ایرانیان جهان

آخرين مطالب

زنانی که طلا و زمرد‌های خود را به ارث نمی‌گذارند و با خود می‌برند! اخبار ایران

زنانی که طلا و زمرد‌های خود را به ارث نمی‌گذارند و با خود می‌برند!
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مخاطب 24- گنجینه «طلا تپه» که در بحبوحه تنش‌های جنگ سرد در اطراف شهر شبرغان در شمال افغانستان کشف شد، مجموعه‌ای خیره‌کننده و حیرت‌انگیز از هزاران شیء طلایی از سراسر دنیای باستان را در خود جای داده بود.
در سال 1978، یک سال پیش از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، باستان‌شناس روسی، ویکتور ایوانوویچ ساریانیدی، حفاری‌هایی را در سایت طلاتپه در شمال افغانستان آغاز کرد؛ در آن زمان باستان‌شناسان به تازگی این محوطه را به عنوان یک منطقه دارای اهمیت تاریخی شناسایی کرده بودند.
طلاتپه در منطقه‌ای واقع شده است که در گذشته به آن «باختر» می‌گفتند. منطقه‌ای باستانی که امروزه بخشی از افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان را شامل می‌شود. تصور می‌شود این گنجینه توسط کوچ‌نشینان سکایی یا چینی در حدود 2 هزار سال قبل دفن شده باشد.

ایرانیان جهان

تصویر یکی از مقبره‌ها در زمان کشف؛ در پنج مقبره از این شش مقبره زنانی دفن شده بودند که از سر تا پا غرق در زیور‌هایی از جنس طلا بودند
ساریانیدی متخصص تمدن‌های غنی عصر برنز در باختر بود؛ سرزمینی که در قرن چهارم پیش از میلاد توسط اسکندر مقدونی فتح شد. بعدها، همزمان با قدرت گرفتن روم در غرب، منطقۀ باختر توسط مردمانی از هند، چین و ایران مورد تصرف قرار گرفت و هر یک از این اقوام عناصر فرهنگی جدیدی به فرهنگ هلنیستی که توسط اسکندر در این منطقه ایجاد شده بود، افزودند.
ساریانیدی می‌دانست که منطقه‌ای که توسط این‌همه قوم فتح شده و میان آنها دست به دست شده باشد، احتمالاً پر از آثار فرهنگی و تاریخی متنوع خواهد بود. اما حتی این باستان‌شناس با تجربه هم انتظار مواجهه با ثروت خیره‌کننده‌ای که کشف کرد را نداشت؛ گنجینه‌ای که به «طلای باختری» معروف شد.

ایرانیان جهان

تاجی طلایی که در مقبره ششم و بر روی سر یکی از زنان دفن‌شده کشف شد؛ این تاج به حالت «تاشو» ساخته شده است
کارگران در این سایت شش مقبره را کشف کردند که به دوره‌ای بین قرن اول پیش از میلاد تا قرن اول پس از میلاد مربوط بودند. این مقبره‌ها حاوی بیش از 20 هزار شیء بودند؛ از جمله حلقه‌ها، سکه‌ها، سلاح‌ها، گوشواره‌ها، دستبندها، گردنبند‌ها و تاج‌هایی که همگی از طلا ساخته شده بودند. علاوه بر طلا، بسیاری از این اشیا با سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه، عقیق سرخ و لاجورد نیز تزئین شده بودند.
دانشمندان بر این باورند که این مقبره‌ها متعلق به شش کوچ‌نشین ثروتمند آسیایی بودند؛ پنج زن و یک مرد. آثار 2 هزار ساله‌ای که همراه آنها پیدا شد، ترکیبی نادر از تأثیرات زیبایی‌شناختی از فرهنگ‌های ایرانی تا یونان کلاسیک را به نمایش می‌گذاشتند.

ایرانیان جهان

آویزی از جنس طلا و با تزئیناتی از فیروزه و عقیق و لاجورد
از میان شش مقبره کشف شده، در پنج مقبره اسکلت‌های زنانی یافت شد که غرق در جواهرات طلایی بودند. در میان استخوان‌ها، دیسک‌های طلایی، گوشواره‌ها و دیگر تزئینات زینتی پیدا شد. آنچه به‌ویژه جالب توجه بود، شاهزاده خانم کوچ‌نشینی بود که در مقبره ششم قرار داشت. تاجی طلایی بر روی سر او پیدا شد که طراحی پیچیده‌ای از طلای نازک و برش‌خورده داشت و به گونه‌ای ساخته شده بود که هنگام عدم استفاده، قابلیت تا شدن داشت؛ یک وسیله ایده‌آل برای زندگی کوچ‌نشینی.
زنی که با تاج دفن شده بود، در حالی پیدا شد که سرش به سمت غرب قرار داشت. تاج او بی‌نظیر بود و در حقیقت تصویری از درختانی طلایی با شاخه‌هایی که پرندگانی کوچک در آنها قرار داشتند را نشان می‌داد.

ایرانیان جهان

این قوچ طلایی در تنها مقبره‌ای کشف شد که یک مرد در آن دفن شده بود
در زمان این تدفین‌ها، باختر در مسیر جاده ابریشم قرار داشت، راهی که چین را به غرب متصل می‌کرد و منطقه‌ای بود که بازرگانان در آن کالا، ایده‌ها و فرهنگ‌ها را مبادله می‌کردند. خود ساریانیدی معتقد بود که این گنجینه توسط اشراف یوئه‌ژی از چین جمع‌آوری شده بود؛ گروهی که در حدود قرن دوم پیش از میلاد به منطقه باختر رسیدند و بعد‌ها امپراتوری کوشانی را تأسیس کردند.

ایرانیان جهان

خنجر و غلافی از جنس طلا که با فیروزه مزین شده است
برخی دیگر از محققان نیز بر این باورند که این گنجینه توسط سکا‌ها که در اصل از ایران آمده بودند دفن شده است. این نظریات متناقض، تنوع تأثیراتی را نشان می‌دهند که این مجموعه عظیم اشیا را شکل داده است. از دیگر آثار می‌توان به یک سکه رومی با تصویر امپراتور تیبریوس، آینه‌ای نقره‌ای با حکاکی‌های چینی، حلقه‌هایی با نوشته‌های یونانی و سکه‌ای با تصاویر بودایی اشاره کرد.

ایرانیان جهان

ایرانیان جهان

ایرانیان جهان

اگر اهل پیروی از رژیم ‌های غذایی سالم باشید، حتما می‌ دانید که مصرف میوه خشک تا چه حد برای سلامتی مفید است. میوه‌های خشک مملو از مواد مغذی سالم هستند و بسیاری از آن‌ ها به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند، از نظر متخصصان تغذیه به ‌عنوان یک ابرغذا در نظر گرفته می‌ شوند. به همین دلیل مصرف این خوراکی در میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان همواره توصیه می‌ شود. در ادامه شما را با 7 راز مهم درمورد مصرف میوه خشک آشنا خواهیم کرد. هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا 2024 شد

ایرانیان جهان

هادی چوپان بامداد امروز در مقدماتی مسترالمپیای 2024 مقتدرانه حاضر شد و حالا ساعت 5:00 بامداد روز یکشنبه 22 مهر برای کسب قهرمانی مستر المپیا در فینال رقابت می‌کند. رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟

ایرانیان جهان

رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف 3 هزار و 249 ثوب البسه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالا‌های کشف شده را 7 میلیارد تومان برآورد کردند. 9 پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت

ایرانیان جهان

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران را رد کرد. برگزیده بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت

ایرانیان جهان

نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس حضور دارند المپیکی 15 ساله ایران با اسلحه 20 هزار یورویی در جستجوی طلا

ایرانیان جهان

جستجو پیوندها خبرنامه نظرسنجی Rss درباره ما تماس باما اوقات شرعی آب و هوا آرشیو اقتصادی اقتصادی مناطق آزاد بازار صنعت مواد غذایی کشاورزی آرایشی و بهداشتی بورس بانک و بیمه طلا و ارز بازار مسکن بازار خودرو لوازم خانگی لوازم دیجیتال ارزهای دیجیتال اجتماعی اجتماعی وضعیت راه ها مذهبی اخبار فرهنگیان سلامت علم و فناوری اطلاعات محیط زیست حقوقی و قضایی حوادث اخبار کرونا هواشناسی سیاسی سیاسی انتخابات بین‌الملل امنیتی و دفاعی احزاب ورزشی عمومی فوتبال المپیک والیبال کشتی فرهنگی فرهنگی سینما و تئاتر موسیقی چهره‌ها گردشگری گردشگری جاذبه های گردشگری سیاسی اقتصادی اجتماعی ورزشی فرهنگی گردشگری صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی درباره ما تماس باما آب و هوا اوقات شرعی نظرسنجی پیوندها جستجو خبرنامه Rss آرشیو اقتصادی اقتصادی مناطق آزاد بازار صنعت مواد غذایی کشاورزی آرایشی و بهداشتی بورس بانک و بیمه طلا و ارز بازار مسکن بازار خودرو لوازم خانگی لوازم دیجیتال ارزهای دیجیتال اجتماعی اجتماعی وضعیت راه ها مذهبی اخبار فرهنگیان سلامت علم و فناوری اطلاعات محیط زیست حقوقی و قضایی حوادث اخبار کرونا هواشناسی سیاسی سیاسی انتخابات بین‌الملل امنیتی و دفاعی احزاب ورزشی عمومی فوتبال المپیک والیبال کشتی فرهنگی فرهنگی سینما و تئاتر موسیقی چهره‌ها گردشگری گردشگری جاذبه های گردشگری سیاسی اقتصادی اجتماعی ورزشی فرهنگی گردشگری
شبکه های اجتماعی فیس بوک لینکداین واتساپ اینستاگرام تلگرام صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی کلیه حقوق محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید: "ایران سامانه"

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1233510/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی مدافع ژاپن: بازی تیمم را خراب کردم!

هیچ فیلمی از ایران در کاندیداهای جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک وجود ندارد

ژاپن فوق العاده فقط یک توهم است!

پرتاب فضاپیمای Europa Clipper ناسا برای جستجوی حیات در قمر یخی اروپا

آخرین وضعیت پروازهای ابطال شده ایران ایر به اروپا | ایران ایر چه تمهیداتی برای مسافران دارد؟

آخرین وضعیت پرواز‌های کنسل شده ایران ایر

اتحادیه اروپا : همکاری با روسیه پرخطر است

اعلام نتایج روز نخست نمایندگان ایران در مسابقات کانوپولو قهرمانی جهان در چین | اخبار ورزشی

برانکو به پیشنهاد استقلال پاسخ داد

ورود دومین قطار کانتینری چین به کشور

طالبان در خصوص مهاجران افغان در ایران چه تصمیمی گرفته اند؟

واکنش رسمی طالبان به لزوم بازگشت مهاجران از ایران به افغانستان

جزئیات جالب درباره پدافند پر سروصدای «تاد» | سلاح جدید تحویلی آمریکا به اسرائیل را بشناسید

بمباران حاره حریک در ضاحیه جنوبی بیروت برای اولین بار از جمعه گذشته/ آمریکا: بمباران بیروت را متوقف کنید!

بیانیه جدید و مهم سپاه؛ در حمایت قاطع از مقاومت دریغ نخواهیم کرد | ‌آمریکا به عنوان شریک جنایات اسرائیل باید پاسخگو باشد | درخواست از ملت‌های مسلمان

ریخت و پاش نجومی ایلان ماسک برای ترامپ

برد ایران مقابل قطر توسط فیفا نادیده گرفته شد

آدرس انتخاباتی غلط آمریکایی‌ها

مسکو: با توقف حملات اسرائیل، شرایط دریای سرخ نیز امن خواهد شد

جزئیات جالب درباره پدافند پر سروصدای «تاد» + تصاویر | سلاح جدید تحویلی آمریکا به اسرائیل را بشناسید

نانسی پلوسی: "حمایت آمریکا از اسرائیل به معنای مجوز کشتار غیرنظامیان نیست" +فیلم

واکنش وزیر نفت به فروش بنزین 7 هزارتومانی در پلتفرم‌های آنلاین؛ این نوع عرضه بر اساس تفاهم خریدار و فروشنده انجام می‌شود

آخرین وضعیت فیلترینگ از زبان سخنگوی دولت

توضیحات سخنگوی دولت درمورد تحریم‌ پروازهای ایران‌ایر

چگونه باید سند عادی ملکی را به سند رسمی تبدیل کنیم؟

دستیار پزشکیان: اگر توسعه می خواهیم، کارخانه پوشاک ما نباید با زیر 10 هزار نفر کار کند

کاظمی: ارز مورد نیاز کاغذهای وارداتی تامین می‌شود

برنامه‌های دولت برای کنترل قیمت نان چیست؟

قیمت دینار عراق به تومان امروز چهارشنبه 25 مهر 1403

70 درصد از خانواده‌های استان سیستان و بلوچستان و 74 درصد از خانواده‌های استان کرمان دچار تغذیه ناامن هستند (فیلم)

سخنگوی دولت: موضوع فیلترینگ از طریق وزیر ارتباطات در حال پیگیری است

عدد نمی شناسید که این گونه نقد می کنید یا همتی برایتان هضم نمی شود؟

همتی: سود بانکی را به تدریج کاهش می‌دهیم

اطلاعات نادرست و وضعیت اقتصادی سبب شده تغذیه مشهدی‌ها ناسالم‌تر شود

دعوت ایران از شانگهای برای همکاری علیه تهدیدات جهانی

انتشار روایت رسمی بانک مرکزی از صادرات نفت ایران+ نمودار

به زودی گام‌های بزرگی در رشد اقتصادی کشور برداشته خواهد شد

درخواست بانکی‌ها؛ به مسایل معیشتی کارکنان بانک‌ها توجه شود

وظیفه بورس تنظیم گری و نظارت بر تشکیل سرمایه است

مهاجری: تمام مخالفان FATF کاسبان تحریم هستند؛ FATF لولو نیست

بخشی از هویت فرهنگی ایرانیان با جاده ابریشم گره خورده است

برای جبران کسری بودجه نباید تنها به سمت انتشار اوراق بدهی و خزانه برویم

پروژه های قرارگاه خاتم در مناطق آزاد بررسی شد

مردم تا کی باید صبر کنند؟

کشف 55 دستگاه ماینر قاچاق در بابل

استانداری و ظرفیت‌های بومی استان‌ها

رئیس هیات ایران در اجلاس شانگهای: ما خواهان جدیت اعضای شانگهای علیه جنایات اسرائیل و تروریسم اقتصادی آمریکا هستیم

مدرک‌گرایی؛ رقیب مهارت آموزی در سیستان و بلوچستان

سود بانکی باید کاهش یابدو نگاه فعلی قابل تحمل نیست

درخواست جالب بانکی‌ها: به مسایل معیشتی کارکنان بانک‌ها توجه شود!