدرتهای سیاسی به دلیل شرایط خاصی که وجود داشت از خارج عراق آمدند و نظام سیاسی عراق را تشکیل دادند. در سال 2014 میلادی نیز همین قدرتهای سیاسی و نیروهای مقاومت عراق مانع از سقوط دولت عراق شدند.
بنابراین نیروهای مقاومت عراق بر گردن مردم حق دارند. چرا که در طول تاریخ حضور پر رنگی داشتهاند و حتی در تشکیل دولت عراق بسیار تاثیر گذار بودهاند. در حال حاضر نیز نیروهای مقاومت عراق حامی، نگهبان و محافظ دولت هستند. زمانی که عراق در شرایط بسیار سختی قرار داشت نیروهای مقاومت کمک کردند و عراق را از بحرانهای پی در پی نجات دادند و دولت فعلی عراق را پایهگذاری کردند. از سوی دیگر در حال حاضر تفاهم، اتحاد و هماهنگی زیادی بین محورهای مختلف مقاومت و دولت عراق وجود دارد.
اکنون دولت عراق دارای اختیارات مربوط به قانون اساسی است و دارای یک قانون اساسی مردمی است که توسط نمایندگان مردم در مجلس تدوین شده است. دولت عراق همچنین تفاهم و همکاری خوبی با جناحهای مختلف مقاومت دارد. نمیتوان درباره جزئیات صحبت کرد، اما حضور عراق در جبهههای حمایت از غزه نشان دهنده این تفاهم و همکاری است.
دولت عراق از ابتدای این جنگ تجاوزات اسرائیل را محکوم کرد؛ کمک های امدادی به غزه فرستاد و به لحاظ دیپلماتیک از غزه حمایت کرد. این کشور حتی در مجامع عربی و بینالمللی نیز موضع خود را اعلام داشت. نیروهای مقاومت عراق نیز از برادران ما در غزه و حتی لبنان، پشتیبانی نظامی کردند. اکنون نیز مقاومت عراق مصرانه تلاش میکند از نظام سیاسی و دولت فعلی عراق حمایت و پاسداری کند و مهم تر از همه مواضع دولت عراق را تقویت کند. از این رو شاهد هستیم که در طی دو سال گذشته کشور عراق از قدرت و ثبات لازم برخوردار شده است و موضعگیری خاص خود را دارد. بغداد قادر است در مجامع منطقهای و بینالمللی حرف خود را بزند و صدای خود را به گوش جهانیان برساند.
دولت عراق با جدیت پرونده خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را دنبال میکند
چشمانداز پیش روی دولت عراق، پایان دادن به حضور ائتلاف بینالمللی در منطقه است
تسنیم: به نقش آمریکا در منطقه اشاره کردید، به عنوان آخرین سوال مباحثی که درون سپهر سیاسی و پارلمان عراق برای پایان دادن به ائتلاف با آمریکا به وجود آمده بود که میرفت به یک قانون برای اخراج آمریکا از عراق مبدل شود، تا چه حد پیش رفته و چه چشماندازی برای آن میبینید؟
مازن الزیدی: کشور عراق برای اعاده حاکمیت خود با جدیت و پشتکار تلاش میکند و به هیچ عنوان شعار نمیدهد. دولت کنونی عراق این موضوع را با جدیت دنبال میکند و در دولت فعلی بازگرداندن حاکمیت عراق عملیتر است. در زمان حاکمیت دولتهای پیشین عراق، یعنی دولت پیشین و پیش از آن درگیریهای سیاسی وجود داشت که مانع از اجرای برخی تصمیمات پارلمان عراق میشد، مثلا این درگیریهای سیاسی از اجرای تصمیم مجلس عراق در سال 2022 میلادی برای اخراج نیروهای آمریکایی مستقر در عراق جلوگیری کرد. در واقع پارلمان عراق در پی جنایت آمریکا در ترور فرماندهان ارشد مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، مصوبه خروج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد.
در سال 2018 میلادی که دولتهای «عادل عبدالمهدی» و «مصطفی الکاظمی» روی کار آمدند، شرایط به گونهای بود که اجرای عملی این قانون وجود نداشت.در دولت فعلی عراق پایان حضور نظامی آمریکا یک بند از توافقنامه آمریکا و بغداد است و باید اجرایی شود. دولت و مقاومت عراق نیز برای همین منظور، با یکدیگر هماهنگ شدهاند. خروج آمریکاییها از عراق یک بند مهم از توافق بین آمریکا و عراق است. دولت در مورد این موضوع کاملا جدی است و یک جدول زمانبندی هم برای خروج آمریکاییها تدوین کرده است.
اخراج نیروهای آمریکایی در هیچ کشوری به این راحتیها امکان پذیر نیست. موضوعات فنی و امنیتی زیادی مطرح است که مانع از اتخاذ چنین تصمیمی می شود. اما دولت عراق و آمریکا به یک توافق دست یافتهاند و طبق این توافق آمریکا باید تا پایان سال 2025 میلادی تمام نیروهای خود را از عراق خارج کند و هم چنین تمام پایگاههای نظامی خود در عراق را تخلیه کرده و به دولت عراق تحویل دهد.
چشمانداز دولت عراق پایان دادن به حضور ائتلاف بینالمللی در منطقه است، همانطور که مطلع هستید نیروهای آمریکایی پس از عقبنشینی از عراق در سال 2011 میلادی، در راس یک ائتلاف نظامی به بهانه مبارزه با داعش به این کشور بازگشتند. عراق به برکت فتوای مراجع دینی و کمک جمهوری اسلامی ایران پس از سه سال نبرد داعش را شکست داد. در حالی که آمریکاییها از یک مبارزه 20 ساله برای از بین بردن داعش صحبت میکردند. در واقع آنها نقشه کشیده بودند که برای چندین دهه در عراق بمانند.
از سال 2017 میلادی تا به این لحظه داعش به طور کامل نابود شده است. دیگر داعشی وجود ندارد. باندهای داعش دیگر تهدیدی برای عراق یا دیگر کشورهای منطقه نیستند. اما آمریکاییها برای ادامه حضور در عراق همچنان داعش را بهانه میکنند. درمورد ائتلاف بینالمللی یک شرایط حقوقی وجود دارد که در قطعنامههای بینالمللی نیز به آن اذعان شده است و باید طی مراحل قانونی با این نوع ائتلاف برخورد شود. دولت عراق نیز با این ائتلاف برخورد کرد. دولت عراق تصمیم گرفت با صدور قطعنامهای در شورای امنیت سازمان ملل متحد و انجام اقداماتی برای برقراری تفاهمات دوجانبه بین کشورهای عضو این ائتلاف، به فعالیت ائتلاف بینالمللی در عراق پایان دهد.
بنابراین، تمام این طرح ها و اقدامات در نهایت منجر به اخراج آمریکاییها از عراق و حفظ تفاهمات عادی و دوجانبه مانند تفاهمات فعلی بین کشورهای منطقه میشود. یعنی حضور نظامی آمریکا در عراق به طور کامل پایان خواهد یافت و پایگاههای آمریکا طبق تفاهمات و نقشه راهی که بین طرفین ترسیم شده تخلیه شده و به دولت عراق تحویل داده خواهد شد. دولت عراق درمورد این موضوع کاملا جدی است و این مهمترین مسئلهای است که دولت بر آن تاکید میکند.
روابط ایران و عراق باید به سطح استراتژیک ارتقا پیدا کند
مردم عراق حمایت ایران و رهبر معظم انقلاب از دولت و ملت عراق را فراموش نخواهند کرد
تسنیم: از شما تشکر میکنم که دعوت خبرگزاری تسنیم را برای این گفتوگو پذیرفتید.
مازن الزیدی: من هم از شما ممنونم که این گفتگو را ترتیب دادید. این خبرگزاری مهم در کشور عراق و همینطور منطقه بسیار محبوب و همچنین بانفوذ است. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از کشور و مردم عراق در سال 2033 و 2014میلادی نقش بسیار مهمی داشت. مردم عراق حمایت ایران و رهبر معظم انقلاب را هیچگاه فراموش نخواهند کرد. ما و ایران دو کشور همسایه و دو ملت دوست و برادر هستیم و باید تلاش کنیم روابط بین دو کشور در تمام سطوح با یکپارچگی کامل گسترش یابد.
ما در سطوح سیاسی و امنیتی تعامل و همکاری چشمگیری داریم، اما امیدواریم که روابط ایران و عراق صرفاً به جوانب سیاسی و امنیتی محدود نشود. روابط و همکاری اقتصادی بین طرفین باید گسترش یابد تعامل و تبادل فرهنگی بین دو طرف نیز باید توسعه یابد. بهترین مثال در زمینه روابط و مناسبات فرهنگی، زیارت و پیاده روی اربعین حسینی است. دولت عراق اهتمام ویژه ای به زیارت اربعین دارد و تلاشهای زیادی برای میزبانی از زوار و برادران ایرانی مبذول داشته است؛ به خصوص که در اربعین امسال محدودیتی از نظر تعداد افراد برای ورود به عراق وجود نداشت.
ملت و دولت عراق به خصوص دولت محمد الشیاع السودانی به دنبال تحولاتی در روابط بین دو کشور و برقراری روابط استراتژیک هستند. به عبارت دیگر طرفین باید از روابط عادی فیمابین در سطوح امنیتی، سیاسی و حتی اقتصادی فراتر رفته و به یک رابطه استراتژیک یکپارچه برسند. ایران و عراق کشورهای بسیار قدرتمند و ثروتمندی هستند. بنابراین میتوانند در پروژههای توسعه و پروژههای خطوط حملونقل که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم همکاری کنند و در منطقه پیشتاز باشند. ایران و عراق نباید منتظر بمانند تا دیگران برای آنها تصمیم بگیرند. بلکه دو کشور خود باید تلاش کنند و ابتکار عمل داشته باشند. این امر صرفا از طریق گسترش یکپارچه روابط ایران و عراق و انتقال از روابط عادی به روابط استراتژیک و راهبردی امکان پذیر است.
انتهای پیام/