سکولاریسم در رژیم صهیونیستی یعنی حذف دین/شهروندان اسراییل؛ رژیم صهیونیستی را سکولار نمی دانند
خاورمیانه
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، علی معروفی آرانی؛پژوهشگر حوزه صهیونیسم و یهودیت در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تقریب قرار داد، نوشت:
رژیم صهیونیستی یکی از رژیمهایی است که در آن دین (البته نه آموزههای پیامبران الهی بلکه تحریفهایی که در طول قرنها در این دین اعمال شده) با حکومت پیوندی عمیق دارد.
نهتنها دولت این رژیم غاصب بلکه تمام ارکان آن بر اساس یک خوانش تحریفی از دین و تاریخ یهودیت بنا شده است. این نکتهای حیرتآور است که در عصری که تمام رسانههای بینالمللی و بزرگ دنیا به تبلیغ برای سکولاریسم (جدایی دین از حکومت) گردن نهادهاند و اکثریت این رسانهها یا در اختیار صهیونیستها است یا تحت نفوذ آنها اما خود رژیم اسرائیل یک حکومت مبتنی بر آموزههای دینی و تلمودی دارد.
حال سؤال این است که چرا رژیم اسرائیل و لابیهای پرقدرت صهیونیستی در غرب به تبلیغ برای سکولاریسم کمر بستهاند؟!
رژیم صهیونیستی در یک دهه گذشته سعی کرده است تا با بسط سکولاریسم و همه لوازم آن در کشورهای منطقه، در حقیقت دعوتگری خود را از طریق دعوت به سکولاریسم انجام دهد. بیجهت نیست که اغلب کشورهای منطقه که تن به عادیسازی روابط دادهاند، بیش از همه کشورهای اسلامی فرآیند سکولاریسم را پذیرفتهاند.
سکولاریسم در اسرائیل نشان میدهد که چگونه مسائل دینی و امور دولتی در داخل رژیم صهیونیستی به هم مرتبط هستند. سکولاریسم به عنوان بیتفاوتی، طرد، یا حذف دین و ملاحظات مذهبی تعریف میشود. در رژیم صهیونیستی ، این امر در مورد جامعه کاملاً سکولاری که خود را با هیچ دینی شناسایی نمیکند و جامعه سکولار درون جامعه یهودی صدق میکند.
جامعه جهانی، رژیم مجعول اسرائیل را به عنوان یک کشور سکولار می شناسد، ولکن از آنجایی که اسرائیل فاقد قانون اساسی مدونی است، تعیین سکولار یا دینی بودن آن بطور قطع و یقینی ممکن نیست. علی رغم ادعای سکولار بودن نظام اسرائیل، پیش نویس هایی که بر قانون اساسی اسرائیل نگاشته شده این ادعا را نفی می کند. این پیش نویس ها صراحتاً حاکمیت و نظارت مبانی شریعت یهودی بر قوانین اسرائیل را لازم می داند. بطور مثال به موجب اصل دوم پیش نویس قانون اساسی اسرائیل، «دولت اسرائیل یک دولت دموکراتیک است و حقوق بشر را در سایه مبانی میراث یهودی همچون آزادی، عدالت، اتحاد و صلح محترم می شمارد.» این اصل احترام به مبانی حقوق بشر را در چارچوب دین یهود پذیرفته و مفهوم مخالف آن این است که چنانچه امری مغایرتی با موازین یهودیت داشته باشد، مقبول واقع نخواهد شد. البته چنانکه ذکر شد اصل مذکور، در پیش نویس قانون اساسی اسرائیل وارد شده، فلذا فاقد اثر حقوقی است. اما باید توجه داشت این پیش نویس بر مبنای قوانین پایه اسرائیل تنظیم شده است.
یهودیان سکولار 41٫4 درصد از جمعیت یهودیان را تشکیل میدهند، پس از آن یهودیان سنتی 38٫5 درصد از جمعیت را تشکیل میدهند و 20 درصد باقیمانده را ارتدوکسها و اولترا ارتدوکسها تشکیل میدهند.
یهودیان سکولار و غیرمذهبی در اسرائیل بهشدت نگران امتیازاتی هستند که بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود برای جلب حمایت دو حزب ارتدوکس شاس و یهودیت توراتی از نخستوزیری خود به آنان ارائه میکند. حزب شاس بهعنوان نمایندۀ یهودیان مذهبی سنتی با ریشۀ شرقی و حزب یهودیت توراتی بهعنوان نمایندۀ یهودیان مذهبی سنتی با ریشۀ غربی، خواهان معافیت طلبههای مدارس تلمودی از خدمت سربازی هستند و طبق برخی از گزارشها، نتانیاهو با ارائۀ این امتیاز به دو حزب ارتدوکس موافقت کرده است. در حقیقت، جامعۀ یهودیان مذهبی سنتی یا اصطلاحاً ارتدوکس در اسرائیل از امیتازاتی نسبت به دیگر اقشار جامعه برخوردارند که اصل ماجرا به دوران پایهگذاری دولت صهیونیستی برمیگردد.
پس از جنگهای صلیبی و آغاز دوره رنسانس در جهان غرب، مخصوصا در دوره خودآگاهی به این تحولات در سده هجدهم و نوزدهم، موسوم به دوره روشنگری، ایدهای برای حل معضله مسیحی یا یهودی پیش کشیده شد و آن، ایده سکولاریسم بود. در اوایل قرن هجدهم، در محفل بولینگبروک (1)بحثی محرمانه درباره امکان عدم وجود عیسی صورت گرفت و «ولنی» نیز تردیدی مشابه را در «ویرانههای امپراتوری»(1791) مطرح ساخت. در 1769 افرادی نظیر هردر، تضادهای جدی میان مسیح وصفشده در انجیل متی، قرنس و یوقا با مسیح موصوف در انجیل یوحنا را برجسته کردند.(2)
رابطه دولت و دین در اسرائیل در واقع به حدی پیچیده است که اکثر اسرائیلیها نیز از آن تصویر روشنی ندارند، چه رسد به مردمی که فقط از راه دور درباره اسرائیل چیزهایی شنیدهاند.بنیانگذاران جنبش صهیونیسم اغلب خود را افرادی غیرمذهبی و حتی ملحد معرفی می کردند و هم اکنون نیز رهبران بیشتر احزاب سیاسی در اسرائیل خود را سکولار می دانند.احزاب بزرگ از جمله کدیما، کارگر و لیکود و نیز احزاب کوچکتری مانند ایزرائیل بیتینو(اسراییل، خانه ما) بلوک یاهاد - مرتص و بسیاری دیگر از جمله احزاب سکولار به شمار می روند و بر جدایی دین از دولت اصرار می ورزند. (3)
با این همه، به علت پیوند گسست ناپذیر ملیت یهودی با مذهب یهود، رژیم صهیونیستی به اجرای پاره ای از احکام شریعت یهود در دوایر و دستگاههای دولتی متعهد است و از همین رو، برخی از متفکران سیاسی درباره ماهیت رژیم صهیونیستی به عنوان دولتی سکولار تردید دارند.
به نظر می رسد رهبران اصلی جنبش صهیونیسم در صدد بودند دولت یهودی سکولاری در فلسطین تأسیس کنند، مسئله ای که مخالفت یهودیان مذهبی ارتدوکس (سنت گرای متعصب) با آنها را موجب شد.
اصولاً ارتدکسهای مذهبی ایجاد دولت یهودی پیش از ظهور مسیح را بدعت در شریعت موسی به حساب می آوردند و بر این عقیده بودند که بازگشت به سرزمین موعود لزوماً باید به پس از ظهور مسیح موکول شود.با این حال، کشتار یهودیان در طول زمامداری آدولف هیتلر رهبر نژادپرست آلمان که از آن به نام هولوکاست یاد می شود، از مخالفت یهودیان ارتدوکس با تشکیل دولت یهود کاست و آنها را به همکاری با سران صهیونیسم ترغیب کرد.
سکولارهای رژیم صهیونیستی در خواستها و مطالباتشان از کابینه نتانیاهو زیاد و تندوخشن است، بهرغم آنکه در تعدد و چندگانهگی بهسر میبرند. اهم خواستهای آنان موارد ذیل را شامل است:
1- تاکید بر ضرورت گسترش شهرکسازی تا جایی که فضا برای فلسطینیها تنگتر شود. جالب است که غالب شهرکنشینها هم مذهبیهای راست افراطی هستند که هر دم با فلسطینیها درگیر میشوند. آنان نهتنها قایل به توسعه شهرکسازی هستند، بلکه میخواهند مناطقی که در آن شهرک ساخته شده، بهگونه رسمی به خاک اسراییل پیوست شود.
2- سکولارها مخالف جدی تشکیل دولت مستقل فلسطینی است. البته موضع راستهای افراطی سکولار و مذهبی در زمینه روشن است، ولی موضع حزب لیکود ، جای تامل دارد.
3- سکولارها به عقبنشینی از مناطق اشغالی رضایت نمیدهد و ظاهراً برگشت به مرزهای قبل از 1967 را ناممکن میپندارد. برای همین، حتا نتانیاهو هم گاهی اورشلیم را «پایتخت ابد»ی اسراییل خوانده است.
4- در نظر سکولارها ، امنیت بر معیشت تقدم دارد و برای همین، تلاش میکنند با تروریستخواندن فلسطینیها به اسراییل شأن یک قربانی قایل شوند.
5- سکولارها در قبال ایران ، موضع تند و ظاهراً سازشناپذیر دارند و به جای صبر و گفتوگو نسخه جنگ را تجویز میکنند.
6- سرکوب فلسطینیها برای جناح راست افراطی سکولار و مذهبی اولویت دارد. از بن گوریون و اسموتریچ نقل است که گفتهاند پاسخ فلسطینیهایی که به سمت سربازان اسراییلی سنگ پرتاب میکنند، گلوله است.
7- اتحاد با کشورهای عرب مخالف ایران برای سکولارها اهمیت کلیدی دارد. برای همین، پیمان ابراهیم را امضا کردند و حالا هم در پی توسعه و همهگیر کردن آن هستند. نیروهای راستگرا هر کدام به درجات متفاوت به خواستهای فوق پابندی دارند.
سکولار- مذهبی را میتوان ریشه اصلی شکاف اجتماعی کنونی رژیم صهیونیستی دانست. ضمن آنکه اگر در این گزارش گفته شد، دو گروه سکولار، اکثریتی را در برابر اقلیت ارتدکس افراطی تشکیل میدهند، اما این نسبت در حال کاهش است و دو گروه بواسطه رشد زیاد جمعیتی حریدیها و مذهبیها تا دو دهه آتی، از نظر جمعیتی در حال نزدیک شدن به هم هستند. این مسأله بر چالشهایی که گفته شد، تأثیر مستقیم خواهد داشت.
از جمله اعضای سکولاریسم حزب لیکود که همواره بسیاری از مناصب را در طول حیات منحوس این رژیم عهده دار بودند می توان به افرادی چون موشه آرنس، یاکوف ادری، یووال استاینیتز،ایهود اولمرت، امیر اوهانا، مناخم بگین، دنی دانون، رووین ریولین، آریل شارون، اسحاق شامیر، موشه فیگلین، ایوب قرا، موشه کاتساو، موشه کحلون، یوآف گالانت، یهودا گلیک، آویگدور لیبرمن، تسیپی لیونی، اسحاق مردخای، بنیامین نتانیاهوی و موشه یعلون اشاره کرد.(4)
درنهایت این که سکولاریسم در رژیم صهیونیستی نشان میدهد که چگونه مسائل دینی و امور دولتی در داخل اسرائیل به هم مرتبط هستند. سکولاریسم در رژیم صهیونیستی به عنوان بیتفاوتی، طرد، یا حذف دین و ملاحظات مذهبی تعریف میشود.در اسراییل، این امر در مورد جامعه کاملاً سکولاری که خود را با هیچ دینی شناسایی نمیکند و جامعه سکولار درون جامعه یهودی صدق میکند.
پینوشت ها:
1- لارد هنری سنت جان بولینگ بروک، سیاست مدار، مورخ، فیلسوف و نویسنده انگلیسی که در حمایت از سیاست جمهوریخواهی باستان شهرت دارد.
2- کارمیک، آی. بولینگ بروک و حلقه وی. کمبریج: انتشارات دانشگاه هاروارد، 1968.
3- نشریه داوار هفتگی مورخ 6/12/1963 چاپ تلآویو، بایگانی وزارت امور خارجه، سال 43 ـ 1340، کارتن 5، پرونده 34.
4- سایت موعود http://www.mouood.com باشگاه مطالعاتی مطالعاتی و تحقیقاتی صهیونیسم
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1419009/