بقای صنایع یزد در گرو آیندهنگری است
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه صنعت یزد برای بقا و تعالی خود باید به 100 سال آینده نگاه کند، گفت: مادامی که هر بنگاه اقتصادی و شرکت تولیدی، وضعیت موجود را تنها با زمینههای مورد چالش و آسیب حوزه فعالیت خود ببیند و تحلیل کند، تغییر چندانی رخ نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از دادگستری استان یزد، حجتالاسلاموالمسلمین حسین طهماسبی در نشست با اعضای اتاق بازرگانی یزد اظهار کرد: باید موانع تولید، سرمایهگذاری و چالشهای مرتبط با این حوزه در یک نگاه کلان و همهجانبه دیده شود و فارغ از جوسازیها و برخی از حواشی ایجاد شده، امور پیگیری و دنبال شود.
وی با اشاره به ضرورت راهاندازی صنایع با تکنولوژی بالا در استان افزود: اگر قرار باشد در شرایط فعلی صنایع با نگاه سنتی و تکنولوژیهای قدیمی راهاندازی شوند، اگر مواد خام و اولیه بماند برای نسلهای آینده، بسیار به صرفهتر و سودمندتر خواهد بود.
رئیس کل دادگستری استان یزد با تأکید بر اینکه نباید اسیر حاشیهسازیها و غوغا سالاریها شد، افزود: برخی با استفاده نابهجا از واژه خصولتی و ایجاد جو رسانهای، توجه را از فعالیتهای غیرمفید خود که بعضاً مضر به اقتصاد کلان هست، دور میکنند یا عدهای دائماً در طبل چین هراسی، چین ستیزی، چینگریزی میکوبند، درحالیکه اگر به صورت میدانی تحقیق و تفحص شود، دیده میشود پشت پرده این غوغاسازیهای رسانهای برخی از همین افراد و شرکتهایی هستند که خود از بیشترین رانت خصولتی بهره گرفتهاند یا جز نخستین شرکتهایی هستند که اولین و بیشترین واردات از چین را انجام دادهاند.
طهماسبی دقت مضاعف بر برخی جریانسازیهای رسانهای در کشور را خواستار شد و بیان کرد: برخی از افراد و شرکتها برای اینکه رد گم کنند و خود و منافع بادآورده خویش را پنهان نمایند، با جوسازی رسانهای، انگشت اتهام به سمت دیگران دراز میکنند و جامعه را دچار تشویش و نگرانی میکنند.
وی نداشتن چشمانداز، طرح و برنامه عملیاتی برای امور آتی کشور را عامل برخی از مشکلات دانست و گفت: هماکنون کشورهایی همچون عربستان نیز با تدوین سند چشمانداز برای آینده در ارتباطات خود حتی با کشور چین برنامهریزی دارند، اما در ایران، نگاههای بخشی و منفعتطلبیهای صنفی، جناحی و گروهی موجب شده است که بعضیها تنها به فکر حل مشکلات حوزه خود باشد.
رئیس کل دادگستری استان یزد شناخت دقیق بازار هدف و کشف و دقت بر ذائقه مخاطب و تولید به روز، مناسب و به موقع را از عوامل مهم رقابت پذیری در کار تولیدی و اقتصادی ذکر کرد و ابراز داشت: امروزه برخی از پلتفرمهای پیامرسان خارجی با تحلیل اطلاعات و دادههای مخاطبین ایرانی، ذائقه جامعه مصرف ایرانی را به تولید کنندگان خارجی میفروشند و از همین رو علیرغم کیفیت خوب و بالاتر برخی کالاهای داخلی، اجناس خارجی معمولاً مورد پسند و باب میل تر برای ذائقه ایرانی است.
طهماسبی با بیان اینکه حضور و فعالیت سکوهای خارجی تنها خلاصه در مشکلات امنیتی و اجتماعی نمیشود، گفت: زمانی که یک پلتفرم میتواند از تحلیل اطلاعات مخاطبان ایرانی، بازار کشور را از رقبای داخلی برباید، باید قبول کرد فعالیت این سکوهای خارجی پیامرسان، خلاصه در مشکلات امنیتی، فرهنگی و اجتماعی نیست و ضررهای مالی و اقتصادی بزرگی را نیز به دنبال دارد.
وی کار اقتصادی و جهش سرمایه گذاری و تولید در کشور را در گرو کاری علمی دانست و گفت: موفقیت کار تولیدی و اقتصادی در گرو داشتن نگاه علمی است که باید برنامهریزی، طراحی، اجرا تا بازخوردگیری به صورت علمی انجام شود و امور به دور از شیوه مدیریت سنتی و نگاههای شخصی، سلیقهای، صنفی و جناحی با تکیه بر علم روز و خرد جمعی پیش برود.
کد خبر 858212
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1409340/