ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خودروسازی جهان در تعلیق ایالات متحده آمریکا

خودروسازی جهان در تعلیق
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش می‌متالز، این نگرانی‌ها در پی ابهامات درباره مدت و گستره جنگ تعرفه‌ای جهانی دونالد ترامپ ایجاد شده است. بر اساس گزارشی از فایننشال تایمز، تنها دو روز پس از اینکه رئیس جمهور آمریکا یک دستور اجرایی برای اعمال تعرفه‌های 25‌ درصدی بر تمامی واردات از کانادا و مکزیک و همچنین تعرفه‌های 10 درصدی بر کالا‌های وارداتی از چین صادر کرد، ترامپ پس از یک گفت وگوی «کاملا دوستانه» با رئیس جمهور مکزیک، کلودیا شینباوم، تعرفه‌های واردات از مکزیک را به مدت یک ماه متوقف کرد.
همچنین کمی بعد، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در آخرین لحظات با آمریکا به توافقی برای توقف 30 روزه تعرفه‌ها دست یافت. خودروسازان در مورد ایجاد تغییرات راهبردی بااهمیت و پرهزینه در روال کاری خود تا زمان شفاف‌تر شدن جهت‌گیری بلندمدت سیاست‌های تجاری و انرژی ایالات متحده، محتاط هستند و این شرایط در عمل خودروسازی جهان را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است. مایکل لوه شلر، مدیرعامل پولستار، سازنده خودرو‌های برقی که زیرمجموعه جیلی چین است، در مصاحبه اخیر خود هشدار داد: «نشان دادن واکنش بیش از حد ممکن است در شرایط فعلی خطرناک باشد.»
بدترین سناریو چیست؟ برخی مدیران ارشد صنعت خودرو با توجه به تجربه دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، احتمال وقوع یک جنگ تجاری تمام‌عیار در مورد تعرفه‌ها را خیلی بالا نمی‌دانند. آنها اشاره می‌کنند که رئیس جمهور آمریکا در گذشته هم تهدید به اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه شرکای تجاری خود کرده بود، اما در نهایت این تهدید‌ها را عملی نکرد. کارشناسان زنجیره تامین معتقدند که در بدترین سناریو، اعمال همزمان تعرفه‌های آمریکا و اقدامات تلافی جویانه می‌تواند باعث ورشکستگی زنجیره‌ای در میان تامین کنندگان ضعیف‌تر قطعات خودرو شود. اما باید توجه کرد که امروزه زنجیره تامین جهانی خودرو آنقدر پیچیده و به هم پیوسته است که یک قطعه ساخته شده در مکزیک ممکن است در ابتدا به یک کارخانه آمریکایی فرستاده شود، سپس برای مونتاژ نهایی به مکزیک بازگردد و بعد مجددا به بازار آمریکا فروخته شود. این شرایط ممکن است به سناریویی منجر شود که در آن تعرفه‌ها به صورت پی درپی اعمال شوند.
یان هنری، متخصص تولید خودرو و مدیر مشاوره اوتو انلیسیس، در این باره می‌گوید: «پیچیدگی این فرآیند تقریبا به اندازه میزان تعرفه ها، و شاید حتی بیشتر، مشکل آفرین است؛ چرا که الزامات مربوط به حسابداری، مستندسازی و تطابق با مقررات بسیار گسترده و زمان‌برهستند.» هنری در این باره هشدار می‌دهد که اگر جنگ تعرفه‌ای ادامه یابد و خودروسازان نتوانند حمایت مالی کافی برای حفظ تامین کنندگان خود ارائه دهند، اختلال در زنجیره تامین می‌تواند حتی از دوران همه‌گیری کووید-19 نیز بدتر شود.
میکائیل برات، مدیرعامل شرکت سوئدی اوتولیو، تولیدکننده کمربند ایمنی و کیسه هوا، اعلام کرده است که در صورت اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه مکزیک، مذاکرات برای انتقال این هزینه‌ها به مشتریان فورا آغاز خواهد شد. او در جلسه اخیر ارائه گزارش درآمدی شرکت گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما این هزینه‌ها را متحمل شویم. در نهایت، این امر منجر به افزایش قیمت خودرو‌هایی می‌شود که در آمریکا به فروش می‌رسند.»
آسیب‌پذیرترین‌ها کدامند؟ بر اساس گزارش فایننشال تایمز، سه خودروساز سنتی معروف به «سه بزرگ» که از زمان امضای توافق‌نامه نفتا در سال 1994 حضور خود را در سراسر قاره گسترش داده‌اند، بیشترین آسیب پذیری را در برابر کاهش سود دارند. تحلیلگران می‌گویند جنرال موتورز بیشترین چالش را دارد و استلانتیس، مالک کرایسلر، نیز وضعیت چندان بهتری ندارد. فورد، اما بین این سه شرکت با کمترین چالش مواجه است، زیرا کمترین سهم از واردات خودرو از خارج از آمریکا را دارد.
جنرال موتورز مدل پرفروش و بحث برانگیز خود، شورولت سیلورادو، را در کارخانه هایش در سیلائو مکزیک و اوشاوا کانادا تولید می‌کند، که این مساله میزان آسیب پذیری آن را افزایش می‌دهد. جیمز پیکاریلو، تحلیلگر بانک بی ان پی پاریبا، می‌گوید این خودروساز احتمالا می‌تواند تولید حدود 300‌هزار دستگاه از 350‌هزار دستگاه وانت پیکاپ را که در حال حاضر وارد می‌کند، به آمریکا منتقل کند. با این حال، انجام این جابه جایی بین 12 تا 18 ماه طول می‌کشد، چرا که شرکت باید محموله‌های تامین کنندگان را ساماندهی مجدد کرده و کارگران جدیدی استخدام کند.
به گفته او، این تغییرات حدود یک میلیارد دلار به هزینه‌های نیروی کار اضافه می‌کند، چرا که دستمزد کارگران در آمریکا به مراتب بیشتر از مکزیک است. سود عملیاتی جنرال موتورز نیز 7‌درصد کاهش می‌یابد، اما این رقم در مقایسه با کاهش احتمالی 50 درصدی سود که ممکن است در اثر اعمال تعرفه‌های 25درصدی ایجاد شود، گزینه مطلوب تری به نظر می‌رسد. پیکاریلو معتقد است که «در حال حاضر، یک میلیارد دلار هزینه اضافی به عنوان سناریویی قابل مدیریت به نظر می‌رسد.» وی همچنین افزود: «سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بر این باور هستند که اعمال هرگونه تعرفه بر کالا‌های وارداتی از کانادا و مکزیک در نهایت از طریق مذاکرات تعدیل خواهد شد، زیرا در غیر این صورت ارقام به حدی بزرگ می‌شوند که صنعت نتواند به طور موثر به فعالیت خود ادامه دهد.»
وضعیت آلمانی‌ها چگونه است؟ حتی پیش از اعمال تعرفه بر اتحادیه اروپا، خودروسازان اروپایی با خطرات جدی مواجه بودند. فولکس واگن در بدترین موقعیت قرار دارد، چرا که 45‌درصد از فروش خود را در ایالات متحده از طریق خودرو‌های تولید شده در مکزیک و کانادا تامین می‌کند، هرچند بازار آمریکا سهم کوچکی از کل درآمد این گروه را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه تمامی خودرو‌های برند‌های لوکس آئودی و پورشه که در ایالات‌ متحده فروخته می‌شوند، خارج از این کشور تولید می‌شوند، موسسه مودیز برآورد می‌کند که اعمال تعرفه 25 درصدی بر مکزیک می‌تواند سود جهانی فولکس واگن را قبل از کسر بهره و مالیات بیش از 15‌درصد کاهش دهد. گرنوت دلنر، مدیرعامل آئودی، ماه گذشته گفت: «یک کارخانه در مکزیک داریم و مستقل از اینکه کدام دولت در قدرت باشد، برنامه ما این است که در ایالات‌ متحده قوی‌تر حاضر باشیم.» وی اضافه کرد: «معتقدیم که تعرفه‌ها اشتباه هستند و بر اهمیت تجارت آزاد تاکید می‌کنیم.»
از سوی دیگر، خودروساز آلمانی بی‌ام و کمتر در معرض خطر قرار دارد، چرا که 65‌درصد از خودرو‌های فروخته شده اش در ایالات‌ متحده به صورت محلی تولید می‌شوند و در واقع این شرکت یک صادرکننده خالص از آمریکا به حساب می‌آید. یوخن گولر، عضو هیات مدیره بی‌ام و و مسوول مشتریان، برند‌ها و فروش، می‌گوید: «ممکن است شرایط ناپایداری وجود داشته باشد که پیش‌بینی آن قدری دشوار است، اما در مورد بازار ایالات متحده خوش‌بین هستم. من فکر می‌کنم آمریکا در سال آینده یکی از بازار‌های رو به رشد ما خواهد بود.»
تسلا از تعرفه‌ها می‌گریزد؟ سرمایه‌گذاران امیدوارند که روابط نزدیک ایلان ماسک با ترامپ، بتواند تسلا را از پیامد‌های سیاست‌های رئیس جمهور مصون نگه دارد، اما بزرگ‌ترین سازنده خودرو‌های برقی جهان همچنان در معرض خطر قرار دارد. تسلا تمامی خودرو‌هایی که در ایالات‌ متحده می‌فروشد را به صورت محلی مونتاژ می‌کند، اما به گفته بارکلیز، 20 تا 25‌درصد از قطعات مورد نیاز برای مدل‌های 3، Y و سایبرتراک از مکزیک تامین می‌شود. وایبهو تانهجا، مدیر مالی تسلا، در جلسه ارائه گزارش درآمدی هفته گذشته گفت: «در طول سال‌ها، سعی کرده‌ایم زنجیره تامین خود را در هر بازار محلی سازی کنیم، اما هنوز برای تمام کسب و‌کارهایمان به شدت به قطعاتی از سراسر جهان وابسته‌ایم.» وی همچنین هشدار داد که تعرفه‌های ترامپ می‌تواند به سودآوری شرکت آسیب برساند.
کدام خودروسازان کمترین آسیب را می‌بینند؟ خودروسازان کوچک‌تر ژاپنی، مانند میتسوبیشی موتورز و سوبارو، ممکن است از عدم تولید در مکزیک و کانادا سود ببرند. هوندا نیز در موقعیت نسبتا بهتری قرار دارد، زیرا به گفته بارکلیز، دو‌سوم فروش آن در ایالات‌ متحده به صورت محلی مونتاژ می‌شود. تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی موتورز، به تازگی در جمع خبرنگاران گفت که تعرفه‌ها تاثیر چندانی بر این شرکت نخواهند داشت. وی همچنین اشاره کرد که در صورت محدود ماندن تعرفه‌ها و عدم گسترش آنها به سایر کشور‌های آسیایی، افزایش صادرات به ایالات‌ متحده می‌تواند یک «باد موافق» جزئی برای میتسوبیشی باشد. با این حال، وی بعدا سخنان خود را تعدیل کرد و اعلام کرد که در مجموع، به نظر می‌رسد «باد‌های مخالف» بیشتری وجود خواهد داشت. او توضیح داد که اگر ژاپن از هدف تعرفه‌های سنگین دور بماند، ممکن است از این شرایط سود ببرد. رنو نیز بعید است که به شدت تحت‌تاثیر قرار گیرد، زیرا هیچ فروشی در ایالات‌ متحده یا کانادا ندارد. سهام این خودروساز فرانسوی روز دوشنبه تنها 0.6‌درصد کاهش یافت، که بسیار کمتر از کاهش قیمت سهام سایر خودروسازان اروپایی با حضور بیشتر در بازار آمریکا بود.
منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1361353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اروپا در شوک مرگ دروازه‌بان 21 ساله

نیمار برای بازگشت به رئال شرط گذاشت

لیگ قهرمانان اروپا؛ ترکیب احتمالی میلان و فاینورد

احتمال درگیری ایران با آمریکا

روبیو: کنترل غزه از سوی حماس صلح در خاورمیانه را نابود می کند

پلی آف لیگ قهرمانان فوتبال اروپا؛ برنامه بازی‌های دور رفت – آفتاب نو | اخبار ورزشی

خلاصه بازی منچسترسیتی 2-3 رئال مادرید (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

آموزش آشپزی / طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان محبوب و خوشمزه

افشاگری مقام اروپایی: آمریکا طرحی برای جنگ روسیه و اوکراین ندارد

طبق فرموده رهبر معظم انقلاب؛ مذاکره با آمریکا بی‌فایده است

خلاصه بازی یوونتوس 2-1 آیندهوون (لیگ قهرمانان اروپا 25-2024)

سقوط ترسناک‌ترین مهاجم اروپا

لیگ قهرمانان اروپا؛ دورتموند آماده جشن صعود در وستفالن شد – آفتاب نو | اخبار ورزشی

پلی آف لیگ قهرمانان فوتبال اروپا؛ برنامه بازی‌های دور رفت

تخمین هزینه 53 میلیارد دلاری برای بازسازی غزه

پاسخ منفی قاهره مصر به طرح ترامپ دربارهاخراج فلسطینی‌ها از غزه

کهکشان علیه پپ و بچه غول / کامبک در دقیقه 90 | اخبار ورزشی

پلی آف لیگ قهرمانان فوتبار اروپا؛ برنامه بازی‌های دور رفت

رکوردداران کامبک خوردن برابر رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا؛ دو تیم بالاتر از منچسترسیتی

نتیجه و خلاصه بازی تیم های فوتبال رئال مادرید – منچستر سیتی

طرح مصر برای بازسازی غزه بدون اخراج ساکنان آن/ اشتیاق قاهره برای همکاری با دولت آمریکا

ابوالغیط: غزه فروشی نیست – تسنیم

لیگ قهرمانان اروپا؛ بازگشت شکوهمندانه رئال مادرید در اتحاد

لیگ قهرمانان اروپا؛ دورتموند آماده جشن صعود در وستفالن شد

لیگ قهرمانان اروپا؛ برتری یوونتوس برابر آیندهوون

کهکشان علیه پپ و بچه غول / کامبک در دقیقه 90

خلاصه بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان اروپا – آفتاب نو | اخبار ورزشی

منچسترسیتی 2-3 رئال مادرید: متخصصان کامبک در اروپا

ترامپ تکلیف جنگ اوکراین را روشن کرد

پیش‌بینی مهم یک اقتصاددان درباره قیمت دلار در بازار

خلاصه بازی برست 0-3 پاری سن ژرمن (لیگ قهرمانان اروپا – 25-2024)

خبری از پدیده سپاهان در اروپا نیست!

دیدار با ملک عبدالله دوم چاره‌ساز شد؛ ترامپ از تهدید خود عقب‌نشینی کرد

واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به تهدیدهای ترامپ

غریبه در واشنگتن

مقایسه عملکرد ارلینگ هالند و کیلیان امباپه در فصل 25-2024+عکس

واکنش حماس به طرح ترامپ برای اخراج مردم فلسطین از غزه

ترامپ: غزه را نمی‌خریم، تصاحب می‌کنیم!

طلا اوج گرفت، سهام آرام ماند؛ سرمایه‌گذاران تهدید جدید تعرفه‌ای ترامپ را ارزیابی می‌کنند

ترامپ: وزیر خزانه‌داری به کی‌یف می‌رود؛ جنگ اوکراین به زودی پایان می‌یابد/آنها پذیرفتند که به ما مواد معدنی بدهند

پادشاه اردن: قاطعانه مخالف آوارگی فلسطینیان از غزه و کرانه باختری هستیم

مذاکرات پادشاه اردن با ترامپ در کاخ سفید بر سر غزه

رهبر انصارالله یمن به ترامپ: احمق کودن آیا تصور می‌کنی که ساکنان شریف غزه وطن خود را می‌فروشند؟ / آنانی که به آمریکا به عنوان خیرخواه می‌نگرند، سخت در اشتباه هستند و ساده‌لوحانه فکر می‌کنند

واکنش حماس به طرح ترامپ برای احارج مردم فلسطین از غزه

پیام پادشاه اردن پس از دیدار با ترامپ

فلسطینیان در جایی به جز غزه زندگی خواهند کرد

پاتک مذاکراتی قسّام؛ نتانیاهو رام خواهد شد؟

آخرین وضعیت بازار‌های اصلی سرمایه؛ طلا و دلار به کدام سو خواهند رفت؟/ آیا کاهش کم جان قیمت سکه، طلا و دلار ادامه می‌یابد؟

توسعه پایدار و لزوم تثبیت ثروت

بوشهر؛ بازگشت به تجارت دریایی