ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بمب خبری از رفاقت جدید ایران و افغانستان افغانستان

بمب خبری از رفاقت جدید ایران و افغانستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - کدخبر:
131374
23 بهمن 1403
03:00
سیاست
معاون بازرگانی راه آهن با اشاره به افزایش همکاری‌های ریلی ایران و افغاستان گفت: در حال حاضر، میزان جابه‌جایی بار از این مسیر 10 هزار تن در ماه است، اما پیش‌بینی می‌شود که این مقدار حداقل به 100 هزار تن در ماه افزایش یابد. ظرفیت کلی این خط، جابه‌جایی 6 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است.
مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره‌برداری خط آهن جمهوری اسلامی ایران، درباره سطح همکاری‌ها و تبادلات ریلی بین ایران و افغانستان، چشم‌انداز این روابط و همچنین دستاورد سفر به کابل و هرات و دیدار با مقامات امارت اسلامی افغانستان و فعالان حوزه توسعه خط آهن بین دو کشور، اظهار داشت: در جریان این سفر، جلساتی با والی هرات، اتاق صنایع و معادن و تجار این ولایت برگزار شد. هدف اصلی این نشست‌ها، توسعه صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق ایران و دیگر کشورهای همسایه، به‌ویژه از مرز شمتیغ، بود. یکی از موضوعات مهم این مذاکرات، بررسی بخش چهارم الف خط ‌‌آهن خواف-هرات بود که 43 کیلومتر طول داشته و امکان جابجایی ماهانه 10 هزار تن بار را فراهم کرده است که قابل افزایش هزار 100 تن ظرفیت است. در ادامه این سفر، در کابل نیز جلساتی با وزیر صنعت افغانستان، آقای عزیزی، و معاون خط‌آهن وزارت فواید عامه این کشور برگزار شد. یکی از توافقات مهم در این دیدارها، حمل‌ونقل بارهای ترکیه به افغانستان و بالعکس از طریق شبکه ریلی ایران بود.
جعفری درباره چگونگی روند فنی و هماهنگی‌های لازم برای استفاده از خط آهن ایران توسط تاجران افغانستان توضیح داد: ابتدا شرکت‌های تجاری باید با فورواردرهای ایرانی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. سپس فورواردرهای ایران هماهنگی‌های خود را با کنسرسیوم ریلی افغانستان انجام داده و بار به سمت این کشور ارسال می‌شود. این فرآیند شامل بارهایی است که چه به‌صورت صادرات و چه به‌صورت ترانزیت از ایران به افغانستان منتقل می‌شوند. همچنین تجاری که قصد دارند بار را از افغانستان به ایران یا سایر کشورها صادر کنند، باید با کنسرسیوم ریلی افغانستان که بهره‌برداری از خط را بر عهده دارد، هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. این روند زمان بسیار کمی می‌برد و می‌توان محموله‌ها را از ایستگاه روزنک افغانستان تا ایستگاه رازی در ایران در کمتر از 10 روز جابه‌جا کرد.
جعفری همچنین درباره نقش کنسرسیوم ریلی افغانستان گفت: این کنسرسیوم بهره‌برداری از خط 62 کیلومتری داخل افغانستان، در محدوده بین شمتیغ تا روزنک را بر عهده داشته و علاوه بر این، مسئولیت هماهنگی‌های فورواردرها در داخل افغانستان را نیز انجام می‌دهد.
وی در ادامه به ورود اولین قطار از چین به افغانستان از طریق ایران اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه قبل، نخستین محموله از چین که شامل ورق‌های فولادی بود، از طریق دریا به بندرعباس رسید و سپس از مسیر ریلی ایران و مرز شمتیغ به سمت افغانستان منتقل شد. در حال حاضر، تلاش‌هایی در جریان است تا امکان انتقال بارهای سایر کشورها مانند چین، هند و دیگر کشورهای منطقه نیز از همین مسیر فراهم شود.
جعفری درباره وضعیت ناوگان ریلی ایران نیز توضیح داد: ایران نزدیک به 31 هزار واگن باری از انواع مختلف دارد که برای حمل محموله‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های حمل‌ونقل که مالک این واگن‌ها هستند، آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین واگن وجود ندارد. به‌طورکلی، از نظر ناوگان شامل واگن باری و لوکوموتیو، هیچ مانعی برای جابه‌جایی بار بین دو کشور وجود ندارد. از نظر زیرساختی نیز شرایط مناسبی فراهم است، البته برخی اقدامات تکمیلی در دست اجراست که با اضافه شدن بخش 43 کیلومتری تا ایستگاه پریان، فاصله تا شهر هرات کاهش خواهد یافت. این امر مورد استقبال تجار قرار خواهد گرفت.
جعفری با اشاره به ظرفیت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: در حال حاضر، میزان جابه‌جایی بار از این مسیر 10 هزار تن در ماه است، اما پیش‌بینی می‌شود که این مقدار حداقل به 100 هزار تن در ماه افزایش یابد. ظرفیت کلی این خط، جابه‌جایی 6 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال در نظر گرفته شده است و انتظار می‌رود با افزایش حجم تجارت بین دو کشور و میزان کالاهای ترانزیتی، این ظرفیت به‌تدریج به حداکثر خود برسد.
وی همچنین خبر از اتصال این مسیر ریلی به بندر چابهار در آینده داد و گفت: در حال حاضر، مسیر فعال ما از طریق بندرعباس است، اما تکمیل پروژه خط ‌آهن چابهار در دستور کار قرار دارد. با بهره‌برداری از این مسیر، تاجران می‌توانند از بندر چابهار برای حمل محموله‌های خود به افغانستان و بالعکس استفاده کنند.
جعفری در ادامه به دیگر مسیرهای ریلی ایران اشاره کرد و افزود: مرزهای ریلی سرخس و اینچه‌برون که از ترکمنستان وارد ایران می‌شوند، برای حمل بار به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، ایستگاه رازی مسیر اتصال ریلی ایران به ترکیه و اروپا است. در مورد عراق، ایران تا نقطه صفر مرزی شلمچه اتصال ریلی دارد، اما هنوز یک فاصله 30 کیلومتری در این مسیر تکمیل نشده است. با این‌ حال، تجار می‌توانند بار خود را تا مرز ارسال کرده و از آنجا به‌صورت ترکیبی (ریلی و جاده‌ای) حمل کنند.
وی درباره ظرفیت بنادر شمالی ایران گفت: بنادر امیرآباد و کاسپین در دریای خزر می‌توانند برای حمل کالاهای افغانستان به کشورهای CIS و روسیه مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، تجار افغانستان امکان استفاده از مسیر ریلی ایران از طریق آذربایجان را نیز دارند.
جعفری در پایان به مذاکرات انجام‌شده برای توسعه اتصالات کریدوری در منطقه اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مذاکرات مربوط به اتصال ریلی چین به افغانستان بوده که در این زمینه توافقات اولیه انجام شده است. مسیر پیشنهادی واخان می‌تواند بدون دخالت کشور ثالث، چین را به افغانستان و ایران متصل کند. البته گزینه‌های دیگری از طریق تاجیکستان و ازبکستان نیز مطرح شده است، اما مهم‌ترین هدف، ایجاد یک مسیر ترانزیتی پایدار برای عبور بارهای چین به سمت غرب و اروپا از طریق افغانستان است. امیدواریم با همکاری سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و چین، این کریدور مهم هرچه زودتر عملیاتی شود.
منبع:+

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1359987/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برتری پرگل نمایندگان ژاپن در لیگ نخبگان آسیا

برتری پرگل نمایندگان ژاپن در لیگ نخبگان

اسلحه مخفی پپ در دربی اروپا

پیش‌بازی منچسترسیتی و رئال مادرید؛ جهنم اتحاد برای کهکشانی‌ها / مرگ و زندگی برای پپ +ترکیب

آماده همکاری با ایران هستیم

طالبان: فعالیت داعش در منطقه ارتباطی به افغانستان ندارد

افزایش صادرات پاکستان به افغانستان

«ترامپ غلط می‌کند»

ممنوعیت خوردن جگر در جمهوری اسلامی!

اینفو جهان | 46 سال بعد از انقلاب اسلامی

ترامپ: برنامه هسته‌ای ایران باید از بین برود!

ترامپ: من مالک این منطقه خواهم بود و اما فلسطینی‌ها حق بازگشت به غزه را ندارند+فیلم

عکس/ سپاه همیشه در خدمت مردم

تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی تکذیب شد

تغییری در سهمیه بنزین ایجاد نمی‌شود

یک میلیون سکه طلا پیش‌فروش می‌شود

قیمت دلار به کانال 80 هزار تومان بازگشت

ورود دو سامانه بارشی طی هفته جاری به کشور

واکنش تاج به خبر رد صلاحیتش

واکنش فوری ایران به تهدید نظامی آمریکا

کتاب "امپراطوری جنون" منتشر شد + لینک

«حضور شرافتمندانه» جایگزین «مذاکره شرافتمندانه»/ ترامپ در خطاهای محاسباتی خود نسبت به مردم بازنگری کند

به تعرفه‌های آمریکا پاسخ قاطع می‌دهیم

«حضور شرافتمندانه» به جای «مذاکره شرافتمندانه»/ ترامپ در خطاهای محاسباتی خود نسبت به مردم بازنگری کند

تمایل هندی‌ها برای خرید محموله‌های ال‌ان‌جی از آمریکا

اقدامات قاطع علیه تعرفه‌های ترامپ در دستورکار بروکسل

سردار نقدی: هیچ کس بهتر از ترامپ نمی تواند آمریکا را نابود کند!

حضور شرافتمندانه

طلا بار دیگر رکورد زد

نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت درباره سخنان ترامپ

کسی نمی‌تواند غزه را بخرد

رهبر انقلاب، مذاکره با آمریکا را تاکتیکی برای پیشبرد اهداف ایران دانست

پسر پزشکیان از لزوم مذاکره با آمریکا سخن گفت

بازتاب سخنان وزیر نفت در رسانه‌های خارجی/ آرزوی ترامپ محقق نمی‌شود

تاثیر جنگ تجاری آمریکا بر افزایش قیمت ارز و طلا

«باقیِ» اصلاح طلبان هم واقعیت آمریکا را درک می‌کنند

فرمان ترامپ روی زمین ماند

دستگیری مظنون به عملیات تروریستی در سوئد

حماس: اسرائیل منتظر غافلگیری‌های جدید ما باشد

الحوثی: عزت ملت‌ها با وجود سلطه آمریکایی‌ها امکان‌پذیر نیست

آمار قابل تأمل انتقال عراقی‌ها از اردوگاه الهول سوریه

نقشه‌های اوکراین برای کشاندن ناتو به جنگ با روسیه فاش شد

ترامپ: شاید اوکراین یک روز بخشی از روسیه شود

دبیرکل اتحادیه عرب: ترامپ نمی‌تواند غزه را بخرد

واکنش تقوی‌نژاد به گمانه‌زنی‌ها درخصوص انتصابش به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی

گسترش اجاره خانه‌های اشتراکی؛ سقفی برای 2 خانواده!

الاعرجی: عراق به پیگرد تروریستهای باقی مانده ادامه خواهد داد

حواشی شکایت رئیس جمهور عراق از نخست‌وزیر این کشور

استیضاح وزرای دولت چهاردهم در این مقطع زمانی درست نیست

چشم انداز اقتصاد ایران در سال 1404؛ آیا سرمایه گذاری خارجی افزایش پیدا خواهد کرد؟