ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حسنعلی مهران به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شد اخبار ایران

حسنعلی مهران به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - عکس: اکوایران/ دانیال شایگان
نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.
در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.
چهارم آبان 1354؛ شاهنشاه: مبارزه با بیسوادی باید همانند مبارزه با گرانفروشی انجام شود در پیشگاه شاهنشاه آریامهر بامداد امروز در تالار تاجگذاری کاخ گلستان آیین سام چهارم آبان سالروز میلاد شاهنشاه آریامهر برگزار شد.
شاهنشاه در این مراسم فرمودند: تاکنون نتایجی که از حزب انتظار داشتیم به دست آورده‌ایم که اصل آن، مبارزه یکپارچه ملت ایران در تحقق هدف‌های ملی است.
شاهنشاه با اشاره به مبارزه با گرانفروشی که به وسیله و مشارکت مردم انجام گرفت، فرمودند: در مورد مبارزه با بیسوادی نیز از حزب همین انتظار را داریم که با شرکت یکپارچه افراد حزب انجام گیرد و منتظر اولین گزارش آن هستیم.
حسنعلی مهران به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی معرفی شد
امروز تغییرات وسیعی که در مقامات علی دولتی انجام گرفته است، اعلام شد. رئیس‌کل بانک مرکزی تغییر کرد و با سمت وزیر مشاور وارد کابینه شد. رئیس کل راه آهن تغییر کرد. چند تن از معاونان وزارت راه جابجا شدند و معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی به سمت رئیس بانک مرکزی معرفی شد و سفیر تازه ایران در استرالیا انتخاب گردید.
امروز آقای نخست‌وزیر در شرفیابی به حضور ملوکانه آقای محمد یگانه را به سمت وزیر مشاور معرفی کرد.
دکتر محمد یگانه 52 سال دارد و در رشته‌های قضایی و اقتصاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران دارای لیسانس و دوره دکترا را در دانشگاه کلمبیای نیویورک طی کرده است. یگانه مدتی معاون وزارت اقتصاد بود و در سال 48 وزیر آبادانی و مسکن شد و سپس دو سال 50 نماینده ایران در بانک جهانی بود.
در شرفیابی امروز آقای هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی آقای حسنعلی مهران، معاون کل این وزارتخانه را به سمت رئیس‌کل بانک مرکزی به حضور ملوکانه معرفی کرد.
حسنعلی مهران در سال 1316 در تهران متولد شده. وی از سال 48 در وزارت اقتصاد مشغول به کار شد و سمت‌های مختلفی را در این وزارتخانه تا معاونت وزیر طی کرد.
آخرین سمت مهران، معاونت کل وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.
چهارم آبان 1374؛ راهبرد توسعه صادرات برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی تدوین می‌شود استراتژی توسعه صادرات برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی به زودی با کمک دستگاه های اجرایی تدوین خواهد شد.
این برنامه احتمالا به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
مهندس محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنایع در گفت‌و‌گو با اطلاعات وضع تولید و صادرات بخش صنعت را به تفصیل مورد بحث قرار داد.
وی در مورد ضرورت به‌کارگیری اقتصاد و بدون نفت گفت: اگر بخواهیم به اقتصاد منهای نفت برسیم، باید سالانه حدو 15 میلیارد دلار درآمد را جایگزین ارز حاصل از نفت کنیم، این فرض که رشد اقتصادی هم نداشته باشیم.
وزیر صنایع در مورد بخش صنعت گفت: برای ایجاد سالیانه 10 تا 12 میلیارد دلار صادرات صنعتی به صورت درآمد خالص حدود 17 تا 18 میلیارد دلار باید کالای صنعتی صادر شود، اما با شرایط موجود و قوانین و مقررات بعضا بازدارنده، رسیدن به این هدف مشکل است.
در گذشته برنامه‌ریزی و سیاستگذاری لازم را برای رشد صادرات صنعتی نداشتیم و نتوانستیم استراتژی توسعه صادرات صنعتی را تنظیم و قانونی کنیم در برنامه اول جای این استراتژی خالی بود و متاسفانه در برنامه دوم نیز این استراتژی خالی است.
وی افزود: تصمیم داریم امسال این استراتژی را با کمک دستگاه‌های اجرایی تنظیم کنیم و حتی اگر لازم باشد به صورت لایحه‌ای تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.
ایران ساخت پالایشگاه نفت در بنگلادش را در سال 99 میلادی آغاز می‌کند
هفته‌نامه « فارایسترن اکونومیک ریویو » در مقاله ای با عنوان «همسایه‌ات را دوست بدار – ایران به دنبال نقشی بزرگ‌تر در آسیا» به تشریح سفر رئیس جمهوری ایران به بنگلادش،‌ ویتنام و فیلیپین پرداخته است.
هفته‌نامه مذکور، سفر رئیس‌جمهوری ایران به منطقه را از لحاظ اقتصای و سیاسی مهم می‌داند و می نویسد: ایران و بنگلادش موافقت کرده‌اند که کارشناسان و متخصصان ایرانی در آن کشور به ساخت پالایشگاه نفت و تاسیسات گاز مایع بپردازند.
ارزش قراردادی که به موجب این توافق اجرا می شود، یک میلیارد دلار است و قرار است عملیات اجرایی آن تا اواسط سال 1999 میلادی آغاز شود.
چهارم آبان 1384؛ سیمان از اول دی از سبد حمایتی خارج می شود سیمان حداکثر تا پایان آذرماه در سبد حمایتی قرار دارد.
دکتر داود دانش جعفری ضمن تشریح تصمیمات شنبه شب هیات وزیران در مورد سیمان گفت: پیرو مصوبه مورخ 84.7.9 دولت در مورد قرارداد سیمان در سب حمایتی با هدف تنظیم بازار، هیات‌وزیران در جلسه مورخ 84.8.1 اعلام کرد که تصمیم یادشده موقتی بوده و حداکثر تا پایان آذرماه سال 1384 ادامه خواهد یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در راستای توسعه بازار رقابت، افزایش توان سرمایه‌گذاران در صنعت سیمان برای گسترش ظرفیت‌های تولیدی، مبارزه با بازار سیاه سیمان و رانت جویی و تقویت بازار سرمایه کشور و به‌ویژه حمایت از سهامداران جزء بورس قرار است از آغاز دی‌ماه 1384 قیمت سیمان در بورس فلزات و کالای صنعتی و تحت کنترل هیات نظارت بر ان بورس تعیین شود، مشروط بر اینکه همه شرکت‌های سیمانی متعهد شوند که برای سه سال کامل، کلیه محصولات خود را منحصرا از طریق این بازار متشکل به فروش برساند.
200 شرکت دولتی جدید تاسیس شد
به رغم اهداف کلان اقتصادی دولت مبنی‌بر خصوصی‌سازی طی سال‌های 70 تا 83 بیش از 200 شرکت دولتی جدید تاسیس شده است.
قوانین بودجه کشور حاکی از آن است که به‌رغم خصوصی‌سازی‌های انجام‌شده در طول این سال‌ها از حجم و اندازه و تعداد شرکت‌های دولتی کاسته نشده است.
این گزارش حاکی است، تعداد شرکت‌های دولتی در سال 1370 بالغ‌بر 325 شرکت بود و حجم خصوصی‌سازی دولت در این سال به 266 میلیارد ریال رسیده، در عین حال تعداد شرکت‌ها در سال 75 به 401 شرکت و رقم خصوصی‌سازی از 3 هزار میلیارد ریال بیشتر شد.
در همین حال، تعداد این شرکت‌ها در سال 1379 به 500 شرکت بالغ شد ارزش خصوصی سازی شرکت‌های دولتی 4 هزار و 969 میلیارد ریال بود. همچنین قوانین بودجه سال 80 تعداد شرکت‌های دولتی را 510 شرکت، سال 82، 518 شرکت و سال 83، 523 شرکت عنوان می‌کند.
رئیس فدرال رزرو پس از 18 سال تغییر کرد
جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا، بن برنانک را به عنوان نامزد جدید ریاست بانک مرکزی آمریکا معرفی کرده است تا جانشین آلن گرین اسپن شود که دوره 18 ساله اش را در 31 ژانویه خاتمه می‌یابد. برنانک در حال حاضر مشاور اصلی اقتصادی دولت آمریکا است.
وی در ماه ژوئن به ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید برگزیده شد.
بوش گفت که این عضو سابق هیات مدیره بانک مرکزی رئیسی «برجسته» برای قدرتمندترین بانک مرکزی دنیا خواهد بود، ولی انتصابش منوط به رای اعتماد سنا است. چنانچه وی رای اعتماد بگیرد، چهاردهمین رئیس‌کل بانک مرکزی آمریکا خواهد شد.
چهارم آبان 1394؛ جایگزین‌های اقتصاددانان در برابر بسته رونق اقتصادی دولت سه اقتصاددانان جوان کشور با نقد بسته تسریع رونق اقتصادی، راهکارهای جایگزینی با هدف کاهش آثار تورمی این سیاست‌ها ارائه کردند.
این راهکارها در سه بخش «اصلاح نظام بانکی»، «اصلاح موسسات مالی غیرمجاز» و «تسهیلات‌دهی امن» دسته‌بندی شده است. در بخش اصطلاح نظام بانکی، پیشنهادها شامل «ایجاد بیمه قانونی برای سپرده‌گذاران»، «ارزیابی سبد دارایی‌های بانک‌ها و تعیین دقیق میزان مطالبات غیرجاری» و «نظارت بر بانک‌ها و الزام آنها به رعایت نرخ سود بانک‌ها» می‌شود.
«منع موسسات غیرمجاز برای جذب سپرده جدید» «تدوین فرآیند حل و فصل با سپرده‌گذاران» دو راهکار این مقاله برای ساماندهی موسسات غیرمجاز است.
برای تسهیلات‌دهی امن نیز پیشنهادهایی نظیر «استفاده از اوراق بدهی دولت به عنوان وثیقه»، «آمادگی دولت برای افزایش پلکانی حجم اوراق بدهی»، «استفاده از اسناد املاک بانک‌ها به عنوان وثیقه» و «تنزیل اوراق بدهی» ارائه شده است.
پژوهشگران معتقدند اجرای بسته رونق اقتصادی بدون توجه به این راهکارها، «امکان افزایش تورم»، «تشدید رکود»، «افزایش نرخ سود بانکی» و «تداوم تنگنای اعتباری» را به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1243089/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نتایح مهم‌ترین بازی‌های فوتبال اروپا در شب اخراج مورینیو

نماینده اسپانیا: حمایت اروپا از اوکراین مزورانه است

بن بست در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا؛ انجمادِ 5 ساله-بخش1

قیمت الاغ ترکید؛ باز هم پای چین در میان است

مسیر سخت صادرات فولاد چین

فروش آیفون کاهشی شد!

شرکت Consensys از اعمال مقررات حمایت‌کننده از وب 3 تقاضا دارد.

کاهش فروش سه ماهه آیفون در چین

قیمت افغانی افغانستان امروز جمعه 4 آبان 1403؛ هر افغانی هزار تومان را رد کرد

طالبان: سازمان ملل تعامل سازنده‌ای در افغانستان داشته باشد

قطار مسافری مشهد- هرات به راه افتاد!

ادعای بسیج مخالفان طالبان از سوی پاکستان

قزاقستان به افغانستان ماشین صادر می کند

انتخابات ریاست جمهوری 2024: حساس ترین انتخابات تاریخ آمریکا

هشدار آمریکا به شهروندان خود در نقاط مختلف جهان

نگرانی غرب از دور زدن تحریم‌ها؛ پوتین چگونه دلار را شکست می دهد؟

طلای جهانی کاهش یافت

تحقیقات درباره ادعاهای سانسور در گوگل

استعفای دیپلمات آمریکایی به دلیل پشتیبانی آمریکا از جنایات اسرائیل!

اتهام‌ جدید جنجالی آمریکا به ایران

رابرت کندی: رای به هریس، رای به جنگ اتمی است

قیمت طلا امروز 1403/08/04

افزایش قیمت نفت تحت تاثیر تنش‌ها در خاورمیانه

«اسپیس‌ایکس» ماهواره‌های جاسوسی آمریکا را پرتاب کرد

ابراز خشم حامیان فلسطین برابر سفارت آمریکا در لندن

نمای دیدنی از آبشار نیاگارا+فیلم

قیمت نفت صعودی شد

مسی با اختلاف از تمام ستاره‌های دنیا بهتر است!

هشدار وزارت خارجه آمریکا به شهروندانش در سراسر جهان

طلا با چه قیمتی به تعطیلات می رود؟

رومن پولانسکی در لس‌آنجس محاکمه نمی‌شود/ تبرئه آقای کارگردان

روسیه: یک بالن و 7 پهپاد اوکراینی را سرنگون کردیم

پوتین: روسیه از توقف درگیری‌ها در غزه حمایت می‌کند

ارتش اسرائیل مرگ 5 نظامی دیگر خود را تایید کرد

حمله حزب‌الله به «حیفا» و «عکا»

افزایش 3 درصدی قیمت بیت کوین تا 68 هزار دلار

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر اشغالی ایلات

دو حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر اشغالی ایلات

قیمت دینار عراق امروز جمعه 4 آبان 1403

اهداف عملیات‌ «فتح‌2»

کاهش 5.5 دلاری اونس طلا/ یک بام و دو هوای طلای جهانی ادامه دارد

هدف‌گذاری بنیاد مستضعفان برای 72 هزار طرح اشتغال خانگی خرد و کلان تا پایان سال+فیلم

فساد در سایه ارز چند نرخی؛ زمان برای اصلاح فرا رسیده است

حضور تیم اقتصادی سیستان و بلوچستان در پنل های تخصصی نمایشگاه توانمندی‌های صادرات مشهد

بیش از 30 درصد هزینه‌های تمام‌شده کالاها مربوط به حمل‌ونقل است

حضور تیم اقتصادی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادرات مشهد

بررسی پروژه‌های عمرانی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با حضور نمایندگان مجلس

مهمترین فرصت‌های بریکس برای کشور‌های مستقل جهان

تمام استانداران دولت چهاردهم؛ مدیران عرب و اهل سنت حکم استانداری گرفتند

پیروزی تیم ملی فوتبال زیر 17 سال افغانستان در برابر ماکائو