پس کرانه چابهار کلید توسعه جنوب شرق ایران
اخبار ایران
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - تین نیوز |
با توجه به اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و تحلیل های کارشناسان داخلی و خارجی به جنگ آتی ابرقدرت ها در چابهار اشاره دارد، لازم است که توسعه چابهار شتاب بیشتری بگیرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ چابهار ظرفیت ژئوپلیتیکی مناسبی در اتصال مناطق اقتصادی مختلف به یکدیگر و تامین منافع آنها دارد.
بندر چابهار می تواند نقش مهمی برای صادرات و واردات کشور های آسیای مرکزی با شبه جزیره هند و حتی جنوب شرق آسیا بازی کند.
همچنین این بندر ظرفیت گسترده ای برای ارتباط اوراسیا، روسیه و بلاروس با کشور های عربی و آفریقایی دارد که باید در سال های نزدیک، این ظرفیت نیز فعال گردد و تجاری شود. در واقع، چابهار به عنوان یک شاهراه مهم ترانزیتی بین شرق-غرب و شمال-جنوب با اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی برجسته، برای آینده اقتصادی ایران و منطقه حائز اهمیت است.
در دهه اخیر موضوع بندر چابهار، در ارتباط با گسترش توانمندی های منطقه غرب آسیا و شرق دنیا به وفور مطرح شده است.طی سال های اخیر تاکیدهای مکرر مقام معظم رهبری منجر به این شده است که همت ملی برای ساخت و توسعه بندر چابهار و تمامی موارد مرتبط از جمله راه و راه آهن، بسیج شود و تاکنون سرمایه گذاری های خوبی اتفاق افتاده است.
تاکیدهای ایشان براساس اهمیت و توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای غیرغربی و غیراروپایی در شرایط کنونی به منظور حرکت به سوی امنیت اقتصادی-منطقه ای پایدار، توسعه شرق و جنوب شرق کشور و دستیابی به موقعیت برتر در نظم نوین جهانی، صورت گرفته است.
کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی، راه اندازی هر چه سریع تر این کریدور (آسیای مرکزی و افغانستان-چابهار- شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا)، گشایش قابل توجهی در مسائل راهبردی و اقتصادی کشور را رقم خواهد زد.
در اردیبهشت ماه سال جاری، قرارداد 10 ساله ای میان ایران و هند با محوریت چابهار و به ارزش 120 میلیون دلار منعقد شد. قاسم عسکری نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان، اظهار کرده است که هدف از این قرارداد استفاده از ظرفیت های ترمینال اپراتورها و همکاری با کشورهای دارای ظرفیت کشتیرانی و اقتصادی است و به کشورهای ساحلی امکان تبادل دانش و تجربه، توسعه بازار و بهره برداری از خطوط کشتیرانی مشترک را می دهد.
این قرارداد 10 ساله، شرکت IPGL هند را متعهد می کند تجهیزات تخلیه و بارگیری را در دو حوزه کانتینری و کالای عمومی وارد بندر چابهار کند. بر اساس این قرارداد، 70 هکتار از مساحت 450 هکتاری بندر چابهار به عملیات تخلیه، بارگیری و انبارش کالا توسط این شرکت اختصاص داده شده است.
همچنین، این شرکت هندی مجاز است یک شرکت همکار را برای انجام فعالیت ها انتخاب کند.مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد که تاکنون شش دستگاه از این تجهیزات وارد بندر چابهار شده که ارزش آنها حدود 20 تا 25 میلیون دلار تخمین زده می شود.
باقی تجهیزات نیز بر اساس زمان بندی تعیین شده در قرارداد وارد خواهد شد و برای تأخیر احتمالی وجه التزام در نظر گرفته شده است.با این حال، بازرگانان و فعالان ترانزیتی حاضر در منطقه اقتصادی چابهار، اظهار کرده اند که در بندر چابهار 7 جرثقیل وجود دارد که یکی از آنها متعلق به ایران و 6 تای دیگر، متعلق به شرکت هندی است. فعالان تجاری چابهار عنوان کردند این 6 جرثقیل، عملکرد کارآمدی ندارد و عملا دستگاه ها خوابیده اند.
چابهار در آینده ژئوپلیتیک و اقتصادی کشور و تنظیم جایگاه ایران در نظم نوین جهانی نقش به سزایی دارد. حسن کریم نیا، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت بر این باور است که شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب که اتصال کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان را با شبه قاره هند فراهم می کند، نیازمند توسعه بندر چابهار است که قرارداد آن با هندی ها امضا شده است.
در کنار این توسعه، باید خط ریلی چابهار-سرخس هر چه زودتر به اتمام برسد که بلاشک این تسریع، با استفاده از همسوسازی منافع بخش غیردولتی با دولت محقق می شود.مهدی باقری، کارشناس ترانزیت، در گفت وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد که چابهار گنج دست نخورده ایران برای تجارت و ترانزیت کالا است.
در سال های اخیر، مزایا و فرصت های آن نادیده گرفته شده اند و اقدامات درخوری برای تجاری سازی این بندر صورت نگرفته است.باقری تصریح کرد با توجه به این که چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و تحلیل های کارشناسان داخلی و خارجی، به جنگ آتی ابرقدرت ها در چابهار اشاره دارد، لازم است که توسعه چابهار شتاب بیشتری بگیرد. پیشنهاد می شود که در کنار شرکت هندی، شرکت های ایرانی نیز در فعالیت های اپراتوری بندر به صورت مستقل مشارکت داشته باشند و حتی احداث و بهره برداری پس کرانه بندر یعنی راه آهن چابهار-سرخس، به آنها سپرده شود.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1310348/