ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هراس کاخ سفید از توانایی عجیب پکن در حوزه کشتی‌سازی ایالات متحده آمریکا

هراس کاخ سفید از توانایی عجیب پکن در حوزه کشتی‌سازی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اندیشکده آمریکایی تاکید دارد که سیاست‌های صنعتی تهاجمی چین و تسلط فزاینده آن بر صنعت کشتی‌سازی جهانی، تهدیدی جدی در زمینه تضعیف بیشتر توان صنعتی ایالات متحده و متحدانش است.
به گزارش تحریریه، «مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی» (CSIS) در گزارشی با عنوان «جنگ کشتی ها: مقابله با اکوسیستم دو منظوره کشتی‌سازی چین» به ارزیابی حوزه دیگری از توانایی های چین پرداخته و با احساس خطر از پیشرفت این پکن در این حوزه آورده است:
برتری چین در بازار جهانی ساخت کشتی‌ های تجاری، عظیم و در حال افزایش است.
بزرگ‌ترین شرکت دولتی کشتی‌سازی چین در سال 2024 از نظر تناژ، کشتی‌های تجاری بیشتری را نسبت به کل صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون ساخته است. چین از طریق استراتژی «ترکیب نظامی-غیرنظامی» (MCF)، تولید تجاری و نظامی را در بسیاری از کارخانه‌های کشتی‌سازی خود ادغام کرده است. این امر به نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) امکان دسترسی به زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و مالکیت فکری به‌دست‌آمده از قراردادهای تجاری را می‌دهد.
شرکت‌های خارجی، از جمله شرکت‌هایی که در کشورهای متحد آمریکا مستقر هستند، 75 درصد از کشتی‌های ساخته‌شده در کارخانه‌های کشتی‌سازی دو منظوره چین را خریداری می‌کنند. این امر میلیاردها دلار درآمد برای چین ایجاد کرده و فناوری‌های کلیدی را به پایگاه صنعتی دریایی این کشور منتقل می‌کند.
این سیستم به چین کمک کرده است تا هزینه‌های نوسازی نیروی دریایی خود را کاهش دهد، در عین حال بازارهای جهانی کشتی‌سازی تجاری را تحت‌الشعاع قرار داده و صنایع آمریکا و متحدانش را به حاشیه براند.
سیاست‌گذاران باید اقدامات تنبیهی را برای کاهش سلطه صنعتی چین و مختل کردن تلاش‌های MCF این کشور اجرا کنند، در حالی که سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی در ظرفیت کشتی‌سازی آمریکا و متحدانش انجام می‌دهند.
زمینه های رشد چین
در دو دهه گذشته، چین با استفاده از سیاست‌های صنعتی فشرده، رهبری بی‌چون‌وچرای صنعت کشتی‌سازی تجاری جهان را به‌دست آورده است. هم‌زمان، این کشور توانسته است با استفاده از قدرت رو به رشد خود در صنعت کشتی‌سازی، ناوگان نظامی خود را به‌شدت گسترش دهد، به‌طوری که سرعت ساخت کشتی‌های جنگی چین از ایالات متحده بسیار پیشی گرفته است.
امروزه چین دارای بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان از نظر تعداد کشتی‌ها است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 ناوگان خود را به 425 کشتی برساند. در مقابل، ناوگان نیروی دریایی آمریکا احتمالاً در حدود 300 کشتی جنگی باقی خواهد ماند.

ایرانیان جهان

رشد اندازه و پیچیدگی نیروی دریایی چین، همراه با افزایش رویکرد تهاجمی پکن، چالش‌های بزرگی را برای آمادگی نظامی و بازدارندگی آمریکا و متحدانش در منطقه هند- پاسیفیک ایجاد می‌کند.
دولت ایالات متحده اقداماتی را برای مقابله با این چالش آغاز کرده اما هنوز در مراحل اولیه یک تلاش چندده‌ساله قرار دارد. در فوریه 2025، دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده اعلام کرد که سیاست‌های غیررقابتی چین در صنعت کشتی‌سازی به تجارت آمریکا آسیب می‌زند و پیشنهاد اعمال تحریم‌های گسترده علیه شرکت‌هایی که از کشتی‌های ساخت چین استفاده می‌کنند را مطرح کرد.
رهبران نیروی دریایی ایالات متحده همچنین تلاش‌های دیپلماتیکی را برای جلب حمایت متحدانی مانند ژاپن و کره جنوبی در برنامه‌های کشتی‌سازی آمریکا آغاز کرده‌اند، اقدامی که رئیس‌جمهور ترامپ نیز از آن حمایت کرده است. با این حال، کارهای زیادی باقی مانده است.
پیامدهای قانونی و سیاست‌گذاری
کنگره در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند نقش اصلی را در این موضوع ایفا کند. در دسامبر 2024، قانون دوحزبی "کشتی ها برای آمریکا" - SHIPS for America Act- ارائه گردید. این قانون مهم‌ترین اقدام در چند دهه اخیر برای احیای صنعت دریایی ایالات متحده محسوب می‌شود و از حمایت گروه‌های اصلی صنعت کشتی‌سازی آمریکا، کارشناسان برجسته و چهره‌های کلیدی دولت ترامپ، از جمله مشاور امنیت ملی "مایک والتز"، برخوردار است.
این قانون شامل اقدامات کلیدی برای افزایش ناوگان تجاری ایالات متحده و سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های کشتی‌سازی این کشور است. همچنین گام‌هایی را برای کاهش کمبود شدید نیروی کار (که حدود 100 هزار کارگر تخمین زده می‌شود) برداشته و فرصت‌های شغلی با درآمد بالا را در سراسر کشور فراهم می‌کند.
با این حال، قانون SHIPS می‌تواند با افزودن تدابیری برای مقابله با اکوسیستم کشتی‌سازی دو منظوره چین، قوی‌تر شود. در حالی که این قانون، همان‌طور که نوشته شده است، شامل تعرفه‌هایی بر کالاهای وارداتی از کشتی‌های متعلق به چین و تحت پرچم چین می‌شود، اما کشتی‌هایی را که در کارخانه‌های کشتی‌سازی چین ساخته شده‌اند—به‌ویژه آن‌هایی که هم کشتی‌های تجاری و هم جنگی برای نیروی دریایی چین می‌سازند—هدف قرار نمی‌دهد.
افزودن چنین بندی می‌تواند سفارش‌های جهانی کشتی را از کارخانه‌های کشتی‌سازی نظامی چین دور کند، در حالی که میلیاردها دلار درآمد جدید برای سرمایه‌گذاری در احیای صنعت دریایی آمریکا ایجاد می‌کند.

ایرانیان جهان

چالش‌ها و مخاطرات
عدم رسیدگی به چالش‌های ناشی از اکوسیستم دو منظوره کشتی‌سازی چین پیامدهای جدی برای امنیت اقتصادی و ملی ایالات متحده خواهد داشت.
امنیت ملی:
چین در حال توسعه یک نیروی دریایی آب‌های آزاد (Blue Water Navy) است که توانایی افزایش قدرت در فواصل دورتر از سواحل چین را دارد. این یک تحول در حال تغییر معادلات قدرت جهانی است. پکن تلاش می‌کند تا نفوذ آمریکا در منطقه هند-پاسیفیک را کاهش داده و موضع خود را در مسائل کلیدی مورد مناقشه مانند تایوان و دریای چین جنوبی تقویت کند.
با افزایش تنش‌ها، رهبران چین ممکن است به این نتیجه برسند که ظرفیت برتر کشتی‌سازی این کشور، یک مزیت راهبردی برای پیروزی در یک درگیری نظامی طولانی‌مدت خواهد بود.
رقابت اقتصادی:
سیاست‌های صنعتی تهاجمی چین و تسلط فزاینده آن بر صنعت کشتی‌سازی جهانی، تهدیدی جدی برای تضعیف بیشتر توان صنعتی ایالات متحده و متحدانش است.
از سال 2010 تاکنون، حداقل سه کارخانه بزرگ کشتی‌سازی آمریکا تعطیل شده یا فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. ادامه این روند باعث از بین رفتن فرصت‌های اقتصادی مهمی می شود و ایالات متحده را در یک صنعت استراتژیک با ظرفیت‌های کاهش‌یافته مواجه خواهد کرد.
توصیه‌ها
برای مقابله با این چالش‌ها، اندیشده CSIS هشت اقدام سیاستی مشخص را پیشنهاد می‌کند:
*وضع تعرفه‌های هدفمند بر هزینه‌های پهلوگیری کشتی‌های متعلق به چین و کشتی‌های ساخته‌شده در کارخانه‌های کلیدی کشتی‌سازی چین.
*محدود کردن حمل‌ونقل کالاهای حیاتی آمریکا از طریق کشتی‌های چینی و ایجاد فهرستی از کشتی‌های مورد اعتماد.
*قطع روابط مالی و تجاری ایالات متحده با کارخانه‌های کشتی‌سازی چینی که مستقیماً از نوسازی نیروی دریایی چین حمایت می‌کنند.
*نظارت بر کارخانه‌های کشتی‌سازی چین و حفظ انعطاف‌پذیری در اجرای اقدامات تنبیهی.
*به‌کارگیری دیپلماسی هدفمند برای تشویق کشورهای همفکر به اجرای اقدامات مشابه.
*سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های بلندمدت کشتی‌سازی در ایالات متحده.
*جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت کشتی‌سازی ایالات متحده.
*هماهنگی با متحدان برای ایجاد ظرفیت‌های جدید کشتی‌سازی خارج از چین.
پایان/

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1381173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکا به شمال شرق صنعا حمله کرد

رونمایی ترامپ از گفتگوی غیرمستقیم با ایران/ احتمال اخراج حامی سرسخت حمله نظامی به ایران

لیلا عباسی که در آمریکا اخراج شد کیست؟ + عکس

خبر «پذیرش مذاکره با آمریکا از سوی ایران و نزدیک بودن توافق» صحت دارد؟

شکست نخستین پرتاب موشک فضایی اروپا

ایران قهرمان واترپلو زیر 20 سال آسیا شد – خبرگزاری ورزش ایران

رونمایی ترامپ از گفتگوی غیرمستقیم با ایران/ احتمال اخراج حامی سرسخت حمله نظامی به ایران از کابینه ترامپ

امیر اکرمی‌نیا: مذاکره همراه با اِعمال فشار و تهدید، پذیرفتنی نیست/ نیروهای مسلح در آمادگی بالایی قرار دارند

تصمیم اروپا برای اعزام نیروی هوایی و دریایی به اوکراین

احتمال حمله ایران به آمریکا قوت گرفت

هشدار تحلیل‌گران غربی درباره سرعت گرفتن دلارزدایی

اسکوچیچ سرمربی تیم ملی عراق می‌شود؟

10 گام مثبت در سال گذشته برای بازار سرمایه چه بود؟

بزرگ‌ترین صنایع بورسی جهان کدامند؟

گفتگوی تلفنی ترامپ با نخست‌وزیر انگلیس

تولید با سرمایه‌گذاری شکوفا می‌شود؛ بانک صنعت و معدن در خط مقدم تحقق شعار سال

خیز ترامپ برای تصدی سومین دوره ریاست جمهوریآمریکا

نحوه پاسخ ایران به حمله احتمالی آمریکا چیست ؟

تبریک‌ عید فطر از سوی بزرگ‌ترین باشگاه‌های اروپا + تصاویر

رهبر طالبان: کافران علیه مسلمانان متحد شده‌اند

تهدید ایران به یک حمله متفاوت / پایگاه دیگو گارسیا چگونه می‌تواند هدف موشک‌های ایرانی قرار بگیرد؟

شهادت یک غیرنظامی در حملات آمریکا به یمن

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و امارات

ترامپ دور سوم ریاست جمهوری را رد نکرد

پنج شهید و زخمی در پی حملات آمریکا به یمن

پایداری در مسیر حق؛ کلید حل تنگناهای اقتصادی و اجتماعی

9 مدال از 10 وزن: فتح آسیا با یک رکورد ویژه

روانخواه: گل اول ما در سطح فوتبال اروپا بود

سرخیو راموس؛ آخرین اسطوره مادریسیمو، خالق 92:48 و تنها فاتح نبرد با پدرخوانده!

آزادکاران ایران قهرمان کشتی آسیا شدند

آزادکاران ایران مقتدرانه قهرمان آسیا شدند +نتایج

کارترون: من چندین سال در آفریقا زندگی کرده‌ام و این مسائل را دیده‌ام؛جادوگری مزخرف است

شهاب‌سنگ‌های جدید موزه نراق؛ نمونه‌هایی از سومالی و شمال غرب آفریقا

پاسخ کوبنده نخست‌وزیر گرینلند به دونالد ترامپ | آمریکا گرینلند را دریافت نخواهد کرد

نخست‌وزیر گرینلند: هرگز به آمریکا ملحق نمی‌شویم

نماینده کنگره: ترامپ به دنبال ویرانی کامل اقتصاد ایران است/ رییس جمهور آمریکا به فشار حداکثری ادامه می دهد

ادعای دونالد ترامپ برای شرکت در سومین دوره ریاست جمهوری

آخرین تحولات بازار ارز ایران امروز 10 فروردین

واکنش ایران به تهدیدات ترامپ؛ پایگاه‌های آمریکا از جنگ فراگیر در امان نیست!

5 نکته درباره تحصن حجاب که جمع شد

حقوق کارگران 1404 در سایه تورم شدید و جهش قیمت طلا و ارز

تاکید استاندار فارس بر تحقق شعار سال/ معاون جدید هماهنگی امور اقتصادی استانداری معرفی شد

این زن با این ریخت و قیافه ادعا می کند زیباترین زن جهان است/ تصاویر

کشتی آزاد قهرمانی آسیا| ایران بالاتر از ژاپن قهرمان شد+رده بندی کامل انفرادی و تیمی

کشتی آزاد ایران با اختلاف قهرمان آسیا شد/ 4 طلا، یک نقره و 4 برنز + رده‌بندی انفرادی و تیمی

رتبه اول بازار خودروی چین در دست چه کسی است؟ + ویدئو

تأثیرات نامه ایران به آمریکا در بازار ارز و طلا

آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا: گفت‌وگوهای غیرمستقیم در جریان است

سخنگوی دولت از گام جدید در مذاکرات با آمریکا خبر داد؛ پاسخ ایران تحویل داده شد

یک شهید و 5 زخمی در حمله جنگنده‌های آمریکایی به یمن