بازی صنعت خودرو با قواعد ترامپ؛ از انتقال تولید تا بازطراحی زنجیره تأمین
ایالات متحده آمریکا
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش میمتالز، در پی اعلام تعرفههای 25 درصدی دونالد ترامپ بر واردات خودروهای اروپایی، دو غول خودروسازی جهان واکنشهای متفاوتی از خود نشان دادهاند.
فولکسواگن آلمان با انتقال بخشی از خط تولید مدلهای لوکس آئودی به کارخانه تنسی آمریکا، سرمایهگذاری 1.2 میلیارد دلاری را کلید زده است. این اقدام که تا پایان 2025 تکمیل میشود، 1700 شغل مستقیم جدید ایجاد خواهد کرد و سهم این شرکت از بازار شمال آمریکا را در سطح 15.
3 درصد حفظ میکند. از سوی دیگر، فورد آمریکا با چالش پیچیدهتری مواجه است. این شرکت با تعلیق کامل صادرات مدلهای F-150 Raptor و Lincoln Navigator به چین، تولید 40 درصدی این مدلها را به ایالت تگزاس منتقل کرده است. آمارها نشان میدهد حجم صادرات فورد به چین که در دهه گذشته به 240 هزار دستگاه میرسید، در سال 2024 به 5500 دستگاه سقوط کرده است.
«جان اسمیت» تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات تجاری هاروارد در این باره هشدار میدهد: «این تحولات دو لبه تیز دارد. اگرچه 34 هزار شغل جدید تا 2026 پیشبینی میشود، اما افزایش 18 درصدی قیمت خودروهای لوکس آمریکایی، قدرت خرید مصرفکننده را تحت تأثیر قرار داده است.»
همچنین پیامد کلان این تغییرات شامل بازطراحی نقشه جهانی زنجیره تأمین خودرو است که سهم چین را از 35 درصد به 28 درصد کاهش داده است.
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده این تحولات میتواند تا 2.3 میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی جدید جذب کند، اما همزمان قیمت خودروهای وارداتی اروپایی 12.7 درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش انجمن خودروسازان آمریکا (AAI)، قیمت متوسط خودروهای ساخت داخل 18.7 درصد نسبت به دوره پیش از اعمال تعرفهها افزایش یافته که این امر کاهش 12 درصدی فروش در بخش خودروهای اقتصادی را به همراه داشته است.
در همین حال انتقال زنجیره تأمین به خاک آمریکا موجب رشد 22 درصدی قیمت قطعات الکترونیکی خودرو شده، به گونهای که سود عملیاتی فورد در تولید مدلهای الکتریکی 45 درصد کاهش را تجربه کرده است. وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرده این روند تا پایان 2026 میتواند 1.8 میلیون شغل مرتبط با صنایع جانبی خودرو را در معرض خطر قرار دهد.
منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1416542/