ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ایران کانون کریدور خلیج فارس- دریای سیاه اخبار ایران

ایران کانون کریدور خلیج فارس- دریای سیاه
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - تین نیوز |
کریدور خلیج فارس - دریای سیاه، به دلایل متعدد برای کشور اهمیت راهبردی دارد و ایران برای بهره برداری از موقعیت جغرافیایی خود باید هر دو بخش کریدور شمالی و جنوبی را فعال کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ ایران با همکاری هند و ارمنستان، ابتکار منطقه ای کریدور چندوجهی خلیج فارس-دریای سیاه (ITC) را در سال 2016 مطرح کرد که خلیج فارس و جنوب ایران را به آذربایجان و ارمنستان، سپس بنادر پوتی و باتومی گرجستان و درنهایت به دریای سیاه متصل می کند.
پس از حمل، محموله ها با استفاده از کشتی به بنادر بلغارستان، سرانجام به اتحادیه اروپا منتقل می شود.
این ابتکار، علاوه بر سه کشور ایران، هند و ارمنستان، منافع کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان را نیز دربرمی گیرد. همچنین در خرداد ماه سال گذشته خبر نهایی شدن سند موافقت نامه کریدور بین المللی خلیج فارس-دریای سیاه، پس از دیدار وزیروقت امور خارجه ایران و دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه اعلام شد.
در صورت تحقق راه اندازی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، هزینه های حمل ونقل و زمان تجارت بین ایران، کشورهای پیرامون آن و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. با وجود این که آمار دقیقی برای این کریدور در حال حاضر در دسترس نیست، طبق تحقیقات انجام شده توسط فدراسیون انجمن های حمل ونقل در هند، ابتکارات مشابهی مانند INSTC صرفه جویی بالقوه ای تا 30 درصد در هزینه ها و 40 درصد در زمان ترانزیت کالا در مقایسه با مسیرهای معمولی ارائه می دهند.هند به عنوان یکی از کشورهای در حال رشد اقتصاد جهانی که به تازگی انگلیس را پشت سر گذاشته و به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است، کریدور خلیج فارس-دریای سیاه را جایگزین مناسبی برای کانال سوئز و اتصال به اروپا ، در نظر گرفته است.
این هدف گذاری و توجه هندی ها را می توان ناشی از تحولات و وقایع جهانی به خصوص بعد از افزایش تقاضای کانال سوئز در سال 2021 و مسدود شدن آن، وقوع جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022 و بحران دریای سرخ دانست.
کارشناسان معنقدند بعد از وقوع جنگ روسیه و اوکراین و محدود شدن مقصد انتهایی کریدور شمال-جنوب به روسیه برای هندی ها، آن ها تمایل خود را به استفاده از کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و اتصال به اروپا از طریق ایران و ارمنستان نشان دادند که نشست های سه جانبه ایران، هند و ارمنستان حاکی از همین مسئله است. در چند سال گذشته به ویژه بعد از جنگ دوم قره باغ، اتحادیه اروپا تعامل خود با ارمنستان را افزایش داده و حمایت های توسعه ای و اقتصادی خود را از آن ها اعلام کرده است.
این حمایت ها که در ژوئیه 2021 ابلاغ شد، شامل پنج طرح اقتصادی است که بر زیرساخت های حمل و نقلی در منطقه سیونیک ارمنستان تمرکز دارد و ساخت بزرگراه جدید ارمنستان-ایران را نیز در برمی گیرد.ارمنستان که یکی از ذینفعان اصلی این کریدور به شمار می رود، به منافع اقتصادی، سیاسی و مهم تر از آن، قدرت نمایی در برابر اتحادیه آذربایجان و ترکیه چشم دوخته است.
ارمنستان برای تحقق اهداف خود با این چالش روبه رو است که امکانات و زیرساخت های مناسبی برای ترانزیت بار از سرزمین خود را ندارد و برنامه ی احداث بزرگراه جدید، زمان بر است. لازم به ذکر است که شرکت های ایرانی مشارکت در احداث زیرساخت های مناسب در خاک ارمنستان را مدتی است که شروع کرده اند.
مهدی محمدی، کارشناس ترانزیت عنوان کرد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای ایران به چند دلیل اهمیت راهبردی دارد:
نخست آن که ایران به عنوان نقطه کانونی اتصال چهار حوضه دریایی کلیدی شامل خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر، دریای سیاه و دریای مدیترانه مطرح می شود که می تواند منافع اقتصادی و سیاسی خود را با ذی نفعان این چهار حوضه دریایی گره بزند.
دوم آن که همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا (EEU) ذیل دو کریدور خلیج فارس-دریای سیاه و کریدور شمال-جنوب (INSTC)، تقویت می شود.
سوم آن که مسیر دسترسی ایران به غرب، مدت هاست که در انحصار ترکیه قرار گرفته است و به لحاظ امنیتی و ژئوپلیتیکی، ریسک هایی را برای کشور به دنبال دارد که حضور ایران در دریای سیاه و اتصال به کشورهای بالکان و سپس سایر کشورهای اروپایی، جایگزین مناسبی برای این انحصار است.
وی ادامه داد: در آخر آن که با وجود تهدیدهای احتمالی در دریای سیاه و امکان اختلال در امنیت غذایی جهان هم زمان با جنگ روسیه و اوکراین، ایران می تواند مقدمات جذب مسیر ترانزیت محصولات راهبردی از جمله غلات را از خاک خود فراهم سازد.حسن کریم نیا، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت اظهار کرد ایران برای بهره برداری از موقعیت جغرافیایی خاص خود و تحقق منافع اقتصادی آن، باید کریدورهای شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس-دریای سیاه را هر چه سریع تر و به طور هم زمان فعال کند.
کریم نیا تصریح کرد به این منظور، ایران می تواند از ظرفیت های منطقه ای و جهانی همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای بهره گیرد تا بتواند توافق نامه های مشترکی در خصوص ترانزیت، گمرک، بیمه، بانکی میان کشورها برقرار کند و همچنین به تکمیل یا تقویت حلقه های ارتباطی این کریدورها بپردازد.
کریم نیا ادامه داد: این اقدامات، ابتکار عمل را به دست ایران خواهد داد تا بتواند جایگاه ترانزیتی و اقتصادی-سیاسی خود را در منطقه تثبیت کرده و گزینه های متعددی پیش رو داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1310349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام 3 روز عزای عمومی در قلب اروپا

«جنبش اصیل منطقه» با سیمان ایرانی سد ساخت و آب 3 میلیون ایرانی را قطع کرد!

توزیع کمک برای بیش از دو هزار خانواده در 3 ولایت افغانستان

پایش مرزهای ایران با افغانستان با تجهیزات الکترونیکی

جزئیات حادثه انفجار خودرو تسلا فاش شد

لحظه وقوع حمله تروریستی در نیواورلئان آمریکا | تصاویر 18+ از قربانیان پس از حمله + ویدئو

قیمت دلار آمریکا امروز پنجشنبه 13 دی 1403

اقدامات دستگاه قضایی در پرونده ترور سردار سلیمانی

اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگو با روسیه

احتمال تروریستی‌بودن انفجار خودرو تسلا مقابل هتل ترامپ

پاکستان برای معافیت پروژه خط لوله گاز با ایران از تحریم‌های آمریکا، تلاش می‌کند

اقدامات دستگاه قضایی در پرونده ترور سردار سلیمانی/ دولت آمریکا به پرداخت 49 میلیارد و 770 میلیون دلار غرامت محکوم شد

سرمقاله کیهان/ برکت خون حاج قاسم و رسوایی «جریان تحریف»

حاج قاسم سلیمانی؛ علمدار جهان اسلام و جبهه مقاومت

بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از واحدهای اقتصادی شهرستان ری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان منصوب شد

کیهان: پشت پرده نقل قول‌های دولتمردان، فرار از پاسخگویی در آینده است

سرمقاله ایران/ حاج قاسم سرباز وطن

زیمبابوه بطور رسمی مجازات اعدام را لغو کرد

رانندگان در زمستان یخی قم، مجهز و ایمنی رانندگی کنند

عرب‌ها همچنان به اروه رنار اعتماد دارند

بحران آب در ایران مانند برق می‌شود؟

تعداد قربانیان حمله نیواورلئان آمریکا به 15 نفر رسید

تحولات سوریه به دلیل عمل نکردن به نسخه مقاومت است

یادگاری حاج قاسم در نیروی قدس

اقدامات دستگاه قضایی برای پرونده ترور سردار سلیمانی؛ دولت آمریکا به پرداخت بیش از 49 میلیارد دلار غرامت محکوم شد

عامل حمله نیواورلئان از داعش الهام گرفته است

سرمقاله اعتماد/ نقد اندیشه سیاسی آقای مصباح- 2

کیهان: آقای روحانی لطفا سُرنا را از سر گشاد آن نزنید!

آشوب در فرانسه؛ 1000 خودرو به آتش کشیده شد

تهدید بمب‌گذاری در دفتر حزب حاکم کره جنوبی

ترامپ: ایالات متحده در حال فروپاشی است

آخرین قیمت دینار عراق امروز پنجشنبه 13 دی 1403

نماینده پارلمان عراق: مرز با سوریه کاملا امن است

همسایگان ایران چقدر به درد کشور ما می‌خورند؟ / عراق بخاطر نپیوستن ایران به FATF بدهی ما را پرداخت نمی‌کند

منطق مقاومت انقلاب مبتنی بر آگاهی بخشی است؛ ممکن است مقاومت از سنخ اقتصادی باشد

معاون وزیر اقتصاد: اصلاح برخی دستورالعمل‌های مالیاتی ضروری است

تیراندازی خونین در قلب اروپا با 10 کشته | 3 روز عزای عمومی اعلام شد

تحولات اوکراین| موفقیت‌های ارتش روسیه در سال 2024

انفجار در مقابل هتل ترامپ یک کشته و هفت زخمی برجای گذاشت

حزب‌الله: آمریکا و جامعه جهانی ثابت کردند حامی لبنان نیستند

آیا ترامپ به دنبال توافق جامع با ایران است؟

سی‌ان‌ان ادعا کرد: عامل حملۀ نیواورلین، در ارتش آمریکا خدمت کرده بود

سرمقاله آرمان ملی/ تندروها؛ بدون درد منافع ملی

اعلام دلیل خاموشی‌های پاییز سند دیگری بر مظلومیت دولت سیزدهم

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

کاهش فشار اقتصادی بر اقشار کم‌درآمد در بودجه 1404 منجر به شکوفایی اقتصادی می‌شود

فرزندگریزی در ایران/چرا فرزندآوری برای زوج‌های جوان دشوار شده است؟

قنادباشی: اخراج آمریکا و فرانسه از نیجر/کنشگری سیاسی مصر با محور غزه/ تقابل ژنرال‌ها در سودان/ تعمیق نفوذ چین در قاره سیاه

بسترهای لازم در سرمایه‌گذاری پرورش آبزیان فراهم شود