ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک متهم اقتصادی پشت فرمان غول خودروسازی ایران؟ / جولان کروز در ایران‌ خودرو، شروع یک بحران بی‌پایان است اخبار ایران

یک متهم اقتصادی پشت فرمان غول خودروسازی ایران؟ / جولان کروز در ایران‌ خودرو، شروع یک بحران بی‌پایان است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

ایرانیان جهان

ایران‌خودرو، بزرگترین خودروساز خاورمیانه، سال‌هاست که زیر سایه سنگین مدیریت ناکارآمد دولتی نفس می‌کشد و با کوهی از زیان انباشته مواجه است. حالا، نسخه‌ای که برای نجات این غول خسته پیچیده‌اند، خصوصی‌سازی است. نسخه‌ای که اگر درست تجویز نشود، می‌تواند سرآغاز بحرانی تازه برای صنعت خودروی کشور باشد.
به گزارش ؛ در میانه گمانه‌زنی‌ها درباره واگذاری ایران‌خودرو، نام شرکت کروز بیش از همه به گوش می‌رسد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
شرکتی قطعه ساز که مالک آن، حمید کشاورز توچایی ، با تابعیت ایرانی‌-آمریکایی، سال‌هاست تلاش می‌کند از طریق نفوذ در هیأت مدیره ایران‌خودرو، مدیریت این شرکت را به دست بگیرد. اما پشت این تلاش‌ها، پرونده‌های سنگین تخلفات و ناکارآمدی‌ها پنهان است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آنها گذشت.
داستان یک پرونده سنگین از تخلفات که هنوز باز است! براساس کیفرخواست نماینده دادستان در بهمن 1400، حمید کشاورز متهم به قاچاق سازمان‌یافته قطعات خودرو به ارزش 34 هزار میلیارد تومان است. وی همچنین به پرداخت رشوه به کارکنان گمرک و گران‌فروشی قطعات خودرو متهم شده است. این اتهامات تنها بخشی از تاریکی‌هایی است که بر فعالیت کروز سایه افکنده و جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این شرکت باید پیش از هر تصمیمی برای واگذاری، تحت بررسی دقیق نهاد‌های نظارتی قرار گیرد.
عملکرد ضعیف کروز؛ از گروه بهمن تا ایران‌خودرو نگاهی به عملکرد گروه بهمن، که از سال 1395 تحت مدیریت مالکان کروز قرار گرفته است، روایتگر داستانی از ناکارآمدی و فرصت‌سوزی است. گروه بهمن که روزگاری مسیر روشنی پیش رو داشت، امروز به مونتاژکاری خودرو‌های چینی تنزل یافته است.
آمار‌ها گویای همه چیز هستند: تولید خودرو در گروه بهمن در سال گذشته تنها 21،817 دستگاه بوده، در حالی که کرمان موتور 58،341 دستگاه و مدیران خودرو 148،678 دستگاه تولید کرده‌اند. همچنین، شاخص بهره‌وری نیروی انسانی در گروه بهمن به عدد 11 رسیده است، عددی که در مقایسه با ایران‌خودرو (26) و مدیران خودرو (27) به‌روشنی ضعف مدیریت در این شرکت را نشان می‌دهد.
واگذاری یا سقوط؟ تجربه گروه بهمن نشان داده است که مدیریت کروز نه‌ تنها توانایی تقویت داخلی‌سازی و بهره‌وری را ندارد، بلکه شرکت‌های تحت مدیریت خود را به مسیر مونتاژکاری خودرو‌های بی‌کیفیت سوق می‌دهد. آیا چنین شرکتی می‌تواند ناجی ایران‌خودرو باشد؟

ایرانیان جهان

چرا کروز باید مورد بررسی قرار گیرد؟ پرونده‌های تخلفاتی گسترده: از قاچاق سازمان‌یافته قطعات خودرو گرفته تا گران‌فروشی و پرداخت رشوه، کروز یکی از پرحاشیه‌ترین شرکت‌های صنعت خودرو است.
ناکامی در مدیریت: تجربه گروه بهمن نشان داده است که کروز در مدیریت بحران‌ها و افزایش بهره‌وری ناکام بوده است.
بی‌توجهی به داخلی‌سازی: این شرکت به جای تقویت تولید داخلی، مونتاژ خودرو‌های وارداتی را در اولویت قرار داده است.
تضاد منافع: نفوذ در هیأت مدیره ایران‌خودرو، بدون توجه به شفافیت و پاسخگویی، این نگرانی را به وجود می‌آورد که اهداف پشت پرده‌ای در کار باشد.
علی‌اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و با انتقاد از واگذاری ایران‌خودرو به کروز، تأکید کرده است: قطعه‌ساز ناکارآمدی را که یک قطعه ABS ضعیف تولید می‌کند، نمی‌توانیم بگذاریم بیاید سهام ایران‌خودرو را بگیرد. ایران‌خودرو باید به بخش خصوصی توانمند و شفاف واگذار شود، شرکتی که خود را اثبات کرده باشد. وی همچنین تصریح کرد که واگذاری باید از طریق مزایده و بر مبنای شفافیت کامل انجام شود.
مسیر نجات ایران‌خودرو از جاده کروز نیست ایران‌خودرو نیازمند مدیریتی توانمند، شفاف و آینده‌نگر است. خصوصی‌سازی اگر به درستی و بر اساس اصول رقابتی انجام شود، می‌تواند این شرکت را از بحران نجات دهد. اما واگذاری به شرکتی مانند کروز، که کارنامه‌ای پرحاشیه و مبهم دارد، نه‌تنها کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند، بلکه بحران‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد.
درخواست از نهاد‌های نظارتی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان اقتصادی بار‌ها بر لزوم شفافیت در فرآیند خصوصی‌سازی تأکید کرده‌اند. نهاد‌های نظارتی باید پیش از هر تصمیمی، به‌طور جدی پرونده‌های تخلفاتی کروز را بررسی کنند و تضمین دهند که واگذاری ایران‌خودرو بر اساس شفافیت و رقابت سالم انجام می‌شود.
آینده‌ای که در گرو تصمیم امروز است ایران‌خودرو می‌تواند با مدیریتی توانمند و برنامه‌ریزی دقیق، به‌جایگاهی برسد که شایسته آن است. اما این هدف تنها در صورتی محقق می شود که خصوصی‌سازی به معنای واقعی کلمه انجام شود و مسیر آن از دستان شرکت‌های پرحاشیه و ناکارآمد دور بماند. انتخاب امروز، آینده صنعت خودروی کشور را رقم می‌زند، انتخابی که باید بر مبنای شفافیت، تخصص و توانمندی باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1331468/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علیرضا جهانبخش: همه باید به طارمی افتخار کنیم/ قسم می‌خورم هیچ وقت دنبال رکورد نبودم

قطر: از تبادل اسرا میان اسراییل و حماس اطمینان داریم

استفاده از ربات‌ها برای تولید گوشی‌های آیفون در چین

نمایش 151 اثر تاریخی از موزه‌های مهم تهران در چین

پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا «شریک» بریکس شد

تقدیر از ورزشکاران پارالمپیک افغانستان در بلخ

درخواست مقام ارشد افغانستانی از رهبر طالبان برای لغو ممنوعیت تحصیل زنان

طالبان 3 دیپلمات دیگر به دهلی اعزام می‌کند

پیشرفت 50 کیلومتری دیوار مرزی ایران و افغانستان؛ نگاهی به جزئیات اجرای طرح انسداد فیزیکی مرزها

عکس دست‌جمعی از کابینه ترامپ در مراسم تحلیف؛ زنان و مردان در یک قاب

آیا ترامپ هم پشت اسرائیل را خالی کرد؟

قطع دسترسی به تیک‌تاک، ضربه‌ای به آزادی بیان دیجیتال در آمریکا/ واکنش کاربران به این ممنوعیت چه بود؟

خبر داغ از هماهنگی پزشکیان و رهبری برای توافق با آمریکا

درباره کاخ سفید آمریکا بیشتر بدانید+ عکس

کدام غول‌های فناوری در مراسم تحلیف ترامپ حضور دارند؟

غرب در آستانه توافق، مذاکرات احیای برجام را ترک کرد/ موضع کنونی آمریکا هنوز مبهم است

عضو کمیسیون امنیت ملی: بهتر است مستقیم با آمریکا مذاکره شود

بایدن؛ رکوردار عفو و بخشش میان روسای جمهور آمریکا

سیارتو: بهره‌برداری ایمن از «جریان ترک» در راستای منافع مجارستان و صربستان است

بایدن؛ رکورددار عفو و بخشش میان روسای جمهور آمریکا

مقصر اصلی احیای برجام مشخص شد

عوارض مخرب ترور

اعتراف صریح وزیر خارجه اسرائیل: نتوانستیم حماس را نابود کنیم

بازگشت گسترده اهالی جبالیا در شمال نوار غزه

ورود کامیون‌های حامل کمک به غزه

انتقال 90 اسیر فلسطینی به زندان «عوفر» برای آزادی

وزیر اسراییلی: کابینه را ساقط خواهم کرد

مهم‌ترین اسرای فلسطینی که آزاد می‌شوند چه کسانی هستند؟

استاد خلبان جنگنده F16 در اوکراین کشته شد

اقدام عجیب ترامپ برای انتخاب رئیس سرویس مخفی آمریکا

کنترل روسیه بر یک منطقه مسکونی دیگر در دونتسک

آیا حساب‌های ارزی در ایران پشتیبانی می‌شوند؟

افشای 2 سلطان مسکن ایران؛ تنها یک نفر مالک هزار مسکن!

ستاد مبارزه با قاچاق کالا؛ کلاهی که دیگر پشم ندارد!

قیمت گذاری گاز پلکانی می‌شود؟

اعلام لیست تیم فوتبال جوانان عراق برای جام ملت های آسیا – آفتاب نو | اخبار ورزشی

اظهارنظر بخش خصوصی درباره قانون رفع تعهدات ارزی

طرح نشان دار کردن مالیات ها فرصتی مغتنم برای ایجاد عدالت اقتصادی

سفارتخانه‌ها نقش زیادی در اجرایی شدن معاهده همکاری ایران و روسیه دارند

کمیته ویژه‌ رفع ناترازی برق در دولت تشکیل شد

شهرک‌های گلخانه‌ای فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه کشاورزی است

وزیر دفاع: دوقطبی فیلترینگ و رفع فیلترینگ نادرست است

آیفون 17 به خنک کننده مجهز می‌شود

اقتصاد سبز به حفظ محیط زیست مشهد کمک می‌کند

دختر سید حسن نصرالله: پدرم زنده نیست، شایعه نکنید

ابوالفضل گرمابی: جامعه از محل گران فروشی پایدار نمی‌ماند/ ارزش ریال در 20 سال حدود یک صدم شد/ مردم دیگر خود را صاحب اینجا نمی‌دانند

شالبافیان رئیس مرکز سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی وزارت میراث شد

چگونه هزینه عروسی را کاهش دهیم؟ / 8 ترفند ساده برای زوج‌های جوان

نهنگ فضانورد؛ شکارچی چین برای شکار استارلینک

پرداخت‌های موبایلی بلیط مترو از پکن تا تهران !