ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نرخ ارز به این دلیل بالا می‌رود که بانک مرکزی منابع نداشته باشد خواندنی ها

نرخ ارز به این دلیل بالا می‌رود که بانک مرکزی منابع نداشته باشد
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با «هم‌میهن» به این موضوع اشاره دارد که نرخ ارز نسبت به متغیرهای دیگر اقتصاد کشور افزایش چندانی نداشته و افزایش 10 درصدی آن در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که دارای یک ثبات نسبی است.
کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی و کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با «هم‌میهن» به این موضوع اشاره دارد که نرخ ارز نسبت به متغیرهای دیگر اقتصاد کشور افزایش چندانی نداشته و افزایش 10 درصدی آن در یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که دارای یک ثبات نسبی است.
او همچنین معتقد است مداخلات خوبی برای کنترل نرخ ارز انجام شده است و باید دید در آخر سال تورم در چه نقطه‌ای خواهد ایستاد. سیدعلی می‌گوید بازار ارز نسبت به اخبار منفی واکسینه شده و حتی روزهای اولی که ایران به سمت اسرائیل موشک زد، تاثیر مثبتی در نرخ ارز داشت. او عنوان کرده میزان فروش نفت و قیمت فروش نفت است که منابع ارزی بانک مرکزی را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که چگونه بازار ارز را مدیریت کنند. 
‌وزارت اقتصاد در تلاش است قیمت ارز را به ثبات برساند اما همچنان شاهد هستیم در چند روز اخیر قیمت ارز بالا رفته است. تحلیل شما چیست؟ 
اعتقاد من بر این است که نرخ ارز نسبت به بقیه متغیرهای اقتصادی کشور مانند کسری بودجه یا تورم حداقل بالای 30 درصد و یا ناترازی‌هایی که در داخل کشور داریم مانند افزایش اضافه‌برداشت از سیستم بانکی، افزایش آنچنانی نداشته است. نزدیک به 18 ماه است که نرخ ارز با حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت نرخ ارز امروز دارای یک ثبات نسبی است و حداقل از طریق نرخ ارز تورمی به جامعه تحمیل نشده است.
البته یک نکته وجود دارد و آن اینکه درآمدهای ارزی کشور نسبت به سه سال گذشته بهتر شده و اینکه بانک مرکزی از اول سال تاکنون توانسته 35 میلیارد دلار ارز واردکنندگان را تامین کند به این معنی است که تا آخر سال 70 میلیارد دلار واردات خواهیم داشت، البته منظور بنده این نیست که این میزان واردات اتفاق خوبی است اما به‌هرحال نیازهای اصلی کشور را تامین می‌کند. بانک مرکزی اکنون باید به نقدینگی نیز توجه کند و آنجاست که می‌تواند تورم را کنترل کند و نباید به دنبال چاپ پول باشد.
ضمن اینکه مداخلات خوبی برای کنترل نرخ ارز انجام شده است و باید دید در آخر سال تورم در چه نقطه‌ای خواهد ایستاد و به هدف‌گذاری دولت نزدیک می‌شود یا خیر. همچنین باید دید کسری بودجه دولت کاهشی خواهد بود یا خیر و قرار است کسری بودجه را بانک مرکزی تامین کند یا خیر. با ابزار و لوازمی که وجود دارد انتظارات مردم این است که تورم و افزایش نرخ ارز کنترل شود و به نظر من اگر تورم به 25 درصد برسد کمک زیادی به وضعیت معیشتی مردم می‌شود. این نکته را نیز باید توجه داشت که آثار اخبار منفی داخل کشور و بین‌المللی و منطقه، نسبت به گذشته در بازارهای ما کمتر شده است.
‌اما هیچ‌کدام این اخبار اجتناب‌ناپذیر نیست و آیا همچنان باید نرخ ارز را تحت تاثیر قرار دهد؟ 
به نظر من واکسینه شده‌ایم و تاثیر آنها مقطعی است. شما ببینید در روزهای اولی که ایران به سمت اسرائیل موشک زد حتی تاثیر مثبتی در نرخ ارز داشت و انتظارات تورمی مانند گذشته تاثیری در ارز ندارد. زمانی بود که مثلاً وقتی اعلام شد ترامپ به بیمارستان رفته قیمت ارز تغییر می‌کرد و بازار به هر خبری واکنش نشان می‌داد اما اکنون منابع ارزی کشور بهتر است و اخبار نمی‌تواند انتظارات تورمی چندانی ایجاد کند. این سوال مطرح است که چرا قیمت طلا به این میزان بالا رفته است؟ چون در ارز محدودیت داریم اما در طلا نه و می‌بینیم تنها بازاری که حرکت آن از بقیه بیشتر است بازار طلا است. 
‌رئیس مجلس و وزیر اقتصاد از چندنرخی بودن ارز انتقاد کرده‌اند، رفتن به سمت تک‌نرخی کردن قیمت ارز بر روی قیمت ارز و دلار تاثیر داشته است؟
تاثیر جزیی خواهد داشت، چون منابع ارزی آنچنانی نداریم که باعث یکسان‌سازی نرخ ارز صورت بگیرد. بین یکسان‌سازی نرخ ارز و تک نرخی شدن ارز تفاوت وجود دارد؛ تک‌نرخی شدن یعنی رانتی از طریق فروش ارز توزیع نشود، مثلاً اگر نرخ ارز نیمایی 50 هزار تومان و قیمت ارز آزاد 60 هزار تومان باشد، چون اجناس به قیمت بازار آزاد فروخته می‌شود پس در حقیقت در حال توزیع رانت هستیم و به فردی که ارز نیمایی دارد سود می‌دهیم.
نگاه دیگری نیز وجود دارد که وقتی نرخ نیمایی به بازار آزاد نزدیک می‌شود به همان میزان ممکن است که نرخ ارز آزاد پرش داشته باشد و فاصله ادامه پیدا کند. یکسان‌سازی ارز الزاماتی دارد که نیاز به منابع بسیار زیادی است و بانک مرکزی باید نرخی را اعلام کند که به آن نرخ حمله نشود، همچنین فروختن نرخ ارز نیز آزاد باشد تا هر فرد بتواند به بانک مراجعه کرده و ارز خود را بخرد.
من اعتقاد دارم امروز نمی‌توانیم کالاهای اساسی، نهاده‌ها و دارو را با نرخ آزاد وارد کنیم اما باید نسبت به تورم تعدیل صورت بگیرد و دولت مابه‌التفاوت را حساب و تامین کند. باید تمام مقررات را به نحوی تنظیم کنیم که به سمت تک‌نرخی شدن ارز برویم تا این مقررات در آینده نزدیک به یکسان‌سازی ارز منجر شود.
نرخ ارز به این دلیل بالا می‌رود که بانک مرکزی منابع نداشته باشد و نتواند جوابگوی تقاضا باشد، در حال حاضر و با تنش‌هایی که وجود دارد ما خروج سرمایه را با رقم بسیار زیادی داریم و در کنار آن قاچاق کالا نیز صورت می‌گیرد؛ اگر منابع ارزی بانک مرکزی نتواند این دو مورد را پوشش دهد یعنی همچنان نرخ ارز افزایشی باقی خواهد ماند. میزان فروش نفت و قیمت فروش نفت است که منابع ارزی بانک مرکزی را مشخص می‌کند و تعیین می‌کند که چگونه بازار ارز را مدیریت کنند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1230732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیروزی تیم ملی انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا

برتری راحت سه شیرها در لیگ ملتهای اروپا

خلاصه بازی فنلاند 1-3 انگلیس (لیگ ملت‌های اروپا - 2024)

پیروزی تیم ملی انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا | اخبار ورزشی

خلاصه بازی فنلاند 1-3 انگلیس (لیگ ملت‌های اروپا – 2024)

چند نفر در جهان از اینترنت استفاده می کنند؟

حمله بی سابقه به اسراییل/ لحظه فرار صهیونیست ها + ببینید

تلاش های علیپور به نتیجه رسید؛ نخستین مدال ملی پوش سنگورد پس از المپیک

اولین مدال ملی پوش ایرانی پس از ناکامی در المپیک پاریس؛ رضا علیپور برنز گرفت

طرز تهیه ته‌چین آلو اسفناج؛ پلوی مخلوط خوشمزه و لذیذ

بیوگرافی پیتسو موسیمانه، گزینه لینک شده به استقلال؛ مرد پرافتخار آفریقای جنوبی با سابقه سه قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا

مربی سابق استقلال در گفتگو با خبرورزشی: در عمان هم بدنسازم، هم دستیار اول؛ امیدوارم بیانکی را با خودم به ایران بیاورم!

سفر رئیس جمهور آمریکا به آلمان

پنتاگون: آمریکا سامانه ضد موشکی تاد را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد

سفر قریب‌الوقوع بایدن به برلین

آمریکا سامانه دفاع ضدموشکی و نیرو در اسرائیل مستقر می کند

آکسیوس: مقامات آمریکایی معتقدند زد و خورد بین ایران و اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد / استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در اسرائیل نشان‌دهنده وابستگی فزاینده تل آویو به سلاح‌ها و کمک‌های عملیاتی واشنگتن است

حضور خبرساز این چهره مشهور در خانه ترامپ

رئیس مجلس آمریکا: سوابق پزشکی دونالد ترامپ به مردم آمریکا ربطی ندارد

2 روز پیش با نتانیاهو گفت‌وگو کردم

زوزه گرگ ایرانی در قلب آمریکا / هادی چوپان طلای ایران

شورش در ترکیه علیه زن‏‌کشی

عربستان بر سر دوراهی سرنوشت‌سازی قرار دارد

ماه عسل کوتاه‌مدت نتانیاهو

راه‌حل‌های زاهدان ساده

تصاویر موشکباران پایگاه ارتش اسرائیل در حیفا

جزئیات دیدار اخیر ترامپ و نتانیاهو

حمله دوباره حزب الله به شمال سرزمین‌های اشغالی

رئیس جمهور عراق: نمی‌گذاریم خاک عراق تهدیدی برای همسایگان باشد

قیمت درهم امارات و لیر در فاز صعود؛ دینار عراق استپ کرد/ خیز مالزی برای شگفتی‌سازی در جهان

جزییات گفت و گوهای عراقچی با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در بغداد/ وزیر خارجه ایران: منطقه در وضعیت خطرناکی به سر می برد/ همه کشورهای منطقه باید برای توقف جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی در غزه و ادامه تجاوز نظامی علیه لبنان تلاش هایشان را مضاعف کنند

مخالفت قاطع عراق با سوءاستفاده از حریم هوایی این کشور برعلیه ایران

السودانی: داعش تهدیدی برای عراق نیست

تولید نفت عراق در سپتامبر کمتر از توافق با اوپک پلاس بوده است

دیدار و گفتگوی دکتر عراقچی و رئیس‌جمهور عراق

عراقچی: گسترش تجاوزات اسرائیل به لبنان خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است

عراقچی: گسترش تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است

گسترش تجاوزات اسرائیل به لبنان خطری جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است

بقایی: گفت وگوی عراقچی با مقام‌های عالی‌رتبه عراق بسیار اثربخش بود

تقدیر عراقچی از دولت عراق به خاطر ارائه حمایت‌های بشردوستانه و پذیرش تعدادی از آوارگان لبنانی

جنایات رژیم شرور صهیونسیتی منطقه را به سمت درگیری خطرناک خواهد برد

اعلام آمادگی برای توسعه همکاری‌های تجاری با چین

ضربه بریکس به دلار / مراودات اقتصادی در بریکس افزایش یافت؟

یکی از اولویت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بهبود فضای کسب و کار است

علت تجمع اعتراضی بازنشستگان در تهران چه بود؟

رشد اقتصادی نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است

یارانه این افراد حتما قطع می شود

آخرین خبر از واریز یارانه مهرماه 1403

یارانه کدام دهک‌ها حذف می‌شود؟

رهاسازی 340 هزار قطعه انواع بچه ماهی بومی در تالاب عرب حسن شوشتر