ایرانیان جهان

آخرين مطالب

◄ چند نکته مهم درباره اهمیت اقتصادی راه آهن و نقش آن در توسعه کشور اخبار ایران

◄ چند نکته مهم درباره اهمیت اقتصادی راه آهن و نقش آن در توسعه کشور
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
در قرن 19 امریکا توانست با توسعه راه آهن یک قرن اقتصاد خود را از دنیا پیش بیاندازد و علیرغم توسعه جاده ها و بزرگراه ها در قرن 20 ام هنوز بیش از 40 درصد کل بار زمینی و لوله ای در امریکا توسط شرکت های ریلی حمل می شود ( یک و نیم برابر حمل جاده ای) و این شرکتها جزو سودآورترین شرکت های امریکا هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در قرن 20 ام اروپا و ژاپن با توسعه راه آهن مسافری توانستند مشکل تمرکز در شهرهای بزرگ را با حمل و نقل حومه ای سریع حل کرده و با ایجاد قطارهای سریع به توسعه تجارت و رشد همه جانبه کشور کمک نمایند.
در شروع قرن 21 نیز چین با استراتژی توسعه راه آهن سریع السیر توانست رشد اقتصادی خود را علیرغم رکود بزرگ 2008 نگه دارد و توسعه راه آهن را به موتور محرک اقتصاد خود تبدیل کرد به نحوی که در حال حاضر بیش از مجمموع تمام کشورها خطوط سریع السیر دارد.
در بلوک شرق سابق نیز شالوده اصلی حمل و نقل ریلی است به نحوی که در روسیه و کشورهای شوروی سابق سهم ریلی نزدیک به 80 درصد از کل بار داخلی و ترانزیت است.
در ایران احداث راه آهن سراسری در دوره 1306 - 1316 نقطه شروع صنعتی شدن کشور بوده و شروع خوبی داشته است اما پس از آن به کندی حرکت کرده و به جز توسعه های مقطعی رشد مناسبی در زیر ساخت و حمل بار و مسافر نداشته است. باید توجه داشت که اصولا رشد صنایع معدنی و فولادی بدون حمل و نقل ریلی کارا شدنی نیست و در صورت عدم توسعه راه آهن رشد این صنایع نیز با چالش های جدی و قیمت تمام شده بالا مواجه خواهد شد.
با توجه به مساحت و صنایع معدنی و بنادر بزرگ در شمال و جنوب کشور تا 40 درصد بار داخلی می تواند با راه آهن جابجا شود ولی متاسفانه در حال حاضر تنها 10 درصد بار کشور از طریق راه آهن حمل می شود که در صورت اصلاح این رویه و افزایش سهم راه آهن به 40 درصد می تواند از هدر رفت سالانه حداقل 4 میلیارد لیتر گازوئیل که معادل 2 میلیارد دلار می شود جلوگیری نماید. اگر دولت از همین الان با وجود سهم کم ریلی تمام صرفه جویی حاصل از حمل ریلی را در سال اول ( 1402) که معادل 600 میلیون دلار( با فرض دلار 68 هزار تومان معادل 40.8 همت) می شود در آن بخش سرمایه گذاری کند با یک رشد منطقی سالانه 5 درصد بار در کشور و 15 درصد رشد حمل ریلی، سهم بخش ریلی ظرف 20 سال به 40 درصد خواهد رسید.
افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار علاوه بر کاهش مصرف سوخت موجب کاهش تصادفات جاده ای نیز خواهد شد زیرا یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده ای وجود کامیون های زیاد در جاده ها و سبقت ماشین های سواری از آنها می باشد. لازم به یادآوری است که هزینه سالانه تصادفات جاده ای در ایران بین 3 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی است و کاهش آن بهرطریق ممکن باید در دستور کار جدی دولتها باشد که یکی از راهکارهای موثر آن توسعه حمل و نقل ریلی میباشد.
چنانچه راه آهن در حمل بارهای داخلی توانا شود طبیعتا ترانزیت نیز توسعه پیدا خواهد کرد و کشور میتواند از منافع استراتژیک و اقتصادی ترانزیت نیز بهره مند گردد. هرچند بار ترانزیت ریلی قابل تصور در یک افق زمانی 5 ساله در بهترین حالت بیش از 4 میلیون تن نخواهد بود اما این رقم در بلند مدت میتواند به 15 میلیون تن برای راه آهن ارتقا پیدا کند. لازم به ذکر است که اصولا ترانزیت جاده ای نفع اقتصادی برای کشور ندارد و هزینه های مصرف سوخت و خرابی جاده ها و افزایش تصادفات ناشی از آن بیش از درآمد آن میباشد لذا باید ترانزیت را به سمت حمل ریلی سوق داد.
در بخش مسافری مهمترین مزیت راه آهن علاوه بر کاهش مصرف سوخت و ایمنی بیشتر توسعه حمل و نقل حومه ای است که می تواند از رشد حاشیه نشینی و رشد قیمت مسکن در شهرهای بزرگ جلوگیری کرده و رفاه نسبی را برای زندگی مردم در شهرهای اطراف فراهم نماید.
ایجاد قطارهای سریع ( بالای 250 کیلومتر در ساعت) بین شهرهای بزرگ کشور میتواند به رشد تجارت، گردشگری و یکپارچگی فرهنگی و قومی کشور منجر گردد اما تا زمانی که راه آهن در بخش بار نتواند به سهم مناسبی دست پیدا کند اولویت توسعه قطارهای سریع نمی باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1330267/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از مقصد احتمالی مارسلو برای بازگشت به فوتبال اروپا

آیا یخ روابط ایران و اروپا آب می‌شود؟

اتحادیه اروپا: خواهان اجرای کامل آتش‌بس در غزه هستیم

واکنش اتحادیه اروپا به توافق آتش‌بس در غزه

بازار سنگ آهن چین بهبود یافت

بازگشت قدرتمند بیت‌کوین به کانال 100 هزار دلار

جهش قیمت دیزل پس از تحریم‌های آمریکا

بدهی ملی آمریکا پیش از تحلیف ترامپ به 36.174 تریلیون دلار رسید

تهران و سیاست خارجی چندبُرداری

تشدید قوانین مهاجرتی پس از تحلیف ترامپ

تهران و سیاست خارجی چندبرداری

آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستیم/ شاید 2 تا 3 ماه بعد از شروع مذاکرات به توافق برسیم

آلمان: امیدوارم جنگ اوکراین در 2025 تمام شود

اعلام آمادگی آلمان برای اعزام نیرو به اوکراین

رکورد وام ازدواج و فرزندآوری بانکهای خصوصی شکسته شد

فرزندان شهدا پیام آوران راه پدران شهید خود هستند

حمایت مالیاتی هدفمند در بودجه 1404

سرمایه‌هایی که هر روز آب می‌روند

نخستین بندر خشک کشور بهمن ماه در اصفهان کلنگ زنی می‌شود

مشکلات صنایع در شهرک‌های صنعتی باید حل و فصل شود

احیای راه ابریشم توسط بانوان؛ نقش تاریخی زنان در اقتصاد

نقش کلیدی زنان در اقتصاد و توسعه جامعه

زنگ خطر کاهش دستمزد حقیقی

دیدار هیئتی از اتحادیه عرب با جولانی

انرژی رایگان برای ژاپنی ها

تیم ملی والیبال ژاپن وارد بحران شد!

اتحادیه اروپا تحقیق درباره ایکس را عمیق تر می‌کند

ضرر 1 تریلیون یورویی قطع گاز روسیه برای اتحادیه اروپا

کنترل معادن لیتیوم اوکراین در دست روسیه

کاهش تولید فولاد خام چین به دلیل تقاضای داخلی پایین

دستاوردهای سفر قالیباف به پایتخت دیپلماسی آفریقا

کمک مالی اتحادیه اروپا به افغانستان

تسهیل تجارت ترانزیت افغانستان با تضمین بیمه‌ای پاکستان

رشد 83 درصدی صادرات ایران به افغانستان

انگلیس به ائتلاف طرح شکایت از طالبان پیوست

تیر افزایش قیمت انرژی به اقتصاد اروپا

بلینکن: هیچ ضمانتی وجود ندارد که ترامپ از سیاست‌های بایدن پیروی کند

هرگونه شبهه افکنی پیرامون سانحه سقوط بالگرد شهید رئیسی غیرمسئولانه است

ماجرای حراج سکه‌های باستانی ایران در آمریکا

واکنش کیهان به خودکشی طنزنویس معروف در امریکا: عبرت‌آموز است!

نزدیک‌ترین چهره به پزشکیان: آماده مذاکره مستقیم با آمریکاییم | تغییر فتوای هسته‌ای که ساده نیست | باید مردم را قانع‌ کنیم | شاید سه ماه بعد از مذاکره به توافق شد

سیگنال‌های توافق از راه رسید: آماده مذاکره مستقیم با آمریکا هستیم!

پزشکیان برای مذاکره با ترامپ با رهبری هماهنگ کرده است؟

ترامپ برای اولین بار خاخام‌های یهودی مخالف رژیم صهیونیستی را به کاخ سفید دعوت کرد

بولتون: تصمیم ترامپ برای پایان جنگ، خبر خیلی بدی برای اوکراین است

فائزه هاشمی: چرا بمب هسته ای نداشته باشیم؟/ اصولگرایِ اصلاح‌طلبم/ خانواده علم الهدی درباره شهادت رئیسی ابهاماتی دارند/ قالیباف به وفاق ملی لگد زد

قراضه صادراتی آمریکا نزولی است

ناسازگاری «سوپرانقلابی‌ها» با FATF

هشدار سرایا القدس به صهیونیست‌ها در آستانه توافق آتش‌بس

تمرکز تورم خوراکی در مرکز ایران؛ سرعت افزایش قیمت در کدام استان بیشتر بود؟