ایرانیان جهان

آخرين مطالب

روایت «واشنگتن پست» از تله تل‌آویو برای پزشکیان خواندنی ها

روایت «واشنگتن پست» از تله تل‌آویو برای پزشکیان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اسرائیل قصد دارد در تلافی حمله موشک ایران به این کشور حمله کند. ایرانیان از اینکه ممکن است اقدام نظامی اسرائیل اقتصاد را بی‌ثبات ساخته و ناآرامی‌ها را برانگیزد، نگران هستند.
 در هفته‌های اخیر پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل و در حالی که تهران منتظر اقدام احتمالی اسرائیل است، رسانه‌های حامی دولت پوشش گسترده‌ای از قدرت نظامی ایران را به نمایش گذاشته‌اند. تلویزیون دولتی تصاویری از موشک‌هایی که بر فراز شهرهای اسرائیل پرواز می‌کنند پخش کرده، در حالی که روزنامه‌های تندرو درباره «سناریوی روز قیامت» در صورت تلافی اسرائیل هشدار داده‌اند.
به نوشته واشنگتن‌پست، با وجود نمایش قدرت، با این حال مخاطراتی در این زمینه وجود دارد: اسرائیل ضربات بزرگی به متحدان اصلی تهران در منطقه زده و در حالی که ایالات متحده در ظاهر تلاش داشته دامنه پاسخ اسرائیل را محدود کند، حملات این رژیم ممکن است اقتصاد شکننده ایران را بی‌ثبات ساخته و امیدها به اینکه رئیس‌جمهور جدید اصلاح‌طلب کشور دوران جدیدی از تعامل با غرب را به ارمغان بیاورد را تحت‌الشعاع قرار دهند.
یک بار برای همیشه؟
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در سفر هفته گذشته خود به بغداد گفت: «ما تلاش‌های زیادی طی روزهای اخیر برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار در منطقه‌مان انجام داده‌ایم. ما از جنگ نمی‌ترسیم، برای جنگ آماده‌ایم، اما در عین حال نمی‌خواهیم جنگی رخ دهد».
تحلیلگران می‌گویند در حالی که اسرائیل تحرکات خود در منطقه را ادامه داده و درخواست‌های دولت بایدن برای کاهش بمباران‌ها و حفاظت از غیرنظامیان در مکان‌هایی مانند غزه و بیروت را نادیده می‌گیرد، مقامات ایران اسرائیل را به طور فزاینده‌ای غیرقابل‌کنترل می‌بینند.
طی چند ماه گذشته، اطلاعات و نیروهای نظامی اسرائیل رهبران حزب‌الله و حماس را ترور کرده، حمله زمینی به جنوب لبنان انجام داده و نیروهای بیشتری به نوار غزه فرستاده و اخیراً نیز کمپ پناهندگان جبالیه در شمال این نوار را محاصره کرده‌اند.
ولی نصر، کارشناس خاورمیانه و استاد ارشد دانشگاه جانز هاپکینز در مورد رهبری تهران گفت: «آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل می‌خواهد همه تهدیدات خود را از بین ببرد. این شامل حماس، حزب‌الله و ایران می‌شود».
در تاریخ 1 اکتبر، ایران به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله به اسرائیل حمله کرد. در عملیات ترور نصرالله، عباس نیلفروشان، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز درگذشت.
ایران حدود 180 موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد و تعدادی از پرتابه‌ها از دفاع هوایی این رژیم گذشتند. این دومین‌بار بود که تهران مستقیماً اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. حمله قبلی که در 13 آوریل انجام گرفت، در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بود.
تل‌آویو هنوز نگفته چگونه یا چه زمانی به حمله اخیر تهران جدید واکنش نشان خواهد داد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به ایالات متحده گفت که از حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران و تأسیسات نفتی خودداری خواهد کرد.
روز شنبه، اسرائیل اعلام کرد که یک پهپاد سوی از لبنان اقامتگاه خصوصی نتانیاهو در قیصریه را هدف قرار داده، هرچند هیچ آسیبی به آن وارد نشد و نخست‌وزیر و همسرش در آنجا نبودند. نتانیاهو این حادثه را «تلاش حزب‌الله به عنوان نیروی متحد ایران برای ترور من و همسرم» توصیف کرد و آن را «یک اشتباه بزرگ» خواند.
جو بایدن مدعی شده که از زمان و چگونگی حمله اسرائیل آگاه است، اما از توضیح بیشتر خودداری کرد. او گفت که ترور یحیی سنوار فرصتی برای «برخورد با اسرائیل و ایران به گونه‌ای است که تنش را برای مدتی متوقف کند».
نمک بر زخم‌های اقتصادی ایران
با این حال، بمباران هوایی اهداف در ایران می‌تواند به زیرساخت‌های حیاتی ضربه زده و به اقتصاد در حال افول کشور بیشتر آسیب برساند. 
مسعود، صاحب 42ساله یک کسب‌وکار کوچک از رشت گفت: «این یک موج بحران است مانند تمام بحران‌های قبلی. بسیاری از مردم مانند من به دلیل سال‌ها بحران، بی‌حس شده‌اند و دیگر لزوماً دچار وحشت نمی‌شوند». اما بر خلاف زمان‌های قبلی تنش‌های فزاینده، ناآرامی‌های مدنی و بحران اقتصادی، او گفت که این‌بار نگران پیامدهای اقتصادی بیشتری است. او نگران بوده که تهران مستقیماً هدف اسرائیل قرار گیرد و تهدیدی برای افرادی باشد که به دولت برای معیشت خود وابسته‌اند.
دهه‌ها تحریم‌های ایالات متحده، فساد و سوءمدیریت، اقتصاد ایران که هنوز شدیداً به صادرات نفت وابسته بوده را به دردسر انداخته است. برای ایرانیان عادی، بیکاری، تورم سرسام‌آور و پول ملی ضعیف استانداردهای زندگی را کاهش داده است.
حتی اگر اسرائیل از حمله به تأسیسات تولید نفت خودداری کند، تحلیلگران می‌گویند که ممکن است به پالایشگاه‌های ایران حمله کند. کُلبی کانلی، مدیر برنامه اقتصاد و انرژی در مؤسسه خاورمیانه گفت: «حمله احتمالی اسرائیل می‌تواند با هدف مختل‌ساختن وضعیت داخلی ایران انجام بگیرد».
چالش پزشکیان
در عین حال، کسانی که از مسعود پزشکیان در انتخابات حمایت کردند، نگرانند که تنش‌ها با اسرائیل، یکی از متحدان کلیدی ایالات متحده، تلاش‌های اولیه او برای برقراری روابط با کشورهای غربی را پس از سال‌ها انزوا مختل سازد. آرش، یک مهندس 38ساله از تهران گفت که حامیان رئیس‌جمهور ناامید هستند اما درک می‌کنند که او در زمان دشواری برای کشور به مقام خود رسیده است. او پس از درگذشت ابراهیم رئیسی بر اثر سانحه هلیکوپتر به ریاست‌جمهوری رسید. سپس، در همان روز تحلیفش، هنیه در تهران ترور شد.
آرش گفت: «ما در حال عبور از یکی از سخت‌ترین سال‌ها هستیم». او افزود که به نظر می‌رسد این دور از تشدید تنش بین ایران و اسرائیل از بهار جدی‌تر است. آرش گفت: «این بار به نظر می‌رسد بسیار جدی‌تر باشد و اکنون همه در پس ذهن خود، به جنگ فکر می‌کنند».

وحید کیانی

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1240743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترس عربستان از احتمال حملات نفتی

پاری سن ژرمن 1-1 آیندهوون؛ زور PSG به PSV نرسید

استون ویلا 2-0 بولونیا؛ صدرنشین لیگ قهرمانان، به فرمان پیکی بلایندرز

لژیونر استقلالی در اروپا گلزنی کرد؛ آیا او به تیم ملی دعوت می‌شود؟

پیروزی میلان و موناکو در لیگ قهرمانان

پارلمان اروپا پرداخت وام 35 میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد

تفاوت بریکس و اتحادیه اروپا از زبان کرملین+عکس

کامبک پرگل رئال با هت‌تریک وینی/ آرسنال برد، یوونتوس باخت

انهدام سامانه پدافندی آمریکا در شرق سوریه

سامانه پدافندی آمریکا در سوریه هدف قرار گرفت

حمله مقاومت عراق به هدفی حیاتی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی سوریه

طرح پیروزی یا توهم؟

نتیجه و خلاصه بازی فوتبال آرسنال

بهترین گل این هفته چمپیونزلیگ انتخاب شد! (عکس)

فیلم| خلاصه بازی رئال مادرید و دورتموند (هتریک وینیسیوس جونیور) دیشب سه شنبه 1 آبان 1403

نتیجه بازی رئال مادرید و دورتموند| کامبک دیدنی رئال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 2024

مروری بر عملکرد و اهداف جنبش فتح الله گولن در ترکیه

علت حمایت آمریکا از تل‌آویو مشخص شد

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در دیر الزور

پنتاگون: ما نمی‌توانیم اطلاعاتی در خصوص حمله اسرائیل به ایران ارائه دهیم

پنتاگون از اسرائیل حمایت قاطع کرد؛ تحقیقات درباره درز اطلاعات درباره حمله به ایران ادامه دارد

دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ لحظه‌شماری آغاز شد

F/A-18؛ همه چیز در مورد جنگنده ناونشین آمریکا (عکس)

جزئیات سفر مهم بلینکن به عربستان

هدف قرار گرفتن سامانه پدافندی آمریکا در سوریه

پنتاگون از علت پشتیبانی واشنگتن از اسرائیل پرده برداشت

هشدار آمریکا به روسیه | آمریکا، روسیه را به حمله تهدید کرد

رشد اقتصادی ایران امسال به 3.7 و تورم 31.7 درصد می‌رسد

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری ایران منصوب شد

عراقچی: بریکس قطب جدید جهانی می‌شود

عراقچی: بریکس به قطب جدید جهانی تبدیل می‌شود

جبهه اصلاحات ایران: هرگونه ادعای حاکمیت و مالکیت درباره سه جزیره ایرانی بی‌اعتبار است

خلاصه بازی میلان 3-1 کلوب بروخه (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خلاصه بازی میلان 3-1 کلوب بروخه (لیگ قهرمانان اروپا - 25-2024)

کشتی فرنگی امیدهای جهان؛ مدال طلای وزن 82 کیلوگرم به ایران رسید

حزب‌الله مسئولیت حمله به اقامتگاه نتانیاهو را پذیرفت

پنتاگون از علت پشتیبانی واشنگتن از اسرائیل پرده بر داشت

تحریم 6 شرکت چینی به بهانه کمک به برنامه‌های نظامی ایران

هزینه تولید جنگنده F-18 سوپر هورنت آمریکا چقدر است؟

اف‌بی‌آی درباره درز اطلاعات مربوط به پاسخ اسرائیل به ایران تحقیق می‌کند

کشتارهای غزه در سایه سکوت نهادها و همدستی آمریکا رخ می‌دهد

حمایت صریح وزارت دفاع آمریکا از رژیم صهیونیستی

بلینکن: مرحله پساجنگ غزه را با شرکای خود بررسی می‌کنیم

ادعای واهی امارات بر جزایر سه گانه؛ دکتر ولایتی: این جزایر از دیرباز متعلق به ایران بوده است

طلا بر مدار رشد/ طلای جهانی رکورد جدید زد

حمله مجدد مقاومت عراق به «غور اردن»

مقاومت عراق: به هدف مهم اشغالگران در غور اردن حمله کردیم

دومین حمله پهپادی مقاومت عراق به دره اردن

ظرفیت‌های بخش خصوصی در ارتباط با قوای سه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌گانه

بررسی شیوه‌های جایگزین توزیع یارانه نقدی با هدف حمایت از تولید | زمزمه‌های تغییر شیوه پرداخت یارانه نقدی