ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پروژه استراتژیک ریلی چابهار – زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران اخبار ایران

پروژه استراتژیک ریلی چابهار – زاهدان؛ کلید تحول اقتصادی شرق ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - به گزارش ، پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، کلید تحول اقتصادی شرق ایران و افزایش ظرفیت ترانزیت به آسیای میانه و روسیه خواهد بود.
راه‌آهن چابهار – زاهدان، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران، به‌عنوان بخش کلیدی کریدور شمال – جنوب و کریدور شرق کشور در حال تکمیل است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این مسیر با هدف اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه سراسری راه‌آهن کشور، نقش اساسی در توسعه اقتصادی شرق ایران و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور ایفا خواهد کرد. پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان، علاوه بر توسعه تجاری و صنعتی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، تأثیر مستقیم بر رشد ترانزیت بین‌المللی و تجارت منطقه‌ای خواهد داشت. با تکمیل این مسیر، بارهای تجاری از طریق چابهار به مقصد افغانستان، ترکمنستان، آسیای میانه و روسیه منتقل خواهند شد. تخمین زده می‌شود که 2 میلیون تن بار در سال از طریق این راه‌آهن جابه‌جا شود.
علاوه بر این، تکمیل این مسیر، دسترسی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی را فراهم می‌کند و ایران را به یکی از مسیرهای اصلی حمل‌ونقل کالا بین هند، روسیه و آسیای میانه تبدیل خواهد کرد. این امر، موجب افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و ارتقای جایگاه بندر چابهار به‌عنوان یک هاب تجاری و ترانزیتی منطقه‌ای می‌شود.
راه‌آهن چابهار – زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا
در همین راستا، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره ظرفیت‌های موجود در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع‌تر این بندر به شبکه راه‌آهن کشور، گفت: در حال حاضر خط ریلی به طول 628 کیلومتر از چابهار به زاهدان در حال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهره‌برداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می‌گیرد و جز طرح‌های ویژه دولت است و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام‌ظله از این طرح تقدیر کرد، زیرا ایشان در سال 1398 با اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال 1401 نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح‌های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار – زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.
ناصریان افزود: این خط ریلی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه‌آهن متصل می‌کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه‌آهن چابهار – زاهدان در راستای شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می‌رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می‌دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه‌آهن متصل می‌شود، و محور میان‌بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می‌گیرد که راه‌گذر (کریدور) ترانزیتی شرق کشور را در راستای شمالی – جنوبی فراهم می‌کند، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در مسیر مستقیم می‌تواند سیر کند که موجب بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می‌شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان نیز به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: اتمام این راه‌گذر ریلی، عبور کالا از شمال به جنوب و بالعکس را سرعت می‌هد و با توجه به برآوردهای صورت‌گرفته، حجم باری که در مسیر راه‌گذر شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار – زاهدان -یونسی به حدود 2 میلیون تن در سال می‌رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیش‌از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف‌های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین‌المللی و امکانات لجستیکی و تعرفه‌ها و زمان سیر بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار و راه‌آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهم است و راه آهن چابهار حمل‌ونقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می‌کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین‌المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و باعث شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
به گفته ناصریان؛ هم اکنون طرح‌های بزرگ تولید فولاد و پتروشیمی در اطراف چابهار در دست اجراست که برای حمل انبوه مواد و تولیدات نیازمند راه‌آهن چابهار خواهند بود.
وی ادامه داد: رسیدن خط راه‌آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می‌تواند، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی شود. از این رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.
ناصریان تاکید کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه‌جایی 7.7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر در سال را ایجاد می‌کند که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه‌آهن مؤثر است، همچنین برآورد می‌شود در شرایط خوش‌بینانه دو طرح فوق به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود 300 میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهند داشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه 10 سال از آغاز طرح خط ریلی چابهار – زاهدان می‌گذرد اما هنوز تکمیل نشده، گفت: در اوایل امسال برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان امسال تکمیل می‌شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی اینکه سال آینده به بهره‌برداری برسد، دشوار خواهد بود و علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق‌العاده اجرایی است و احتمالاً افتتاح این طرح در سال 1405 خواهد بود.
همچنین بخوانید توسعه پروژه‌های استراتژیک ریلی ایران در برابر تحریم‌ها
چالش‌های مالی و مدیریتی، سد راه تکمیل پروژه چابهار – زاهدان
باوجود اختصاص 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و مجوز تهاتر نفتی برای تأمین مالی این پروژه، تکمیل آن همچنان با چالش‌های اعتباری و اجرایی روبه‌رو است. برخی مسئولان وعده تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان را تا پایان امسال داده بودند، اما کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط اجرایی، بهره‌برداری کامل آن تا سال 1405 امکان‌پذیر خواهد بود.
منبع : مهر

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1382658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای قانون جدید اتحادیه جهانی برای کشتی فرنگی

افغانی تا کجا رفت؟ / جدیدترین قیمت افغانی به تومان امروز شنبه 9 فروردین ماه 1404

ترامپ: به توافق نرسیم اتفاقات بسیار بدی برای ایران خواهد افتاد!

77 حمله آمریکایی‌ها به یمن طی یک روز اخیر

آمریکا به شهروندانش برای سفر به سوریه هشدار داد

اروپا «اسنپ بک» را به آمریکا تقدیم می‌کند؟

واکنش جنبلاط به ادعای اسرائیل درباره دروزی‌ها

جدیدترین قیمت دلار آزاد امروز شنبه 9 فروردین 1404 + جدول قیمت | قیمت دلار آمریکا و قیمت دینار عراق

عراق دو قرارداد با جنرال الکتریک و زیمنس برای تقویت تولید برق امضا می‌کند

دینار طوفانی تر از دلار! / جدیدترین قیمت دینار عراق امروز 9 فروردین ماه 1404

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر خارجه ترکمنستان/ کمیسیون اقتصادی مشترک به میزبانی تهران برگزار می‌شود

صندوق بین‌المللی پول با اعطای 400 میلیون دلار به اوکراین موافقت کرد

شهاب زاهدی علیه مدعی قهرمانی ژاپن

ویدیو/ زلنسکی عنوان کرد آمریکا هیچ کاری را رایگان برای ما انجام نمی‌دهد!

مذاکرات ایران و اروپا در ژنو؛ نکته جدید چیست؟

دلار با این اوضاع جنگ چقدر شد؟ / جدیدترین قیمت دلار آمریکا امروز شنبه 9 فروردین ماه 1404

هشدار آمریکا به شهروندانش برای سفر به این کشور

متد ذهنی جواد طباطبایی برای حل مسائل ایران

اولین بارقه‌های امید برای تبادل اسرای جنگ تحمیلی

فقط درباره موضوع هسته‌ای مذاکره می کنیم

استقلال بانک مرکزی کلید حل بحران‌های اقتصادی/ بانک مرکزی باید با بانک‌های ناتراز جدی‌تر برخورد کند

تولید پنل خورشیدی در ایران، گامی به سوی استقلال انرژی

برای اولین بار ترور یک مقام بلند پایه خارجی در ایران اتفاق افتاد| به اندازه ده سال در ایران و منطقه تحول رخ داد

گفتگوی ترامپ با نخست وزیر کانادا در بحبوحه جنگ تجاری – آفتاب نو | اخبار ورزشی

گذر آرژانتین از دل بحران؛ خاویر میلی تورم را ضربه فنی کرد/ رشد اقتصادی پیش‌بینی‌ها را شکست داد

سفیران اقتصادی؛ محرک تحقق شعار سال در گلستان

با ترامپ چه باید کرد؟ مذاکره یا عدم مذاکره؟/ شاید فشار حداکثری یک شیوه معاملاتی است/ باید در استراتژی‌های امنیت ملی تجدیدنظر کنیم

واکنش جنجالی ترامپ به نامه ایران

رمضانی بونش: عدم موفقیت طالبان در به‌ رسمیت شناخته شدن توسط جامعه بین‌الملل/ حاشیه‌نشینی عمران خان و تقابل کابل - اسلام‌آباد/رشد قدرت سیاسی و اقتصادی هند

مانور اردوغان در قاره سیاه؛ زورآزمایی ترکیه و مصر در شاخ آفریقا/ چگونه آنکارا مصر، امارات و چین را خلع سلاح کرد؟

لحن پرخاش جویانه ترامپ علیه ایران / برآورد نظامی مطرح آمریکایی از ابعاد جنگ ایران و آمریکا / هشدار باهنر درباره اصرار بر لایحه حجاب / ویدیوی جنجالی منتهی به بازداشت سهراب پاکزاد / ادعای جنجالی درباره کارت پروازها

واکنش تهدیدآمیز ترامپ پس از پاسخ ایران

لحن پرخاش جویانه ترامپ علیه ایران / برآورد نظامی مطرح آمریکایی از ابعاد جنگ ایران و آمریکا / هشدار باهنر درباره اصرار بر لایحه حجاب

آمریکا روز جمعه بیش از 70 بار یمن را بمباران کرد

موافقت صندوق بین المللی پول برای اعطای 400 میلیون دلار به اوکراین

اکسپلور طرفداری؛ تیم منتخب بهترین بازیکنان بارسلونا در فصل 2008/09 با حضور اتوئو، مسی و آنری

گفتگوی ترامپ با نخست وزیر کانادا در بحبوحه جنگ تجاری

آیا داده‌های PCE آمریکا می‌تواند بیت کوین را نجات دهد؟

ببینید | تصویری از بمباران یمن توسط آمریکا

صعود تیم ملی ایران به جام جهانی و یک بام و دوهوای آمریکایی

دستور ترامپ به ایران برای نابودی حشدالشعبی

گزینه استقلال به دنبال انتقال تابستانی به اروپا

آمریکا: دانمارک نتوانسته امنیت گرینلند را در برابر روسیه و چین حفظ کند

دور جدید توحش آمریکا در یمن – آفتاب نو | اخبار ورزشی

قالیباف بخشی از محتوای نامه ترامپ را فاش کرد

جذابیت بازار‌های ارز و بیت‌کوین باید برداشته شود

ترامپ زیر توافق با اوکراین زد

تهدید شدید ترامپ به ایران: تعامل کنید یا اتفاق خیلی بدِ بدی می‌افتد +ویدئو

تعیین شیخ «اسامه الرفاعی» به سمت مفتی کل سوریه

ترامپ: اگر به توافق نرسیم، اتفاقات بدی برای ایران رخ خواهد داد!