ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حمله اسرائیل به ایران و 3 سوال درباره آینده جنگ در خاورمیانه ایالات متحده آمریکا

حمله اسرائیل به ایران و 3 سوال درباره آینده جنگ در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - نشریه آمریکایی "لس‌آنجلس تایمز" در گزارشی، ضمن اشاره به حمله اخیر رژیم اسرائیل به ایران، سعی کرده که به 3 پرسشی که پس از این حمله به نحوی قابل توجه برجسته شده اند، بپردازد. لس آنجلس تایمز تاکید دارد که اسرائیل در جریان اقدام اخیر خود علیه برخی سایت‌های نظامی ایران، بر خلاف ماجراجویی‌های خود در غزه و لبنان، هشدار‌های ایران و دولت بایدن را جدی گرفته و این مساله نشان می‌دهد که تل‌آویو به خوبی از تبعات اقدامات غیرمحتاطانه خود علیه ایران آگاه بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به گزارش فرارو به نقل از لس آنجلس تایمز ؛ حمله اخیر اسرائیل به ایران به هیچ عنوان غافلگیرکننده نبود. از لحظه‌ای که ایران در اوایل ماه اکتبر(مهر) سال جاری اقدام به شلیک چیزی در حدود 200 موشک بالستیک به اسرائیل کرد (در انتقام جویی از اقدامات اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه در تهران و سید حسن نصرالله در بیروت)، نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو مدام اقدام به طرح تهدیدات مختلف مبنی بر تلافی کردن حمله ایران می‌کرد. یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل نیز پیشتر در موضع گیری گفته بود که "حمله اسرائیل به ایران: کشنده، دقیق و ناگهانی خواهد بود و ایران تا زمانی که نتایج آن را نبیند، متوجه نخواهد شد که چه اتفاقی افتاده است". 
از این رو سوال اصلی این نبود که آیا اسرائیل علیه ایران دست به اقدام نظامی می‌زند یا خیر. سوال اصلی این بود که موضوع مذکور چه زمان و چگونه رخ خواهد داد؟ ما اکنون پاسخ به این سوال را داریم: اسرائیل یک حمله محدود در تاریکی شب انجام داد. بر اساس گزارش‌های مختلف، حداقل 100 هواپیمای اسرائیلی در عملیات اخیر علیه ایران شرکت داشتند. عملیاتی که برخی تاسیسات نظامی ایران را در سه استان این کشور هدف قرار داد. 
البته که هنوز سوال‌های مختلفی وجود دارند که به آنها پاسخی داده نشده است. به عنوان مثال، آیا با پایان تنش و درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل رو به رو هستیم؟ دولت بایدن امیدوار است که چنین باشد. چند ساعت پس از حمله اسرائیل به ایران، یک مقام ارشد دولت بایدن به این مساله اشاره کرد که از نگاه دولت آمریکا، بایستی سریال درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل خاتمه یابد. البته که آمریکا در ماه آوریل(فروردین) گذشته نیز چنین موضع گیری را داشت با این حال، شاهد بودیم که پس از آن نیز میان ایران و اسرائیل تبادل آتش رخ داد. 
آمریکا نمی‌تواند کشور‌های منطقه خاورمیانه را کنترل کند چه برسد به اینکه بخواهد به آن‌ها چیزی را دیکته کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تا جنگ‌های غزه و لبنان در جریان هستند، امکان اوج گیری مجدد درگیری‌ها میان ایران و اسرائیل نیز بالا است.
سوال دیگری که جای مطرح شدن دارد این است که آیا زمان آن نرسیده که دولت بایدن سختگیری بیشتری را در قبال نتانیاهو و دولتش در پیش گیرد؟ از نگاه بسیاری از تحلیلگران منطقه ای، پاسخ به این سوال یک بله محکم است. موضوعی که با توجه به ایجاد موضعیت وخیم انسانی در غزه و لبنان از سوی اسرائیل ابعاد جدی‌تری را نیز به خود می‌گیرد.
وضعیت در شمال نوار غزه حالتی به شدت بحرانی به خود گرفته است در این رابطه، آنتونی بلینکن و لوید آستین وزرای خارجه و دفاع آمریکا در نامه‌هایی خطاب به همتایان اسرائیلی خود تهدید کرده اند که اگر اسرائیل اجازه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به مردم غزه را ندهد امکان دارد که کمک‌ها و همکاری‌های آمریکا به/با اسرائیل به نحوی منفی تحت تاثیر قرار بگیرد. 
بایدن تاکنون بار‌ها اقدام به تهدید نتانیاهو و دولتش کرده با این حال، در عرصه عملی از انجام اقدامات ضد آن‌ها خودداری کرده است. اینکه می‌بینیم اقدام اسرائیل علیه ایران پس از حمله موشکی تهران به اسرائیل، بیش از یک ماه به طول انجامیده، حاکی از این است که گفتگو‌های فشرده‌ای میان اسرائیل و آمریکا در پشت در‌های بسته در جریان بوده است.
بایدن به صراحت به نتانیاهو گفته که از حملات آن علیه سایت‌های هسته‌ای و انرژی ایران حمایت نمی‌کند. اقداماتی که هم می‌توانند قیمت انرژی را در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نحو قابل توجهی افزایش دهند و هم تهران را در ریل دستیابی به تسلیحات اتمی قرار دهند.
نتانیاهو بی‌توجهی به درخواست‌های دولت آمریکا را در بحبوحه جنگ‌های غزه و لبنان به یک عادت برای خود تبدیل کرده است. نخست وزیر اسرائیل در اقدامی قابل تامل اندکی پس از طرح ایده آتش بس موقت دولت آمریکا در قالب جنگ با حزب الله لبنان، آن را رد کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که نتانیاهو نگرانی‌های بایدن در مورد اقدام علیه ایران را کاملا جدی گرفته است.
دولت بایدن در یک سال اخیر تلاش‌های زیادی را انجام داده تا شاید بتواند به جنگ غزه خاتمه دهد و از تبدیل شدن آن به یک جنگ گسترده منطقه‌ای جلوگیری کند. در این رابطه، نتانیاهو هم با توجه به اینکه ایرانی‌ها واکنشی سنگین نشان خواهند داد و یا آمریکا علیه اسرائیل موضع گیری جدی خواهد داشت، گزینه‌های خود در اقدام علیه ایران را محدود کرد. اگرچه که دولت بایدن درس‌های مهمی را از رویکرد‌های خود و بی‌اثر بودن آن‌ها در رابطه با تنش‌های منطقه‌ای در طی ماه‌های اخیر فرا گرفته است. 
در نهایت این سوال مطرح می‌شود که آیا ایران به اسرائیل واکنش نشان می‌دهد؟ چند هفته قبل، وزیر خارجه ایران عباس عراقچی به اسرائیل هشدار داد که هر اقدامی از سوی تل‌آویو علیه ایران می‌تواند به واکنش به مراتب سنگین‌ترِ ایران منجر شود. با این حال، در وضعیت کنونی شاهد یک حمله ضعیف از سوی اسرائیل علیه ایران بوده‌ایم. ایران بدون تردید با برنامه به مقابله با وضعیت جدید خواهد پرداخت. از این رو، گام‌های احتیاطی از سوی ایران برداشته می‌شود. ایران مراقب است که در مسیری گام نگذارد که مطلوب اسرائیل است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا کی برگزار می شود؟

پیام‌ یمن به غرب و اسرائیل با موشک هایپرسونیک

حمایت مردم از مقاومت فلسطین/ تجمع گسترده روبروی سفارت آمریکا در امان

حمله پهپادی به 2 پایگاه آمریکایى در مرز عراق، سوریه و اردن

رؤسای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، آمریکا با نخست وزیر قطر دیدار کردند

آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات آمریکا/ پیشتازی ضعیف هریس از ترامپ

اسرائیل بازنده جنگ روانی شد

تداوم ناآرامی‌های غرب آسیا، خطری جدی برای هریس و شگردی تازه برای ترامپ

برتری شکننده هریس در مقابل ترامپ در جدیدترین نظرسنجی

هریس مدعی شد : تمام تلاشم را برای پایان جنگ و آزادی گروگان ها خواهم کرد

حمله شدید به دو پایگاه آمریکایى در مرز عراق، سوریه و اردن

تعیین سقف اعتباری چک همچنان چشم‌انتظار اجرا

پایداری امنیت غذایی در گرو اطلاعات بهنگام

دستگیری یک تبعه افغانستان به جرم زورگیری از بانوان در ورامین

روی پیروزی هریس شرط بندی نمی‌کنم/ مردم آمریکا «کامالا» را تداوم مشکلات دولت بایدن می‌دانند

معادله انتخاباتی آمریکا و رابطه آن با تنش اسرائیل-ایران

حمله اسرائیل به ایران و 3 سوال درباره آینده جنگ در خاورمیانه

جنگنده اف 22 رپتور در کجا ساخته می‌شود؟

موافقت پارلمان عربی برای اقامه دعوی علیه اسرائیل

عقب‌نشینی عریان اسرائیل از مواضع ادعایی خود

کشف شبکه پولشویی و فرار مالیاتی با 80 همت گردش مالی

تحمیل خسارت به تولید و تجارت

پیش‌بینی مسوولین اقتصادی کشور برای رشد اقتصادی در سال آینده

عدم تخصیص منابع کافی به مساله بهینه‌سازی مصرف انرژی/ باید برای خروج ارز و آسیب‌های اقتصادی فکری کرد

درخواست ژاپن و شرکایش از اسرائیل

ژاپن و شرکایش خواستار پایبندی اسرائیل به قوانین شدند

کشتی آزاد زیر 23 سال قهرمانی جهان؛ تیم ایران به مقام قهرمانی رسید

اولین قهرمانی آزادکاران ایران در امیدهای جهان با 7 مدال

دربی 8 گله ایتالیا همه چیز داشت، جز برنده!/ حضور اندک طارمی

دخالت آشکار کاملا هریس در امور ایران

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تعهد به اسرائیل تفاوتی ندارند

هشدار آلمان به آمریکا

اظهارنظر سناتور روس درباره تقلب در انتخابات آمریکا

شرایط برای مذاکره با غرب مناسب نیست

امام جمعه پاکدشت: پاسخ ایران به رژیم غاصب صهیونیستی پشیمان کننده است

آلمان به آمریکا هشدار داد/ جنگ تجاری با اروپا برنده‌ای ندارد

تامین 70 درصدی هزینه‌های توحش صهیونیست‌ها از سوی آمریکا

صدای انفجار در پایگاه التنف آمریکا در سوریه

حمله و وقوع چند انفجار در پایگاه‌های آمریکا در سوریه

کابوس تازه آمریکا؛ زیردریایی‌های 348,000,000,000 دلاری

کامالا هریس خطاب به ایران : پاسخ ندهید

درخواست هریس از ایران: به اسرائیل پاسخ ندهید

محرومیت ستاره فوتبال زنان ایران به دلیل افتادن روسری؟

منطقه در چشم‌انداز ایران و شورای همکاری

سیاست داخلی ظریف

سفیدنمایی طالبان

سود پنهان فیلترینگ چقدر است که مانع از فروپاشی‌اش می‌شود؟

منطقه در حال جوشش؛ چرا خاورمیانه اوضاع کمپین هریس را بهتر نکرد؟

بلومبرگ: آیا حمله محدود اسرائیل به ایران، راهی به سوی توافق منطقه‌ای است؟

آمریکا تاوان استفاده از آسمان عراق را خواهد داد