ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خصوصی‌سازی در ایران؛ پیمایش میان کارایی اقتصادی و عدالت اجتماعی اخبار ایران

خصوصی‌سازی در ایران؛ پیمایش میان کارایی اقتصادی و عدالت اجتماعی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - روند خصوصی‌سازی در ایران پس از انقلاب اسلامی با چالش‌ها و موانع ساختاری مواجه بوده است. این سیاست با هدف بهبود کارایی اقتصادی و کاهش تصدی‌گری دولت آغاز شد، اما با عدم شفافیت و واگذاری به نهادهای خاص روبرو شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، روند خصوصی‌سازی در ایران پس از انقلاب اسلامی، یکی از پیچیده‌ترین و بحث‌برانگیزترین مباحث اقتصادی این کشور بوده است.
این فرایند، که با هدف بهبود کارایی اقتصادی، کاهش دخالت دولت و توسعه بخش خصوصی آغاز شد، با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده و نتایج آن تا به امروز محل اختلاف نظر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان است. در این بررسی، به طور مفصل به تاریخچه، اهداف، چالش‌ها و پیامدهای خصوصی‌سازی در ایران پرداخته می‌شود.
تاریخچه خصوصی‌سازی خصوصی‌سازی در ایران به‌طور رسمی از دهه 1370 آغاز شد، اما ریشه‌های آن به پیش از این دهه و به برنامه‌های تعدیل اقتصادی دولت بازمی‌گردد. در دهه 1360، به دلیل جنگ تحمیلی و محدودیت‌های اقتصادی، دولت نقش غالب در اقتصاد ایران داشت و بخش قابل توجهی از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی تحت مالکیت و مدیریت دولتی بودند. با پایان جنگ، دولت مجبور به اتخاذ سیاست‌های جدید اقتصادی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور شد.
در برنامه اول توسعه (1368-1372)، توجه به خصوصی‌سازی به عنوان یک سیاست کلان اقتصادی آغاز شد، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و همچنین نگاه محافظه‌کارانه برخی از مسئولین، این سیاست‌ها با کندی پیش رفتند. برنامه دوم توسعه (1373-1377) با تمرکز بر خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت، گام‌های جدی‌تری در این راستا برداشت. در این دوره، برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط دولتی واگذار شدند، اما واگذاری بنگاه‌های بزرگ‌تر با موانع زیادی مواجه بود.
دهه 1380 را می‌توان دوره اوج فعالیت‌های خصوصی‌سازی دانست. با تصویب قانون برنامه سوم توسعه (1379-1383) و تأسیس سازمان خصوصی‌سازی در سال 1380، این فرایند شتاب بیشتری گرفت. در این دهه، واگذاری بسیاری از شرکت‌های دولتی، از جمله در صنایع بزرگ، به بخش خصوصی انجام شد، اما این روند نیز با انتقادات جدی مواجه بود. مهمترین انتقادها به عدم شفافیت در فرآیند واگذاری، واگذاری به افراد و نهادهای خاص، عدم رعایت قوانین و مقررات و عدم توجه به منافع ملی و اجتماعی مربوط می‌شدند.
دهه 1390 نیز شاهد ادامه روند خصوصی‌سازی بود، اما چالش‌ها و انتقادات همچنان باقی ماندند. این دهه با عدم ثبات اقتصادی، تحریم‌های بین‌المللی و نوسانات بازار ارز، با پیچیدگی‌های بیشتری برای خصوصی‌سازی مواجه بود. در این دوره نیز، انتقادات نسبت به روش‌های واگذاری و نقش نهادهای غیرشفاف در این فرایند، به طور گسترده مطرح شد.
اهداف خصوصی‌سازی اهداف اصلی خصوصی‌سازی در ایران همواره بر چند محور اساسی متمرکز بوده است؛ کاهش تصدی‌گری دولت این هدف اصلی خصوصی‌سازی در بسیاری از کشورها است. دولت با واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی، از بار سنگین مدیریت و کنترل این بنگاه‌ها رها می‌شود و می‌تواند بر وظایف اصلی خود، مانند تنظیم‌گری بازار و ارائه خدمات عمومی، تمرکز کند.
افزایش کارایی و بهره‌وری با واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی، انتظار می‌رود که محرک‌های رقابت و افزایش بهره‌وری به وجود آید. بخش خصوصی به طور کلی انگیزه بیشتری برای بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها دارد.
جذب سرمایه‌گذاری خصوصی‌سازی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی کمک کند. بخش خصوصی اغلب در جذب سرمایه و نوآوری موفق‌تر است.
توسعه بازار سرمایه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بازار سرمایه، می‌تواند به توسعه و عمق بخشیدن به این بازار کمک کند. این به معنای افزایش شفافیت، افزایش نقش سرمایه‌گذاران خرد و افزایش کارایی در تخصیص منابع است.
پیامدهای خصوصی‌سازی پیامدهای خصوصی‌سازی در ایران، تا حد زیادی به روش‌های اجرا و شرایط اقتصادی وابسته بوده است. در حالی که برخی از بنگاه‌ها پس از خصوصی‌سازی به کارایی و بهره وری بالاتری دست یافته‌اند، برخی دیگر با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند.
از جمله پیامدهای مثبت خصوصی‌سازی می‌توان به افزایش سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌ها، نوآوری در محصولات و خدمات و ایجاد رقابت اشاره کرد. از طرف دیگر، پیامدهای منفی مانند افزایش بیکاری در برخی بخش‌ها، عدم توجه به مسائل محیط زیستی و تشدید نابرابری اقتصادی نیز مشاهده شده است.
به گزارش ایمنا، روند خصوصی‌سازی در ایران، یک فرایند پویا و پیچیده بوده است که با چالش‌ها و موانع متعددی مواجه شده است. برای تحقق کامل اهداف خصوصی‌سازی و کسب نتایج مثبت در اقتصاد کشور، لازم است که این چالش‌ها برطرف شوند و فرآیند واگذاری شرکت‌ها با شفافیت، عدالت و توجه به منافع ملی و اجتماعی انجام شود. همچنین، ضروری است که ساختارهای اقتصادی ایران به گونه‌ای اصلاح شوند که زمینه برای رقابت و نوآوری در بخش خصوصی فراهم شود. بدون برطرف کردن این موانع، خصوصی‌سازی نمی‌تواند به طور کامل به اهداف خود دست پیدا کند و حتی ممکن است پیامدهای منفی زیادی برای اقتصاد و جامعه ایران داشته باشد.
کد خبر 837401

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1355455/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرسپولیس و استقلال قدرت و پول رقابت با عرب ها را ندارند

رشد بی‌سابقه دستمزد کارگران در ژاپن

رهبر انقلاب: اگر آمریکا ما را تهدید کند، تهدیدشان می‌کنیم

هشدار ایلان ماسک به ارتش آمریکا

به بهانه درگذشت آنتونیو لیما، کاشف نیمار و جوکر ابدی سانتوس؛ از بازی برابر پله تا حضور در مکزیک و آمریکا

رئیس جمهور آمریکا آرزوی تضعیف ایران را به گور خواهد برد

فرمان مهم رهبر انقلاب درباره مذاکره و تهدید و تعرض آمریکا علیه ایران

دیوان بین‌المللی لاهه اقدام ترامپ را محکوم کرد

پیشنهاد نجومی ترامپ به مصر در ازای پذیرش اسکان فلسطینیان

آمادگی ترامپ برای تشدید تحریم روسیه

جزئیات طرح «ترامپ» برای اشغال نوار غزه کدامند؟/ پاسخ به 5 سوال

صدیقی: ملت ایران 22 بهمن به تهدیدهای آمریکا پاسخ می‌دهد

تعرفه‌های چین می‌تواند صادرات نفت خام آمریکا را در سال 2025 کاهش دهد

رهبر انقلاب: مذاکره با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد

آتش‌سوزی وحشتناک قطار مسافربری در آمریکا + فیلم

حمایت کانادا از انتقام نفتی علیه آمریکا

پیشنهاد ترامپ به السیسی درباره کوچ اجباری فلسطینیان از غزه

رهبر معظم انقلاب: مذاکره با آمریکا عاقلانه، هوشمندانه و شرافتمندانه نیست... دلیل؟ تجربه! / مذاکره با آمریکا هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد/ با یک چنین دولتی مذاکره نباید کرد + فیلم

ویرانی و نسل کشی در غزه ذات و واقعیت اصلی آمریکا را نشان می‌دهد

پاسخ اوپک به درخواست ترامپ برای نفت ارزان

نفت برنت 74 دلار و 63 سنت

آمریکا با زبان تحریم با مردم ایران صحبت نکند

آیت الله صدیقی: مذاکره با آمریکا تجربه شد، پیشنهاددهندگان تحقیر شدند

دیوان کیفری بین‌المللی دستور اجرایی ترامپ را محکوم کرد

ترامپ به دنبال چه نوع توافقی است؟

حمله هوایی اسرائیل به شرق و جنوب لبنان

دیوان کیفری بین‌المللی اقدام ترامپ را محکوم کرد

ایلان ماسک خواستار اصلاحات در ارتش آمریکا شد

پسکوف: فعلا طرح خاصی از سوی آمریکا در مورد اوکراین وجود ندارد

بدهی 51 همتی مشترکان بدحساب‌ به صنعت برق!

استقرار سامانه یکپارچه سوخت در تمام نیروگاه‌ها تا 18 ماه آینده

عبور از روزهای سخت و دلجویی رییس‌جمهور از وزیر نیرو

هزینه سبد معیشت کارگران 40 میلیون تومان اعلام شد

سرزعیم: تسهیل امور اقتصادی؛ تعاون در توسعه مازندران نقش برجسته دارد

بابایی کانامی: لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و سیاست‌های کلان اقتصادی در مازندران

حجت الاسلام صباغیان: راه‌اندازی صندوق تأمین مالی تعاونی‌ها

باقری: مازندران از پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور برخوردار است

افتتاح 200 پروژه اقتصادی و عمرانی در شاهرود با حضور استاندار سمنان برگزار شد

سردار صفوی: نفوذ فقط جاسوسی نیست فساد اقتصادی نیز نفوذ به حساب می‌آید

ثبات و امنیت مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است

آخرین جزئیات از بررسی لایحه CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت

تعداد ورزشکاران هر کشور در بازی‌های آسیایی زمستانی 2025

20 هزار کارمند در غول خودروهای برقی چینی استخدام می‌شوند

وعده طالبان: مدیریت آب افغانستان به ضرر همسایگان نخواهد بود

تجلیل از نوایی و بابر در کابل

رهبر انقلاب: مذاکره با آمریکا هوشمندانه، عاقلانه و شرافتمندانه نیست+ فیلم

رهبر انقلاب: تجربه برجام می‌گوید مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد

تعدیل کارکنان آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا از 10 هزار به 294 نفر

تجربه برجام می‌گوید مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

تداوم روند صعودی قیمت طلا در بازار