ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یارگیری بی‌فایده امارات خواندنی ها

یارگیری بی‌فایده امارات
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نصرت‌الله تاجیک| در بخش اول این یادداشت تحت عنوان جزایر سه‌گانه، شیخ زاید و طعم شیرین نزدیکی به ایران با استفاده از چند سند وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات در زمینه تعامل شیخ زاید با ایران در مورد جزایر سه‌گانه نتیجه گرفتم او از یک طرف به قدرت ایران واقف و خواهان روابط خوب با ایران بود و از طرف دیگر زیر فشار کشورهای تند رو عرب نیز قرار داشت. اما در نهایت او توانست با بازی با کارت تعامل و نزدیکی به ایران برای ایجاد توازن با قدرت‌های منطقه‌ای و تثبیت موقعیت خود و کشور تازه تاسیس امارات بهره ببرد و در این زمینه انتقادی هم به سیاست خارجی ایران در آن دوران هست، چرا موضوع سه جزیره با همه مدارک و مستندات حقوقی که بسیاری توسط انگلیس تهیه شده‌اند، در هفت سال پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، استخوان لای زخم نگه داشته شده و ایران نه تنها به تشکیل این کشور کمک کرده بلکه در تثبیت آن نیز موثر بوده است. و در نهایت نتیجه گرفتم قضیه سه جزیره فقط موضوع اماراتی-ایرانی نیست و تابعی از متغیرهای متعدد از جمله عوامل سیاسی، جغرافیایی، ژئوپلیتیکی، موقعیت و اقتدار و قدرت ایران در منطقه و ترس امارات در برابر قدرت و پهنه ژئوپلیتیکی ایران و بازی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. با این اوصاف و آنچه در پایین خواهد آمد اگر هر یک از دو کشور به سازوکار بین‌المللی یا حمایت کشورها یا اسناد در دست خود بخواهند دل ببندند وقت و منابع خویش را هدر داده‌اند. این موضوعی نیست که دیگران بتوانند آن را حل کنند. هر دو طرف باید واقع‌بین باشند و به مواضع منطقی و بر اساس واقعیات تاریخی و توافقاتی که قبلا داشته‌اند، بازگردند. اتفاقا بعضا هم توافقات خوبی بین دو طرف صورت گرفت که بر اساس مساعی جمیله سوءتفاهم در مورد جزیره ابوموسی رفع و حل و فصل شود. برای شکافتن موضوع نگاهی می‌کنیم به اتفاقاتی که در زمینه ابوموسی بین دو طرف افتاده است. در سال 1366 به دلایل محرمانه که امکان عمومی کردن آن نیست، تصمیم ایران بر این شده بود که با ساکنین شارجه‌ای و امکاناتی که دارند برخورد شود. با اطلاع استانداری هرمزگان از این امر و با کمک آقای هاشمی‌رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ از این اقدام جلوگیری و مسوولانی که به جزیره رفته بودند اقدامات خود را نیمه تمام رها کرده و به تهران بازگشتند! 
در سال 1371 مجددا به دلیل اقداماتی که طرف شارجه‌ای در ابوموسی انجام داده و درصدد جابه‌جایی و جایگزینی جمعیتی بود طرحی در تهران تصویب شده بود که از این کار جلوگیری و از ورود قایق خاطر که به‌طور هفتگی برای آوردن آذوقه و مایحتاج ساکنین شارجه‌ای به جزیره می‌آمد ممانعت به عمل‌ آید. آقای شیخ سلطان حاکم شارجه که روابط حسنه‌ای با مسوولان ایرانی داشت؛ تلاش کرد با تماس با مسوولان موضوع را حل نماید که موفق نمی‌شود! در این میان شیخ محمد بن زاید که فردی ارتشی و چندان علاقه‌مند به تعامل با ایران نیست وارد میدان می‌شود و مشروط به انتقال پرونده از شارجه و راس‌الخیمه به ابوظبی حاضر می‌شود موضوع این سه جزیره را به جای دو حاکم دیگر رییس امارات پیگیری کند. یعنی تا این زمان موضوع جزیره ابوموسی بین شارجه و ایران مدیریت می‌شد و در مورد دو تنب نیز بحث مشترکی با ایران در میان نبود.
اگرچه امارات ادعا می‌کند از زمان اعاده حاکمیت ایران بر سه جزیره در 30 نوامبر 1971، درست دو روز قبل از تأسیس امارات، پیوسته و با قدرت به اشغال غیرقانونی ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک توسط ایران اعتراض کرده است، اما روش امارات در هفت سال قبل از پیروزی انقلاب خلاف این را نشان می‌دهد. نه حکام شارجه و راس‌الخیمه اقدامی کردند و نه رییس امارات شیخ زاید. و از این سال بود که پس از 20 سال سکوت که شکایت لیبی، ‌عراق، الجزایر و یمن از شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه به نتیجه نرسید ادعاهای ارضی خود نسبت به سه جزیره ایرانی را از سرگرفت و مدیرکل وزارت خارجه این کشور ادعا کرد که حاکمیت بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک از دیرباز از آنِ امارات متحده عربی بوده است که خلاف واقع و اسناد در این زمینه است. وزیر خارجه امارات نیز در تاریخ 30 سپتامبر 1992 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «جزایر تنب و ابوموسی از آغاز تاریخ به امارات تعلق داشتند.» در حالی که تنها 20 سال از تاسیس کشوری با نام امارات متحده عربی می‌گذشت! از اینجا به بعد همان اتفاقاتی که در زمان شیخ زاید وقوع پیدا کرد، یارگیری‌ها شروع و تسویه حساب‌های دنیای عرب با ایران به راه افتاد! و در میان کشورهای عربی که با ایران مشکل داشتند در صف حامیان این ادعای ارضی قرار گرفتند و از آن زمان موضوع ادعای امارات، هرساله در بیانیه‌های پایانی اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج‌فارس و بیانیه‌های دوجانبه این کشور با همپیمانانش وارد شد. البته سوریه تلاش کرد دو طرف را پای میز مذاکره بکشاند و فاروق‌الشرع، وزیر خارجه این کشور در سپتامبر 1992 با پیام حافظ اسد به تهران آمد و مجددا در اوایل ژانویه 1993 نیز، عبدالحلیم خدام، معاون رییس‌جمهور سوریه برای تلطیف روابط ایران و جهان عرب به ایران سفر کرد. اما نه این دو سفر و نه سفر مجدد وزیر خارجه سوریه در ژوییه 1993 به تهران و ابوظبی منجر به هیچ نتیجه‌ای نشد و نهایتا سوریه در اواخر اکتبر 1993 اعلام کرد، در چهارچوب اتحادیه عرب، از ادعاهای امارات متحده عربی حمایت می‌کند!
روش و زیاده‌خواهی امارات به گونه‌ای است که حتی یادداشت تفاهم 1971 را هم تحمیلی می‌داند! و به سفر آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران در فروردین‌ماه 1391 به جزیره ابوموسی واکنش نشان داد و آن را «نقض آشکار حاکمیت» خود دانست! البته بین وزارت خارجه‌های دو کشور در این زمان مذاکراتی در جریان بود که مشکل جزایر بین دو کشور را طبق پیشنهاد ایران و آمادگی دو طرف برای مذاکرات دوجانبه و براساس تفاهم دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت آقای لاریجانی و ولیعهد امارات به صورت مذاکره دو جانبه جلو رود و در یک مقطعی هم اماراتی‌ها برای بیش از یک سال سکوت کردند و برخلاف رویه معمول موضوع جزایر را در نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح نمی‌کردند. با ناتمام ماندن این روند دیپلماتیک اینکه شکل و شمایل مذاکره چگونه باشد و بر چه چیزی مذاکره صورت گیرد ابهامات فراوانی وجود دارد! مخصوصا الان با مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و اینکه موضوع سه جزیره فقط اماراتی- ایرانی نیست و تابعی از متغیرهای متعدد از جمله عوامل سیاسی، جغرافیایی، ژئوپلیتیکی است طبعا به این ابهامات و دور شدن دو طرف از یکدیگر افزوده شده است که در شماره بعد به آن می‌پردازم. ان‌شاءالله!

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1245791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا کی برگزار می شود؟

پیام‌ یمن به غرب و اسرائیل با موشک هایپرسونیک

حمایت مردم از مقاومت فلسطین/ تجمع گسترده روبروی سفارت آمریکا در امان

حمله پهپادی به 2 پایگاه آمریکایى در مرز عراق، سوریه و اردن

رؤسای دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، آمریکا با نخست وزیر قطر دیدار کردند

آخرین نظرسنجی‌ها درباره انتخابات آمریکا/ پیشتازی ضعیف هریس از ترامپ

اسرائیل بازنده جنگ روانی شد

تداوم ناآرامی‌های غرب آسیا، خطری جدی برای هریس و شگردی تازه برای ترامپ

برتری شکننده هریس در مقابل ترامپ در جدیدترین نظرسنجی

هریس مدعی شد : تمام تلاشم را برای پایان جنگ و آزادی گروگان ها خواهم کرد

حمله شدید به دو پایگاه آمریکایى در مرز عراق، سوریه و اردن

تعیین سقف اعتباری چک همچنان چشم‌انتظار اجرا

پایداری امنیت غذایی در گرو اطلاعات بهنگام

دستگیری یک تبعه افغانستان به جرم زورگیری از بانوان در ورامین

روی پیروزی هریس شرط بندی نمی‌کنم/ مردم آمریکا «کامالا» را تداوم مشکلات دولت بایدن می‌دانند

معادله انتخاباتی آمریکا و رابطه آن با تنش اسرائیل-ایران

حمله اسرائیل به ایران و 3 سوال درباره آینده جنگ در خاورمیانه

جنگنده اف 22 رپتور در کجا ساخته می‌شود؟

موافقت پارلمان عربی برای اقامه دعوی علیه اسرائیل

عقب‌نشینی عریان اسرائیل از مواضع ادعایی خود

کشف شبکه پولشویی و فرار مالیاتی با 80 همت گردش مالی

تحمیل خسارت به تولید و تجارت

پیش‌بینی مسوولین اقتصادی کشور برای رشد اقتصادی در سال آینده

عدم تخصیص منابع کافی به مساله بهینه‌سازی مصرف انرژی/ باید برای خروج ارز و آسیب‌های اقتصادی فکری کرد

درخواست ژاپن و شرکایش از اسرائیل

ژاپن و شرکایش خواستار پایبندی اسرائیل به قوانین شدند

کشتی آزاد زیر 23 سال قهرمانی جهان؛ تیم ایران به مقام قهرمانی رسید

اولین قهرمانی آزادکاران ایران در امیدهای جهان با 7 مدال

دربی 8 گله ایتالیا همه چیز داشت، جز برنده!/ حضور اندک طارمی

دخالت آشکار کاملا هریس در امور ایران

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در تعهد به اسرائیل تفاوتی ندارند

هشدار آلمان به آمریکا

اظهارنظر سناتور روس درباره تقلب در انتخابات آمریکا

شرایط برای مذاکره با غرب مناسب نیست

امام جمعه پاکدشت: پاسخ ایران به رژیم غاصب صهیونیستی پشیمان کننده است

آلمان به آمریکا هشدار داد/ جنگ تجاری با اروپا برنده‌ای ندارد

تامین 70 درصدی هزینه‌های توحش صهیونیست‌ها از سوی آمریکا

صدای انفجار در پایگاه التنف آمریکا در سوریه

حمله و وقوع چند انفجار در پایگاه‌های آمریکا در سوریه

کابوس تازه آمریکا؛ زیردریایی‌های 348,000,000,000 دلاری

کامالا هریس خطاب به ایران : پاسخ ندهید

درخواست هریس از ایران: به اسرائیل پاسخ ندهید

محرومیت ستاره فوتبال زنان ایران به دلیل افتادن روسری؟

منطقه در چشم‌انداز ایران و شورای همکاری

سیاست داخلی ظریف

سفیدنمایی طالبان

سود پنهان فیلترینگ چقدر است که مانع از فروپاشی‌اش می‌شود؟

منطقه در حال جوشش؛ چرا خاورمیانه اوضاع کمپین هریس را بهتر نکرد؟

بلومبرگ: آیا حمله محدود اسرائیل به ایران، راهی به سوی توافق منطقه‌ای است؟

آمریکا تاوان استفاده از آسمان عراق را خواهد داد