روسیه برای توسعه کریدور رقیب ایران داوطلب شد
افغانستان
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - تین نیوز |
یکی از تازه ترین کریدورهای تازه وارد به منطقه غرب آسیا، کریدور ترانس افغان است که از ازبکستان آغاز شده و تا بندر گوادر و کراچی پاکستان کشیده خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، طرح این کریدور نخستین بار در سال 2010 از سوی دولت ازبکستان و با هدف اتصال کشورهای منطقه آسیای مرکزی به آب های گرم جنوب در سواحل پاکستان مطرح شد.
سرمایه گذار اصلی این کریدور 573 کیلومتری، راه آهن ازبکستان بوده و انتظار می رود تا سال 2027 تکمیل شود.
کریدور ترانس افغان به عنوان یک مسیر ترانزیتی برای اتصال آسیای مرکزی به بنادر جنوبی در پاکستان و هند شناخته می شود. این کریدور از افغانستان عبور کرده و با هدف تسهیل تجارت و افزایش دسترسی به بازارهای جهانی طراحی شده است.
بر اساس گزارش بانک جهانی، پیش بینی می شود که این کریدور بتواند حجم تجارت میان کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی را تا 30 درصد افزایش دهد.طبق آمار وزارت تجارت و صنایع افغانستان، حجم تجارت این کشور در سال 2022 حدود 2.5 میلیارد دلار بوده است که انتظار می رود با توسعه این کریدور به 5 میلیارد دلار در سال 2025 برسد. بر اساس گزارش ها، این کریدور می تواند به افزایش تجارت افغانستان با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیای مرکزی کمک کند.
براساس گزارش سال 2022 سازمان ملل متحد، پیش بینی شده است که اگر کریدور ترانس افغان موفق به جذب سرمایه گذاری های لازم شود، می تواند تا 500 هزار شغل جدید در افغانستان ایجاد کند.
چندی پیش الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه، از آمادگی کشورش برای مطالعات امکان سنجی برای پروژه راه آهن ترانس افغان خبر داده بود. وی اظهار کرده بود به طور کلی ما این پروژه را کلیدی برای بهبود اتصال در منطقه آسیای مرکزی و اوراسیا می دانیم و آن را بخشی از کلان استراتژی خود برای اتصال به آب های گرم جنوب می بینیم. طبق نظر کارشناسان، در کنار ناامنی و بی ثباتی سیاسی در افغانستان، مسائل مالی در اجرای این پروژه دخیل است. از طرفی، تنش های مرزی افغانستان با همسایه جنوبی خود یعنی پاکستان، به اوج رسیده و در چند روز گذشته علیه یکدیگر اقدامات مسلحانه و بعضا تهدیدهای نظامی انجام داده اند. همچنین بر اساس گزارش بانک جهانی، تنها 30 درصد از جاده های افغانستان آسفالت شده اند که این موضوع می تواند بر کارایی کریدور ترانس افغان تأثیر منفی بگذارد.حسن کریم نیا، کارشناس ترانزیت، درباره کریدور ترانس افغان اظهار کرد که با توجه به وقایع منطقه ای و تحولات جهانی، این کریدور برای کریدورهای عبوری از ایران خسارت چندانی به وجود نمی آورد. وی افزود: باید تمرکز خودمان را بر این بگذاریم که کشوری مانند ازبکستان، سال های سال صادرات پنبه خود را از طریق بنادر جنوبی ایران انجام می داده، حالا به فکر اجرای کریدور ترانس افغان به منظور جایگزینی با مسیرهای عبوری از ایران افتاده است.کریم نیا تصریح کرد در صورتی که منوال ترانزیتی و کریدوری کشور به این سمت پیش برود، نمی توان انتظار خارق العاده ای در تحول اقتصادی کشور با بهره برداری از موقعیت جغرافیایی بکر و درآمد ارزی ترانزیت و در نهایت چسبندگی اقتصادی کشور با کشورهای همکار و ذنیفع در کریدورهای بین المللی داشت. او در انتها اشاره کرد که بهبود فرآیندهای مرزهای ترانزیتی، دیپلماسی و رایزنی تجاری با کشورهای ذینفع مسیر عبوری از ایران و مشارکت بخش غیردولتی در صنعت حمل ونقل و ترانزیت کشور، تنها راهکارهای زودبازده برای احیای مجدد مسیرهای ترانزیتی از خاک ایران و ایفای نقش سازنده در زنجیره های ارزش منطقه ای و بین المللی هستند.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1312753/